Geplaatst: 1 oktober 20196 j In navolging van Appelvrouw (https://www.moestuinforum.nl/topic/24411-e%C3%A9n-diervrije-maaltijd-per-dag/) wil ik ook een initiatief voorstellen. Een in de strijd tegen aardig zijn met een boeketje gifbloemen. Waarom:Er wordt in Nederland heel veel gif gebruikt in de bollen en bloementeelt. En bloemen zoals rozen die worden geimporteerd uit Afrika, bevatten vaak nog veel meer gif dan onze kasrozen. Het probleem zit m niet alleen in t gif op de bloemen. Maar ook in uitspoeling naar de grond en de verstuiving van het gif naar de omgeving. Niet alleen bijen en insecten, maar ook vogels, omwonenden en de telers zelf worden er soms serieus ziek van. Waarom blijven we dan toch met zijn allen giftige bloemen kopen? Om aardig te zijn voor een ander of om je eigen huis op te fleuren?. Het is natuurlijk hartstikke lief als je een mooie bos bloemen krijgt. Het idee is om biologische bloemen te kopen of er tenminste naar te vragen bij de bloemist. Of te vragen naar bloemen waarvoor het minste gif wordt gebruikt (zoals gerbera's). Misschien helpt dat. 15 januari15 Jan aangepast door rorror Niet werkende link aangepast.
Geplaatst: 1 oktober 20196 j En die biologische bloemen zijn natuurlijk duurder, net zoals biologisch voedsel denk ik? Ik koop zelden of nooit bloemen, een x per jaar enkele bolchrysanten, dus ben hier eigenlijk weinig van op de hoogte, met mijn gezonde verstand kan ik wel bedenken dat ons Nederlandse paradepaardje de tulp niet zonder bestrijdingsmiddelen ( gewasbescherming noemen ze dat nu hoorde ik vandaag ) gekweekt wordt.Ik heb wel jaren geleden een docu gezien over mensen die langs bollenvelden woonden en die in de zomer niet buiten zaten omdat er om de haverklap werd gespoten, ze werden er letterlijk ziek van ( migraine en hoofdpijn ). We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 1 oktober 20196 j Op momenten dat ik geen bloemen uit eigen tuin heb, koop ik af en toe bloemen. En blijf dat ook doen. Ik word zo onderhand erg sip van wat allemaal niet meer " mag"!
Geplaatst: 1 oktober 20196 j Jootje dat begrijp ik volkomen. Zeker als je het ervaart als niet meer mogen. Volgens mij is dat helemaal niet de bedoeling, je doet er mee wat jij wilt toch? Het gaat meer om bewustwording zoals al in een ander topic aangekaart. Als jij bloemen wilt kopen lekker doen, iedereen zou vrij moeten zijn in zijn keuzes We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 1 oktober 20196 j Ik zie het netzoals Jootje en doe hier ook niet aan mee. Makkelijk gezegd, want ik koop nooit bloemen, maar er wordt inderdaad steeds meer verteld wat je wel en vooral niet meer mag doen. En daar word ik dwars van. In plaats van anderen te vertellen kun je zelf ook eens actief wat gaan doen aan een beter milieu. In mijn tuin spuit ik geen gif, bij mijn dagelijkse boswandelingen neem ik zwerfvuil mee naar huis en ruim dat op. Vlees koop ik bij de slager een dorp verderop, die het vlees ook lokaal inkoopt. Ik koop NOOIT bij Aliexpres, want waarom zou ik goedkope, niet milieuvriendelijk geproduceerde zooi kopen, terwijl hier in mijn omgeving winkels moeten sluiten omdat het te duur is? En ik probeer zoveel mogelijk mijn groenten zelf te kweken en om mijn eigen zaden te winnen.Maar ja, ik ben niet perfect, want ik rij auto (anders kan ik niet eens op mijn werk komen) en ik heb een houtkachel en stook op olie (is gebruikelijk in deze regio). En ik ben ook niet van plan veganistisch te gaan eten (waar weer hele oerwouden van worden afgebrand om soja en palmolie te kunnen produceren). En electrisch rijden vind ik ook niet milieuvriendelijk. Hier wel, maar daar waar de grondstoffen voor de accu's worden gewonnen totaal niet. Het is niet zwart/wit, zoals vele mensen denken. Aan elke goede kant, zit ook een slechte kant en omgekeerd! Maar de nuance begint te ontbreken in dit soort discussies en dat vind ik