Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten Topic 2020


TomP

Aanbevolen berichten

Dat is ook omwille van de directe zon en te hoge temperaturen, de eerste stap is groenkraag de tomaat wordt stugger van boven en in het beste geval wordt hij gewoon niet meer rood daar.  Maar aangezien hij plaatselijk minder elastisch is gaat hij daar barsten dat kan zijn zoals hier maar ook cirkelvormig,  s'nachts en ook wanneer het koeler wordt komt er weer meer druk op de tomaat maar hij kan daar niet meer uitzetten en barst dus. Nadien zijn deze barsten dan weer gevoelig voor allerlei schimmels. Als de temperatuur echt te hoog wordt krijg je verbranding en deuken zoals helaas bij @appelvrouw. Met de huidige voorspellingen van het weer gaan we er allemaal mee te maken hebben denk ik in kas, voor de rest is er niks mis mee met die vruchten gewoon de slechte delen wegsnijden.

Edit: het kan ook zijn dat ze een periode te weinig water hebben gehad,  dan krijg je ook barsten maar dan verwacht ik die meer over de hele tomaat.

 

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebarsten, mogelijk door te veel water.  Dat gezegd hebbende zie ik ook weer geen 'ringen', wat je dan volgens mij meestal hebt. De tomaten zijn hoogstwaarschijnlijk echter helemaal goed als je ze opensnijdt. 

Of wat @redzebra stelt. Het is in ieder geval een teken van een bepaalde mate van stress die de vrucht heeft gehad. 

aangepast door Gianni1234
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gianni1234 zou ook kunnen, het is altijd moeilijk te zeggen op een foto , zeker als je de weersomstandigheden daar niet kent. Het hoeven evenwel geen ringen te zijn, maar wat mij opviel aan de foto's  dat de tomaten toch al goed uitgerijpt zijn en de bovenkant nog helemaal niet en de barsten zich ook tot daar beperken.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Afdekken, als het kan, ja.  Dit gaat problemen opleveren:

Weerbericht.JPG.326f55aa39099b4908bfe6292369d10b.JPG

In afwezigheid van schaduwdoek heb ik maar een zeil opgehangen, hoewel goed gespannen. Ik denk dat circa het bovenste kwart van de planten die op het zuiden staan zichtbaar is, en dat de zon ongeveer de bovenste 1/3e raakt (behalve richting het einde van de middag, als de zon is gedraaid).  De oogst is vrijwel afschermd tegen de (zeer hete) zon.

Je voelt het ook als je nu een tomaat vastpakt die in die gloeiend hete zon hangt. Het is niet moeilijk voor te stellen dat de plant dit allemaal moeilijk kan bijbenen terwijl het aan het oppervlak van de vrucht in het directe licht van de zon wel eens makkelijk 40-45 graden wordt. 

Ik denk dat ik ook stug elke dag veel water ga geven, tegen mijn eigen gewoonte in. Geen risico met dit gortdroge weer. 

aangepast door Gianni1234
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gianni1234Nee joh,  niet (te)veel water geven!  Gewoon naar de bladeren kijken. Of ze bijtrekken tegen de avond.

En dan een borreltje geven. Of een wijntje als het echt niet wil. Maar niet meer! Geen biertje, die hoeveelheid doet juist kwaad.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De grond hier is binnen een dag gortdroog, en onder het oppervlak is het al amper een vochtige situatie vanwege de grondsituatie hier. Het is vooral zand.  Maar ik ga ze ook niet verzuipen hoor: beetje goed nat maken met de sproeikop.

De bladeren beginnen overigens al hier en daar te hangen, maar dat is normaal denk ik en trekt ook niet echt meer bij. Slap zijn ze echter niet (dan hebben ze écht water tekort!). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@D_SDennis zonnebrand. Niks ergs!

 

Hier afgelopen week een dikke, niet jaloers worden mensen, 15 kg tomaten geoogst! En dat allemaal uit de kas, op 1 kg na ofzo. Tomaten buiten rijpen nog steeds niet hard, af en toe kan ik 1 plukken. Ik verwacht wel dat ik komende weken nog lekker veel kan oogsten buiten maar het is echt ‘eenmalig’. De planten in de kas geven al ruim 5/6 weken oogst.

 

Qua ligging zit ik op de ruimte hier en ik heb veel plezier van t tomatenkweken, daarom besloten om volgend jaar hier geen tomaten in de buitenlucht weer te doen. Misschien 1 stuk grond wel, maar verder niet. Het is zo lastig in NL. Misschien een tunnelkas erbij ofzo, ik denk er nog even over na.
 

 

 

 

aangepast door Saalk86
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogal wat verrassingen dit tomatenjaar. Het zakje Esmeralda Golosina zat totaal ander zaad in, en de twee New Yorkers die ik heb gezaaid zijn niet beide New Yorkers. Dit zijn ze. Ik dacht eerst dat die rechts ziek was, want de plant zag vanaf het begin een beetje bleekjes, maar de vorm van de bladeren is ook anders, de vorm van de tomaten is anders; het is dus gewoon echt een andere tomaat. Maakt allemaal niet uit, want zo goed smaakt de New Yorker niet. Misschien smaakt de tomaat rechts wel beter, maar het is wel een rommeltje in zadenland.

 

What.jpg.d1280020d985f0615e3218c1123adb82.jpg

 

Op een positieve noot: Friesje is echt lekker! Die heeft smaak! Dat was een uitstekende gift van Flup. Aanrader!

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een cherrytomaat die net een stuk onder het schaduwdoek uit groeit, helemaal geel met krokante randen.

