Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Allergische huidreactie bij contact met moestuinplanten


oscardevos

Aanbevolen berichten

Omdat ik flink wat jeukende bultjes op mijn onderarmen heb, denk ik aan een allergische reactie door contact met een moestuinplant.

's nachts is de jeuk enorm.

Bij het oogsten verdwijnen je armen vaak diep in het gewas, dus redelijk om dit als optie te zien.

Ik heb onlangs wat grote radijsplanten geoogst, langwerpige radijzen met flink wat hoog loof. En daar zitten wel wat haartjes aan.

Hebben jullie misschien ook last van allergische huidreacties door contact met moestuinplanten en zo ja, welke zijn dat dan?

Bedankt alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: mijn collega's geven aan dat het wel eens irritatie kan zijn door rondzwevende of neergedaalde haartjes van de eikenprocessierups.

Ik kan me voorstellen dat ik met mijn onderarmen op een met eikenprocessierups haartjes beklede tafel heb gezeten. Met de onderarmen bloot op de tafel kan dit ook de jeukende bultjes hebben veroorzaakt. Klinkt dit bekend voor jullie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met wat zoeken blijkt dat calendulazalf helpt tegen de jeuk veroorzaakt door de processierupshaartjes. Ook dat je vooraf de huid moet beplakken met een tape om blijkbaar vastzittende haartjes van de huid weg te trekken. Nu had ik gisteravond mijn behaarde armen al geschoren om ze in te smeren met koelzalf, dus dat is handig. Mar vannacht nog steeds veel jeuk gehad. Bij het Kruidvat was het Kruidvat merk calendulazalf al uit de schappen

Bij navragen voor een alternatief merk werd al meteen gevraagd of het voor de eikenprocessierups was

En dat er elk halfuur wel iemand langs kwam met soortgelijke problemen. Bingo dus.

Dus ik ben lekker met duct tape bezig geweest en mijn kale onderarmen met rode bultjes nu lekker ingesmeerd met zalf

Link naar reactie
Delen op andere sites

de hooikoorts pilletjes van de Aldi (met cetirizine, zit ook in andere merken) werken voor mij heel goed. Waar ik normaal flinke plakkaten jeuk-huid krijg heb ik nu kleine bultjes (vergelijkbaar met muggenbultjes) dus veel minder last en het trekt ook veel sneller weg. Sommige mensen worden er wel wat suf van, maar daar heb ik persoonlijk niets van gemerkt. Beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb fexofenadine tabletjes gekregen van de huisarts. Dus gistermiddag meteen maar een tabletje genomen. Je mag maar eenmaal daags 1 tabletje. Maar ik werd om 2 uur vannacht weer wakker en kon niet meer inslapen van de jeuk.

Dus weer veel koffie vandaag

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties en jouw suggestie Liekie. Citirizine is misschien ook een optie voor mij.

@Lotte, hou ga jij hiermee om in de moestuin? Lange mouwen, handschoenen? Was ook het idee van de huisarts voor mij, maar maakt het tuinieren ook een stuk onaangenamer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige moestuinplanten zijn giftig, zoals de tomatenplant. De komkommer heeft ook van die "haren" die kunnen irriteren. Zeker op zachte plekjes, binnenkant van je arm wil het nog wel eens jeuken.

2 tip om het uit te sluiten/verhelpen (afhankelijk van hoe gevoelig je er voor bent):

- Als je tussen de planten gaat met je armen, lange mouwen aantrekken en/of handschoenen.

- Na de werkzaamheden ook je armen goed wassen (altijd een goed idee )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik deze nu vanavond vinden bij het oogsten van mijn laatste Korona's:

 

20190626-2019062621282020811561584013.jpg

 

Helaas een onscherpe foto. De rups was volledig verdroogd en werd makkelijk meegevoerd door de wind. Zat echer vast in het hart van het aardbeiblad. Op 5 meter afstand van mijn tuin staat een enorme eik. Dit zou dus een eikenprocessierups kunnen zijn. Wellicht is er wat kleurverlies door de verdroging.

 

Als dit de processierups is, dan:

 

* verklaart dit mijn huidallergie

* krijgt het spontaan eten van een aardbeitje tijdens de pluk een heel andere dimensie

 

WIe kan bevestigen dat dit de processierups is, of aangeven dat dit een andere rups is? Bedankt alvast!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben de laatste paar jaar ook dit probleem. Rondom ons landje staan veel eiken. En we zien ook nesten van de eikenprocessierups.

