Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Corona, hoe vergaat het jullie?

Featured Replies

Geplaatst:

Dat ziet er goed uit, netjes gemaakt! 

Geplaatst:

Droge gist af en toe duurder dan zilver

Op Ebay, bijvoorbeeld, vond de consumentenbond Brandenburg aanbiedingen zoals een zakje droge gist met zeven gram voor tien euro plus 1,55 euro verzendkosten of 16 zakken voor 44,00 euro zonder verzendkosten. Zo was de daar aangeboden gist "bijna duurder dan zilver", zo bekritiseerde het consumentencentrum op vrijdag.
Ter vergelijking:een gram zilver kost momenteel ongeveer 43 cent.

Vorige week had de vereniging van de gistindustrie geprobeerd te kalmeren: ...dat hoewel sommige planken leeg zijn, er nog steeds genoeg voorraad is. "Gistproductie is verzekerd, zelfs tijdens de Corona-crisis."

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Geplaatst:

Hier alles oke in Utrecht.

M'n vriendin is vandaag naar het ziekenhuis geweest omdat ze zich al een maand niet goed voelt en steeds griepsymptomen heeft.

Ze is van top tot teen onderzocht door een arts in een 'hazardsuit' maar ze had geen symptomen van het virus.

Gelukkig!

Toch voelt het elke week een beetje riskanter om hier boodschappen te doen in hartje Utrecht.

Ik hoor veel verhalen van mensen die nog gewoon samen een biertje doen bij elkaar of studenten die met het hele huis op bezoek gaan bij een ander studentenhuis. Daar wordt ik echt zo pissig van. 

Ik zit hier braaf binnen als ZZP'er, proberen te werken met een vriendin met griep en een zoontje van 6 maanden en dan gaan die idioten ermee om alsof het een betaalde vakantie is!

Sorry, dat werd een beetje bitter...

Geplaatst:

Coronavirus? 

Waar? 

Dit denken mijn naaste buren en vierden gewoon verjaardag. Mèt visite.

Hebben schijt aan een ander. Sorry dat ik het zeg maar zo beschrijf ik dat gedrag.

Ook de achterburen, een soort opvang voor ouderen uit Turkije, denken

blijkbaar dat ze alleen op de wereld leven en kwamen gisteren

nog gewoon als groep samen.

Het gaat niet zoals Den Haag zegt "samen sterk tegen Corona",

dat is een optische illusie.

Geplaatst:

Even de corona klik lijn in vervolg bellen. 400eu boete staat er op. Dit gaat elke familie aan. 

Geplaatst:
Op 28-3-2020 om 11:23, Flup zei:

Gisteren postte een bekende het volgende recept om gist te maken:

"Twee aardappels koken en pureren, en daarin een theelepel bier en een theelepel suiker mengen. Paar dagen laten staan en klaar is de gist."

Ik ben blijkbaar niet de enige die op zoek is naar gist in de omgeving. Het is echt overal uitverkocht. 

Ik heb gisteren nog wat droge gist gevonden bij AVEVE. Als ik met een biga werk en telkens wat overhoud voor de volgende dag (lukt wel een paar keer na elkaar), kan ik het nog wel even rekken. 

• 2 weken later...
Geplaatst:

Pfffft nog 4 weken lockdown erbij...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

ow, das niet zo mooi, gelukkig zit je nog relatief goed

wij doen onze eigen ld min of meer, weinig weg, klein kringetje, missen de social non-media erg

tuin is nog nooit zo schoon geweest

onze buurvrouw werkt thuis, die begon vorige week te loeien 😅

Geplaatst:
1 uur geleden, RobO zei:

die begon vorige week te loeien 😅

Wat moet ik me daar bij voorstellen Rob? Nee je hebt helemaal gelijk, je kunt op ergere plekken opgehokt zitten😉

Geplaatst:
2 uren geleden, RobO zei:

wij doen onze eigen ld min of meer, weinig weg, klein kringetje, missen de social non-media erg

Ja ik begrijp van veel vrienden ietwat op leeftijd dat die dat zo ook doen in Nederland. Het blijven angstige tijden en ook voor sommigen eenzaam,, ongezellig. Wij appen en facetimen en texten meer dan ooit en hebben zelfs het facetimen voorlezen uitgeprobeerd, wat niet te doen is met onze slechte verbinding. Maar we kunnen goed contact houden in deze tijden dat is fijn! 