Heftig hoor die zon!

 

Ik geef meestal s'avonds om de dag water met dit weer, op ongeveer 200 liter grond met vier planten zo'n 8 liter en daar doen ze het prima op.

Nu zijn ze ook flink aan het produceren inmiddels dus volgens mij kan het geen kwaad want de bladeren staan fier overeind. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, rorror zei:

@Gianni1234 Heb je de tomaten wel afgeschermt met schaduwdoek of iets anders?

 

Zeil, maar wel dik zeil. Het punt is dat de bovenste 1/3 nog steeds zonlicht binnen krijgt (ik wilde niet te extreem gaan afschermen) en daar hingen wat tomaten die nog waren blootgesteld. Belangrijker is dat de meeste tomaten die zware zonnebrand hebben in het midden of lager hingen maar dat denk ik al hebben opgelopen toen het 32 graden was, eerder deze week. Gedurende deze verzengende hitte waren ze namelijk de hele tijd afgeschermd. Volgens mij hangt het zeil er ook al sinds woensdag verder. 

Dit is eerder een erfenis van een kleine week terug die zich nu laat zien. De schade was denk ik al aangericht. 

aangepast door Gianni1234
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier beginnen de tomaten het weer eindelijk leuk te vinden en groeien nu goed. Of hier problemen kunnen ontstaan door teveel zon weet ik niet, dat zal ik eerst moeten ondervinden.

Vandaag de eerste Sophie's Choice geplukt. Dat zijn best grote tomaten! Zeker voor mij, want ik heb vooral kleintjes gedaan tot nog toe. Deze tomaat is 193 gram, ik weet dat sommigen dat een middenmaat zouden noemen, maar voor mij zal dit een record zijn.

 

De plant zag er nooit goed uit; gekruld blad vol met vlekken, en warrige groei vanaf het begin. Toen ik er een phytophtoratestje op los liet een paar weken terug hoopte ik haast dat het positief zou zijn, zodat het makkelijker werd de beslissing te nemen de plant te ruimen. Er zit overal phytophtora op de tuin, maar bij mij nog niet, en dus mocht ook Sophie's Choice nog even door.

 

SC2.jpg.2eabf778126c7e8193643043f6460c82.jpg

 

Veel gezonder ogende planten maakt de Zwarte van Tula. Wat me alleen wel verwart is dat de bloemtrossen doorgaans in bladloof uitlopen. Waardoor het moeilijk te onderscheiden valt van een nieuwe scheut, en het dieven moeilijk wordt, want wat is nou wat? En kan ik een blad dat na een vruchttros komt beter laten zitten?

Dit op de grond slierende blad, na een vruchttros, laat ik dus maar even, maar als het blad minder wordt kan het er denk ik beter af, of niet?

De Tula is in elk geval te traag met de tomaten voor hier, want nog geen kleuring, en we hebben al wekenlang phytophtora op de tuin. Dan is er wel erg veel geluk nodig.

 

BT.jpg.d165cf2bff95c12098fdfefdede32a71.jpg  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een moeilijke en kan jij best inschatten, soms laat ik een blad zitten als er relatief weinig bladeren aan een plant zijn. Maar je ziet ook direct een serieuze verdikking bij zo'n uitloper aan een  tros,, in het oksel van dat blad kan weer een nieuwe dief groeien want uiteindelijk is dit  de aanzet van een nieuwe stengel.  Buiten dit, bladeren die de grond raken zijn over het algemeen te vermijden omdat deze een ingangspoort kunnen zijn voor ziekten en schimmels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag bij het plukken toch ook de eerste met zonnebrand gemerkt, blijkbaar gaven de doeken geen schaduw op die plaats.

 

IMG_20200811_204033.thumb.jpg.bbd47000378a7edff294ed87a49cea70.jpg

 

Voor de zekerheid dan toch een aantal iets vroeger geoogst, maar de meeste zijn bijna volrijp en buiten die ene en nog een paar kleine bultjes op een paar andere, valt de schade goed mee.

 

 

 

IMG_20200811_204018.thumb.jpg.a366420caaaa216729910120bf8c6cf8.jpg

 

Wel onverwacht serieus uit de kluite gewassen tomaten zelfs de gele en semi CdB. De 2 ronde vleestomaten die ik dan wel voor de grote had gekocht ( en waarschijnlijk deze niet overtreffen) en roma tomaten gaan pas dit weekend de eerste rijpe vruchten geven.

 

IMG_20200811_204215.thumb.jpg.9797fba65240c370395f44d481c7ec3c.jpgIMG_20200811_204159.thumb.jpg.b84b0384ea563e968a4952541359f878.jpgIMG_20200811_204131.thumb.jpg.0de51adc5a99d0740a9a4edf73036e6e.jpg

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-8-2020 om 19:32, D_SDennis zei:

Iemand een idee wat hier mee aan de hand is? Is geen foto uit Nederland maar uit de VS. De oogst van een neef van mij uit zijn tuin in Kentucky. Ik vind het er vreemd uitzien, iemand een idee? Ik bedoel dus de bovenkant van die tomaten.

117241668_10218339213055374_1166279323065320033_o.jpg

Dank voor de reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet iemand welk ras dit is? Ik was wat aan de late kant, waardoor de eerste vrucht nu voorzichtig lijkt te gaan kleuren.

 

Qua vorm en grootte zou de soort kunnen zijn Yellow Pear, Red Fig of Vivavera. Maar ik kom er niet echt uit.

 

 

 

20200812_tomaat_rijping.jpg

aangepast door maurits
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...