jammer. Respecteer een ander, ook al denkt en doet die niet wat jij graag wilt. De gifbloemen die nu genoemd worden, is iets wat altijd al zo wordt geproduceerd. De hoeveelheid gif die gebruikt wordt, wordt wel steeds minder, aangezien men ook over milieuvriendelijkere middelen beschikt, maar ja, het wordt nog wel gebruikt ja. En de bloemen komen ook vaak uit Afrika, want daar kan een boer nog wel uitbreiden en makkelijker produceren. De mensen daar hebben daardoor wel werk en dat ontneem je ze ook als er niks meer gekocht wordt. Daarnaast kun je dit voor elk product noemen. Gebruik je shampoo, zeep? Dat wordt ook met palmolie gemaakt, waar weer oerwoud voor wordt platgebrand. Drink je bier? Ook daar wordt gespoten met onkruidbestrijdingsmiddelen. En je kleding zal ook niet milieuvriendelijk worden geverfd en geproduceerd? Wil je dat wel allemaal milieuvriendelijk produceren, dan is het eten, kleding en verzorgingsproducten een stuk duurder! Geen probleem voor mensen die dat kunnen betalen, maar heel veel mensen kunnen dat niet.
Geplaatst: 2 oktober 20196 j Ik koop per maand 2x een bos bloemen. Bij lokale bloemetjes in Amsterdam Geuzenveld gebruiken ze geen bestrijdingsmiddelen. Iets duurder, je moet er dan ook nog naar toe. Geen ov. Wel een ontzettend leuke ervaring. Mijn kinderen vragen altijd wanneer we weer naar lokale bloemetjes gaan. In mijn eigen tuin gebruik ik geen enkel bestrijdingsmiddel. Het feit dat we er over discussiëren is al een goede stap. Het gaat misschien allemaal niet zo snel, maar er is wel beweging gelukkig. Ik denk dat het voor iedereen wel duidelijk is dar we niet nog 20 jaar op dezelfde manier met kweken -van wat dan ook- kunnen doorgaan. 2 oktober 20196 j aangepast door Gast
Geplaatst: 2 oktober 20196 j En ik ben ook niet van plan veganistisch te gaan eten (waar weer hele oerwouden van worden afgebrand om soja en palmolie te kunnen produceren)..... Ik grote lijnen kan ik het met je eens zijn Flup, vooral in je teksten wat je zelf allemaal kan doen, maar deze bovenstaande zin vind ik nogal kort door de bocht. Ten eerste denk niet ik dat minder vlees eten meer palmolie gebruik zou opleveren. Misschien eens googlen waar palmolie allemaal voor gebruikt wordt..Misschien een beetje meer sojagebruik, in mijn geval 1 à 2 blok tofu per maand, nog gekweekt in Frankrijk ook. De gifbloemen die nu genoemd worden, is iets wat altijd al zo wordt geproduceerd. De hoeveelheid gif die gebruikt wordt, wordt wel steeds minder, aangezien men ook over milieuvriendelijkere middelen beschikt, maar ja, het wordt nog wel gebruikt ja. Uit een artikel vd de Volkskrant van febr. 2018, over een onlangs verricht onderzoek:Wel 43 verschillende gifstoffen trof Greenpeace bij een kleine steekproef aan op bossen snijbloemen. In de aanloop naar Valentijnsdag bestelde de milieuorganisatie bij vier grote Nederlandse onlinebloemisten - De Bloemist, Fleurop, Euroflorist en Topbloemen - drie dezelfde boeketten en liet deze testen op gifstoffen in een lab. Op 9 van de 12 boeketten vonden de laboranten pesticiden die voor bijen giftig zijn en op 3 bloembossen zaten middelen die in de Nederlandse sierteelt verboden zijn.Hier het hele artikel: https://www.volkskrant.nl/economie/de-kans-is-groot-dat-romantici-vandaag-een-bosje-gif-in-de-handen-van-hun-valentijn-drukken~b1f35eb2/ We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 2 oktober 20196 j ik kweek inderdaad daarom zelf snijbloemen in de voortuin onbespoten natuurlijk. Niet alleen goed voor het milieu maar ook voor de portemonnee. bloemen zijn heel duur als je die moet kopen. in de winter heb ik geen bloemen uit de tuin en dus ook niet in huis. Dan decoreer ik meer met groen zoals eucalyptus. en dan wordt de voortuin ook meteen nuttig gebruikt want van mijn vriend mag ik geen groente in de voortuin zetten en gras vind ik niks is ook leuk om zo bloemen cadeau te kunnen geven.
