Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Corona, hoe vergaat het jullie?

Featured Replies

Geplaatst:

Ik woon in Limburg en werk in het verpleeghuis. Corona bepaalt mijn leven sinds maart en de tuin is mijn redding.

Ik heb wel een beetje een fatalistische levensvisie denk ik, dood gaan we allemaal en voor sommige van "mijn" bewoners (gemiddeld boven 90, dementerend) kwam corona als een welkome verlosser. Ik vind dan ook niet dat we te weinig IC bedden hebben (normaliter); het is een groot goed dat het in NL bespreekbaar is om niet tot het bittere einde door te behandelen en onder normale omstandigheden staan onze IC bedden voor een deel altijd leeg. 

Ik leef mee met mijn vrienden die pas een horecazaak hebben geopend, met mijn collega's die zelf ernstig ziek zijn (geweest), met mijn zus die tegen de muren oploopt door het thuiswerken met kleine kinderen, met mijn broer de marathonloper die baalt dat al zijn evenementen worden afgelast, met mijn buurvrouw die al maanden niet meer naar buiten durft. Zoveel mensen, zoveel meningen. 

Prive is het lastig omdat ik erg veel moet werken en het zowel in de zorg (ik) als bouw (partner) niet mogelijk is om thuis te werken, terwijl er wel drie kleine kinderen zijn die om de haverklap thuis zitten en nergens terecht kunnen. En ik vind het lastig om te gaan met mensen die de maatregelen onzin vinden, omdat ik zie hoe mijn beroepsgroep getraumatiseerd raakt, en alles voelt als een persoonlijke aanval. Mensen in de zorg werken daar met hart en ziel en de afgelopen periode héél erg hard en het voelt inderdaad zoals in de persconferentie; wij dweilen, maar anderen laten de kraan open staan. 

Hier op het forum heb ik daar geen last van hoor. Maar zoals te lezen zijn er ook in mijn heel nabije omgeving verschillende invalshoeken, en hoewel ik begrijp waar het vandaan komt merk ik toch ook dat corona voor afstand zorgt, maar dat zit niet in die 1.5 meter.

Geplaatst:
9 uren geleden, Ikbeginbijmezelf zei:

verschillende invalshoeken, en hoewel ik begrijp waar het vandaan komt merk ik toch ook dat corona voor afstand zorgt, maar dat zit niet in die 1.5 meter.

Dat heb je wel erg duidelijk onder woorden gebracht💚
Het zou mooi zijn als we die afstand kunnen slechten. Maar, opgegroeid in de jaren 50/60/70 de tijd waarin ik nog geloofde in het goede van de mens en dat we de wereld konden veranderen door lief te zijn voor elkaar, daarna de jaren 80 en zo verder: Bleek dat we zo naïef waren, en daarna: het geloof in het goede van grote groepen mensen ben ik wat verloren, niet in dat van het individu trouwens, ik maak genoeg mooie dingen mee. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Dit is een coronatopic, om te vragen hoe. Het met jullie alle gaat en alles wat met corona te maken heeft. Jullie belevenissen en ervaringen, meningen en theoriën. We zijn volwassen genoeg respectvol te schrijven en ieder vrij te laten in zijn schrijven denken en doen. Zo lang het met corona te maken heeft, kan men niet off topic gaan dus ajb reageer en laat reageren.

hier in Duitsland zijn de de dagelijkse positief geteste al 1000 +, dus dat is gewoon ronduit zorgelijk. Vraag me af waarom men verbaasd is na de quarantaine vrijlating en heropenen dat met de vakantiegekte de corona meer uitbreekt. Is gezond verstand dan zo moeilijk of denk ik gewoon anders. Hoe dan ook was dit tich te verwachten, omdat men zich iet aan de regels weet te houden. En maar zijn vrijheid blijft nemen ten koste van anderen hun rechten. 