Verder worden mensen hier iets minder angstig wat betekend dat we wat meer gesprekken op twee meter afstand hebben voor de deur. 

Toch: ik hoorde net van ouders van een vriend die zelf in ld zijn gebleven de afgelopen 4 weken. Boodschappen besteld. Niemand gezien verder. En nu zijn ze toch ziek geworden. Heel frustrerend!!

Wat ik ook erg onprettig vind is de gemakkelijkheid waarmee ik sommige wat jongere mensen hoor praten., die hoor je vooral over de voordelen, schonere lucht, Amsterdam is weer van de Amsterdammers’ gelukkig worden de kinderen hier niet ziek van, we vinden het wel relaxed zo (...)

Geplaatst:

Ik moet zeggen dat ik ook toch ook voordelen zie. 

Normaal is er veel verkeer in mijn straat, echt een zaligheid dat er veel minder auto's zijn: weinig lawaaihinder, minder luchtvervuiling 😍.

En mijn volkstuintje is nog nooit zo goed onderhouden geweest. 

Nadelen heb ik ook: ik mis het sporten in groep en familie kunnen bezoeken.

Ook vragen kunnen stellen aan collega's, via telefoon of skype is lastig. 

Geplaatst:

Nog 4 weken lockdown? Heftig.

In Duitsland vindt 75% van de mensen de huidige maatregelen prima, volgens een onderzoek. Lastig te geloven, aangezien iedereen in mijn omgeving daar eigenlijk anders over denkt.

Toch houdt men zich er wel aan, dat scheelt wel. Voor de middenstand vind ik het vreselijk, maar hopelijk komen die er ook niet al te slecht uit.

Het voordeel is inderdaad dat de tuin er beter dan ooit uitziet (al moet er nog heel veel gebeuren). 

Geplaatst:

Hier bij ons op het platteland merk je er verder erg weinig van. Ik heb altijd al wel voorraadjes van allerlei houdbare zaken op voorraad, en zag ruim van te voren dat ik echt geen zin zou hebben om naar de winkels te moeten als veel mensen ziek zouden zijn. Dat doe ik normaal al liever niet...( ;) ) 

We hebben echt geluk dat we onze tuin en velden en dieren en ruimte hebben hier. Genoeg vlees in de vriezer, elke dag eitjes, contactloos melk halen bij de overbuurman (ik baal wel dat ik deze winter even geen kaas heb gemaakt omdat ik er echt geen zin in had. Zucht.... er ligt nu nog 1 kaas :thumbdown: Maar goed, ik maak lekkere verse kaasjes en we kunnen goed zonder ook) en er groeit alweer van alles.

Mijn zusje logeert hier nu al bijna een maand. Zij woont midden in Utrecht en heeft zo goed als geen werk meer door Corona. Dus hier kan ze veel buiten zijn en de handen uit de mouwen steken. We hebben al lekker veel gedaan! 

Ik ben dit jaar veel eerder begonnen met zaaien omdat het de verkeerde kant op leek te gaan en het dan NOG belangrijker is om genoeg eten te hebben in/uit de tuin. Ook met een extra mond om te voeden. En we hebben ook nog wat voorraden. Wortels en aardappels staan nog in de tuin omdat het amper heeft gevroren. Dus das een gelukje ook. 

Niemand die we (echt) kennen is ziek, en onze ouders (ik noem geen namen...) gaan nog gewoon op 2e paasdag naar de bouwmarkt voor een kabeltje :roll: en vinden het een beetje overdreven dat we ze regelmatig bellen of via What's app vragen hoe het gaat. 

We zitten er dus ver vanaf, en ik volg normaal het nieuws amper tot niet maar nu wel en het leest een beetje als het script van een film die we wel zouden kijken. 

Ik maak me zorgen om een vriendin wiens man 'vast' zit in een ver land, en zij maakt zich zorgen terwijl ze zelf haar grote tuin plus dieren moet onderhouden. 

