Flup Geplaatst: 17 augustus 2020 Geplaatst: 17 augustus 2020 6 hours ago, RobO said: we hebben hier ook nog geen antiwesp net, maar ik hou ze in de gaten! wel wespenvalletjes met appelsap opgehangen, actuele stand Robo-wesp = 60-0 Zo dan, dat werkt goed! Probeer het weleens met biervallen of siroop, maar dat is blijkbaar niet goed genoeg. Heb nu overigens een veel beter middel, hoornaars! De wespennesten die ik had, zijn door de hoornaars praktisch helemaal uitgeroeid. Er zijn nog genoeg wespen over, maar het is veel rustiger dan voor de komst van de hoornaars. 2 Quote
RobO Geplaatst: 17 augustus 2020 Geplaatst: 17 augustus 2020 zó, de kleinkids knagen ook zo iets 😁 enuh, toch wel linkjes zo een afgegeten appeltje linkje Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 18 augustus 2020 Geplaatst: 18 augustus 2020 Gisteren het een en ander geoogst Er waren al wat appels van de boom gevallen dus heb ze nu allemaal geplukt ook nog een iets te grote courgette meerdere komkommers die ene plant is best productief maar komen vreemde komkommers vanaf en heel veel tomaten geplukt, ik heb er al enkele aan de cavia's opgevoerd maar wil er ook nog wat meer verwerken tot soep/saus basis Quote
Mellie Geplaatst: 18 augustus 2020 Geplaatst: 18 augustus 2020 In de schooltuin de miniklaver gezaaid. Harken zaaien en morgen maar regenwater geven. Grond was nog vochtig genoeg en het zweet droop zo van mijn rug in mijn nette jurk. Toen vond ik het wel weer welletjes! Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 18 augustus 2020 Geplaatst: 18 augustus 2020 2 komkommer planten verwijderd, zat toch niks meer aan. Alvast wat boerenkool op de definitieve plaats gezet.en water gegeven. Spinazie geplukt. Quote
rorror Geplaatst: 19 augustus 2020 Geplaatst: 19 augustus 2020 Afgelopen twee weken, geen dood blad of wat dan ook anders gedaan, behalve water geven. Vandaag de aardbeien bakken netjes gemaakt, doodblad weg, oude vruchtstengels. Nieuw blad opgebonden, bloempjes en vruchten naar beneden gebonden. Alle violen uit de bakken getrokken, die zagen er niet meer uit na de hittegolf. Klimrekjes gemaakt voor de snijbonen. Ze moeten nog gaan bloeien, ik hoop dat ik niet al te laat gezaaid heb... De braam, vruchtgedragen stengels weggeknipt, nieuwe stengels opgebonden. Heb de kippenplukker techniek losgelaten op de aalbes, die was redelijk verbrand, en liet veel blad los, dus even een handje geholpen.. Aalbes is nu zo goed als kaal. Die loopt volgend voorjaar wel weer uit. Dit gebeurde vorig jaar namelijk ook. In het voorjaar, ga ik opzoek naar een grotere pot, hopenlijk houdt ie het dan beter uit tijdens een hittegolf. Ook alles weer water gegeven, windkracht 3a4 hier aan de kust, en daar drogen de bakken snel van uit. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Mellie Geplaatst: 19 augustus 2020 Geplaatst: 19 augustus 2020 Tomaten geplukt en maar weer gedieft. Veel frambozen en bramen, maar de bramen waren al op voor ik binnen was. De helft van de frambozen trouwens ook. Had een knoeperd van vijg. Was heerlijk. Jammer dat het dan gedeeld moet worden. Ik wil alles delen met mijn kinderen, maar van de vijgen moeten ze afblijven. Grmpf. Werkt zo niet helaas. Morgen pluk ik de andere 2 wanneer ze op bed liggen Wat andere dingen geoogst. 