Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ja hoor. Of deze week gewoon buiten ook wel. Niet de 1e 2 dagen gelijk in de volle zon.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Afgelopen woensdag de inmiddels opgepotte en uitgelopen dahliaknollen gestekt en in de kas gezet. Vochtig houden en vorstvrij. Straks weer mooie bossen bloemen

Ik kocht ooit een rol geplastificeerde draad bij Craenenbroek en ik maak daar ringen van. Sla een stok bij de planten en je steunring beweeg je mee omhoog. valt niet echt op.

Geplaatst:

Of als je ze in de rij hebt staan: een kunststof net met grote mazen.

Gekocht bij de Welkoop, geloof ik.

(Foto van internet).

dahlianet80211524980235.jpg

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Moeten ze perse steun eigenlijk? Ik zit wel op een waaierig stukje, kan er wat gaas of draad omheen zetten

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Sommigen maken sterke stelen en behoeven geen steun, anderen zijn slungels en gaan al zonder wind hangen.

Deze 'Windmolen' had ik in het voortuintje van mijn ouders gezet, groeide vrij groot maar bleef fier rechtop staan:

40874034145_6bdf0beefb_z.jpg

Geplaatst:

Mooi

@ RobN: je hebt lage en hoge dahlia's en alles er tussenin.

Die lage hoef je uiteraard niet te ondersteunen

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

De paar van mijn gezaaide dahlia's, ik ga proberen er weer zaad van te winnen.

Vrouw wil ze op de vaas, ik vind dat bijna zondefc53f7a6845864e2792ee9144dea0880.jpgbab5bd0a37ab30661071aadc5a7719de.jpg

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst: (aangepast)

en zo heb je elk jaar weer een verrassing

wij stengelstekken in juni en gewone stek in april

en geven ze een chrysantengaas op 40 cm hoogte ivm wk 9 af en toe

aangepast door Gast
Geplaatst:

Ik vind die kleine rode wel leuk, RobN, heeft die variant een naam?

Mijn Windmolen had een trage start dit jaar. Stond vorig jaar bij m'n ouders, mijn vader knipte hem af toen hij was uitgebloeid. De plant reageerde door opnieuw vanuit de knollen uit te spruiten, maar ja, die uitlopers hadden geen schijn van kans om nog wat te worden natuurlijk.

Nu moest de plant van verder komen - de groeipunten eerste keus waren de vorige herfst al verknoeid. Vorig jaar was de bloei een maandje eerder, maar hij is er toch nog gekomen. Nu staat hij thuis, dat is een veiliger plek. Hier gaan we rustig de eerste nachtvorstjes er overheen laten komen, dan misschien nog eens de schaar pakken. Veel verstandiger.

Wat ik merk is dat zo'n klassieke dahlia met een groot hart goed insecten trekt. Die kweekvormen met één en al bloemblaadjes, daar zie ik ze nooit, daar hebben ze volgens mij geen toegang.

42852931110_bfc4a94200_o.jpg

Geplaatst:

Volgens mij is die een Victoriana die rode. Die doet het momenteel het beste.

De anderen zijn wat kleiner qua plant. Misschien had ik de eerste bloemknoppen eruit moeten knippen, dit doe ik volgend jaar.

Hoe / wanneer moet je ze uit de grond halen om te bewaren dan?

Edit, die donkerrode rechts is ook een dahlia volgens mij. Komt nog weinig bloem in helaas.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

De vorst moet niet echt de grond ingaan, waar de bollen zitten. De theorie zegt geloof ik dat je het beste de stelen na wat nachtvorst kunt afknippen op ~10 cm boven de grond, dan de plant nog een week de tijd geven om energie terug te trekken in de bollen, en dan kunnen ze er uit.

Bij zo'n winter als vorig jaar hadden ze haast wel tot Maart kunnen blijven zitten, maar dat weet je van te voren niet. Wel kijken van te voren voren of de knollen goed afgedekt zijn en nog even wat extra aarde er overheen. Normaal zou ik ze eind November, begin December of zo er uithalen.

Geplaatst:

Hier heeft een knol het in een grote bak overleefd, het was toch wel flink koud. De anderen in dezelfde grote bak ( zo`n Franse wasplaatsbak) waren kleiner en hebben het niet overleefd. Dus de grootte zou er ook wat mee te maken kunnen hebben?

