Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2020

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Tomatenplanten vandaag verder opgebonden.  Ik merkte dat ze toch wel begonnen te zwiepen in de wind (aan de top), dus maar weer wat touw eraan toegevoegd.
Ze gaan snel in ieder geval. 

Geplaatst:

De knoflook eruit getrokken.... alleen de olifantenknoflook en de ‘merkloze’ uit de supermarkt zijn zonder roest en zitten nog.
Dauvage had overigens ook mogen blijven staan, maar toen waren ze al eruit...
Zo vol roest, daar ga ik geen knoflookpasta van maken. Wel van die andere. Heb er een paar uitgetrokken speciaal voor het loof.

88f1a145469fba5c25e6085c5f6cbec1.jpg

Aardbeien geplukt, onkruid gewied, wat gesnoeid, bloemen geknipt, rozen bewonderd en toch nog 1 plant water gegeven. Lekker al die regen. Was broodnodig. Vlierbloesem geplukt en in het water gezet. Morgen laatste X limonadesiroop maken vrees ik. Heb slechts 8 flessen...

Met het wrikken van een bol knoflook die te diep stond (en ik vorig jaar er ook al niet uitkreeg!), de eerste rijpe framboos gezien. En vervolgens beter opgelet of er meer zijn en jawel hoor. Mmmm, rijpe frambozen in de tuin! Heb maar een paar roze. Verder alleen gele herfstframbozen, dus voor ons is dit extreem vroeg. Of misschien voor jullie ook? Wanneer zijn gewone frambozen normaliter rijp?

Kleine ahnung. Nou. Voor een rustige dag heb ik behoorlijk wat gedaan. Tis wel mooi zo.

68f7740de74adf6aefa06d161910c705.jpg

Geplaatst:

Tomaten opgebonden, afrikaantjes en sla uitgeplant. Doorgeschoten rucola en spinazie weggehaald, en verse rucola gezaaid. :-) 

Verder geinventariseerd wat het hert uit de moestuin heeft opgegeten (wat aardbei-blaadjes, denk niet dat ze het lekker vond) . Aardbeien geoogst en opgegeten :-D  Ik moet nog onkruid wieden, maar daar had ik te weinig tijd voor tussen de buien door. Dat wou ik vandaag doen, maar het lijkt erop dat ik er vandaag weer niet aan toe kom. 

Mijn Instagram: simply.lumi

Geplaatst:

Zeven nieuwe ruiten in de huistuinkas gezet, komt goed van pas met dit onstuimige weer. Heerlijk windstil daar binnen nu, kan er zelf weer bij in gaan zitten, dan zit ik toch in de tuin vogels en plantjes te kijken terwijl het om me heen takkenweer is. Heerlijk. O ja, ook voor de kasplantjes is het wel fijn.

• Like 1
Geplaatst:

Ten eerste onkruid gewied.sla gezaaid,en bietjes, boontjes gelegd,moet alleen morgen bijkopen.had te weinig.tomaten en pepers, komkommer aangebonden, nog twee Cherry tomaten geplant.water gegeven. Waar nodig was.

Geplaatst:

@Vastone aaaah, dat is zó fijn! Al die regen is heerlijk en dan toch nog droog in je kas. Lekker hoor

Het knoflookstukje schoongemaakt, de voedertijden van hout vervangen met betonnen randen, vervolgens mijn enkel opent gehaald aan een scherp randje, dansje gedaan met een enkel in de hand en een vloek in de mond, vervolgens 4 zakken tuinaarde verspreid met een klein handharkje omdat de man een mega sleutelbos wat aan de haak moet, mee had genomen in zijn broekzak. En niks had gemerkt! Wel 7 sleutels...! Hoezo voel je dat niet?!

Met klein tuingereedschap heb ik me goed vermaakt zal ik maar zeggen. de gezaaide dahlia bishop eindelijk in een hoekje gezet.

Een framboos weggehaald uit diezelfde hoek, ingegraven bij de buurman, 2 gele herfstframbozen gegeten, wat preitjes verplant, basilicum in een grote pot gezet. De pepermunt wil niet zo dit jaar, dus heb er heel wat wortels weggehaald uit die pot. Vers potgrond erbij, wat koemestkorrels en veel liefde en water. De uchi kuri pompoen heb ik vandaag langs de kant van de weg gekocht. Die staat in het pompoenveldje. Nog een slokje water en dat was ook klaar.

Ik heb nog meer gedaan en dat in slechts 2 uurtjes, maar het is al een fikse lijst. Tis wel mooi zo

Geplaatst:

Onkruid gewied, dat kwam wel heel erg hard omhoog ineens na al die regen :-) Ik heb nu blaren op mijn handen staan, ondanks de handschoenen, maar het resultaat mag er zijn. Daarna de boerenkool uitgeplant en tussendoor nog Colorado-kevers van de aardappels geplukt. 

Als laatste een net over de moestuin gespannen om het hert uit de moestuin te houden nadat ze alle spinazie had opgegeten :-D 

Mijn Instagram: simply.lumi

Geplaatst:

De nieuwe compostbak in gebruik genomen. de oude viel uit elkaar dus leeg geschept. 
Regenton op de plek van de oude compostbak. Nu moet ik eigenlijk de aardbeienbakken nog anders ophangen en dan is het afvalhoekje weer helemaal netjes maar voor vandaag is het wel weer genoeg geweest. 

