Jump to content

Boerenkool nu al klaar...invriezen of niet?

wouttie75

Recommended Posts

Ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.

Mijn boerenkool is aardig de lucht in geschoten en lijkt mij klaar om gegeten te worden. De meningen van de diverse collega tuinders verschillen op het gebied van al dan niet invriezen na de (vroege) oogst.

Hoe verwerken jullie de te vroege boerenkool ?

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Je hoeft niet de hele plant te rooien je kunt gewoon de onderste eraf halen en de rest laten groeien,

boerenkool waar nog geen vorst over is geweest doen wij ook in vriezer, meer dat het niet taai-ig smaakt.

Kun je dus gewoon oogsten waneer je erzin in hebt.

Players only love you when they're playing.

Nee bij mij gaan ze niet bloeien pas in tweede jaar als je ze na de winter ook nog laat staan.

Het idee van onderste bladeren plukken, komt denk ik van palm kool op een gegeven moment lijken de boerenkool palmpjes met

een kale stam en bovenop een pruik groen, persoonlijk vindt ik leuk om zo te oogsten omdat het er grappig uitziet en je meer opbrengst per plant hebt omdat ze doorgroeien.

Nuja ik ben gek op boerenkool en heb stuk of 5 soorten staan allemaal heel verschillend, rode, zwarte, groene enzv

Players only love you when they're playing.

Boerenkool is lekker! Erg favoriet ook hier, maar ben blij dat die van mij nog klein zijn...ik ben er " geestelijk" nog niet aan toe om nu al boerenkool te eten, hoort voor mij echt bij kou en winter! Joh....ik moet nog op ZOMER vakantie! ))

• 2 months later...

Ik heb wat boerenkool geplukt voor vanavond. Het is te veel en daarom wil ik de rest invriezen. Het liefste rauw omdat dat een hoop gedoe scheelt (ben lui vandaag). Hoe lang is de boerenkool op die manier houdbaar? T.z.t. wil ik de rest van de boerenkool ook invriezen en het zou zonde zijn als ik erachter kwam dat het op deze manier maar een maandje ofzo houdbaar is.

Wat ik ook nog niet helemaal goed begrijp is of de boerenkool de hele winter kan blijven staan, of dat die na een paar keer nachtvorst te hebben gehad van het land moet.

Bij mij ligt (een deel) een groot deel van de winter in de vriezer...ik denk dat het wel 6 tot 8 maand houdbaar is. Verder kan de boerenkool blijven staan totdat het weer warm wordt..maar hij groeit wel door! Als het warm wordt gaat hij denkelijk doorschieten, ik heb het alleen nog nooit meegemaakt want dan is de kool al op!

Waar de mol is is er hoop!

Hij kan inderdaad de hele winter blijven staan, ik probeer nu toch wel iedere keer wat te verwerken en in te vriezen, zodra er sneeuw valt en zeker als het zo'n pak is als vorig jaar dan is boerenkool zo wat het enige eetbare wat boven de sneeuw uitkomt en dat zien de ganzen ook!!Vorig jaar hadden ze alles opgevreten!

Even a broken clock is right twice a day

Dat klopt Koert, dat hadden wij ook,maar dan vraat van de hazen..het handige van rauw invriezen vind ik dat ( heb ik pas hier geleerd) je alleen de nerven eruit hoeft te halen..fijnsnijden niet nodig..als de kool bevroren is knijp je het zo fijn tussen je handen..spaart energie!

Waar de mol is is er hoop!