Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2020

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Die zullen al wel hoog staan?

Op de knieën een deel het zaaisel geschoond voor dat de regen hier losbarst.

De ramen van de bakken gehaald voor de buien die aangekondigd zijn.

De oprit van het complex voorzien van een paar kruiwagens split.

Geplaatst:

Ja hier ook voorbereidingen getroffen op de aangekondigde nattigheid.
Veel winterpenen gezaaid. En nog wat biet en snijbiet. Flink onkruidjes getrokken ook. Zodat ze me de komende week niet boven het hoofd groeien, met al dat hemelwater.

En sla, spruitjes, broccoli, super schmelz, rode kool en nog een rondje Spitskool. Laat dat water maar komen!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst: (aangepast)

Buiten nog wat wortels en uien gezaaid. Derde poging voor sla maar binnen voorgezaaid en in de bijkeuken gezet, bij de vorige 2 pogingen buiten is zover ik weet niets opgekomen :(

Edit: ik hoop dat de wortels en uien nog iets gaan worden na zojuist mn hond uit dat deel vd tuin te hebben gevist.....die had in ene de behoefte daar lekker rond te gaan lopen en wat te graven.

aangepast door annavan
Geplaatst:

Wat kleine klusjes gedaan, maar door de miezerregen en de koude wind toch weer snel vertrokken.

Zo misschien nog even wat spontane zaailingen een goede opeen rijtje zetten.

Morgen wordt het gelukkig een paar graden warmer.

Geplaatst:

Water gegeven in de kas. Denk dat ik iets verkeerd heb gedaan met de wategeefcomputer. Er komt in elk geval geen water in de kas. Handmatig is dan toch fijn dat dat wel werkt

Geplaatst:

Het kippenhok is af. Zo goed als.
De open kant is dichtgemaakt (was afgezaagd, want was nog dubbel zo groot).
Het dak is gefikst. Dat was nog wel het ingewikkeldst geloof ik. Alles weer netjes dicht en mooi te krijgen.
Het leghok is verplaatst van kant. Het leghok heeft nog een mestbakje gekregen wat je eruit kunt tillen. Niet uit noodzaak overigens, maar puur omdat de man nog wilde knutselen... je moet wat om de man tevreden te houden!

Alles is gisteren in de beits gezet en het wachten is op helemaal drogen en dan ga ik het morgen in gebruik nemen. Beits was alleen wel ander groen. Echt balen. Dat zie je pas wanneer de eerste verfstreek op de ren zit uiteraard. Jacht groen en gewoon groen. De voorkant nog met een restje jacht groen afgeschilderd en de zijkant en binnenkant met de nieuwe pot.

Vandaag de ren afmaken die het oude stuk met de nieuwe verbindt. Dan zou het klaar moeten zijn. Pokpoookkkk

Geplaatst:

Mooi resultaat van het harde werken aan het kippenhok @Mellie ! 

Ik ben gisteren de hele dag met hulp van de kinderen aan het poetsen geweest.. de grote kas waar de vorige bewoner al jaren niks mee gedaan had (en dus ook niet schoon gemaakt) is inmiddels weer toonbaar! 

Zo zag het er smorgens uit en daarna het resultaat na een dag poetsen. 

20200502_102926.jpg

20200502_103047.jpg

20200502_170654.jpg

20200502_170708.jpg

• Like 3
Geplaatst: (aangepast)

Vandaag toch nog een extra laagje beits gegeven aan het kippenhok.

Het deurtje en de linkerkant van de ren kon toch wel een extra laagje gebruiken. 

Ik heb de planten water gegeven en samen met zoonlief 5 verse asperges zo uit het vuistje opgeknabbeld. Hij vindt ze heerlijk en moeders ook. We kwamen tot de eerlijke verdeling van 3 mijn en 3 dein. Iets met Heers en verdeel heb ik hem getracht uit te leggen. Zijn hoofdje vond het niet eerlijk. 

gisteren heb ik de tomaten en pepers verpot en 2 uitgelopen aardappels in een 40 l zak potgrond gezet.

Vandaag ben ik er achter gekomen dat mijn yacon vergeten in een emmer staat... zucht. Zo jammer. Moet ik nog als een idioot morgen aan beginnen.

14764297-529F-465C-B416-43A61C217D36.jpeg

FA440CF0-48D2-4676-802E-E638EFD2AE5E.jpeg

aangepast door Mellie
Foto’s bijgevoegd
  • Like 1
Geplaatst:

Aan bemesting doe ik niet, schrijf ik soms neer. Is misschien niet helemaal waar; ik begraaf wel eens een visje:

Fisk.jpg.da7fce5eb7daf7c271ea64eeb16daf2a.jpg

Altijd bij het begin van het recreatie seizoen, als het drukker wordt op het water, sneuvelen daardoor vissen. Vanuit de roeiboot zie ik die dan drijven, en soms pak ik een mooie grote mee om op de tuin te begraven, als voeding voor planten.

