Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2020

Featured Replies

Geplaatst:

Van trotse paprika's naar bevroren zielepieten.

vorst6.thumb.JPG.18f03e47a8d46f0bd9040290249b3ca4.JPG

vorst7.thumb.JPG.19df373e23564a3df4af9fb9ca7215f2.JPG

Iemand nog een pepertje ? 😉

vorst8.thumb.JPG.4609f84274420a85f0825da2f87130ac.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Zonde! Jouw planten zagen er echt nog goed uit zeg.

Hier staat alleen de boerenkool nog knap erbij. Het vriest al een week 's nachts zo'n -5 graden en afgelopen nacht was het -7 graden. Vandaag vriest het zelfs overdag licht.

Geplaatst:

Dat was hier niet het geval.

Gisterenavond begon de temperatuur na zonsondergang te zakken.

Om een uur 's nachts was het bijna -2.

Maar de temperatuur begon al snel weer op te lopen. 

Vanmorgen vroeg was het nog fris, maar tegen twaalven was ik al zonder jas bezig.

Om twee uur kwam er regen en nu regent nog steeds bij bijna 10 graden.

O, en die pepertjes had je misschien beter nog even snel kunnen plukken...😧

aangepast door Patrijs

Geplaatst:

Ja was behoorlijk koud vorige nacht, 

2m temp

2m.thumb.jpg.b69121f47c007ed8444967feef6b00d7.jpg

grond

grond.thumb.jpg.aa03b71e07c9d7f731e27e56e897b6d8.jpg

Ik gebruik ook die Nederlandse kaartjes (België heeft er geen, dan moet je al echt naar stations zoeken) , geeft voor mij een beter beeld dan station Kleine Brogel (minimum -5 2m, -6 grond rond 3 uur).  Gelukkig gisteren alle water buiten afgesloten.

Geplaatst:

Hier was het om 8:15 vanochtend 1 graad buiten en 3 graden in de houten schuur.
Midden in de nacht weet ik niet, toen lag ik lekker in mijn warme bed.. maar voor de planten is het wel handig om te weten.

Geplaatst:

Hier zat vanmorgen 13 mm in de regenmeter! Dat is dan van gisteren + de hele nacht. Tel ik dat bij november op, of gaat er een gedeelte door naar december, en hoeveel dan? :think::lol:

Tel ik het bij november op dan komen we op 36 mm. Ik zie op de kaart dat het in Limburg nog een heel stuk droger is. 

Geplaatst:

Toch verwonderlijk, ik heb nog een paar slaplantjes en peterselie en nog wat kruiden vooraan in bak staan. Deze morgen weer een paar graden gevroren, na dooi lag alles plat en s'avonds ziet het er weer uit of niks gebeurt is. Recuperatie van sommige planten is bizar.

• 3 weken later...
Geplaatst:

Hier is het zeker niet te droog, maar om de droogte van het voorjaar en de zomer te herstellen, moet er nog wel wat vallen. Dat is ook voorspeld.

Verder is het hier veel te mild voor de tijd van het jaar, maar dat heb ik de afgelopen jaren al vaker meegemaakt. Wat wel leuk is, is dat er ondanks de regen en milde temperaturen toch een witte kerst voorspeld is. Hopelijk komt dat uit! Meestal zitten de weersvoorspellers er zelfs met de weersvoorspelling van de komende dag er al naast namelijk.

De sla en peterselie staat hier ook nog, terwijl het toch al behoorlijk heeft gevroren (-5 en meer). De sla is alleen nog wat te klein om te eten. Maar goed, met wat geduld wordt het nog wel wat.

Geplaatst:

Hier (bij Lisse) echt enorm nat hoor. De plassen staan al een paar dagen op t landje en voor vandaag en morgen wordt er weer veel regen voorspeld. Misschien moeten we toch maar weer afwatergeultjes gaan graven.

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

December is met voorsprong de natste maand van 2020.

Achtereenvolgens heb ik vanaf 4 december de volgende hoeveelheden uit mijn regenmeter gegoten:

8, 20, 20, 18, 25, 3, 13 en zojuist 36. Maakt 143liter /m2 als ik nog kan hoofdrekenen. De tuin sopt, de beek begint langzaam te stromen maar is nog niet op winter sterkte. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik kan maar een ding zeggen over het weer op het heden :  Ik kruip in mijn bed  met een mooie boek en een pot thee ,en trek de dekens over mij heen . 

Wat  de droogte  betreft  weet ik niet hoe de staand is  vorig jaar  rond deze tijd was al een groot deel van het droogte[probleem

"opgelost "in de zin van dat er al weer  genoeg water  was gevallen . Voor nu heb ik wel mijn twijfels  wat  het grondwater peil betreft . 

Hier in Salland  zijn ze bezig in mijn geliefde natuurgebied  Boetelerveld  bomen te vellen , die te veel water/licht  wegnemen. Het  gaat letterlijk  

van dik hout  . Het gaat me aan het hart  eigenlijk , maar ik begrijp het ook wel . Ik hoop dat ik nog mee maak dat ik kan zeggen : "het heeft geholpen "Nu heb ik het idee dat ze  door al die machines  heel veel plantjes kapot rijden om andere planten terug te krijgen (Zonnedauw  ,  gentianen en orchideeën bv )

Geplaatst:
Op 23-12-2020 om 11:32, appelvrouw zei:

Maakt 143liter /m2

En sinds de 23 e is er nog ruim 30 liter bij ( en het regent nog)  Dat maakt de stand 173 voor december. 

Mijn weggetje langs het weiland eergisteren: 

En het weiland zelf..

207AD544-0024-49F3-911F-FDFB5A6347C1.thumb.jpeg.eaad7199cd8489f44807e3d60b01e0c4.jpeg

5EDA9A99-FA7C-43ED-819F-EBDC4D5E1A44.thumb.jpeg.3b5b52995984223e438fa7bd38220f54.jpeg

12A261AB-5919-4E2B-924C-8878B24D8E57.thumb.jpeg.1daefe9a90f46e7e80e4d8e9829ae2e2.jpeg

Geplaatst:

Nou nou, 13 millimeter hier. We hadden er wat meer van verwacht/gehoopt. Er stond 2 weken geleden wat water in onze vijver, maar dat was alweer weg. Ik heb nog niet gekeken wat er nu weer in is gestroomd maar dat is vast ook zo weer weg. 

Voor deze maand heb ik nu 86 mm staan. Maar vorige maand maar 36. Dus het schiet nog niet echt op hoor. 

IMG_2806.JPG

Geplaatst:

Wow leuk gezicht, ik had het nog niet gezien. Nee dat is niet veel, niet genoeg om het land eens in een keer goed te doorweken.

Hier gaat het nog even door, gisteren overdag s plus vannacht gaf 28 liter water erbij volgens de pluiviometer, dat brengt de stand op 201 liter voor december. En het regent nog...straks maar eens even bij de rivier kijken.

• henkg heeft dit topic gesloten
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.