Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten Topic 2020


TomP

Aanbevolen berichten

image.thumb.jpeg.0a4c9b6c5a4f78544dec114c31d9576a.jpeg
 

Iemand een idee waarom deze tomaat er zo zielig bij staat? Hij heeft voldoende water gehad. Ziet er eigenlijk al 2 weken zo uit. Wel een paar bloemmetjes erop ondertussen.

 

Dit was dezelfde plant circa 11 dagen geleden

 

 

 

image.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is altijd moeilijk te zeggen op foto, hij lijkt vrij donker te staan en bij het verplanten heb je hem dieper gezet en denk ik wat bladeren weggenomen dus zal er weinig verdamping zijn, ofwel is toch de stengel beschadigd en heeft een virus toegang gekregen ofwel wat ik eerder vermoed krijgt hij gewoon teveel water nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfde uitleg: staat vrij donker.  De grond ziet er ook (pik)zwart uit. Misschien geef je teveel water, maar dat is altijd moeilijk te zeggen vanaf een afstand. 

Zet de potten maar daar waar ze maximaal zonlicht hebben en niet in de schaduw van iets anders. Schaduw is uit den boze voor een tomatenplant die veel zon nodig heeft. En bovenstaande planten hebben nog veel nodig, willen ze nog vruchten geven voordat de zomer voorbij is.  Snel doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tomaten onder het afdakje doen het niet super goed. Komt doordat ik te laat heb gediefd vrees ik en het er een wildernis was. Wel aardig wat tomaten, maar nog niets te oogsten. 
 

gisteren wel de boel weer vrij gemaakt en ook de hedera die er groeit, gesnoeid. Meer licht en lucht hoop ik, want vind het belachelijk laat om nog steeds geen eigen tomaten te eten.... 

 

-Mellie maakt mental note om volgend jaar de tomaten beter in de smiezen te houden-

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/tomaten-telen-coeur-de-boeuf-ossehart/  . Daarom zijn F1 hybride toch niet zo interessant zoals in een andere post was vermeld. Het blijft 1 van de lekkerste voor mij. Van de drie planten nu gekocht is 1 de geribbelde, de andere 2 een soort vleestomaat? waar ze het etiket verkeerd hebben gezet ?. Jij hebt wel de goeie staan @appelvrouw, ga ik toch wat missen dit jaar.

IMG_20200722_161415.thumb.jpg.fc1d46cbeadd761efb6e2e03f658b984.jpgIMG_20200722_161409.thumb.jpg.1da7d10ef0707a4c6d28e71ac27836a6.jpg

Iemand enig idee welke het wel zouden kunnen zijn ?

 

IMG_20200722_161426.thumb.jpg.1527fba6a2bab78c7dabc7935b170973.jpg

 

Eerste zebra tomaatje kleurt ook, nog even wachten.

IMG_20200722_161451.thumb.jpg.121561e26a368dbcec7c4abad6bd635b.jpg

 

Dus @Mellie bijzonder laat hier ook, je bent niet de enige. Vandaag wel al een eerste kerstomaatje geproefd, eerste oogst van de echte gaat evenwel volgende week zijn denk ik.

 

Helaas ook al iets verder in de bladsnoei moeten gaan, ik blijf last hebben van bladvlekziekte, als het zo verder gaat heb ik kale planten op het einde van het seizoen.

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijna hier. Maar de tomaat die het dichtste bij is heeft wat deukjes. Toch eens van wat dichterbij gekeken (en gevoeld), maar de deukjes zijn hard.

Ik vermoed zonnebrand: ze zijn ook onbeschermd omdat de onderste bladeren zijn weggesnoeid. Enig advies over wat ik hier het beste kan doen? Ik denk dat het allemaal niet zo erg is, maar wat zijn de ervaringen van anderen hier met zonnebrand?

Ik heb nog makkelijk 100+ tomaten hangen die al redelijk vergevorderd zijn hier, dus ik wil graag hetzelfde scenario voorkomen als dat noodzakelijk is. 

aangepast door Gianni1234
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb echt enorm veel tomaten aan de plant hangen, die net als bij jullie maar niet rijp willen worden.

 

Adviseren jullie om de onderste tomaten die al flink groot zijn, toch gewoon groen te oogsten zodat de energie naar de rest kan? 

Of laten hangen en (nog) meer geduld hebben?

 

Thanks!

 

20200718_194915.thumb.jpg.db0092b116dd787613feb31d53b0f9c6.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Absoluut niet oogsten (groene tomaten oogst je october of zo als het echt niet anders kan), je planten zien er echt goed uit, het duurt gewoon wat langer. Je wilt juist je tomaten laten rijpen aan de stam, en ja het weer is niet echt ideaal de laatste maanden, je kan eventueel  wel toppen, dat versnelt de rijping.  Even in het kort, knippen boven de 2 bladeren boven de laatste tros die je wilt en dan de dief laten uitgroeien telkens inkorten op 2 bladeren.

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, laten hangen. De tomaten die ik eerder in andere seizoenen groen heb geoogst waren, na afrijpen in de fruitschaal, toch altijd minder goed van smaak. Niet slecht, maar ook niet zo goed als ze hadden kunnen zijn. 