Na een half jaar huiselijke quarantaine valt het zwaar weer deel te nemen aan de maatschappij, woensdag weer Kindergarten met de vraag voor hoe lang. En hoeveel testen, wil ik ons zoontje wel de nare test ondergaan of gewoon thuis houden. Maar zonder de negatieve laboruitslag geen Kindergarten, wat is wijsheid. Hoe denken jullie daar over? 

Veel gedaan in de tuin en en met de kips, vriezer vol en nog een ronde te gaan in de herfst. Eieren, groenteplantjes en groente weg gegeven en ook wat planten en zaadgoed gekregen. Hanen voor gerookte vis geruild, helaas geen honing dit jaar. Wil graag leren zeep te maken, maar er is teveel te doen om daar de tijd voor te nemen. Eerst het broedlokaal opruimen en als de laatste kuiks naar buiten zijn, kan ik daar veilig zeep maken. Eerst lezen en info winnen, ow een naaien is staat ook op mijn wenslijstje. Zo ook een smoker en en en ...

Blijf alle gezond en wel!

Geplaatst:

Gister avond rond een uur of 11 s avonds, nog even een rondje door de stad gelopen. Normaal doe ik dat overdag, maar om in de volle zon te lopen, dat laat ik aan andere over. 

Ik liep de portiek uit, loop de hoek om, komen al groepen jongeren aan met drank op straat, op de fiets en lopend, geen andere halve meter. De flat er tegen over, hoorde ik verschillende muziek, drie feestjes in 1 flat. Daar voornamelijk ouderen, mannetje of 20 per feestje. Ik loop langs de volgende appartementen, en weer feestjes. Mijn verbazing werd steeds groter.. Ik kon geen enkele straat door lopen, zonder muziek of feestjes te horen.. De terug weg was één en al het zelfde...

Belachelijk eigenlijk, dat daar niet tegen opgetreden wordt.. 

Geplaatst:

Klopt dat in Duitsland het aantal positieve nieuwe besmettingen nu 3 dagen meer dan 1000 per dag is. Maar in tegenstelling tot in maart/april, zie ik nog geen exponenti"ele toename van het aantal besmettingen. Dat was destijds wel het geval en nu niet. Hopelijk blijft dat ook zo.

Wat mij wel verbaast is dat mensen toch naar risicogebieden op vakantie gaan en daardoor een groter risico lopen om zelf besmet te raken. En dat gebeurt ook. De eerste 2 besmettingen in onze regio zijn er nu (helaas), omdat die mensen in een risicogebied op vakantie waren. In de toeristengebieden in Duitsland is het nog nooit zo druk geweest. Vrienden in het Zwarte Woud en in de Alpenregio (Garmisch-Partenkirchen) zeggen dat ontzettend druk is, zoals in geen jaren. Dat zie ik hier ook, veel meer Duits toerisme dan anders. En af en toe wat Fransen, Nederlanders en Belgen. De mensen gaan massaal in eigen land op vakantie. Helaas is de drukte wel te zien in de natuurgebieden. De dagjesmensen / toeristen laten veel meer hun troep in het bos liggen, dan de lokale bevolking. Dat stoort mij best, want ik wandel ook graag en veel in het bos. Vooral bij de bekende plekken is het een drukte van belang en helaas ook veel troep. Hopelijk worden er ook weel snel schoonmaakacties georganiseerd (help ik ook graag aan mee), zodat het bos weer schoner wordt.

Geplaatst:

@Jane Doe, ik vind de test zelf niet naar hoor. Even ongemakkelijk maar het is in 3 tellen gepiept. Ik zou mijn kinderen zonder bezwaar laten testen indien nodig (maar ben tot nu toe alleen zelf aan de beurt geweest, haha). 

Maar ik woon in NL, ik weet niet of de test overal op dezelfde manier gebeurt (swab in neus en keel)

Geplaatst:
  • Auteur

Ikbeginbijmezelf dank voor je reactie, test zal wel hetzelfde gedaan worden. Een groepsgenootje is al in een maand 4 x naar huis gestuurd, de kinderartsen willen de testen niet meer afnemen. Onze kinderarts ziet me al aankomen ...

tja feestbeesten en vakantiegangers die leven zich uit en de rest tja die zijn de dupe. De gevolgen zijn niet te overzien maar wel te verwachten, afwachten en thee drinken ...

