Geplaatst: 12 juni 20196 j Ik weet het, er zal best genoeg over geschreven zijn. Maar moet even mijn frustratie kwijt.8 reuze zonnebloem,20 Afrikaantjes, 6 muismeloentjes, 10 edamame (soja boontjes) en 8 pompoen plantjes. Allemaal weg, sommige binnen een nacht. En dan heb ik het niet eens over de gekochte plantjes die eveneens tot de grond zijn opgevreten door onze slijmerige vrienden. Alles wordt opgevreten behalve het onkruid dan. Dat mag lekker doorgroeien van deze eco terroristen. Moedeloos wordt ik ervan. Ik heb van alles geprobeerd. wegvangen, koper en bier. Maar honderden kruipen door mijn tuintje op zoek naar wat ik nu weer in de grond heb gezet. Mijn laatste wapenfeit, AALTJES en slakkenkorrels. Op dit moment zie ik nog geen verschil. Vanmorgen werd mijn laatste pompoenplantje aangevallen. Maar hopelijk doen de aaltjes hun werk en kan ik volgend jaar weer opnieuw proberen. NU heeft het geen zin meer aangezien het nu te laat is om pompoenen en zonnebloemen te zaaien. Misschien kom ik nog ergens bij een tuincentrum een pompoenplant tegen die ik in de grond durf te zetten, maar mijn hoop is vervlogen
Geplaatst: 12 juni 20196 j He Bazarie dat is wel erg sneu. Zeker als je bijna alles geprobeerd hebt. Ik hebt hetzelfde gehad vroeger maar heb al jaren loopeenden en vrijwel geen slakken meer in mijn toch hele grote, aan de Beekkant natte, en rommelige tuin. Geen idee of jij eenden zou kunnen houden maar het kan een oplossing zijn. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 12 juni 20196 j Heel herkenbaar Bazarie. Jarenlang niet direct in de tuin kunnen zaaien vanwege die vraatlustige beesten. En dan ook nog alles wat ik uitplant ook opvreten... Inderdaad om moedeloos van te worden.Dit jaar is het beter dan ooit, door de droogte van vorig jaar. Heb dan ook zowaar spinazie kunnen oogsten. Misschien zijn die Coclea slakkenschermen van vd Wal iets voor jou? Kan je misschien een stukje van je tuin mee afschermen zodat daar jonge plantjes veilig zijn?Heb hier zelf ook serieus over nagedacht omdat het toch de bedoeling is groente in mn tuin te verbouwen en die zelf te kunnen oogsten in plaats van dat ik het voor de slakken kweek.
Geplaatst: 12 juni 20196 j Auteur Het probleem is dat t "stadstuintje"niet zo groot is 2x3 meter ongeveer en mijn hobbykasje van 2x2 m. En eenden houden in mijn tuin is ook niet zo'n goed idee. Ik heb dan wel tolerante (goede) buren maar wil ze dat niet aandoen. Ook de kat gaat dat zeker interessant vinden . Ik hoop maar dat de Aaltjes hun werk gaan doen. Ze zijn immers met z'n 6 miljoenen Dus wordt lekker druk onder de grond. En sommige slakken zien al erg bleekjes
Geplaatst: 12 juni 20196 j ai, naar voor jeslakkenschermen helpen goed, in combinatie met een paar korrels dandeze: https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/slakken en dan cochlea of cochlea plus
Geplaatst: 12 juni 20196 j Grrrrr! Die glibberige rakkers ken ik maar al te goed. Ik zaai 50 pompoenen per jaar in de hoop er 2 over te houden. Zo ook met courgettes enz enz.... Wat bij mij vorig jaar uitstekend heeft gewerkt, is een blauwe slakkenkorrel te gebruiken in de biologische tuin. Kan het wel opzoeken als je wilt. Middel zelf is niet zo biologisch, ze gaan er behoorlijk aan dood. Maar heb dit jaar 1 x gestrooid en nagenoeg geen last van slakken (behalve binnenshuis, maar die gluiperd heb ik gevonden!).
Geplaatst: 12 juni 20196 j Auteur Mellie Heb aaltjes van Ecostyle uitgezet. Die vallen slakken aan. Hopelijk wordt het slakkenbestand flink gereduceerd komende weken. Daarnaast heb ik idd de blauwe slakkenkorrels uitgestrooid. Allemaal zo millieu vriendelijk als mogelijk. Moet t maar uitzitten dit jaar denk ik
Geplaatst: 13 juni 20196 j Ik voel met je mee... hopelijk wordt het nog wat. Het seizoen loopt wat achter qua zonneschijn, misschien dat je nog een inhaalslag kunt maken? Als je in de buurt woont, geef ik je met alle liefde wat plantjes mee. Omgeving 020 zit ik.
Geplaatst: 14 juni 20196 j Ik lees net dit:slakkenbeschermers-versie-2-t25586.html Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Geplaatst: 14 juni 20196 j Gewapend met een schaar, knip ik ze in tweeën. Ik weet het, heel onvriendelijk, maar wel effectief.