Smeerseltjes hebben we nog niet geprobeerd.

Wat wel enigszins helpt is grondig spoelen van de huid met heet water. En bij thuiskomst direct kleding wisselen en de gedragen kleding gaat meteen de wasmachine in.

En vooral NIET krabben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Én de kleren niet in de tuin laten drogen want dan waaien de haren er weer in. Wij hebben ook last, maar minder want we hebben vorige herfst enkele boompjes omgehaald die vlak bij moestuin en wasdroogplek stonden. Hier in de Lorraine worden veel kardinaalsmutsen gekapt.

 

Trouwens je kunt ook bultjes krijgen van de warmte.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eikenprocessierups haartjes blijven 6 tot 8 jaar actief... ik las gisteren dat je als tuineigenaar verplicht bent ze professioneel te laten ruimen vanwege de lange overlevingsduur van de haartjes. Rot zeg Oscar... het verklaart wel een hoop en ik je verder weinig andere rupsen met zulke stevige haartjes.

 

Wat achtergrondinformatie op nu.nl

 

Verdrievoudiging van aantal eikenprocessierupsen in Nederland

https://www.nu.nl/dieren/5953773/verdrievoudiging-van-aantal-eikenprocessierupsen-in-nederland.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geen expert in herkennen van de eikenprocessierups. Maar Wageningen UR heeft daar wel uitgebreide info over in hun e-depot.

http://edepot.wur.nl/169495

 

Zelf heb ik gelukkig geen eikenboom hier. De straten waar linten om de bomen hangen fiets ik met een wijde boom omheen.

 

In mijn eigen tuin heb ik irriterende klimop en brandnetels (natuurlijk). Een hopplant was ook erg. Die heb ik om die reden met wortel en al verwijderd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi overzicht, risico vanaf mei dus. Ik zie en hoor veel mensen met soortgelijke problemen.

 

Mijn zoon van 10 loopt van school naar het gymnastieklokaal via een andere route omdat op de gebruikelijke route eiken met de processierups staan. Voordat ik bultjes op mijn armen kreeg had ik geen enkel idee waarom hij tijdens voetbalwedstrijden moest uitvallen en langs de kant kwam te staan met een brandend gevoel diep in de keel en kortademigheid. Zo'n slechte conditie heeft hij niet als middenvelder.

Dit zijn ook de symptomen van de brandharen als zie via de luchtwegen binnenkomen volgens deze site.

Met de verdrievoudiging van de eikenprocessierups in NL dit jaar (link zie post Mellie) snap ik de problemen en is het een zorgelijke ontwikkeling van dit plaagdier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gister met mijn vriendin naar de tandarts gelopen. Bij thuiskomst flinke jeuk op armen en benen. En het gevoel of er een kriebel diep in mijn keel zat. Schapen van de keel hielp niet, drinken ook niet. Vandaag voel ik de plekken nog steeds jeuken, maar die irritatie in mijn keel is nog steeds het ergst.

Het enige waarmee ik het gevoel in mijn keel kan omschrijven, is als je onbeschermd met glaswol hebt gewerkt en het in je luchtwegen komt... zwaar irritant.

Ik kan dan ook goed begrijpen dat je zoontje is uitgevallen door die klachten.

 

Voor iedereen die er last van heeft of iemand in zijn omgeving kent, heel veel sterkte met herstel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe ziet de bovenkant van die rups eruit? Dit is de onderkant en daaraan kan ik niet zo snel zien of het om een eikenprocessierups gaat.

Zelf heb ik huidreacties van aardbeienplanten, radijs en courgette. Niet schokkend en smeren met zalf hoeft ook niet, maar ik heb het natuurlijk liever niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik tussen de tomaten heb gewerkt, spoel ik mijn armen tussendoor. Ook vermijden bij plakkerig of zweterig weer... zweten maakt het nog erger.

Ik neem sowieso al allergiemedicatie. Met lange mouwen werken vind ik helemaal niet aangenaam dus...

 

Bah die processierups klinkt niet aangenaam

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Hier stikt het van de eikenbomen in de omgeving, helaas dus ook van de rupsen. Een fohn op de hete stand op de bulten zorgt ervoor dat de eiwitten stuk gaan en verminderd zo de jeuk. Zo heet mogelijk, maar kijk uit voor verbranden!!

 

Overigens reageer ik heel erg op Ossentong. Bij mij nog erger dan de rupsen.... Stuur mijn man dan de tuin in om ze te verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...