Geplaatst: 2 oktober 20196 j Mee eens hoor palmvrouw. Palmolie wordt voor ontzettend veel dingen gebruikt, niet alleen eten. Dat zou ik ook niet durven beweren. In vergelijking met jaren terug wordt er minder gif gebruikt (schoonvader was bloementeler) in Nederland. In Nederland is de regelgeving op dat gebied strenger dan in bijvoorbeeld Afrika, waar ook heel veel van onze snijbloemen vandaan komen. Dat wil niet zeggen dat er in Nederland niks mis gaat en geen gif wordt gebruikt, maar wel dat er minder gif gebruikt wordt dan in bijvoorbeeld Afrika, waar die regelgeving niet zo streng is. Hoe strenger de regelgeving hier in West-Europa, hoe meer de bloementeelt naar landen verplaatst wordt waar het minder streng is. Dat is ook goedkoper ook. Het gifgebruik is een wereldwijd probleem, wat een wereldwijde oplossing nodig heeft.
Geplaatst: 3 oktober 20196 j Een minderheid gaat steeds verder doordrammen en allerlei (vaak leuke) dingen verbieden. Dat vingertje komt steeds vaker omhoog.Dus laat ik ook maar eens dat vingertje omhoog doen en onredelijkheid tonen.Gij zult mensen geen medicijnen meer geven, Geen enkele behandeling wat dan ook want de gifstoffen hopen zich op en uiteindelijk komt dit allemaal vrij in de grond of bij crematie in de lucht. Het is al tijden aangetoond dat grafruimers steeds langer moeten wachten voordat een rustplaats geruimd kan worden. Het is een schande. Zo en kan er nu een slotje op dit draadje want het heeft nauwelijks iets van doen met een moestuin.(iets met een knuppel en een hoederhok....) Groetjes,Bram
Geplaatst: 3 oktober 20196 j Auteur Klopt. Dit heeft niks met een eigen moestuin te maken. Maar wel met spullen die ook in tuinen worden gebruikt. Daar zijn we wel vaak bewust bezig met wel of geen spuitmiddelen. Afgelopen weekend zag ik een uitzending van Zembla: hier het nos-bericht daarover: https://nos.nl/artikel/2302396-landbouwgif-kan-kans-op-parkinson-verhogen.htmZoiets zet me dan aan het denken. Wat als we de dingen net iets anders doen? Zelf ben ik ook geen heilig boontje. En maak soms ook keuzes die bijdragen aan de vervuiling. Maar ik denk er wel over na hoe we met zijn allen ons leefmilieu en onze gezondheid kunnen verbeteren. En als het weinig moeite is of weinig kost, kies ik voor het gezonde of natuurlijke alternatief. Ik pluk ook liefst bloemen uit eigen tuin. En als ik boeket bloemen koop ga ik naar een winkel waar ze ook bloemen verkopen van een biologische bloementuin hier in de buurt. En vraag ik dan daar naar.