Ik baal dat ik mijn vrienden in Frankrijk niet kan helpen met allerdaagse 'stomme' dingen zoals zaadjes of kippen of een doosje eieren. En ik probeer mee te leven met mijn vriendin wiens dochter ziek is geweest en nu gelukkig weer een stuk beter is! Ik voel me machteloos maar toch ook zeer nuttig in het maken van eten en dat klinkt simpel maar jullie weten dat het dat niet is :) 

Joep is (vanuit huis) ontzettend druk met zijn webshops, maar loopt dus ook tegen van allerlei problemen aan qua bevoorrading en het maken van een veilige werkplek voor zijn werknemers. 

Geplaatst:
5 uren geleden, appelvrouw zei:

Wat moet ik me daar bij voorstellen Rob? Nee je hebt helemaal gelijk, je kunt op ergere plekken opgehokt zitten😉

ha, letterlijk, loeiend de tuin inlopen, 🤣 wij lagen dubbel hier, en de buurman ook

tsja, die besmettingen, ik weet het ook niet, sars overleeft 48 uur op een deurknop zegt men, we doen een paar keer per week boodschappen, nogal voorzichtigjes, hebben wel af en toe contacten op afstand, worden ingehaald door hoestende wielrenners...

we duimen!

blijf gezond!

aangepast door RobO

Geplaatst:

Ik zie en hoor toch echt heel andere dingen dan jullie kennelijk waarnemen. De corona zorgt hier voor een behoorlijke drukte en de middenstand doet uitstekende zaken. Zo was het groencentrum hier een straat verderop al snel door het voorjaars assortiment heen. Ze hebben het hele assortiment bijbesteld, in dubbele vorm, en daar zijn ze ook alweer bijna doorheen. De winkel in huishoudelijke artikelen loopt mooi door, zeiden ze, maar de webshop afdeling die ze hebben was heel druk. De super blijft druk. De fietsenzaak is er eindelijk aan toe gekomen om een fiets van mij te repareren, maar dat duurde wel meer dan 3 weken, het is moeilijk voor hen om het bij te houden. Leraren maken meer uren dan anders; de digitale begeleiding schijnt erg veel tijd op te slokken. Een buurman van mij die normaal rustig de honden kan uitlaten, reageerde gefrustreerd vanmiddag, zijn honden zijn niet gewend aan mensen; dan lopen ze niet meer rustig door. Met zoveel mensen op pad en dat type honden wordt  het dan wel erg lastig om nog ontspannen met de honden te wandelen.

Er zijn dingen die niet doorgaan, zoals kaatsen en voetballen, en de kapper zag ik aan het wieden, die is gedwongen dicht te blijven, maar wat niet dicht is maakt drukke tijden door. Terwijl we ook hier wel een paar zieke mensen kennen. Mensen respecteren de regels wel, maar thuis blijven zitten is er niet bij.

Geplaatst:

Hier verlengd dus, zoals appelvrouw al zei 

Tis hier rustig.we zien niemand en dat mis ik wel.

Vrienden en wij hebben een half varken gekocht. Dus de vriezer ligt aardig vol.verlang wel naar een BBQ met vrienden

Geplaatst:

Mijn vrouw bedacht zich, dat na anderhalve maand totaal geen boodschappen meer gedaan hadden, we dat maar eens moesten doen.

We begonnen tekort aan verse zuivel te krijgen, broodbeleg ( kaas / worst ) en we moesten sowieso benzine halen voor de motermaaier.

Eerst deed de auto moelijk , hij had te lang bij koude stilgestaan en de accu had er weinig zin in.

Om te tanken moeten we verder rijden dan we eigenlijk mogen, de staat Sachsen staat bij "triftigen Grund" een maximale afstand van 15 kilometer rondom het woonhuis toe.

Maar daar zijn geen benzine stations , de meeste tankten in Tsjechië ( veel goedkoper ) of Polen ( nog goedkoper ) , maarja, deze grensen zijn dicht.

Dus besloot mijn vrouw eerst hier in het dorp boodschappen te doen, dan te gaan tanken en bij noodzaak in dat dorp bij een andere winkel ook te gaan inkopen.