Vraagje, afknippen en dan trekken de knollen nog wat voeding uit het kleine stukje steel?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Mijn knollen hebben het in de action wasmanden niet overleefd. De andere dahlias had ik naar binnen n gehaald. De helft in turf en de and w re helft in krant. Alle knollen op dezelfde plek in huis gezet De knollen die in krant bewaard waren zijn verre weg het beste de winter door gekomen. Geen rot en ook geen uitdroging. Dit was beide wel zo bij sommige die ik in turf had bewaard.

Geplaatst:

De stelen moet je afknippen vlak boven een "streep" (verhard stuk) op de steel zodat er geen hol stuk steel aan de bovenkant overblijft waar water in kan blijven staan of beestjes in kunnen kruipen.

Geplaatst:

Ik dacht dit voorjaar dat ze allemaal waren bevroren in de vollegrond waar ik ze had laten zitten. Maar er zijn er toch zo'n 5 weer opgekomen en die hebben mooi gebloeid. Dat is minder dan de helft van de planten, en het maakte niet uit of dat nou de knollen waren die op een zonnig stuk stonden of die in de halfschaduw. De jongste planten zijn wel allemaal door gegaan. Die zaailingen van het jaar daarvoor.

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

@Nasuada

Nu al??? Hoe ga je dat precies doen?

Misschien beter in dahlia topic antwoorden

--------------

Nas,

Eigenlijk voor de eerste keer, gewoon proberen.

Als ik eventueel voor de Mtfd behoorlijke stekken wil hebben, zal ik tijdig moeten beginnen.

Dus, knollen 12 uur in water gelegd, want ze waren behoorlijk droog bij levering.

Opgepot in mengsel van potgrond,cocos en zand.

Staan nu op logeerkamer.

Vorig jaar ben ik bij Geedee en haar man geweest, en zij hebben me laten zien hoe je dahlia's stekt.

Dus stukje van de knol aan de stek laten zitten en dan oppotten.

Ik hou jullie op de hoogte.

Geplaatst:

Dahlias stekken werkt heel goed ,ze bloeien nog het zelfde jaar en maken een knol die groot genoeg is om te bewaren. Ik begin zelf altijd in februari met dahlias te stekken. Dat is vroeg genoeg anders moet ik zoveel overpotten

Geplaatst:

Net heel dit draadje doorlezen, en echt...WAW !!

Wat zijn me dat prachtbloemen !!

Was niet echt mijn bedoeling om bloemen in de tuin te gaan planten, maar na het lezen van dit topic vrees k dat ik iets of wat last heb van Dahlia-koorts.

Ik denk dat ik zowel ga proberen van er een paar te zaaien, als van wat knollen te planten. Nu vraag ik mij af of je zo'n knol ook in een bloembak kan planten? Dan bedoel ik el zo'n langwerpige bloembak die je aan schuttingen kan hangen.

Geplaatst:

Ik zal die van mij ook weer eens oppotten...

@ valerieplantje, weet wel dat het enorme bossen kunnen worden. Ben bang dat je ze in zo een balkonbak niet genoeg zal kunnen ondersteunen. Misschien zal je dan de kleinste variaten moet kiezen voor die bakken, maar dan nog denk ik dat ze veel te groot zullen worden. Het zijn geen geraniums of vlijtige liesjes....

Maar wacht voor de zekerheid nog even de reacties van de rest af....

• 4 weeks later...
Geplaatst:

OW OWWWW Vandaag de bollentoren beklommen bij mijn buurman

Bijna alle soorten dahlia's zijn binnen. Heb mijn arm langs het schap gehaald en alles in mijn tas laten verdwijnen.

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Geplaatst:

Hahaha heerlijk kruidenvrouwtje kiezen is ook zo moeilijk

Hier zijn de eerste dahlia de op 4/2 de kweek bakken ingegaan. Een van die knollen heeft sinds vandaag uitlopers en wel 2 het is de spiderwoman. Dus helemaal blij alweer. Vorige week nog meer dahlias voor getrokken en van de week de rest. Op een paar knollen na om het op de mtfd te laten zien

Geplaatst:

Valerie je zou kunnen kiezen voor een perkdahlia en tijdens groei elke week beetje voeding bijgeven. Benieuwd naar resultaat.

#vanproberenkunjeleren

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...