Vorig jaar heb ik er zo heel wat begraven. Binnen een paar maanden vind je haast niks meer terug van zo'n vis.

Er zouden wat voedingselementen in zo'n vis moeten zitten die je normaal in grond niet aantreft, maar die planten toch wel kunnen gebruiken. Tomaten die ik vorig jaar in 'visgrond' heb gezet leken groener van blad, maar dat kan toeval zijn geweest. Wonderen verwacht ik niet. Wel is het 4 Mei, dus toepasselijk om even bij een dode stil te staan... 

Geplaatst:

grappig, @roeier, in Canada leeft het bos en de algen van de dode zalm, 

hier gister veel opgeruimd, komt geen einde aan, compost uitgereden, water gegeven aan jong spul, filderkraut uitgeplant voor de zuurkool straks, rode kool uitgeplant en het kolenhok neergezet

bedden aardbei gewied en stro gelegd, eerste vruchtjes gaan zwellen,

compost bij asperges met wat extra kalk gedaan, de stengels van de 3ejaars planten worden al heel dik 

mais stowells evergreen uitgeplant (zaden waren uit 2014! van MergenMetz)

witte druif wat extra magnesium gegeven en blad bespoten, er is elk jaar in het begin een tekort te zien, groene nerven met daaromheen licht blad

Geplaatst:

Wij hadden vorige week (na werkzaamheden door het waterschap) ineens 2 grote (40cm) vissen dood drijven in de sloot. Die hebben we toch maar laten drijven ipv in de grond gestopt (En uiteraard gemeld bij het waterschap).  @roeier heb je enig idee wat het type afgifte van stoffen teweeg brengt van de vis? 

Ik had vanochtend grote plannen, wilde een groot deel van de bloemen buiten uitplanten. En eindelijk een beslissing nemen over wat te doen met de slechte kwaliteit grond/klei met heeel veel hardnekkig onkruid en glasscherven ed in het kleine kasje.

Man had grotere plannen... En heeft verhoogde bakken gemaakt in de kas zodat ik daar de tomatenplanten in uit kan planten. Dus uiteindelijk wel hard gewerkt en erg blij met het resultaat, de bloemen komen later deze week nog wel. 

IMG-20200505-WA0006.jpg

Geplaatst:

Ik heb niet bestudeerd wat voor stoffen het inbrengen van vis precies oplevert. Wat kalk natuurlijk, vanwege de botten, maar verder gaat mijn kennis niet. Ik weet dat in Amerika vaak knoflook in visemulsie wordt gedoopt voordat het wordt gepoot, en op vis gebaseerde voeding lijkt daar algemener te zijn dan hier. Men zegt dat het een indianengebruik was om visresten te begraven in de moestuin.

Het is zeker snel verdwenen als je het in de grond stopt. Ik ga er maar vanuit dat als iets snel verteerd raakt, dat het dan kennelijk welkom was, en bodemorganismen het goed konden gebruiken. Al zal zo'n vis wel voor het overgrote deel uit vocht bestaan, natuurlijk.

Geplaatst:

Ik had een vraag of opmerking over stank eerder verwacht!

Als ik een dode vis zie drijven ruikt die op dat moment altijd al, dus het is een beetje onfris om een vis mee te nemen. Eenmaal begraven ruik je niks meer.

Ik heb ook nooit gehad dat een hond, kat of wat dan ook geprobeerd heeft een vis op te graven.

Ik vis trouwens ook dingen op uit de sloot, gewoon om de sloot schoon te houden. Pallets, piepschuim, veevoer zakken, plastic flesjes...  Veel is wel een beetje 'vies'.

Ik zoek de viezigheid niet op, maar voor sommige dingen probeer ik een betere bestemming te vinden dan de sloot waar het in ligt. Het is ook mijn leefomgeving.

• Thanks 1
Geplaatst:

@ roeier

mocht iedereen dit willen doen ... TOP 👍

Als wij gaan wandelen nemen we altijd een zakje mee 

Tijdens onze tocht rapen we dan papiertjes, blikjes etc op, alles wat niet thuishoort in bos en veld en weide

Soms zit er bijna niets in ons zakje, soms (lees meestal) is dit helemaal gevuld en moeten we zelfs stoppen met oprapen omdat we het nergens meer kunnen instoppen

Zonde en schandalig wat mensen soms allemaal in de 'vrije' natuur weggooien 

Geplaatst:

Vandaag gras in de weide afgereden en in de pas opgekuiste borders/bakken gelegd tsn mijn honingbessen en de fruitbomen

Terwijl ik op mijn knieën zat wandelde een welgekomen gast op zijn doodse gemakje voorbij, een egel ... was zo blij als een kind, had er nog nooit een gezien in mijn tuin

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...