In ons dorp was er geen WC papier, geen gist, geen meel, geen vis , weinig brood en geen schoonmaak middelen.

Groenten waren er wel.

Daar mijn vrouw niet alles kreeg besloot ze in het andere dorp in een tweede winkel te gaan.

Ook daar was een tekort aan vorige artikelen , er was niet eens meer ruimte voor wc papier open gelaten .

Gelukkig hebben we dat nog niet nodig.

Meel hadden ze echter wel.

Wat overigens opvalt, dat van alle producten de afloop datum bijna is verstreken.

De meeste producten lopen zo rond de 25ste af .

We hebben al lang het idee dat wij het afvoer putje van Duitsland zijn, momenteel word dat gevoel versterkt.

Mede de reden dat we vaak in Tsjechië boodschappen deden, daar speelt dat probleem niet.

Maar ja , de grens hè....dicht.

ik was niet mee de winkel ingegaan ( 2 raken sneller besmet dan 1 ) en kon buiten goed zien dat de meesten slechts weinig kochten.

Waarschijnlijk doen ze dagelijks boodschappen, slechts twee klanten droegen een mondkapje  wat vanaf maandag verplicht word in Sachsen.

Althans in winkels en openbaar vervoer.

O ja , openbaar vervoer.

De trein, daarmee kunnen we niet meer rijden.

Hij rijdt wel, maar we mogen niet meer mee.

Het gaat namelijk om een corridor spoorlijn, het is eigenlijk een Tsjechiëse binnenlandse spoorlijn die toevallig door Duitsland en Polen rijd.

Daardoor rijd hij wel, maar stopt hij niet meer in Duitsland, in Polen stopte hij sowieso nooit.

Het vervoers bedrijf welke afspraken met Tsjechië had gemaakt , dat de trein normaal ook in Duitslannd stopt , heeft geen " schienen ersatz verkehr" kunnen regelen.

En zijn we dus behoorlijk van openbaar vervoer ontdaan.

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:

Hier is intussen wel weer gist te verkrijgen in een lokale AVEVE-winkel, maar die wordt gerantsoeneerd: 1 blokje per klant. Ik bak dan brood en houd wat deeg over dat ik voed en wegzet voor de volgende dag. Daarmee geraak ik wel een paar broden verder. Ik vergeet dan vaak wel hoeveel water en meel er in dat moederdeeg zit, maar heb intussen al voldoende broden gebakken om aan te voelen of het deeg de juiste consistentie heeft... En ik ga ook wel naar de bakker als ik toch naar de winkel moet. Dat brood gaat ongesneden even de oven in na thuiskomst. Ik ben risicopatiënt voor griep (omdat bijkomende bacteriële infecties gevaarlijk kunnen zijn), dus ben ik zo voorzichtig mogelijk. 

Mijn schoonvader is vorige vrijdag opgenomen op de palliatieve afdeling van het UZ. Was al langer ziek (kanker) en we hebben hem - zoals hij wou - zo lang mogelijk thuis verpleegd, maar vorige week ging hij zo snel achteruit dat een ziekenhuisopname toch beter was. Gelukkig mag dichte familie er nog wel op bezoek (indien niet ziek, mits regelmatig de handen te ontsmetten en mondkapjes te dragen, max. ook 2 mensen tegelijkertijd en met inachtneming van de afstandsregels tegenover het personeel). We weten al lang dat dit afscheid eraan komt, maar het zal raar zijn om straks een minimalistische uitvaart te regelen, met alleen de kinderen en kleinkinderen. Normaal volgt na de dienst een koffietafel voor familie en vrienden, wat nu niet mogelijk zal zijn.

Geplaatst:

@Claudia69 Sterkte!

@kustlijn

Wat een verschillen dan zo. Wij wonen ook in de "Arsch der Welt' zoals ze dat hier noemen, maar alles (op gist na) is prima te krijgen. De grens met Frankrijk is dicht, maar daar hoef ik niet te zijn. Is voor de Fransen lastiger, want de levensmiddelen in Duitsland zijn goedkoper.De Fransen die wel komen (bv voor werk), worden soms uitgescholden en meer. Lees ik in de krant. Belachelijk, maar ja, de mens is meestal niet zo snugger.