Geplaatst: 3 oktober 20196 j Een minderheid gaat steeds verder doordrammen Ha Bram, dank je wel voor je commentaar dat maakt het maar weer duidelijk waarom we het doen. Gelukkig is het hier de babbeltuin waar we het over van alles mogen hebben en niet 1,2,3 afgekapt mogen worden 4 oktober 20196 j aangepast door Gast We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 4 oktober 20196 j Bedankt Appelvrouw dat je het gelukkig luchtig opvat.Had gisteren een vervelende dag en meer gesprekken in die trend en dat we steeds meer de leuke dingen om wat voor reden dan ook aan het verbieden zijn voor anderen toen zag ik dit.Nu ik het terug lees had het iets genuanceerde kunnen zijn. Groetjes,Bram
Geplaatst: 4 oktober 20196 j Auteur Ik bedoelde het ook niet zo zwart wit als de titel doet vermoeden. Die had ik niet zelf gemaakt. Omdat ik niet wist waar ik deze eyeopener/ dit oproepje moest plaatsen. Ik ben ook geen heilig boontje hoor. En wil ook lekker kunnen leven. Maar dit vond ik nou net iets wat in mijn optiek makkelijk anders kan. Snijbloemen en bollen zijn geen eerste levensbehoefte. Ik vind het wel erg dat 'we' de afgelopen 50 -70 jaar de wereld waarin we leven zo hebben verpest. Wat dat betreft geef ik die Gretha gelijk. Met keuzes die makkelijk te maken zijn wil ik in ieder geval graag meegaan. Zo koop ik tegenwoordig ook meer bewust mijn kleren van bio katoen en linnen. Online bij de CenA. Omdat de winkel van Floortje Dessing mij ook te duur is.
Geplaatst: 4 oktober 20196 j Ik vind juist dat we de afgelopen decennia steeds milieuvriendelijker zijn gaan leven en produceren! En die ontwikkeling zet zich alleen maar door in West-Europa. Dat wordt vaak niet vermeld in dit soort discussies. De grote milieuwinsten zijn niet meer hier in West-Europa te halen, maar juist in China, Afrika en andere Aziatische landen, waar vaak heel milieuvervuilend wordt geproduceerd. Maar daar wijst Greta niet naar helaas. Ik denk dat je meer effect op het milieu hebt als mensen stoppen met het kopen van producten op bijvoorbeeld Ali-Express en hun producten lokaal kopen. Maar dat is weer niet goed voor de werkgelegenheid en economie in China. Het is allemaal niet zo zwart/wit als men doet voorkomen, dat maakt het lastig. Het is een wereldwijd probleem, wat je niet lokaal of Europees kunt oplossen.
Geplaatst: 4 oktober 20196 j Auteur Ja. Wij hebben hier in Europa een redelijke wetgeving. Maar sommige tuinders hier in Nederland nemen het niet zo nauw met wat wel en niet mag. Toevallig staat er vandaag een artikel op NRC.nl dat een laurierkweker in Brabant het verboden middel fipronil heeft gebruikt als bestrijdingsmiddel. En dat er diverse bijenvolken (en andere insekten) door zijn toedoen zijn gestorven. Zaak werd tot nu onder de pet gehouden door de NVWA. Titel: Fipronil is de oorzaak van massale bijensterfte in Brabant. Eerder was er ook een onderzoek naar gif op bloemen/boeketten, door Greenpeace. Daaruit bleek ook al dat tuinders soms fipronil en heel vaak andere middelen gebruiken die giftig zijn voor bijen. En pas was er ook een artikel over sterfte onderzangvogels als gevolg van neonicotinoiden gebruik.