1e komkommer van plant 2. Daar hangen wel redelijke komkommers aan. Plant 3 heeft ook veel vruchten eraan hangen. Alles bekeken en vermanend toegesproken. Ik heb 1 kip apart omdat ze voor de miljoenste x broeds is en haar onderdompelen niet werkt. De preek ook niet. Zij is vanmiddag ook weer samengevoegd met haar zusters. Alle water en voer ververst. Ook op duivenjacht geweest. Ik word knettergek van dat gekoer en geklapwiek, echt... grrrrrrrrrt! Áls er een vogel is die mag uitsterven, dan zijn het wel duiven. Brrrrr. Er is een jonkie die hier wil wonen. Komt elke dag voor het kippenhok zitten en dan verbaasd naar die grote duiven achter het gaas kijken. Of misschien heeft het dondersgoed door dat het kippen zijn. Geen idee. Knalde van schrik tegen het raam en bleef liggen... sjongejonge zeg. Ik dacht dat ik ook nog eens een hersenschudding moest verzorgen, maar vloog godzijdank zelfstandig weg. Hopelijk blijft ie weg.Zei de dierenvriend lekker opbeurend verhaal allemaal. Het was mooi weer. Niet te warm. Niet te koud. Heerlijk 2 Quote
rorror Geplaatst: 19 augustus 2020 Geplaatst: 19 augustus 2020 @Mellie Morgen duif op het menu? 😅 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Arja Geplaatst: 19 augustus 2020 Geplaatst: 19 augustus 2020 Tomaten geoogst, saus van gemaakt (what's new). En alvast flink wat zaden geoogst van met name bloemen. Zijn er trouwens nog dingen waar ik oo moet letten als ik groentezaden wil oogsten? Tomaat bijvoorbeeld lekker rijp laten worden en dan zaadjes eruit halen en laten drogen, zo simpel? Quote
appelvrouw Geplaatst: 19 augustus 2020 Geplaatst: 19 augustus 2020 Daar is vast al ergens een tekst over te vinden Arja! wij hebben de laatste stoelen van de tuin set gebeitst, met hulp van vrienden is alles geschuurd. Hebben we eindelijk weer een knap zitje. En wat Alkmene s geplukt, de boom heeft het zwaar onder de vracht, de top is er geheel uitgebroken. En inderdaad what is new, weer enkele kilo’s tomaatjes geoogst. En een grote bak druiven. En genoten van het feit dat we niet hoeven te gieten! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jeanne heijmans Geplaatst: 19 augustus 2020 Geplaatst: 19 augustus 2020 Ik heb de bieten geoogst, en ingemaakt op zoetzuur Quote
SuusP Geplaatst: 19 augustus 2020 Geplaatst: 19 augustus 2020 4 hours ago, Arja said: Tomaten geoogst, saus van gemaakt (what's new). En alvast flink wat zaden geoogst van met name bloemen. Zijn er trouwens nog dingen waar ik oo moet letten als ik groentezaden wil oogsten? Tomaat bijvoorbeeld lekker rijp laten worden en dan zaadjes eruit halen en laten drogen, zo simpel? Je kunt de gelei uit de tomaat wegzetten om te gisten, dan door een zeef en goed afspoelen. Gelei eraf wrijven met bijv wit zand kan ook, maar is een stuk bewerkelijker. Wel minder iiieeuuwww dan de gistmethode. Hoe dan ook moet voor een goede kieming die gelei er goed afgehaald zijn. 1 Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Grork Geplaatst: 20 augustus 2020 Geplaatst: 20 augustus 2020 (aangepast) Op 19-8-2020 om 19:16, Arja zei: Tomaten geoogst, ......... zo simpel? Mmmh,nee? Zaad van tomaten in een potje doen en verder vullen met water. Deksel erop. Twee weken laten staan. Potje open maken, getsiederrie zeggen vanwege de stank, water weggieten maar zaad opvangen in een zeef en even spoelen met koud water. Het slijmerige is er nu vanaf. Dit heet fermeteren. Te drogen leggen op bakpapier, daar plakken ze niet aan vast. Wel een lekker soort uitkiezen hè 23 augustus 2020 aangepast door Grork 1 Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