Boodschappen doen wij minimaal, de supermarkten zijn 25 kilometer verderop, in de stad. Mondkapjes zijn niet verplicht hier, maar worden wel sterk aangeraden. Wij hebben geen mondkapjes, dus dat zal improviseren worden. Gist heb ik uit Nederland laten opsturen. Een pak voor mij en eentje voor de buren. Daar is het wel goed verkrijgbaar. De slager en bakker + seniorenwinkel komen wekelijks in het gehucht voorbij en melk kan ik bij de boer halen. En natuurlijk ben ik ontzettend blij met mijn moestuin! De voorraad die we hadden begint wel wat op te raken, maar over een maand zal de moestuin ook langzaam weer wat gaan opbrengen.

Ik moet zeggen dat ik het eigenlijk wel zat ben. Corona is te onzichtbaar voor mij, en ik mis mijn sociale leven. Hou mij natuurlijk aan de regels, maar ben het gewoon zat. En dat terwijl wij hier rustig wonen en ik helemaal niet zo vaak van huis ga. Maar de paar verenigingen waar ik lid van ben en de kennissen waarmee je veel contact hebt. Of, gewoon familie en vrienden in Nederland bezoeken, ik mis het. En eerlijk gezegd, kan ik mij ook niet voorstellen dat dit nog maanden gaat duren. De mensen zijn het zat.

Geplaatst:

Tja Corona,

Zelf ben ik niet zo’n sociaal type, dus een verminderd contact is te verhapstukken.

En keer per week ga ik boodschappen doen, en wordt dan helemaal dwaas van de idioten die rondrennen door de supermarkt of uitgebreid producten staan te bestuderen, en daarmee iedereen verder ophouden. Maar goed, dat is alles bijelkaar een half uur per week.

Alle boodschappen die ik nodig heb kan ik krijgen, behalve meel.

Dat heb ik dus besteld bij een bakkersgroothandel en afgehaald.

Er is genoeg te doen in de tuin, maar ik krijg er geen structuur in.

Sta met zaad en plantjes te kijken, en weet niet wat en waar ik er mee heen moet.

Warrigheid in het hoofd.

Wat absoluut ellendig was, waren 2 begrafenissen. Een vriend en mijn vader.

Zo’n Corona uitvaart is helemaal niks. Geen troost, geen vrienden, geen herinneringen ophalen bij de koffietafel, dus je komt met verdriet en je gaat met evenveel verdriet weer naar huis.

Alles bijelkaar heeft het op mij een veel ontwrichtender effect dan ik ooit had kunnen denken.

Hopelijk mogen binnenkort de teugels wat losser, en is er zicht op een leukere toekomst, want zoals het nu is ,deprimeert het mij in ieder geval zeer.

Geplaatst:

!Wat een shit zooi zeg @Amrutten vreselijk. Sterkte! En zo ook @claudia69! Ja voor jullie is de impact zeer groot. Ik merk ook aan mezelf dat ik moeite moet doen om creative te zijn en dan heb ik niks ergers meegemaakt dan een tijdelijke bewegingsvrijheid en niet kunnen reizen waar ik heen zou willen ( naar mijn liefjes natuurlijk). Natuurlijk zijn wij het ook zat maar ik hou mezelf voor dat het gewoon noodzakelijk is en gewoon niks aan te doen.  Nog een tijdje volhouden en doorzetten.

Geplaatst:

"Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten!"

Dat zei DDR staats en partij chef Walter Ulbricht op 15. Juni 1961 .

Een paar maanden later was Duitsland gescheiden in een oost en west Duitsland, met in Berlijn ... jawel, een muur.

Zo`n gevoel had ik de afgelopen week ook hier in Sachsen.

Onze minister-president  Michael Kretschmer heeft constant volgehouden dat een mond kapjes  gebot niet zou komen

Tot de afgelopen vrijdag hij 180° draaide en het per afgelopen maandag invoerde.

Althans in winkels, openbare gebouwen en openbaar vervoer.

Ook de andere deelstaten hadden aangekondigd geen mondkapjes te zullen verplichten .