Geplaatst: 5 oktober 20196 j Natuurlijk zijn er zwarte schapen onder de tuinbouwers, die heb je overal. Maar om op basis van die zwarte schapen een hele sector zwart te maken, vind ik overdreven. Zelfs met die zwarte schapen verbouwt men in Nederland nog zoveel milieuvriendelijker dan in veruit de meeste andere landen. En door de Nederlandse tuinbouwer het leven onmogelijk te maken, zal de productie in Nederland verdwijnen en verplaatst worden naar landen waar men het veel minder nauw neemt met het milieu. En dan moet Nederland die producten weer importeren. Wie houdt nu weer voor de gek zo? Het kan natuurlijk altijd milieuvriendelijker, dat ontken ik niet, maar die ontwikkeling is al decennia gaande en gaat sowieso door. Maar dat wordt jammer genoeg niet gezien. Het is namelijk veel makkelijker om te schoppen tegen de agrarische sector. Ben dat wel zat eigenlijk (en ik werk niet eens in die sector).
Geplaatst: 6 oktober 20196 j ik vind het artikel in de NRC nogal een fout bevattenFipronil is geen verboden bestrijdingsmiddel!Het is niet toegestaan is de tuinbouw en dat is een ander verhaal.Fipronil is een geregistreerd en toegestaan middel ter bestrijding van vlooien en teken bij honden en katten.In de landbouw is het niet toegestaan en de gevolgen zijn overduidelijk bij het toch inzetten van dit middel. ik heb zelf nog nooit stilgestaan bij het eventuele gif dat er wordt gebruikt om een bos ruikers te kweken, het geeft zekers te denken. moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 6 oktober 20196 j Mooi topic! Persoonlijk gebruik ik alleen nog eigen bloemen en dit is ook het enige dat ik weggeef. Eventueel kan ik in niet bloemseizoen afwisselen met bv zaad, binnenplantstekjes, of bv scrubs met gedroogde bloemen etc erin. Dit 1 om pesticide gebruik, twee omdat ik import eigenlijk sws zonde vind, en drie zo is de gift ook nog eens plastic vrij. Moet zeggen dat ik sinds dit jaar ook gestopt ben met bollen kopen. In probeer ze nu zelf te vermeerderen en dan evt te ruilen voor diversiteit. Dit omdat het gif ook gebruikt wordt in bollenkweek dus ik nog niet opschiet kwa principes als ik wel m'n gladioolbollen koop, haha. Hebben jullie ook wel eens discussie met iemand dat een cadeau uit de winkel moet komen? Krijg hier soms namelijk commentaar op, maar ik vind het totale onzin dat een bos bloemen waar voor betaalt is meer waard is dan een eigen bos.. Ik denk dat dat sowieso te maken heeft met een matrealistische instelling.. (persoonlijk verwacht ik überhaupt houbt geen cadeaus..) Ik snap dat mensen hier reageren met: dat het jammer is dat plezier bedorven wordt etc. Echter vind ik het persoonlijk totaal geen offer om alleen bloemen in het seizoen te hebben, en weet andere leuke cadeautjes te maken buiten het seizoen. Ik vind het persoonlijk heerlijk om bepaalde dingen te onthouden buiten seizoen. Bv bloemen, courgettes, aardbeien. Hoe geweldig is het als ik m'n eerste bosje bloemen kan plukken, en m'n eerste courgette van het jaar zie verschijnen, en nog mooier, die aller eerste super aromatische aardbei. . Vind het juist iets toevoegen en krijg zo veeel meer waardering voor m'n tuin en het hele groeiproces, maar dat is hoe ik het zie.
