Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

De vragensteller heeft het over Zanthoxylum bungeanum, niet over Zanthoxylum simulans.

In hoeverre Zanthoxylum bungeanum verschilt van Zanthoxylum simulans is mij niet duidelijk. Z. bungeanum is in ieder geval volgens de Kew website een geaccepteerde naam en geen synoniem van Z. simulans.

De Hillier Guide noemt Z. bungeanum niet. Noemt wel Z. bungei als synoniem van Z. simulans.

• 7 maanden later ...
Geplaatst:

Vraag ik kreeg wat verse sechuan peper van de buurman uit F. Is zaaien een optie? En krijg je dan dezelfde boompjes?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Op: https://www.123zaden.nl/szechuan-peper lees ik:

De bessen worden geplukt zodra zij beginnen te splitsen, hierbij worden de kleine, ronde, zwarte zaden zichtbaar. Droog de roze hulsjes een aantal dagen binnen in een goed geventileerde ruimte in de zon. Hierna zijn ze goed droog en vacuüm verpakt in bijv. glazen of plastic bakjes met deksel ongeveer 1 jaar houdbaar. Houd deze plant uit de buurt van andere citrusplanten (bijv. citroen, limoen, sinaasappel enz.), omdat hij een ziekte kan verspreiden die andere citrusplanten kan aantasten. Winterharde meerjarige. Hoogte: 250 - 400 cm.

Geplaatst:

Ja, kun je zaaien.

Zaden hebben een aantal maanden een koude periode nodig (stratificatie). Zaden kiemen bij het stijgen van de temperaturen in het midden van het voorjaar. Het beste nu zaaien en het zaaisel buiten plaatsen. Zaaisel afdekken met fijn grind om onkruid en mosvorming tegen te gaan. Zorg dat er geen vogels, huisdieren of kinderen bij het zaaisel kunnen. Zaden gewoon in de koelkast leggen werkt niet, ze moeten echt gezaaid worden in zaaigrond / potgrond.

Belangrijk is dat de zaden vers zijn. 'Oud' zaad (zaad van vorig jaar of nog ouder) kiemt in het algemeen slecht tot niet.

Zanthoxylum simulans Germination April 2018.JPG

Geplaatst:

Dank jullie wel! De bessen/ peperkorrels zijn nu goed droog. Nu nog eens even kijken hoe is aan fijn grint kom dan ga ik zaaien. 

image.jpg

Geplaatst:

Bij mij kiemen er elk jaar zaailingen onder de struik. Gewoon buiten zaaien werkt dus ook.

• 5 maanden later ...
Geplaatst:
Op 30-10-2023 om 13:58, appelvrouw zei:

De bessen/ peperkorrels zijn nu goed droog. Nu nog eens even kijken hoe is aan fijn grint kom dan ga ik zaaien. 

Heb je ze nog gezaaid Jet ? Ik heb namelijk zaden gezaaid die waarschijnlijk uit dezelfde partij komen als waar jij het over hebt. Van @henkg  kreeg ik vorig jaar zaden van zeekraal toegestuurd waarbij hij om het eens te proberen als (zeer gewaardeerd)  extraatje ook zaden van de szechuan peper had bijgevoegd. Zaden die oorspronkelijk van jou afkomstig waren schreef hij.

De zaden werden na ontvangst op 18 november in de koelkast geplaatst. Ruim 3 maanden later heb ik op 22 februari in 2 potjes elk 3 zaden gelegd (in potgrond met wat brekerzand) waarvan 3 zaden rechtstreeks uit de koelkast kwamen en 3 zaden die voorafgaand aan het zaaien ook nog eens 2 weken in de diepvries hadden doorgebracht.

Na het zaaien heb ik de potjes onder mijn carport gezet zodat ze blootgesteld werden aan normale buiten temperaturen maar niet aan de zon. Een velletje huishoudfolie over de potjes beschermde tegen uitdrogen.