Nadat het in Sachsen verplicht werd, gaat nu zo`n beetje iedere deelstaat over op een verplichting van een mondkapje.

Overigens is het een " nase mund maske "

Het gevolg was wel dat er hier in Sachsen mensen op jacht gingen naar gezichtsmaskers.

Nu hebben we niet veel ( industrie )  in ons dorp, maar twee textiel fabrieken toch.

Een Frottana die normaal Frottier of Frottée ( badstof) handoeken maakt, en wel voor groot afnemers zoals Hilton, ING ect.

Dit bedrijf ligt stil, compleet stil.

Het andere bedrijf is Damino en maakt normaal Damast , een  stof waar onze streek, en vooral ons dorp beroemd om is.

Ook dit bedrijf ligt grotendeels stil , maar een gedeelte ervan is overgeschakeld op mondkapjes.

Nu zou je om deze in hun outlet centre te kopen, een mondkapje moeten dragen, maar omdat de meeste mensen deze (nog) niet hebben, hebben ze van een schuifraam een loket gemaakt, waarvan uit verkocht word.

Ook wij zijn nu voorzien 

Omdat wij nog steeds geen boodschappen willen doen ( af en toe zal het toch moeten )  hadden wij over , dus aan familie en ziekenhuis personeel ( die grotendeels nog steeds geen beschermende kleding hebben ) een kleine donatie.  

DSCI0999.thumb.JPG.e8569d92f89020f5a72044c31dd9dc1b.JPG

Onze nieuwe habitat :

Geplaatst:

Hier ook lastig. Ikzelf werk 4 van de 5 dagen vanuit huis en dat gaat goed. Bijna beter dan op kantoor, want er komt niet om de havenklap iemand binnenwandelen die iets van me moet.

Maar mijn vriendin is eind februari haar baan kwijtgeraakt. Er liepen al wat sollicitatiegesprekken, maar die zijn allemaal afgezegd omdat er geen fysiek gesprek meer kan zijn, of omdat het bedrijf geen mogelijkheden ziet om iemand in te werken, of soms zelfs niet eens weet of er binnenkort nog wel werk is. Zeer frustrerend als je normaal binnen een paar maanden weer aan het werk zou zijn, maar nu thuis zit te niksen.

Voordeel is wel dat ze nu tijd genoeg heeft voor de tuin...

Op het tuincomplex is ook gevraagd om afstand te houden etc, mede doordat veel van de leden in de risicogroep vallen. En ik heb het idee dat bijna iedereen zich er wel aan houdt. Enkele uitzonderingen daargelaten, en soms is het gewoon lastig. Buurvrouw die in haar eentje het plastic op haar tunnelkas wilde doen is wel geholpen door een kennis.

Maar in de super- en bouwmarkten is het heel anders. Er wordt overal verzocht om alleen naar de winkel te komen, niet samen. Was laatst bij de Hornbach en van de 10 auto's die ik op de parkeerplaats tegemoet reed, zeker 7 met een heel gezin of meerdere mensen die duidelijk geen huisgenoten waren.

En afgelopen week bij de Boerenbond, een gezin (man, vrouw en 2 tienerkids) die naar buiten kwamen met... 1 zak hondenvoer. Moesten ze daarvoor echt met z'n vieren naar binnen?

En wij Nederlanders mogen België niet meer in zonder dringende reden. Vanmiddag hier in de straat een Belgisch stel (jaar of 30), of in ieder geval met een Belgische auto,  met de hond bij de dierenarts en na minder dan 10 minuten weer naar buiten. Hond gewoon lopend, dus niet heel ernstig op het eerste gezicht. Dat mag dan wel, hebben ze in B zelf geen dierenartsen?

Maar sowieso hypocriet. Toen de grens dicht ging voor Nederlanders, wel klagen dat wij toch daar boodschappen wilden doen, maar toen enkele weken eerder de kroegen daar dicht gingen, stonden de kroegen aan deze kant van de grens vol met Belgen...

Sorry, heb helemaal niet tegen onze zuiderburen, hele gezellige mensen over het algemeen, maar ik merk toch dat iedereen nu aan zichzelf denkt en dat er weinig tolerantie meer is, en ook geen respect om zelf even aan te passen om het voor iedereen iets makkelijker te maken.