acpronk Geplaatst: 20 augustus 2020 Geplaatst: 20 augustus 2020 Ik had goede resultaten met gewoon uit de tomaat halen en drogen, volgende seizoen bijna allemaal opgekomen.Ik had vorig jaar ook tigerella zaden gekocht, maar opkomst was maar 3 van 10 waarvan één ook zeer zwak was. Dacht dat de oogstdatum daarvan ook 2019 was. Leverancier is me even ontschoten, maar heb ze samen met de knoflook en Sint jansuitjes gekocht, en zat in papieren zakje. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Flup Geplaatst: 20 augustus 2020 Geplaatst: 20 augustus 2020 Tomatenzaden doe ik in een glas, zet ze flink onder water en laat het glas dan een dag of 4 op de vensterbank staan. Ja, er komt al snel schimmel op en fris ruikt het niet. Na een dag of 4 giet ik de prut door een zeef en spoel de zaden goed af. Daarna doe ik de zaden weer in het glas en zet ze weer onder water. De zaden die blijven drijven gooi ik weg, aangezien die niet kiemkrachtig zijn. De rest spoel ik weer af en leg ze op wat keukenpapier te drogen. Om te voorkomen dat ze vast blijven plakken aan het keukenpapier, controleer ik de eerste dagen of ze niet vast zitten aan het papier. Zitten ze al wat vast, dan kun je ze nog makkelijk loskrabben. Zelf gewonnen zaden kiemen, mijn ervaring, een stuk beter dan de gekochte uit de meeste winkels. En inderdaad wat Grork zegt, alleen de tomatenzaden winnen die van lekkere tomaten komen. Tomatensoorten die niet zo goed smaken, wil je toch niet nog een keer in de tuin hebben, vandaar. Succes! 1 Quote
CelineK Geplaatst: 20 augustus 2020 Geplaatst: 20 augustus 2020 Tien perenbomen geplant in de tuin! Gratis op te halen bij verschillende locaties in Nederland. Quote
rorror Geplaatst: 20 augustus 2020 Geplaatst: 20 augustus 2020 47 minuten geleden, CelineK zei: Gratis op te halen bij verschillende locaties in Nederland. Waar? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
CelineK Geplaatst: 20 augustus 2020 Geplaatst: 20 augustus 2020 @rorror Hier een linkje: https://meerbomen.nu/gratis-perenbomen/ 1 Quote
acpronk Geplaatst: 20 augustus 2020 Geplaatst: 20 augustus 2020 De pagina van Zuid-Holland is helaas verwijderd, staat er. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
rorror Geplaatst: 20 augustus 2020 Geplaatst: 20 augustus 2020 (aangepast) @acpronk @CelineK Ik heb een ander artikel gevonden voor zuid-holland. https://www.digitalebodegraafsekrant.nl/pages/posts/popup-actie-4.000-gratis-perenbomen-voor-zuid-hollanders-34289.php Nog dichtbij ook, met 5min kan ik daar zijn! Ik ga hem zaterdag ophalen! 20 augustus 2020 aangepast door rorror Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
acpronk Geplaatst: 20 augustus 2020 Geplaatst: 20 augustus 2020 Bedankt@rorror, zaterdag kan ik wel. Denk er 2 op te gaan halen Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
CelineK Geplaatst: 20 augustus 2020 Geplaatst: 20 augustus 2020 @rorror @acpronk Ik weet niet of het overal het geval is, maar bij ons kreeg je alleen de bomen in bundeltjes van 5 :') Quote
acpronk Geplaatst: 20 augustus 2020 Geplaatst: 20 augustus 2020 Ik hoop het niet, was van plan om in de herfst ook andere fruitbomen te planten Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Jeanne heijmans Geplaatst: 20 augustus 2020 Geplaatst: 20 augustus 2020 Alleen aardbeien geplukt.dit is het eerste jaar dat ik zoveel oogst, terwijl het toch jonge plantjes zijn.zelfs weggegeven. Quote
SuusP Geplaatst: 20 augustus 2020 Geplaatst: 20 augustus 2020 3 hours ago, CelineK said: @rorror @acpronk Ik weet niet of het overal het geval is, maar bij ons kreeg je alleen de bomen in bundeltjes van 5 :') Ach, lokaal de overtollige boompjes weggeven via een facebookgroep ofzo kan altijd nog. Of gratis af te halen op Marktplaats? Leuk initiatief, ik ga er achteraan! Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.