Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Camellia bloeit niet mooi

oscardevos

Recommended Posts

Onze Camelliastruik is nu zo'n 2 meter hoog. De struik is gezond, de bladeren zijn mooi glanzend, af en toe wat dopluis, maar dat is goed te verwijderen. Ik heb de struik geplant om het zicht op lelijke containers te verdoezelen en dat lukt prima! De takken buigen nu door door de flinke hoeveelheid bloemknoppen, dus een beetje out of shape

De struik bloeit nu 2 weekjes, maar niet zo fraai; de witte bloemen zijn soms mooi wit, maar vaak deels of grotendeels roestbruin (zie foto's).

Hebben andere moestuinforum collega's hier ook last van? Ik vermoed dat het door de koude komt, maar wie o wie kan dit bevestigen?

Linked Image

P102057030111555429747.JPG

P102057178661555429749.JPG

Echt een bevestiging heb ik niet, Camellia ken ik ook niet, maar ik heb wel sierkweetjes staan waarvan de bloesem ook niet lekker uit de verf komt. Ik heb daarbij ook aan de kou gedacht. Maar dan zie ik niet bloesemblaadjes met van die bruine oppervlakten, maar eerder blaadjes die onvolledig lijken en eindigen in een bruin randje. Bij m'n Geurende Hoefbloem zie ik dat ook. Bloemetjes die wel mooi opengaan maar dan snel lelijk worden.

De latere van die kweetjes heeft nog veel bloesem in knop, de temperatuur zal nu omhoog gaan, ik zal er eens op letten of de bloemen nu wat langer mooi blijven. Zowel nachtvorst als wind hebben we tot nog toe hier wel gehad.

Ik hoop voor je dat er nog iemand met een Camellia gaat reageren, dat zou wel een stuk veelzeggender zijn.

Hier staat een rode camelia. Als ik er nu over nadenk bloeit deze dit jaar niet zo mooi als andere jaren. De kleur komt minder goed uit dan andere jaren.

Il heb er niet over nagedacht wat de oorzaak kan zijn. De struik staat niet echt op een ideale plaats en wordt regelmatig "mishandeld" door de honden als die in de tuin aan het spelen zijn.

Maar de koude klinkt in mij wel aannemelijk.

Ik heb ook twee camelias naast elkaar staan en de een heeft dit ook en de andere niet. De gene die net iets dichter bij het huis staat heeft het niet. Maar zijn beide ook andere soorten. Dus ik weet ook niet waar het aan ligt.

Oscar de vos : Ja hoor, dat is de vorst. Geen andere reden.

Wat ik wél doe bij een Camellia die zo zwaar in de knoppen komt, zeg al in oktober ofzo, of zelfs nog wat eerder, dat ik dan een deel van de knoppen er uit draai of breek. Dus bv. bij een tak met een tros knoppen ( soms wel 3 bij elkaar ), dat ik er dan 1 of 2 weg breek. Vooral bij witte Camellia's heb je anders tijdens de bloei, dat knoppen mekaar in de weg gaan zitten, vochtig blijven en makkelijker smetten. En het gewicht he ? met regen worden al die bloemen topzwaar.

Maar goed, nu regent het helemaal niet en is het prachtig drogend weer.

Je topicvraag: de toch best behoorlijke vorst van een paar dagen terug. Camellia's kunnen best wat hebben aan vorst, maar in het bijna bloeien stadium willen ze dat niet.

Gaat een knop niet lekker open nu, door dat plakken van de blaadjes ? Dan gewoon wat helpen met pulken; ín de bloem is deze niet bevroren.

Volgens mij is dit gewoon van de nachtvorst die we recent gehad hebben. Andere mogelijkheid is dat door de wisselende temperaturen de bloemen niet snel genoeg opengaan en de buitenste bloemblaadjes bruin worden.

Bij de rood bloeiende Camellia's: felle zon in combinatie met relatief lage luchtvochtigheid doet de bloemen verbleken.

Bedankt allemaal voor jullie reacties

Het wegbreken van enkele knoppen die dicht opeen zitten is een goeie, Bit. Dat ga ik zeker doen in September. Het scheelt ook een hoop gewicht aan de takken en een boel bloemblaadjes ruimen in de lente!

• 2 weeks later...

Normaal staat mijn rode Camelia enorm overdadig te bloeien. Dit jaar is ze heel bescheiden met ook nog eens kleine bloemen.

Ik wijtte dat aan het feit dat mn groenteafvalbult zich aan de voeten van de plant bevindt.

Dan heb ik mazzel gehad. Nog nooit zoveel en zulke grote bloemen gehad.

De plant neigt ernaar om je te straffen als je ze het jaar ervoor niet goed behandeld hebt. En vorig jaar was het natuurlijk idioot droog. Mijn plant staat in de cocos grond en ik heb me suf gesjouwd met gieters water.

Zou dat het ook kunnen zijn?

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

De Camellia heeft vorig jaar in de droge periode vaak een extra slok gehad. Dat is makkelijk, want hij staat in de achtertuin. Het moet de vorst zijn geweest, Bonnie.

Ik heb de Camellia een mooie mulchlaag gegeven en een beetje gesnoeid, want hij werd me te breed. Zoezie helpt met water geven.

P102060775341556443509.jpg

Aha dat zou ook een mogelijkheid kunnen zijn. De mijne staat wel voor de helft in de schaduw ( = 3 meter hoog) maar heeft geen slokje extra gehad...

Misschien is snoeien ook een goed idee? Heb ik ook nog nooit gedaan.

• 1 year later...

Hebben in de zomer van onze dochter een prachtige, grote (1 mtr hoog en breed) wintercamelia in pot gekregen. De bladeren glanzen mooi. Nu, januari, komen er 3 kleine roze bloemen te voorschijn, die heel langzaam ietsje groter worden.  We hebben de plant o.i. goed onderhouden. Speelt het klimaat een rol of doen we iets verkeerd? 

Om terug te komen op het eerste bericht in dit topic. Mijn rozen doen b.v. hetzelfde als de bloemen te lang nat blijven of er een te hoge luchtvochtigheid erom heen hebben. In droge periode blijven de bloemen mooi.

@muller Als er weinig bloemen komen staat deze misschien te donker. Plant heeft in iedergeval ochtend zon tot en met de middag, einde middag mag die schaduw ontvangen. Of de gehele dag in de zon, maar dan wel gefilterd.
Misschien kan je een fototje plaatsen en bekijken of die genoeg licht ontvangt.