Maar dat gevoel leeft ook in de steden hier in NL in het westen heb ik het idee. Hier in Brabant is het wel echt kantje boord, in het westland lijkt het soms alsof er gedacht wordt "waar maken ze zich druk over", of in ieder geval wel door een bepaald deel van de bevolking. En dan schaam ik me wel eens dat ik ook tot de groep jongeren behoor.

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Geplaatst:
7 uren geleden, Oudholland zei:

dat ik ook tot de groep jongeren behoor.

@Oudholland 🤣

hier in Haarlem gaat het wel ok, afgezien van wat hormonentijgers op de racefiets en/of in een zwarte VW Polo. En sommige gestresssste werknemers in de nauwe buurtsuper in Flowerdale (zegt de juffrouw bozig terwijl ze het gangpad blokkeert met een stapel kratten en daarnaast een volle vulkar: "het is dus de bedoeling dat u uw kar vasthoudt") en de andere buurtsuper die karretjes verplicht maar er geen schoonmaakspul bij zet.

Op de tuin  gaat het goed, we hebben alle clubdeuren gesloten, mensen gevraagd met max twee op de tuin te komen en afstand te houden; als ik ze aanspreek als er een groepje zit te wijnen reageren ze prima. Besturen is lastig, onze ALV is gecanceld en we hebben wat dringende zaken online geregeld ( kleine bestuurswisseling, bedrag contributie, etc,) . Alle tuinen hebben er nog nooit zo verzorgd bij gelegen, scheelt werk voor de tuinpolitie 😉.

Ik vraag me wel af waarom in DUI en elders die mondkapjes verplicht zijn, in NL wordt gezegd dat ze niet helpen en ook extra risico betekenen bij verkeerde soort of gebruik; klopt dat dan niet?

En voor allemaal: blijf gezond!💕

Geplaatst:
11 uren geleden, Oudholland zei:

Maar in de super- en bouwmarkten is het heel anders. Er wordt overal verzocht om alleen naar de winkel te komen, niet samen. Was laatst bij de Hornbach en van de 10 auto's die ik op de parkeerplaats tegemoet reed, zeker 7 met een heel gezin of meerdere mensen die duidelijk geen huisgenoten waren.

En afgelopen week bij de Boerenbond, een gezin (man, vrouw en 2 tienerkids) die naar buiten kwamen met... 1 zak hondenvoer. Moesten ze daarvoor echt met z'n vieren naar binnen?

Dat er een gezin in de auto zit zegt nog niet dat ze met het hele gezin naar binnen gaan. Helaas vaak wel maar toch, wij maken van dat soort autoritjes een uitje en dan gaat er maar 1 iemand naar binnen. Zoontje blijft dus sowieso in de auto maar die vindt alleen het in de auto zitten al geweldig want er is van alles te zien.

3 uren geleden, RobO zei:

Ik vraag me wel af waarom in DUI en elders die mondkapjes verplicht zijn, in NL wordt gezegd dat ze niet helpen en ook extra risico betekenen bij verkeerde soort of gebruik; klopt dat dan niet?

Ja en nee. Bij verkeerd gebruik van mondkapjes is het risico groter maar ook met goed gebruik van mondkapjes ben je er nog niet. 
De 1,5meter regel zorgt voor bewustzijn die nodig is naast de mondkapjes. Zou je vanaf het eerste moment mondkapjes aanraden dan doen mensen een mondkapje om en verder niets. Thuis blijven, afstand houden en handen wassen bijvoorbeeld terwijl dat wel nodig was om die grote piek te voorkomen. Dat is ook wat Duitsland heeft gedaan alleen is de zorg daar minder overbelast waardoor ze eerder naar de volgend fase kunnen. 

Daarnaast is er in nederland nog steeds een tekort. ik weet niet hoe dat in Duitsland zit maar hier heeft de thuiszorg bijvoorbeeld amper mondkapjes of andere beschermende middelen. Het wordt wel beter maar als je nu mondkapjes voor 'burgers' verplicht zijn er nog minder mondkapjes voor contactberoepen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.