Geplaatst:

Gras gemaaid omdat de man dat al 7 weken achterwege laat. Dat is afgezien van kluswerk, het enige wat de man in de tuin doet. Het gras stond metershoog (gevoelsmatig) en stond al driftig in het zaad me aan te staren... om gek van te worden. Dus vandaag zelf maar aan het maaien geslagen. Met nog de helft van het gazon te gaan, houdt de grasmaaier er mee op. Aaaaghhhhh! De man heeft de grasmaaier weer aan de praat gekregen en het restant zelf gemaaid. Godzijdank kon het echt niet meer aanzien! Het gemaaide gras op het pompoenveldje als mulch gebruikt.

De nieuw geplante meloenpeer ed water gegeven. Eieren geraapt. De kippen voer en water gegeven en en passant veel met ze geknuffeld. Zo schattig dat de kinderen dat ook zo leuk blijven vinden!

Geplaatst:

Mmm lekker Jeanne!

Helaas geen Spitskool te zien hier. Wel rode kooltjes die ik als Cavalo Nero had gezaaid.

Gisteren bramen geknipt, opgebonden. Een sliertige framboos -geen idee welk ras, moet toch echt even zoeken in mijn aankopen, want heel anders dan verwacht- de juiste kant op geholpen. Per ongeluk een tros onrijpe vruchten voortijdig het leven beëindigd. De kas in geweest. Veel pepers geplukt. Sla geplukt. Doorgeschoten andijvie aan de kippen gevoerd.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

gegrinnikt: kreeg een folder met vervolgcursus "moestuinieren voor beginners"

en de resterende bessen genét, just too late

eenjarige winde bewonderd, is dat nu gewenst of ongwenst kruid?

edit: ipomeia

aangepast door RobO
  • Like 1
Geplaatst:
10 uren geleden, RobO zei:

is dat nu gewenst of ongwenst kruid?

edit: ipomeia

De zaden van verschillende Morning Glory-varianten (Ipomoea violacea) bevatten van nature een tryptamine genaamd Lysergic Acid Amide (LSA), wat lijkt op LSD.

Tis maar wat je belangrijk vind..de bloem is trouwens heel prachtig, ook zonder « high ».

wij hebben echt wel heel erg veel aspergehaantjes larven doodgeknepen..en ik zie nog eitjes zitten aan de plant, hopelijk is het snel afgelopen.

Samen met de tuinclub een weiland bekeken vlak achter ons huis, de gemeente heeft dat aan ons geschonken, er komt een voedselbos😀😎

En slakken gezocht en gevoerd aan de eenden. Die mogen nog een week niet naar buiten, maar daarna hoop ik toch weer twee slakkeneters in de tuin te hebben. Een van mijn pompoenen, de enige Hongarije bleu, is danig aangevreten..daar heb ik zelfs een bierval ingegraven, gevuld met brandnetelbier uit...?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

wow appelvrouw, vlgns mij aten we morning glory in Thailand, gewokt

tsja hier ook 120+ aspergehaantjes en rupsen gekilld, ze blijven maar komen, uit de grond? aarde toch maar even spuiten met iets als spruzit?

halve tuin is nu overdekt-afgeschermd-ondereennet-voorzien van glimmers...is niet mooi meer zo langzamerhand,

maarja, vogels/slakken/veenmol/muizen eten inmiddels alles, kool, onrijpe bessen, jonge plantjes, 

• Like 1
Geplaatst:

Ja Rob camouflage in de tuin. Aan de ene kant trekken we zoveel mogelijk dieren aan als hulp om ze vervolgens weer weg te jagen als hun “ hulp” op uitvreten begint te lijken. 
Wat de ipomea betreft en het eten van scheuten, volgens mij is veel ipomea giftig, weet je zeker dat het niet de chayote was die je gewokt at?
Ik spuit niet tegen de aspergehaantjes, ook niet met spruzit  datik alleen op bloemen gebruik en heel soms op een peperplantje. De haantjes jongen gaan ook ín de grond dus veel nut heeft het niet denk ik.
Het probleem is in principe zolang je jonge planten hebt aanwezig. Op een gegeven moment heb je alle uitgekomen larven wel dood en kunnen de planten doorgroeien, een tweede golf kunnen ze dan wel aan is mijn ervaring. Ik heb nu meer larven, maar steeds minder haantjes die  opnieuw eitjes leggen. Zolang je de eitjes ziet aan de stengels en de bloemen komen er nog larven.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Gisteren heel veel onkruid verwijderd, dat gaat toch een stuk makkelijker als de grond goed vochtig is ipv kurkdroog. Voldaan gevoel over het resultaat.

Geplaatst:
Op 14-6-2020 om 13:38, acpronk zei:

Ik denk dat hij waterspinazie bedoelt, oftewel kangkung

ik weet niet zeker welke plant het is maar in thailand noemen ze het morning glory? dit

Geplaatst:

Ik heb hier ook al een paar jaar last van het aspergehaantje. Ik maak af en toe een rondje met een bakje waarin ik ze laat vallen en plet ze dan met de handschoen. Je krijgt ze op deze manier niet weg maar de planten groeien en al bij al lijkt de schade zeer goed mee te vallen op deze manier. Is dus eerder beheersen van het probleem dan oplossen.
Aangezien ik nu nog met enkele planten zit die later gezaaid zijn en dus nog jonge planten zijn (2 jaar oud nu) , verwacht ik in de toekomst minder last te hebben. Op de oudere planten, heb je geen last zolang je ze oogst en dit is toch tot 21 juni ongeveer. Deze planten groeien ook veel krachtiger dan de jonge planten en ondervinden dus minder hinder van de schade.

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb 2 asperges geplukt. 1 zelf opgeknabbeld en de ander de 3-jarige. Meneer heeft zelf ook een rondje tuin gedaan en alle aardbeien, frambozen en een flinke hand peultjes opgegeten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...