Patrijs Geplaatst: 25 mei 2020 Geplaatst: 25 mei 2020 Meer dan een maand eerder is wel erg optimistisch. Zelf ben ik een professionele zwartkijker en vind de opgegeven tijd al moeilijk haalbaar hier aan de koele kust. Ik heb mijn Anaïs primeurteelt begin half maart gezet en zag net bij het schoonmaken aardappeltjes van 1 cm tot 4 cm. Nog even geduld dus. De aardappels gaan ook pas op het eind flink aan de groei, dus ik oogst over een week of twee drie wat ik straks nodig heb en laat de rest nog even groeien tot het loof minder wordt, een teken dat de groei er uit is. 1 Quote De moestuin van Patrijs
MartinH Geplaatst: 26 mei 2020 Geplaatst: 26 mei 2020 Mijn aardappels zijn de laatste weken flink gegroeid en vormen nu één mooi groot bos. Alleen.... ben ik vergeten om ze op tijd aan te aarden. Nu zie ik niet meer waar de stelen staan en is aanaarden dus een beetje moeilijk geworden. Wat zal ik doen, ze gewoon laten zoals het is of gewoon een lading grond over het hele perceel(tje) gooien? Kunnen ze daar wel tegen? Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
Patrijs Geplaatst: 26 mei 2020 Geplaatst: 26 mei 2020 Nee, daar kunnen ze niet tegen. Je kan ze tot twee maal toe aanaarden als ze niet hoog staan (max. 10/15 cm). Staan ze hoger dan is het gedaan met aanaarden. Wat er dan gebeurd is dat het al vol op aanwezige blad afsterft onder de grond en dat gaat ten koste van de plant / opbrengst. Ook zitten er bij mij al volop jonge aardappeltjes aan de planten, die zou je beschadigen als je nu nog gaat aanaarden. Heb je een vroege soort staan dan mag je over een week of drie, vier weer aan de planten, om ze te oogsten. 1 Quote De moestuin van Patrijs
MartinH Geplaatst: 26 mei 2020 Geplaatst: 26 mei 2020 Ok, dan laat ik ze lekker zo staan. Ze zijn inmiddels tussen de 20 en 30cm hoog. Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
Patrijs Geplaatst: 26 mei 2020 Geplaatst: 26 mei 2020 Normaal gesproken ben ik een luie tuinder en aard ik nooit aan, tenzij er nachtvorst komt, dan wil ik wel in beweging komen. Het zal dit jaar vanwege pytophthora geen probleem zijn, zo lang het droog blijft. En voor het rooien hoef ik het ook niet te doen. Bijkomend voordeel hier is dat de platte grond nu minder uitdroogt dan bij de bermen. (zandgrond met een redelijk hoge grondwaterstand. Quote De moestuin van Patrijs
Joostg Geplaatst: 28 mei 2020 Geplaatst: 28 mei 2020 Hi all, voor het eerst aardappels geplant. Ratte en Desiree Bio, beiden in de eerste week van april in de grond gestopt. Met wat uitzoekwerk lijken dit middellate rassen. Dan zou ik kunnen oogsten rond begin september? Als ik zo naar de planten kijk vraag ik me dat echter af. Ze zijn op dit moment een 80-100cm hoog. Nogmaals voor mij de eerste keer aardappels. Maar nu is het gewoon af en toe water blijven geven en wachten tot de plant afsterft voordat ik kan oogsten? Quote
Patrijs Geplaatst: 28 mei 2020 Geplaatst: 28 mei 2020 De ratte aardappel is een vroege soort, de Desiree Bio een middelvroeg tot middellaat rijpend ras. De termen vroeg, middel en laat zegt wat over de tijdsduur tussen poten en oogsten en geeft dus geen maanden aan. Die voorspelling geld voor de ideale groei omstandigheden, in de praktijk is het vaak wat langer. Desiree is wel een hoog staand gewas. Overigens is een meter gewashoogte voor de Ratte wel aan de lange kant. Staat het gewas deels in de schaduw? Let dan op straks met warm weer dat het goed droogt en er geen phytophthora ontstaat. Het kan ook zijn dat de grond (te) rijk is, de plant vormt dan zeer veel loof en weinig aardappels. Maar kunnen ook prima planten zijn die profiteren van de luwte in je tuin. Quote De moestuin van Patrijs
Jorieke123 Geplaatst: 31 mei 2020 Auteur Geplaatst: 31 mei 2020 Ik heb van de week de 1e aardappels geoogst, uit de kas. De grootste aardappel was zo groot als mijn vuist. Maar er waren ook een boel kleintjes. Er staan nu nog zo'n 5 planten, op de plek van de gerooide aardappels staan nu tomaten. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 31 mei 2020 Geplaatst: 31 mei 2020 Welke soort had je in de kas gezet Jorieke? Had je ze er al uit willen hebben of staan ze niet in de weg? bij mij bloeien de vroegen, maris Peer en Linda in de voormoestuin volop. Niet aangeaard maar we bedekt met een laag stro. Ze zien er prachtig uit. De aardappels achter hebben het iets moeilijker, ze zijn namelijk mega aangeaard ivm de vorstdagen. Nu is het erg droog en ben ik bang dat ze Vanwege de hoge bermen redelijk uitdrogen, en dat de woelmuizen komen, die op zoek zijn naar wat sappigs in het droge land.. Er staan Bernadettes en Pompadour. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 31 mei 2020 Auteur Geplaatst: 31 mei 2020 Ik heb daar Annabelle en Anaïs gepoot, en ik denk dat het de Anaïs is die ik nu heb geoogst. Uiteraard heb ik niet genoteerd welke ik waar heb gezet De knollen lijken er iig veel op, stomper en dikker dan ik van de Annabelle zou verwachten. Ze stonden wat in de weg nu ja, ik moest nog een paar struiktomaten kwijt en die zijn dus daar gekomen (onder het werkblad in de kas). ECHT in de weg stonden ze niet, ik had gewoon teveel tomaten 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Patrijs Geplaatst: 31 mei 2020 Geplaatst: 31 mei 2020 Lekker hoor, die eerste aardappeltjes. Die Anais is een dankbare voor de primeurteelt. Die heb ik hier ook maar buiten, en ik heb ze toch maar wat gegoten want ik vond ze er wat droog en schraal uitzien. Niet dat dat gieten erg veel uitricht want ik had ze aangeaard met de nachtvorst, en hier op het zand loopt het gietwater er dan zo af. Het is nog even wachten op een buitje. De triplo staat iets beter (natter?) en wordt iets forser, maar een buitje zou geen kwaad doen. De Texla staat het vochtigst en hoogst, maar dat worden ook forsere planten als het meezit. Vanavond maar weer wat gieters vullen...…. Quote De moestuin van Patrijs
RobO Geplaatst: 5 juni 2020 Geplaatst: 5 juni 2020 de poters inova van na de vorstklap komen nu boven piepen, ben benieuwd de overlevers staan flink in het blad met een opvallend verschil tussen de twee veldjes frieslanders: veldje 1 heeft weinig extra water in de geulen gekregen en heeft de helft van het blad van veldje 2 dat meer water heeft gehad, dus dat! Quote
Amrutten Geplaatst: 7 juni 2020 Geplaatst: 7 juni 2020 Vanmorgen een paar aardappels geoogst op mijn nieuwere perceel. Hiervan ben ik geschrokken. Het soort is Vitabella. De planten zien er helemaal goed uit, niks geen vlekken of verwelking. Dus phytoftera is het niet. Op de aardappels zitten bruine verdiepte vlekken, die rotten. Dus schurft is het ook niet. Heeft iemand dit al eens gezien ? Quote
Amrutten Geplaatst: 7 juni 2020 Geplaatst: 7 juni 2020 Bij Alternaria zou ook het blad aangetast moeten zijn. Dat is absoluut niet het geval. De planten staan er hartstikke mooi bij. Quote
Moonsparkle Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 Ik kon het niet laten, ik had een krieltje in de grond gestopt die ik over had en dit is het resultaat, ze hadden eigenlijk nog langer in de grond kunnen zitten want er zaten een hoop beginnende aardappels aan de wortels, nu de vraag had ik de wortels met mini aardappels terug kunnen stoppen?er zit trouwens een gekke donkere tussen, met wat meer ruwe structuur, is die bruikbaar? Quote
Patrijs Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 1 uur geleden, Moonsparkle zei: nu de vraag had ik de wortels met mini aardappels terug kunnen stoppen? Net zoiets als gekookte eieren uitbroeden? Volgende keer kan je voorzichtig wat grond weghalen en op de tast voelen wat de stand van zaken is. Of kijk naar het blad, zolang dat nog fris staat groeien de aardappels nog. Die "donkere " zal niet lekker smaken. Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 Gisteren begonnen met de primeurteelt te oogsten. Onder de Anais zat niet zo veel maar gelukkig wel voldoende groot. Ik ga ze maaltje voor maaltje oogsten zolang het goed blijft gaan. Het weer was hier vandaag wel een risico. Zwoel en zweterig met een lichte regen...... Quote De moestuin van Patrijs
moestuin.p Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 Gisteren van de aardappel solist 3 planten geoogst. Deze waren gepoot op 4april en dus nu na 72 dagen geoogst wat dus best vroeg is. De opbrengst was beter dan verwacht. 4.65 kg totaal en per plant 1kg, 1,95kg, 1,7kg. Met het wassen wat schil losgekomen en af en toe gaatjes door ritnaalden.. de rest volgt de komende dagen. Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 Mona Lisa, helaas niet uitmuntend van smaak. Quote
tielse flipje Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 @Moonsparkle is die bruine niet de moederknol? Ik denk dat het loof en de stolonen aan deze vastzaten. Soms verdroogd de moederknol en soms verrot deze. Oneetbaar dus. Quote
D_SDennis Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 Op 16-6-2020 om 12:23, Moonsparkle zei: er zit trouwens een gekke donkere tussen, met wat meer ruwe structuur, is die bruikbaar? Die donkere, dat is degene die je in de grond hebt gestopt. Soms verschrompelen ze, soms groeien ze uiteindelijk weer wat aan. Ik gooi ze meestal weg. Ziet er niet smakelijk uit idd. Quote
Vik Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 Vandaag ook de eerste aardappelplant gerooid, Vitabella, gepoot op 15 maart. Klein oogstje maar. De rest laat ik nog even zitten. Bij mij zat de (donkere) plantaardappel er ook nog tussen. Quote
Arja Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 9 hours ago, Patrijs said: Ik ga ze maaltje voor maaltje oogsten zolang het goed blijft gaan Wat zou er niet goed kunnen gaan? Schimmel vermoed ik? Ik wil straks ook idd niet alles in 1x oogsten, maar zo veel mogelijk wat ik die dag gebruik. Vraag me af wat daar nadelen of risico's van kunnen zijn. Quote
Patrijs Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 Ja, met dit weer kans op aardappelziekte en andere schimmels. Vooral de vroege staan slecht dit jaar en zijn daardoor vatbaarder. Ik wil niet dat ze de middel of late aardappels kunnen gaan aansteken, die gaan een stuk beter. Ook valt veel oogsten mij erg zwaar, maar mocht het nodig zijn dan kan ik wel op hulp rekenen. Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.