Geplaatst: 7 oktober 20196 j Mee eens Sand&Oak. We moeten veel meer met de seizoenen meegaan en de lokale groente, fruit en bloemen meer waarderen. Dat kan bij mij ook beter, beken ik direct, maar ik ben mij er wel degelijk van bewust. Heb overigens dit jaar voor het eerst bewust heel veel bloemen in de tuin geplant. Dat ziet er zoveel mooier uit. Ben wel nog zoekende naar meerjarige soorten, zodat ik niet elk jaar hoef te kopen of te zaaien, maar dat komt vanzelf. Ik bewonder mensen die leuke boeketten kunnen maken met bloemen uit de tuin of uit de natuur, zelf kan ik dat niet. Nu geef ik zelden bloemen en iedereen weet dat je mij ook niet echt kunt verblijden met een boeketje, maar een mooi, zelfgemaakt boeketje fleurt de kamer ook op. Ik zal een ander overigens niet veroordelen als ze boeketjes kopen, dat moet ieder voor zich weten.
Geplaatst: 7 oktober 20196 j Ow dat zijn wel vervelende reacties zeg. Ik krijg eigenlijk altijd leuke reacties op bosjes bloemen uit de tuin. Mensen zeggen altijd dat ze de bloemen zo mooi vinden. En er komt altijd een nieuwsgierige heb je deze echt uit je eigen tuin ? mensen vinden dat juist extra leuk. Maar Ik heb ook wel redelijk wat milieu bewuste / zero waste / tuinier/ zelfvoorzienend probeerde mensen om mij heen. Misschien scheelt dat veel ?
Geplaatst: 8 oktober 20196 j Bij zelf geplukte bloemen zal het wellicht helpen om om een vaas te vragen en het dus zelf ook mooi in een vaas te doen.Een gekocht boeket is meestal mooi verpakt in cellofaan, met een gekruld lintje er omheen, een kaartje van het tuincentrum met nog een paar leuke woorden erop, dus pre-vaas ziet dat gekochte boeket er specialer uit. Maar eenmaal in de vaas ziet je eigen boeket er net zo goed uit. Als je aanbied dat ook te doen kan er moeilijk worden gedacht dat je je er van hebt afgemaakt. Toen mijn ouders vorig jaar in het verzorgingshuis kwamen kregen ze het ene na het andere bloemetje. Soms worden bloemetjes ook gebracht, en er zit maar één tuincentrum in het dorp waar m'n ouders heen gingen, dus je wist op een gegeven moment van oh, daar komt het volgende bloemetje van Rob's Tuincentrum weer aan. Zoiets wordt voorspelbaar, iedereen deed hetzelfde. Geplukte bloemen zouden een grotere verrassing hebben ingehouden.
Geplaatst: 18 oktober 20196 j Ha ik ben niet duidelijk in mijn reactie. Over het algemeen worden de geplukte bloemen echt als cadeautjes en heel dankbaar ontvangen, dat gelukkig wel. Ook mensen zeggen dat ze het leuker vinden dan een winkel boeket. De discussie vindt meer plaats binnen m'n familie, die ik dan aanbied om een bloemetje te plukken (als ze op het punt staan een bos in de winkel te halen), waarna iemand bang is dat dit overkomt alsof ze er niks voor over hebben of zich er vanaf maken. (Dus niet zo dramatisch als het in mn post leek, haha.) Heel persoonlijk, ik vind bloemen uit mn eigen tuin een grotere gift dan bloemen die ik zou kopen in de winkel. Soms duurt het echt lang voordat ik de beslissing maak die ene mooie uienbol waar ik er maar 5 van heb staan toch te snijden om het boeketje echt af te maken.. Maar ik denk dat alleen tuinliefhebbers dit "offer" begrijpen. Haha Roeier jij hebt zeker gelijk betreffende de presentatie! Ik probeer het altijd in een kan voor te schikken in de tuin en dan in te binden in een hooitouwtje, eventueel met nog een oude krant of bewaard inpak papier er open omheen. Heb dit jaar ook speciaal een winterharde banaan gekocht om te kijken of ik die bladen kan gebruiken als schikmiddel/pakpapier om er omheen te slaan (helaas dit jaar nog niet zoveel groei dat ik daar de bladeren voor wilde snijden. )
Geplaatst: 1 november 20196 j Weet iemand of er een bedrijf is dat biologisch geteelde bloemen bezorgd? In Amsterdam? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.