Jump to content

Zomaar eens benieuwd waar jullie je water vandaan halen voor de moestuin

Rich

Recommended Posts

Ik zat te denken(en ja dat val niet altijd mee )wij hebben bij onze moestuinvereniging een paar ouderwetse hand pompen om water te pakken,werk goed altijd water voorradig,hoe is t bij jullie op de moestuin geregeld?,ben zomaar benieuwd nu met deze temperaturen

Wij hebben een (elektrische) gronwaterpomp, heel wat meters tyleenbuis en her en der (onze 'tuin' is 3 hectare groot...) kranen waar dan weer lange tuinslangen aan liggen. Vooral voor de varkens die we houden. Maar nu ook al maanden voor het in leven houden van alle boompjes en struikjes die wij in de afgelopen jaren hebben geplant.

In de moestuin heb ik ook zo'n kraan, meestal met een tuinslang met sproeikop maar met dit soort weer ook een zwenksproeier zodat ik ook eens wat anders kan doen dan plant voor plant water geven

Tussen moestuin en douche zit hier zo'n 10 meter. De kop van de douchesproeier ligt standaard in een lege emmer. Zo vang ik per dag de eerste koude 7 liter schoon water op voor de moestuin.

In de keuken staat een emmer waar water-zonder-sop ingekieperd wordt. ( moestuinhanden voorschrobben zonder zeep, afgietwater, groentespoelwater etc) . Is ook een emmer per dag die niet onder de kraan gevuld hoeft.

Dan is er nog de regenton.

Nou.

Laat ik het daar nu maar niet over hebben

Edited by Guest

Wij hebben een tuin van 8 meter breed met aan weerszijden een sloot. Door de tuin loopt een tyleenleiding met om de 20 meter een tappunt.

Het sproeiwater komt uit de sloot. Gardena pomp met een aanzuigslang die in een oude wasmachine trommel hangt. Werkt perfect.

Het polderpeil is hier nog prima. Sproeien met oppervlakte water werkt perfect als het mogelijk is

Sloot met dompelpomp, regenton en voor nood nog altijd kraanwater, maar nood is dan eerder luiheid dan echte nood. De sloot staat nl altijd vol met water

De kas krijgt trouwens kraanwater bedenk ik me nu, want anders konden we geen automatische druppelinstallatie plaatsen.

Met leidingwater, alleen zuurminnende planten (o.a. blauwe bessen) krijgen regenwater.

Helaas niet met slootwater. Dat is hier net te zout (EC-waarde is nu ongeveer: 2 mS/cm, kan buiten het seizoen oplopen tot meer dan 10 mS/cm).

Ter vergelijk: zeewater is ruim 50 mS/cm.

De boeren hier beregenen er wel mee (o.a. bij kiemende zaden zoals wortel; aardappels tijdens knolvorming). Met mate. Ze hebben liever 10 - 20% oogstderving dan helemaal geen oogst.

Hier op Sint Philipsland, en ook op Tholen worden de polders gespoeld met zoet water uit het Schelde-Rijnkanaal, en daarvoor betalen ze extra aan het waterschap. In andere Zeeuwse polders is zoet water een stuk slechter bereikbaar.

Interessant: Zouttolerantie gewassen: https://www.wur.nl/en/Publication-details.htm?publicationId=publication-way-333633343236

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

Tot het begin van dit jaar hadden we alleen een aantal handpompen op het complex. Nu is er een pomp geplaatst op een buis tot het grondwater, ruim 600 m tyleenslang eraan die rond de tuin ligt. Bij iedere 2 tuinen een T-stuk met daarop 2 Gardena-aansluitingen. En sproeien maar, wat een geweldige verbetering!!!

Jitter59551564027279.jpg

Oplossingen met pompen zul je weinig tegenkomen in dit deel van de wereld. Een zinken emmer aan een stok om niet op de knieën te hoeven is de meest geavanceerde methode zo'n beetje.

Bij het water geven blijft de broes op de gieter en het bodempje gaat terug de sloot in, om visjes, kikkervisjes, wantsen en waterkevers te sparen, want je schept nogal wat mee op uit de sloot.