Ongeveer anderhalve week geleden kwamen 5 plantjes vrijwel gelijktijdig boven de grond. 2 stuks hadden alleen een koude behandeling in de koelkast gehad en 3 stuks waren afkomstig van zaden met de extra koude behandeling van 2 weken in de diepvries. Omdat de plantjes vrijwel gelijktijdig boven de grond kwamen kan een conclusie over een voorkeur van een van beide behandelingen niet getrokken worden. 

szechuan1.thumb.JPG.bff6a4bc8a74cc38c7ff60a183e9c62e.JPG

szechuan2.thumb.JPG.5efeb695731d3979f04ed8bf11759f12.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

O leuk Frans! Dat heb je goed gedaan ! Die zaadjes komen denk ik idd van mij en uiteindelijk uit een buurmans tuin n Frankrijk. Ja ik heb ook gezaaid maar alleen in een pot die de hele winter buiten is gebleven. Er kwam wat op maar een naaktslak is me voor geweest en ik heb dus niet kunnen constateren of het de sechuan was. Hopelijk komt er nog wat. 

• 2 weeks later...
Geplaatst:

In 2019 heb ik een heel klein plantje  bij Vreeken gekocht. Heb er sinds 2021 pepertjes van en gebruik idd ook het jonge blad. Bijv bij het marineren van vis zijn de blaadjes erg lekker. De trosjes pepertjes worden ook wel vers gefrituurd in Japan liet ik mij vertellen (nog niet zelf geprobeerd). Inmiddels is het een te grote boom voor het kleine tuintje aan het worden die ook nog eens te dicht aan een voetpad staat. Ik snoei hem regelmatig omdat ik  bang ben om hem nog te verplaatsten. Graag zou ik houtstekken maken en als die aanslaan dan wil ik de boom wel gaan verplaatsten. Red hij het niet dan heb ik nog stekken. Maar hoe kan ik hem het beste stekken? Afknippen en in de grond zetten, stukje tak ontschorssen en dan een aarde bol erom klemmen? Heeft er hier iemand ervaring mee? Het is een Stimulans.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Hier een Simulans met... Phyto? Of een andere (bladvlekken-) ziekte? Dan moet ik mijn tomaten mogelijk gaan herbeoordelen..

Edit: na wat googlen denk ik toch steeds meer dat het waarschijnlijk Alternaria (Early Blight) is, morgen ga ik gelijk als test een paar planten behandelen. Zou mooi zijn als deze infectie op de Szechuanpeper de redding van m'n tomaten kan betekenen.

20240623_222010.thumb.jpg.34b467c2ab88367c6c74f8f3938a760d.jpg

aangepast door Dashbro

Geplaatst:

Alternaria kent vele vormen. Het is niet gezegd dat de vorm die waarschijnlijk / eventueel jouw Zanthoxylum aantast ook overslaat naar tomaten.

Zanthoxylum ken ik als een gezond gewas. Aan schimmelziektes heb ik er nog niets op gezien, ook niet in een nat jaar als 2024.  Het enige wat ik zie is soms wat zwarte bonenluis op de jonge groei.

Ik zou de meest aangetaste bladeren verwijderen en daarna spuiten met een schimmelwerend middel. Goed de gebruiksaanwijzing lezen want sommige middelen kunnen bladschade veroorzaken als ze gespoten worden bij felle zon.

Geplaatst:

Mijn szechuans groeien nogal iel op vind ik. Ik neem aan dat ze zich later spontaan gaan vertakken of moeten ze om tot een bossige plant uit te groeien op een gegeven moment getopt worden ?

szechuan3.thumb.JPG.fa4d9a0f1c554cf897f79fad1b73105f.JPG

Geplaatst:

Ik ben geen echte kenner. Het oogt wel normaal voor mij.

Wij hebben al wel een hele tijd een plant. Die hebben we eerst heel lang in een grote pot gehad zonder heel veel vertakkingen. Gaf altijd wel besjes maar het was niet heel veel. Nu staat hij sinds 2 jaar in de volle grond en is hij drie - vier keer zo groot (met name breed) geworden en vol besjes. Moraal van het verhaal: misschien een grotere pot proberen?

Geplaatst:

Ziet er volkomen normaal uit.

