Vastone Geplaatst: 2 juli 2020 Geplaatst: 2 juli 2020 Hier dief ik wel fors hoor, al was het maar om orde in de kas te houden. In het verleden deed ik het ook, maar teelde ik buiten in pot en vond ik dieven noodzakelijk ivm snel weer drogen van de planten na een bui. Wel heb ik een aantal planten waarvan de hoofdstam is gesplitst in 2 stammen, dat heb ik zo gelaten. Ben benieuwd of ik aan het einde van het seizoen het verschil in opbrengst oid kan zien tussen 1 of 2 stammen. 1 Quote
Charly Geplaatst: 2 juli 2020 Geplaatst: 2 juli 2020 Ah. Dat heb ik vorig jaar gedaan, als de stam zich spontaan splitste, het laten uitgroeien. Ik bemerkte nauwelijks meer opbrengst. En wel n hoop meer aanbinden en gewurm om nog bij de planten daarachter te komen. Dus ben zelf niet meer van plan dat te doen. Wel benieuwd hoe t jou gaat bevallen@Vastone!Hier begint t oogsten nu echt serieus te worden. En das fijn. Want ik heb zin aan pastasaus inmaken. De paprika’s zijn er ook bijna klaar voor. En de knoffels en uien ook. Ik vind veel dingen tof uit de tuin, maar de pastasaus is echt de allergrootste luxe. (Qua plant-aardigheden dan he) 2 Quote wees bevriend met kleine dingen
Gianni1234 Geplaatst: 2 juli 2020 Geplaatst: 2 juli 2020 (aangepast) Ziet er weer goed uit Charlie. Hier is het helaas nog 1 tot 1,5 maand wachten... Ik zie gewoon niet hoe ik het eerder kan doen zonder kas, helaas. Hopen op een lang najaar 🙃. 2 juli 2020 aangepast door Gianni1234 Quote
Saalk86 Geplaatst: 3 juli 2020 Geplaatst: 3 juli 2020 20 uren geleden, Gianni1234 zei: Ik heb mij toch maar weer eens ingelezen over dieven en ik moet zeggen dat het bewijs voor het nut ervoor twijfelachtig is. Ik blijf dieven (ik heb ook genoeg planten, dus het maakt niet uit), maar het lijkt toch sterk contraproductief als je een maximale oogst wil bewerkstelligen. Het is eerder praktisch om de plant in toom te houden tijdens de groei in de zomermaanden en mogelijk ook om ziektes makkelijk in de hand te houden. Sowieso laat ik altijd 2 of 3 dieven staan als het even kan, die weer uitgroeien tot extra productie stammen. De meeste planten hierachter hebben 2 tot 4 stammen (allemaal gesplitst uit de hoofdstam). De pragmatische middenweg? Alles wat hier staat sluit ik me volledig bij aan en is het exact hoe ik het hier ook doe. ik Heb vorig jaar de Tiny Tim op een gegeven moment grondig gesnoeid en daarna volgde werkelijk een explosie aan bloemetjes / tomaten. Toeval? Ik ga het dit jaar nog eens doen met een andere soort. Natuurlijk hangt het ook weer van soort plant af, indeterminate of determinate etc. 1 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Vastone Geplaatst: 3 juli 2020 Geplaatst: 3 juli 2020 (aangepast) Dat heb ik inderdaad vorig jaar ook met tiny tim planten gehad, die hadden het erg zwaar gehad tijdens onze vakantie (hittegolf en schoonouders die om de dag water gaven) dus heb ik na de vakantie goed gekortwiekt waarna we nog van super veel tomaatjes hebben kunnen genieten verassend genoeg! Hier beginnen de eerste tomaten te verkleuren 😃 zo leuk om te volgen. Het eerste (goldita) tomaatje is rijp, maar heb ik nog even laten hangen om morgen samen met de kinderen te plukken, dus de kans dat ik die proef is niet zo groot. 3 juli 2020 aangepast door Vastone Quote
redzebra Geplaatst: 4 juli 2020 Geplaatst: 4 juli 2020 (aangepast) Bijzonder jaar, dit jaar. Ik heb de eerste rijpe tomaatjes buiten, het is wel een dwerg tomaatje maar toch, het plantje is op hetzelfde moment gezet als de tomaten in de tunnelserre. Vandaag toch heel wat blad weggenomen, waarbij ik me aan dit schema probeer te houden https://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/tomaten-telen-waarom-hoe-en-wanneer-blad-snijden-2/ en maximum 3 a 4 bladeren per week. tunnel serre na pluk (planten zijn ongeveer 2m hoog nu) Over de dIscussie hier, over al dan niet laten staan van dieven daar zijn al veel bladzijden over geschreven en velen hebben hun eigen ervaring erin. Voor mij, kijk ik of een plant genoeg groeikracht heeft, een geënte laat ik sowieso op 2 stammen uitgroeien, alsook de kerstomaten. Bij een niet gewenste dubbelstam is voornamelijk de afweging of hij plaats genoeg heeft om te laten staan. Zag vandaag deze: dubbele bloemaanzet op hoofdstam en een semi dief die harder groeit. Ik denk dat ik 1 ga toppen na 3 bladeren om toch de extra bloemzetting te hebben. Dit jaar heel snel plantjes aangekocht waar ik ze kon krijgen, omdat de bestelde te laat en niet bruikbaar waren aangekomen. Ik hou van ossenhart, de echte dat is zowat voor mij een van de lekkerste maar ja smaken verschillen. Dus 2 plantjes nog gevonden in 1 winkel en 1 in een ander. Ossenhart is zowat rozig rood en rijpt van binnenuit. 2de bakje is van vorig jaar. Dit jaar 2 plantjes van 1 winkel geven deze vruchten? Een paar hebben openingen in de vrucht, ik dacht eerst aan beschadigingen door slakken maar het zijn alleen deze planten en ze staan elk aan de andere kant van de serre. lijkt niet echt op een Ossenhart tomaat. De derde van een andere winkel: De italiaanse versie dus. Nu ja ze gaan me toch smaken Bij de bladpluk nog 1 aantasting tegengekomen, begin te twijfelen of dit niet blad botrytis is. edit: ik zag hier post over tomaten en komkommers dat dat niet samen gaat in 1 serre , die gaan hier elk jaar ontzettend hard, dit jaar al een redelijk wat geoogst, het is weer zoeken aan wie je ze kan geven 4 juli 2020 aangepast door redzebra 2 Quote
Saalk86 Geplaatst: 4 juli 2020 Geplaatst: 4 juli 2020 Waarom gaan komkommers en tomaten niet samen? Prachtig verslag @redzebra!! Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
redzebra Geplaatst: 5 juli 2020 Geplaatst: 5 juli 2020 @Saalk86 een tomaat is van oorsprong een subtropische, droog tropische plant, een komkommer een vochtig tropische. Te vochtig geeft schimmel bij tomaat, te droog spint bij komkommer. Ideaal is dus in 2 serres met hun eigen klimaat maar het gaat wel in 1. 2 Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 5 juli 2020 Geplaatst: 5 juli 2020 In mijn boek staat ook dat komkommer en tomaat vijanden zijn.of het waar is weet ik niet hoor. Quote
eduro Geplaatst: 6 juli 2020 Geplaatst: 6 juli 2020 (aangepast) Op het moment veel last van neusrot ondanks intensief gebruik van calcinit en begin nu toch te twijfelen of er niet wat anders aan de hand is. Vorige week wat oud blad verwijderd waarbij mijn plukvingers na een 10tal planten zwart grijzig waren met goudgele stof erom heen, stuifmeel denk ik dan. 6 juli 2020 aangepast door eduro Quote
Saalk86 Geplaatst: 6 juli 2020 Geplaatst: 6 juli 2020 @eduro staan ze in pot? Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Saalk86 Geplaatst: 6 juli 2020 Geplaatst: 6 juli 2020 Dan is er idd kans op neusrot. Paar pagina’s terug, heb t weten op te lossen met schoteltjes eronder. @roeier wist t bij mij zeer goed uit te leggen: de calcium opzich is vaak wel aanwezig maar door te weinig bewatering kan de plant t zeg maar niet genoeg binnen krijgen / opnemen. Bij jou is misschien daadwerkelijk sprake van te weinig calcium als je met perliet werkt. En het hangt ook van soort af: San Marzano in kas in pot is bijna garantie voor neusrot. Heb hier zelf een aquaponics systeem, nagenoeg geen neusrot ondervonden, alleen San Marzano vorig jaar. Heb dit jaar geen vissen in mijn aquaponics systeem, vervangen door koemest korrels 😄 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
redzebra Geplaatst: 6 juli 2020 Geplaatst: 6 juli 2020 (aangepast) @eduro, teelt met substraat is wel heel specifiek, nog niet geprobeerd. Misschien heb je hier iets aan, het is wel heel uitgebreid, maar er staat een mooie beschrijving in, in detail, hoe neusrot juist werkt en achteraan staan aanbevelingen in ter preventie van neusrot in substraat teelt. https://hbo-kennisbank.nl/details/aereshogeschool:oai:www.greeni.nl:VBS:2:141547?q=beheersing+van+neusrot+in+de+ongestookte&has-link=yes&c=0 6 juli 2020 aangepast door redzebra Quote
Gianni1234 Geplaatst: 7 juli 2020 Geplaatst: 7 juli 2020 (aangepast) Hier gaat het hard. Vergeleken met eind mei / begin juni is het echt ontzettend ontploft hier. Vrijwel iedere plant op de volgende foto's is meerstammig (opzettelijk ook). De kat is enkel voor de show. Een ontplofte Black Cherry die maar blijft woekeren Bloemen, bloemen, bloemen! Black Krim Tigrella. Ik ben benieuwd hoe het smaakt.... Sowieso ziet de Tigrella eruit als dé plant die met een overvloedige oogst gaat aanzetten dit jaar. Maar de Black Krim heeft ook al véél hangen. De vijf planten aan de andere kant van de tuin (op een minder gunstige plek) doen het overigens ook redelijk, maar ze liggen nog wat achter. Ook daar is de oogst echter al in de maak! 7 juli 2020 aangepast door Gianni1234 1 Quote
redzebra Geplaatst: 7 juli 2020 Geplaatst: 7 juli 2020 (aangepast) Mooie planten, toch op letten bij de meerstammige dat de bladeren goed kunnen opdrogen zeker met het huidige weer. Een kerstomaat kan gemakkelijk 5 stammen aan, je mag ook hogere bladeren wegnemen of inkorten om de boel luchtig te houden. Het is natuurlijk verleidelijk om meer stammen te laten staan, het nadeel is dat de plant binnenin vochtiger blijft met alle risico vandien. Voor grotere tomaten, na het groot worden van de tweede of derde tros op de verschillende stammen kan de belasting te groot worden (veel meer vruchten gaan tegelijkertijd de plant belasten) en ga je toch niet zoveel verschil zien als met 1 stam die dan hoger wordt en meer trossen draagt maar geleidelijker aan afrijpt. Je krijgt ook een pak meer bladeren, een dief (nieuwe stam krijgt pas de volgende bloemaanzet na het 7de blad) op de hoofdstam volgt er een bloemaanzet elk 3de blad. Edit: ik ging ervanuit dat dit altijd na het 7de blad was op de dief, maar het is blijkbaar afhankelijk van de soort en kan tussen de 6 en 10 bladeren liggen. 7 juli 2020 aangepast door redzebra 3 1 Quote
Gianni1234 Geplaatst: 7 juli 2020 Geplaatst: 7 juli 2020 (aangepast) Dat ze makkelijker kunnen opdrogen wist ik niet: daar zal ik zeker op moeten letten. Sowieso wil ik voorkomen dat ik veel bladeren krijg en weinig vruchten, maar als ik naar de vele bloemtrossen kijk dan komt dat wel goed denk ik. Bij een paar planten heb ik overigens aan de binnenkant hier en daar wat moeten snoeien, om een te dichte binnenkant te voorkomen. Die takken voegen immers niets toe zonder veel zonlicht te vangen. Sowieso ga ik na de regenbui van de komende twee dagen toch maar eens wat verder omhoog snoeien: ik denk dat ik daar makkelijk mee weg kan komen momenteel. En verder blijf ik scherp op het dieven: ik heb al ontzettend veel verwijderd en de cherry krijgt bij mij op dit punt écht geen kans meer om nog een nieuwe hoofdstam aan te maken, want dat is niet de bedoeling 😅. Ik vraag mij overigens vooral af of meerstammige planten misschien de wortels te veel belasten, omdat er veel voeding moet worden opgenomen in één keer als alles gaat bloeien. Nu is de grond hier goed bemest en ga ik denk ik vanaf nu toch om de twee weken wat vloeibare voeding bijgeven, maar dat beantwoordt de vraag niet... 7 juli 2020 aangepast door Gianni1234 Quote
redzebra Geplaatst: 7 juli 2020 Geplaatst: 7 juli 2020 (aangepast) Het wortelgestel moet groot genoeg zijn om de voeding te kunnen opnemen, je gaat das pas merken als er meerdere trossen groot worden, daarom laat men bij grotere tomaten maar 1 stengel staan tenzij je met geënte werkt. Hier staat wat meer uitleg. https://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/over-tomaten-dieven/. Op mijn geënte gebruik ik wel niet de kopdief, zoals in het artikel vermeld, maar de dief in het eerste oksel, die groeit wel iets trager maar zo win ik weer wat extra ruimte, anders gaat de eerste tros op de extra stam al vrij hoog zitten. 7 juli 2020 aangepast door redzebra 1 Quote
Stoel Geplaatst: 9 juli 2020 Geplaatst: 9 juli 2020 (aangepast) Het regent nu toch al een paar dagen achtereen. Ook vandaag en morgen blijft het zeker niet droog. Er van uitgaande dat er voldoende blad is afgeknipt en de plantafstand ook voldoende is: Hoe lang kunnen tomaten eigenlijk buiten in de regen staan voor dat er problemen ontstaan als schimmel en wellicht ook de gevreesde aardappelziekte? Gelukkig geven ze vanaf vrijdag in de namiddag droog weer op. 9 juli 2020 aangepast door Stoel Quote
Saalk86 Geplaatst: 9 juli 2020 Geplaatst: 9 juli 2020 (aangepast) Vanochtend alweer een plant met Botrytis in de kas gespot. Zou zomaar kunnen dat de gevreesde ziekte hier toeslaat bij de planten buiten, verschrikkelijk dit weer voor de tomatenplanten! Ik heb me er al bij neer gelegd. NLs klimaat is gewoon niet bedoeld om tomaten te telen. Klinkt wat negatief en zo bedoel ik het niet, maar het weer is gewoon te wisselvallig. Op de composthoop had ik vorig jaar al vrij snel de aardappelziekte, kan me bijna niet voorstellen dat ik na deze week geen problemen krijg... De planten zelf groeien momenteel opzich wel goed, maar je ziet gewoon dat de tomaten zelf helemaal tot stilstand zijn gekomen. Er rijpt ook helemaal niks meer. Weekend beter weer gelukkig, we gaan t zien! 9 juli 2020 aangepast door Saalk86 1 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Gianni1234 Geplaatst: 9 juli 2020 Geplaatst: 9 juli 2020 (aangepast) @Stoel Het verschilt natuurlijk per tuin, maar persoonlijk heb ik hier pas echt schimmelvorming opgemerkt na dágen van regen. En dat was voordat ik begon met het preventief sprayen van de bladeren met fungiciden. Dat zal ik overigens ergens in de komende dagen weer doen, als het droog is. Naar ik dacht neemt de weerstand van een tomatenplant later in de zomer ook af, als die veel vruchten krijgt. Maar een dagelijkse controle doet al wonderen: zo heb ik het eerder goed onder controle kunnen houden. Verdacht blad? Meteen eraf. @Saalk86 Tegen 2070-2080 hebben we blijkbaar een Middellands zeeklimaat, dus nog even wachten 😅. Als je chemische middelen graag vermijdt kun je ook overwegen om je planten in te spuiten met wat meer biologisch geaccepteerde middelen, zoals waterstofperoxide verdund met water (in de juiste verhoudingen). Dat laatste moet sterke anti-fungale werking hebben en verdwijnt redelijk snel. Genoeg mensen die in de wat meer biologische hoek zitten vinden dat een acceptabele oplossing. Daarna kun je de bladeren e.d. weer inspuiten met een mix van water en baksoda, en een cyclus aanleggen van schoonmaken met waterstofperoxide en weer inspuiten met baksoda (als preventiemiddel). Misschien iets om te overwegen? Het is niet te laat in het seizoen om daarmee te beginnen. Begrijp ik het trouwens goed dat de planten buiten bij jou niet aangetast zijn, maar júist de planten in de kas wel? 9 juli 2020 aangepast door Gianni1234 Quote
Saalk86 Geplaatst: 9 juli 2020 Geplaatst: 9 juli 2020 Dat laatste klopt inderdaad! Heb dit jaar erg veel problemen met Botrytis in een vrij vochtige kas! Nu deur kas dacht en nacht open, dat scheelt al erg veel. 1 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Gianni1234 Geplaatst: 10 juli 2020 Geplaatst: 10 juli 2020 (aangepast) Zit toch weer te denken over het half strippen van mijn planten. Voor de luchtcirculatie hoef ik het echter niet te doen, maar louter om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk voedingsstoffen naar de bladeren gaan. De vruchten hangen dan wel weer behoorlijk blootgesteld aan de zon echter . Het zijn sowieso weer wat grote wonden die ik ga maken, dus als het niet nodig is dan beter niet. Ziet er ook mooier uit. NB: Meer zoiets dus. http://www.polydome.ie/blog/?p=1170 10 juli 2020 aangepast door Gianni1234 Quote
redzebra Geplaatst: 12 juli 2020 Geplaatst: 12 juli 2020 Eerste rijping begint, het wordt tijd, tomaten uit de winkel zijn toch niet je dat. redzebra tomaatjes, ik dacht kerstomaten maar zijn nu al een pingbal groot. 1 Quote
redzebra Geplaatst: 12 juli 2020 Geplaatst: 12 juli 2020 @Gianni1234 ik zou niet gaan strippen tenzij noodzakelijk voor ziekte. Maar als je het doet neem dan max 3 bladeren weg per 4 dagen anders gaat er zoveel opstuw zijn dat je vruchten barsten. 3 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.