Foto van de zonnebrand hier:

437245848_Tomaten2020-22julizonnebrand.thumb.JPG.fcd03e7fa335290549439c56c208053a.JPG

 

(onderste tomaat)

Kan iemand bevestigen dat het zonnebrand is? Het ziet er op deze foto wat dramatischer uit dan het is overigens, en de deukjes zijn gewoon hard (niét zacht). Voelt ook niet vochtig aan, maar droog.  Het gaat hier overigens om een forse Black Krim tomaat. 

aangepast door Gianni1234
Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg herkenbaar mensen jullie verhalen! Ook hier gaat het met de buitenplanten niet hard. Vandaag wel 3 tomaatjes kunnen oogsten van deze planten, de eerste tomaten van ‘buiten’.

 

In de kas gaat het goed al heb ik vandaag weer heel veel Botrytis kunnen verwijderen...

 

Vandaag 4,5 kg kunnen oogsten. 😅

 

5299C11B-EB72-4F79-8942-AB6FE75D77AD.thumb.jpeg.d21df311e1be0fb6cf161afa1cfd9668.jpeg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Saalk86Wat een ellende zeg. Gelukkig houd je wel nog oogst over, maar het is mij duidelijk dat je veel actief moet ingrijpen in de kas....
Nee, hier niet, maar ik beschik dan niet over de luxe van een kas ( 😂 ) en alles staat dan ook buiten. Het is hier eerder droog  dan vochtig geweest de afgelopen weken, dus hier kan het minder snel de kop op steken. En ik heb de planten 1-2x actief voorbehandeld met een fungicide (mancozeb) . 

Pas sinds afgelopen week zie ik bij sommige planten wat geringe vlekken op sommige bladeren. Ik denk dat het septoria is (leaf spot) en geen alternaria. In ieder geval: bladeren verwijderd en wederom behandeld om die reden. 

Ik mag best wel in mijn handjes klappen m.b.t. het gebrek aan ziektes, maar ik verwacht meer naarmate het seizoen vordert. 

aangepast door Gianni1234
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Saalk86 zei:

Jullie geen problemen met Botrytis? Het is hier werkelijk ongelooflijk. Zelfs in m’n ‘goede’ kas is de een na de ander al met Botrytis.

 @Saalk86, weet je zeker dat je hier te maken hebt met Botrytis?

Botrytis  is een secundaire pathogeen, een saprofyt dat stervend weefsel koloniseert, daar voedingsstoffen uit haalt en vervolgens gaat sporuleren. Dan wordt de grauwe schimmel zichtbaar. 

Je zegt dat het om zich heen grijpt. Dat lijkt de primaire oorzaak Phytophtora te zijn. De bruine aantasting van de stengel (1e foto) zou heel goed veroorzaakt kunnen zijn door Phytophtora. Als je tomatenplanten in een vochtige omgeving staan, dan is dat gunstig voor de verspreiding van Phytophtora, maar ook die van Botrytis.

Ik vind de eerste foto wel een zorgelijk beeld.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt toch echt Botrytis! En vermoed ook dat dit het is. Heb vorig jaar op de composthoop Phyto gehad, dat zie ze je vaak ook echt terug op de tomaat en met name het blad.

 

Ik krijg ook echt sterk het vermoeden dat Botrytis echt veel meer voorkomt dan men denkt en wellicht zelfs denkt dat het Phyto is. Phyto is veel ‘grauwer’ en meer op bladeren / tomaat. Botrytis is typisch ‘bruin’. Google maar eens op afbeeldingen met ‘Tomaten Botrytis’. Wat ook heel herkenbaar is, is als je het afknipt / weghaalt en het beweegt teveel, dan komt er een stofwolk uit. Zo noem ik het maar even. Dit is Botrytis (als ik me niet vergis).

 

Phyto jaagt bij veel mensen de stuipen op t lijf, en zo ziet het er (de aanslag) er ook uit. Het is echt een ziekte die je planten ziek eruit laat zien. Alles wordt zwart en sterft ter plekke. Het ziet er echt ‘zielig’ en ‘ziek’ uit.

 

Botrytis is ook niet erg voor de tomaten zelf en tasten de tomaten ook zelden aan. De plant kan soms nog wel weken leven met Botrytis.
 

 

aangepast door Saalk86
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Saalk86 zei:

Heb vorig jaar op de composthoop Phyto gehad

Intressant om mee te lezen over de ziektes welke tomaten hebben.
Maar hoe krijg je op de compost hoop Phyto?

 

Lijkt mij dat jullie besmet blad afvoeren, en niet op de compost hoop gooien.

Want als je de compost volgend jaar weer gebruikt, zitten de sporen daar volgend jaar nog in? Dus kans blijft daarmee hoog dat het weer terugkomt?

of heb ik het mis?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt af van de temperatuur van de composthoop. Toevallig heb ik recent nog het een en ander daarover opgezocht, en de conventionele wijsheid is dat de 'meeste' gevaarlijke bacterieën en schimmels afsterven in een hoop die goed gemanaged is. Lees: een hoop die goed warm is geworden (60-70 graden) en is gedraaid. 

Tegelijkertijd wordt alsnog afgeraden om beschimmeld of anderszins aangedaan plantmateriaal op de composthoop te gooien, dus het is nogal dubbel. Ik zou gaan voor 'better safe than sorry' en dus helemaal niets wat is aangetast op de composthoop gooien. Dan kun je het niet fout doen.  Over het vernietigen van phyto:

 

Quote

Compost, soil or potting medium can be heat-treated to kill oomycetes such as Phytophthora infestans. The recommended sterilisation temperature for oomycetes is 120 °F (49 °C) for 30 minutes.


Dus ik denk dat je ermee weg komt, *mits* de stapel goed warm is geweest. 

aangepast door Gianni1234
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...