Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Qua uiterlijk lijkt hij op de Valenciano? Of is hij wat blauwer?

Deze zaden heb ik nog liggen..daar zal nog wel wat bijkomen,( ik wil nog een Butternut, een Blauw Hubbard en een Jumbo Banana) en ik zal niet alles zaaien:

Banquet

Rouge vif d`etampes

Australian Butter

Uchi-Kuri van 3 verschillende merken( waaronder niet eens de Fictor en de Red Kuri)

Turkse muts

Baby Bear

Hokkaido Groen

2 soorten lagenaria`s (sierpompoenen)

Chestnut Bush

Spaghetti

Futsu Black

De Siam

Guatamalan Blue

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Het vruchtvlees van de Pennsylvania Dutch Crookneck is inderdaad vergelijkbaar met een Butternut. De kleur van de pompoen is ook hetzelfde als de Butternut, alleen is hij van vorm redelijk tot heel krom, vandaar dus zijn naam ook. Het is een Amerikaanse soort zoals de naam al zegt, vorig jaar gekocht bij de Seed Savers Exchange.

De Sweet Meat is ook een Amerikaanse soort, besteld bij Baker Creek Heirloom Seeds.

Ik heb zowel de Golden, de Green en Baby Blue Hubbard, maar veronderstel dat de smaak wel ongeveer hetzelfde zal zijn bij allemaal.

Geplaatst:

Qua uiterlijk is hij inderdaad meer blauwgroen en ook wel wat groter denk ik. Maar voor mij is het ook de eerste keer dat ik ze zet.

De soorten die ik heb zijn:

-Australian Butter

-Baby Blue Hubbard

-Buttercup

-Butternut

-Butternut Waltham

-Cucuzi

-Fordhook Acorn

-Futsu Black Early

-Galeux d'Eysines

-Golden Hubbard

-Golden Nugget

-Greek Sweet Red

-Green Hubbard

-Groene Hokkaïdo

-Jarrahdale

-Long Island Cheese

-Lungi di Napoli

-Marina di Chioggia

-Muscat de Provence

-Pennsylvania Dutch Crookneck

-Pink Banana Jumbo

-Queensland Blue

-Shishigatani

-Sweet Meat

-Thelma Sanders Sweet Potato Acorn

-Triamble

-Tromba d'Albenga

-Uchiki Kuri

Als je iets wilt ruilen, mag je altijd iets laten weten. Heb van de meeste soorten wel genoeg.

Geplaatst:

Butternut vind ik lekker in de oven, maar die bewaren niet zo lang in onze kelder (tegen Nieuwjaar waren ze allemaal aan het rotten geslagen). Muscade de Provence geeft grote vruchten en wat kilo's betreft drie keer zoveel opbrengst dan Butternut. Ze zijn lekker in de soep en blijven hier tot maart goed in de de kelder. Vorig jaar ook Uchiki Kuri geprobeerd, maar dat was vast een slecht pakje zaad: povere opkomst en wat wel opkwam heeft haast geen vrucht gegeven.

Geplaatst:

Muscat de Provence is inderdaad een prachtige en lekkere soort die lang bewaart. Hij heeft om goed te rijpen wel een goede zomer nodig en krijgen dan een prachtige okerkleurige tint. Uchi Kuri is normaal gezien wel een productieve soort, wat eigenlijk voor de meeste kleinere pompoenen wel geldt denk ik.

Geplaatst:

Ik heb vorig jaar Uchi Kuri, Golden Hubbard en Butternut gezet. Uchi heeft veel gegeven. De golden hubbard vond ik niets speciaals terwijl de Butternut mmmmjam. En uchi is ook een lekkere. Gebruik die vooral in de soep.

Volgend jaar zou ik de volgende erbij nemen:

• Early Butternut F1
    Musquee de Provence
    Rouge Vif d'Etampes

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Geplaatst:
Butternut vind ik lekker in de oven, maar die bewaren niet zo lang in onze kelder (tegen Nieuwjaar waren ze allemaal aan het rotten geslagen) Vorig jaar ook Uchiki Kuri geprobeerd, maar dat was vast een slecht pakje zaad:

Hoe zou dat komen dat de butternut zo slecht bewaarde? Hier blijft hij wel lang goed. Heb je ze goed laten afrijpen buiten? Niet aan de steel oppakken?