Als je wil dat ze vertakken dan zul je ze moeten snoeien. Zonder snoei wordt het min of meer boomvormig. Je kunt nu snoeien maar ook nog een jaar wachten. Ik zou ze voor dit jaar nog in een P9 potje laten staan en volgend jaar overpotten in een 2 of 3 liter pot.

Geplaatst:

Bedankt voor jullie advies. Ik ga de raad van @Brabantse Tuinprins   opvolgen. De planten kunnen zo te zien inderdaad nog wel een hele tijd in deze potjes blijven staan en of ik ze tot boompje of struik laat uitgroeien zie ik volgend jaar wel weer.

szechuan4.thumb.JPG.d39c6e3cd127c4369f1f9b38e24e2256.JPG

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Hier een redelijke oogst dit jaar. Dit is de eerste keer dat we echt genoeg hebben om er wat mee te doen. Moet alleen wel nog even kijken wat precies…IMG_8378.thumb.jpeg.bd3dc98261b153f6ae2f291865b4778c.jpeg

Geplaatst:

Ik ben er fan van! Maar je hebt voor de kenmerkende smaak echt maar een kleine toevoeging nodig! Hier kan je dus heel lang mee vooruit!

Geplaatst:

@Goudsbloempje2 , super! Hier 4 kleine trosjes, eerste jaar. Hoop ook tot zulke trossen te komen met mijn kuipplant Sezchuan.

Geplaatst:

Je moet die vruchten/zaadstanden drogen. Dan gaan die bessen open en zie je het zwarte zaadje. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt gebruik je die zwarte zaden NIET maar wel het rode zaadomhulsel. Het rode zaadomhulsel goed laten drogen en dan vermalen zodat je poeder krijgt. Dit poeder is dan de Szechuanpeper.

• 7 maanden later ...
Geplaatst:

De struik die ik kennelijk al in 2018 heb gekocht, is dit jaar uit het niets dood gegaan….
Helemaal dor. Liep niet uit en werd steeds bruiner en bruiner. Gisteren omgezaagd.

Ik vind het zo erg en snap gewoon niet hoe het kan. Is het dood gevroren? Maar welke vorst dan? Was het ziek? Had ik het kunnen voorkomen? Vind het echt heel klote…

8f021ac5e0c7b5fe0ca313eb9b12f0cd.jpg

353bce82344d858acc7d75071d6bf31a.jpg

Geplaatst:

Vorst is zeker niet de oorzaak. Het heeft nauwelijks gevroren en Zanthoxylum simulans kan 20 graden vorst verdragen.

Bij dit soort zaken waarbij een plant niet meer in het blad komt moet je eerder denken aan een schimmelziekte. Zanthoxylum is gevoelig voor verwelkingsziekte / verticillium. Ik vermoed dat dat de oorzaak is. Op de plek waar de Zanthoxylum simulans heeft gestaan niet opnieuw deze plant aanplanten. Verwelkingsziekte blijft in de bodem zitten en kan zo voor herbesmetting zorgen.

Geplaatst:

Jammer @Mellie maar misschien nieuwe zaaien ? Niks is zo leuk en geeft meer voldoening dan zelf gezaaide planten. Nu dit topic weer naar boven gekomen is laat ik gelijk maar even zien wat er van mijn vorig jaar februari gezaaide szechuans (even naar boven scrollen) terecht gekomen is. Althans van deze ene al doen de andere 4 het bij de nieuwe eigenaar ook prima. Na eind vorig jaar eerst nog een keer verpot te zijn geweest werd de plant in een mand van 25 liter geplaatst, groeit sindsdien als een speer, en is momenteel 78 cm hoog.

szechuan25-1.thumb.JPG.ef9d17f854196033e515bfc6ba314743.JPG

Geplaatst:

Supermooi Frans! En van Frans zaad uit mijn oude woonplaats toch?

Geplaatst:

Wauw Frans, wat een planten in 1 jaar! Ziet er echt mooi uit.

Die planten hebben behalve echte, ook de spreekwoordelijk peper in hun .... ! 🙊

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic