Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Asperges, natuurlijk asperges. Van onze nieuwe derde rij mogen we enkele oogsten. De eerste rij uit 2005 geeft nog steeds prima asperges, zo ook de 2e rij uit 2010. Om de dag dus een flinke portie, we beginnen al weg te geven.
Friet uit eigen tuin erbij, Lie heeft een tien tal kilo bintjes voorgebakken en ingevroren, en de elfde kilo aten we op. En dan nog tonijn uit blik, aangemaakt met yoghurt en mayonaise en een tomaat plus een flinke berg verse kruiden: basilicum, venkel en bieslook.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Recept pompoenbrood van de post hierboven:

https://www.pompoensoep.com/pompoenbrood.html

Alleen heb ik em natuurlijk weer niet helemaal volgens recept gemaakt.

Afwijkingen:

- pompoenpuree heb ik gedeeltelijk kleine stukjes in laten zitten. Gaf leuk effect na afbakken

- heb een ietsje koekkruiden toegevoegd. Echt snufje maar. Als ondertoon. Volgende keer voeg ik ook inimini hoeveelheid sinaasappelschil toe. Denk ik

- suiker heb ik met de droge delen gemengd. Wilde het gist meer activeren

- zout was ik vergeten dus heb ik pas bij de laatste keer kneden toegevoegd. Evenals een paar handen pompoenpitten. Want dat leek me een goede combi (en dat was het ook icon_e_smile.gif.7c1dcfe198e47ff038664eaa67c55068.gif )

- Ik heb vrij gevormd brood gebakken, zoals je ziet. En onderin de oven een lasagneschaal met water gezet, direct al bij het voorverwarmen, zodat het goed mee-warmt. Die bak water blijft er gedurende het hele bakproces staan

- ik heb de oven wat 10 graden heter gezet en het brood een uur en 5 min in de oven gehad.

Maar verder dus precies zoals het recept. icon_lol.gif.62f1b1adc14376e661553f198f1dfbcd.gif

Smaakt erg lekker. Wel wat zoet. Ik ga een volgende keer ipv 150 gram suiker 100 gram toevoegen denk ik. Hoewel ik nu geen pompoenen meer heb tot ergens eind dit jaar icon_e_wink.gif.1e2577195084b855bca49616db0eff95.gif

Volgende week ga ik uienbrood bakken. Want die moeten ook op!

Edit: Mmm. Zo veel asperges al, Appelvrouw. Lekker hoor. Hebben jullie de klassieke witte, of ook de groene?

Ik heb ook veel frietjes ingevroren. Super-tip. Dank nog!

Zelf had ik vanavond overigens nog weer wat rösti-rondjes. Beetje opgebakken van gisteren. Met een enorme klodder tuinkruidensalade/saus. Smaakte best!

• Like 1

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

@charly wij oogsten de asperges niet meer zo vaak van onder de grond maar laten ze een stukkie groeien. Half wit half groen zou ik zeggen. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst: (aangepast)

@Jorieke123ja, had ik ook gevonden, de engelse site zegt eetbaar, de bamboesite zegt van niet... deze lijkt me wel betrouwbaar: linkje

wij hebben bamboe in de buurt, daar neem ik elk jaar wat stengels van voor de bonen maar de soort kan ik niet bepalen

aangepast door RobO
Geplaatst:

Deze: https://marielleindekeuken.nl/2019/09/28/chicken-tenders-honing-mosterdsaus/  Met hier en daar een aanpassing (geen panko, wel paneermeel, geen tabasco ook. En geen honing mosterdsaus)

En frietjes van een paar van de laatste agria's, en uiteraard wat groene asperges. :thumbup:

Een boel pannen en borden en kommen gebruikt weer. Wie komt afwassen? 

Gisteren een diepvriespizza, maar dan wel zelfgemaakt. Met ook weer groene asperges er op (die zijn er vers opgegaan, en meegebakken. Niet bevroren..)

Edit: en daarbij een salade van gebleekte zeekool en mineola. 

Geplaatst:

Broodjes voor het ontbijt!
ca058901c3d2956cd4b3287034943c97.jpg

Zoooo goed gelukt met eigen jam opgepeuzeld. Pruim en frambozenjam en met gekochte kaas en kersenjam. Overheerlijk

Geplaatst: (aangepast)

raapstelen, stamppotje met geroosterde hazelnootstukjes en raapsteelkippensoep

(de laatste uit de kas want die moet leeg voor de rode rakkers)

aangepast door RobO
Geplaatst:

Mmmmm een zalm gerookt. Was 1.124 gram. Veel te veel zei de man. Ik vroeg of hij onze kinderen kende. Er is 1,5 nou vooruit, misschien 2 eetlepels over. Hij was heerlijk maar die kinderen van mij.... die aten 2 X zo veel dan wij! Kerntemperatuur van 55 graden is perfect. 0dad3aca8244cdb415563bdd80660848.jpg

Salade uet maar dat doen we inmiddels al zo lang. De dille voor de zalm was trouwens ook uit de tuin en de bieslook, knof, bouillonpasta, knoflookpasta en peterselie door de maissoep ook.
Heerlijk gegeten.

Geplaatst:

laatste vriezerspul, tuinboon met uitgebakken spekjes uit Zelhem, toplekker

rabarber, met yoghurt, volle bio tegenwoordig vanwege veel lekkerder

Geplaatst:

Lekker Grork!

Hier zelf pasta gemaakt en kip gerookt. Het was waanzinnig. Zit nog te watertanden als ik eraan denk. Heeeeeeerlijk. Gorgonzolasaus voor papa (en een klein beetje voor mama) en tomatensaus voor de rest. Salade uet met veel kruiden, want zonder salade heb je geen maaltijd gehad.

183f399ee905502e4d89b3a4cda700f0.jpg

5486511a2799f536d2f86f7c960cae5f.jpg

Geplaatst:

Vandaag weer gebakken... zó goed bevallen deze bolletjes!

e6325bdb667fddf73e70a2bc95207cc3.jpg

Die met maanzaad is favoriet bij de kinderen, dus die waren als eerste op en niet op de foto. Ik vond die met zonnebloem het lekkerst. Vorige X had ik alleen sesam, maanzaad en naturel. Die naturel is afgevallen. Niet dat dat niet lekker was hoor, maar dit is een stuk lekkerder!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...