Zelf hou ik de pompoenen het liefst op kamertemperatuur, maar daar heb ik er gewoon teveel van dus liggen ze in een koude kamer..als het te koud wordt leg ik er een deken overheen.

Misschien geef je de Uchi-Kuro nog een kand..het is namelijk echt een heel lekkere pompoen, die veel zou kunnen geven ( mijn opbrengst was ook niet om over naar huis te schrijven )

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Een van de Turkse mutsen opengesneden en opgegeten in verschillende bereidingen ( soep, puree met kruiden, kinderhapje) Echt een hele goede soort!! Het is de eikenboom onder de pompoenen wat gewicht betreft..heel erg zwaar, en het vruchtvlees is nu lekker zoet. Ik bewaar de tweede nog minstens een maand langer als het lukt..kijken hoelang hij meegaat.

In ieder geval een aanrader!

Geplaatst:

Ben ook gek op pompoenen. Ziet er zo mooi uit vind ik.

De Uchiki Kuri is toch wel favoriet. Vind 'm lekker in soepen, pastasaus en ovenschotels.

Wil nu ook de Jack be little en de Cinderella (Vif d'Etampes..) proberen.

Buurman heeft altijd geweldige resultaten met laatstgenoemde, benieuwd of me dat ook lukt.

Alleen nog even een goede plaats er voor zoeken..

Geplaatst:

Ik had afgelopen jaar erg veel butternuts en de rode van Etampes (zie foto). Deze laatste zal ik komend seizoen jammer genoeg niet meer zetten omdat die mij te zwaar werden (veel sjouwen!). De butternut heb ik geprobeerd voor in de soep, maar vond ze iets te melig, de rode van Etampes was daarentegen erg lekker in de soep!foto-(34)26401358795312.JPG

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Dit is alleen maar van belang als je zelf zaad wilt winnen. Je kunt gerust 10 soorten zetten, da's geen probleem. Die komen gewoon soortecht op. Alleen maar als je voor volgend jaar zaad wilt winnen is het een stuk moeilijker. Dan zou je zelf al de bloem moeten bestuiven en er dan voor zorgen dat bijen en andere insekten niet meer aan de bloem kunnen komen (dus een fijn doekje of zo errond doen). Daar er echter in een zakje gekocht zaad meestal toch heel wat zaden zitten, begin ik zelf niet met het bijhouden van zaden uit de gekweekte vruchten. Het is veel makkelijker als je zonder zaad zit om gewoon een nieuw zakje te kopen (of zaden te ruilen). Pompoenzaden blijven ook wel wat jaren kiemkrachtig; je kan ze dus meerdere jaren na elkaar gebruiken.

Geplaatst:

Ik wil inderdaad zaden winnen, tot nog toe is het goed gegaan met mijn butternut, ieder jaar weer butternut. Dit jaar wil ik meerdere soorten misschien, maar daar zie ik dan maar vanaf. Als het zaad toch zo lang kiemkrachtig is kan ik elk jaar een andere soort nemen en dan zaden winnen. (ik streef ernaar geen geld uit te geven, ivm zelfvoorzienendheid, ruilen is wel een optie dan natuurlijk)

dank voor je antwoord!

Geplaatst:

Ik ga dit jaar zaaien:

- sweet dumpling

- butternut

- hokkaido

- muscat de provence

- summer satellite

De muscat de provence is nieuw voor me.

Sweet dumpling vind ik een echte aanrader, heerlijk zoet! De summer satellite is uitstekend te verwerken als een gevulde groente (gehakt/uitje/knoflook/vruchtvlees) in de oven. Mjam!

En nog een 5tal courgettesoorten.

Geplaatst:

Mooie lijst Janine.

Jaap de buttercup is een heerlijk pompoentje, en ook mooi om te zien. Ik heb ze nooit gekweekt, wel eens gekregen, en ik kon ze een redelijk lange tijd bewaren.

• 7 maanden later ...
Geplaatst:

Vraagje:

Ik zag vandaag bij de Hema nota bene een heel leuk pompoentje liggen. Een soort mini muskaatpompoen. Weet iemand wat dat er voor een kan zijn? Zag er leuk uit. Ben ook wel erg benieuwd naar de smaak.

Had natuurlijk een foto kunnen nemen, maar ben dat vergeten

Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...