Geplaatst: 14 juni 20196 j Wij voeren ze aan de kippen. Eerst moesten ze dr niets van weten, maar inmiddels zijn ze er heel snel bij, ‘als de kippen’ zeg maar Dit is het eerste jaar dat we die dikke slijmjurken hebben. Die bruine bloteriken. En in onaangename aantallen ook nog. Gisterenavond hebben we er heel veel geraapt. Tip: doe dat niet met blote handen. Want die slijmlaag laat haast niet meer los van je vingers daarna. Sterkte allemaal hoor. wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 15 juni 20196 j Gewapend met een schaar, knip ik ze in tweeën. Ik weet het, heel onvriendelijk, maar wel effectief.Mijn eerste reactie zal ik je besparen Indy maar o, o, wat een drama zijn die slakken zeg! @Bazarie, geef de moed niet op,je hebt nu zwaar geschut ingezet, het kan niet anders of er blijven nog wat weken over om te zaaien of te planten. Bekijk wat je over een paar weken nog kan zaaien ( of binnenshuis vast voortrekken). Doe je zaaigoed straks in potten (of iets wat grond bijelkaar houdt )en zet dat op een krat of oud tafeltje, dan heb je nog íets te tuinieren dit jaar. ( ja, ik heb met je te doen ). https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/https://www.moestuinforum.nl/topic/23955-zij-en-heur-landleven/
Geplaatst: 19 juni 20196 j Heel herkenbaar hoor, heb er dit jaar ook meer dan ooit in m'n achtertuin. Huisjesslakken in alle kleuren en maten en heel veel grote dikke bruine naakslakken en kleinere tijgernaakslakken. Al diverse keren 's avonds onbedachtzaam over het pad door mijn tuin gelopen om al snel iets glibberigs onder m'n schoenen of in slippers te hebben gevoeld, zo goor Ze vreten nu zelfs mijn zaaisels op een verhoging in een klein kasje op. Heb alle zaaisels maar weer in huis staan en ook voor het eerst de blauwe korrel van stal gehaald. Slakken, luizen, mieren, wespen, 't is wat dit jaar. Gelukkig heb ik op mijn moestuin pas vanmiddag voor het eerst een minislakje gezien, luizen en mieren daarentegen...
Geplaatst: 21 juni 20196 j Erg!! Ik heb ook mijn toevlucht genomen tot slakkenkorrels (de groene, ook eco)., in combinatie met slakkenringen, slakkentape etc. Vorig jaar had ik hosta’s neergezet als lokplant en dat werkte fantastisch, dus ik deed dat dit jaar weer. Ze staan er prachtig bij maar mijn sla was blijkbaar echt lekkerder, geen enkel hapje uit de hosta. Sinds de korrels is het goed te doen, af en toe wat aantasting maar daar kan ik mee leven. Het gevecht met de slakken, mieren, luizen en rupsen is een terugkerende uitdaging als je zo diervriendelijk en ecologisch mogelijk wilt tuinieren. Ik ben echt minder diervriendelijk aan het worden. Maar een schaar heb ik me nog niet aan gewaagd, brrrrr. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 22 juni 20196 j Oh balen zeg. Sterkte met die monsters.(Ik 'ontdekte' gisteravond een dikke naaktslak toen ik op blote voeten in de tuin liep. Ieieieieuw, jakkes, bah!)
Geplaatst: 16 juli 20196 j Auteur Ondertussen een paar weken verder. EN...... het lijkt erop dat de aaltjes hun best hebben gedaan. I.c.m. de slakkenkorrels (jaaa de eco) en mijn moordlust (hak ze in 2 met een strandschepje) lijkt het er op dat de plaag onder controle is. Van een collega heb ik wat tomatenplanten gehad en die maar in mijn kas gezet en die doen het goed . Ben nog steeds voorzichtig want een van die tomaten planten die buiten staat had wel wat slijmsporen en aangevreten bladeren Maar in de kas wordt nu alles met rust gelaten. Een hele opluchting. EN zelfs een van mijn miniwatermeloenen die ik in mijn kas had gezet en waarvan ik dacht dat die het loodje had gelegd onder de vraat is als nog gaan groeien. Ben alleen benieuwd of het nog op tijd is om vruchten te leveren.
Geplaatst: 16 juli 20196 j Ammonia oplossing. Als je onder de 15% blijft zouden wormen niet aangetast worden, volgens de Slakkenplant liefhebbers: http://www.hostavereniging.nl/index.php/nl-nl/slakken-tegen-gaan-bij-hosta-s/52-slakken-weren-met-amonia Ik lees 1 deel ammonia op 9 delen water, maar ja 'Amonia' is al opgelost in water. Ammoniak is namelijk het gas, Ammonia de absorptie van gas in water. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 17 juli 20196 j Wat een fijn bericht, je daden hebben waarschijnlijk afdoende geholpen. Moed verloren alles verloren maar tuinders verliezen nooit de moed ( hebben hoogstens een dip), je hebt het maar mooi weer bewezen! Die meloenen? Dat komt goed, ze hebben nog even https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/https://www.moestuinforum.nl/topic/23955-zij-en-heur-landleven/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.