Belangrijk is dat ieder die een moestuin gelegenheid heeft, wat kan aanbouwen en een voorraadje heeft. En natuurlijk hier zijn ervaringen en weten met ons alle zal delen. Wat een geluk dat we toch dit prachtige forum hebben, om even heen te vluchten.

Geplaatst:

Het scenario wat zich nu ontwikkelt lijkt één waar je een aantal maanden terug toch alleen maar op kon hopen?

Toen de corona zich nog moest manifesteren werden ons zeer grote aantallen doden voorspeld. Daar zijn we nooit in de buurt gekomen.

Het uitblijven van een corona golf in het noorden werd gevolgd door sombere berichten dat we op deze manier geen immuniteit zouden opbouwen.

Nu worden er weer mensen positief getest, maar met veel minder ziektesymptomen. Als je je eerder druk maakte over de aantallen te verwachten slachtoffers, dan zou je nu blij moeten zijn. Als je je zorgen maakte over het wegblijven van corona, dan ook; het gaat weer een beetje rond, dus we kunnen immuniteit opbouwen, toch?

Maar in kranten en bij overheidsorganen is vooral doemdenkerij, zodanig dat de werkelijkheid vertekend raakt. In Maart of zo werd ons voortdurend verteld dat we de curve moesten drukken; het virus zou niet weggaan, maar  we moesten ervoor zorgen dat we niet allemaal tegelijk corona kregen, vooral omdat de zorg dat niet aankon. Als het zich geleidelijk, niet te snel verspreide, dan konden we het beter aan. Daar zat tenminste nog een visie in. Op dit moment zie ik die visie niet meer. Wat voor scenario streeft men na op dit moment?

Vergeleken met andere risico's, zoals longkanker, waar naar ik begrijp 50 mensen per dag aan doodgaan, en wat nog altijd relatief vrijelijk via rookwaar  verspreid mag worden, worden er absurde maatregelen genomen rond corona, ook al omdat rond longkanker meer wetenschappelijk bewijs is, en bij corona is dat er nog niet, dus naar de effectiviteit van de maatregelen er omheen is het gissen.

Er zijn nogal wat dingen in het leven niet zonder risico; het verkeer, sommige sporten, de griep is ieder jaar een risico... Wat er nu gebeurt rond corona is niet in proporties met hoe we normaal met risico's omgaan.

Grote krantenkoppen in Friesland nadat een feestje in Dokkum tot een handjevol besmettingen heeft geleid. Die mensen zitten thuis met iets wat op lichte verkoudheidsklachten lijkt. Over de bron staat er dat die willens en wetens mensen heeft besmet. Dat doe je niet, dat is nooit goed, maar het grote plaatje is dat er niemand in de provincie met corona naar het ziekenhuis hoeft. Er zijn wel ziekenhuizen in de provincie, daar zullen wel veel mensen opgenomen zijn, maar die bestaan even niet meer, want we kijken maar één kant op.

Voor Duitsland geldt een beetje hetzelfde beeld als voor Nederland; het valt in verhouding toch alles mee:

Corona.jpg.d7d02689678cdb8b68811c7bbedbd9c0.jpg 

Geplaatst:

@roeier Ik denk dat de aantal besmettingen in maart erg onderschat was, en dat het een veel grotere uitbraak lijkt te zijn geweest.
Ik gok zo dat het misschien wel een miljoen besmettingen zijn geweest. Waardoor je dus in verhouding veel meer mensen richting de IC krijgt, dan de getallen van nu.
Waardoor de aantallen nu die naar boven komen minder erg lijken. Zoals je beschrijft met verschijnselen van lichte verkoudheid.

Toen we in maart thuis moesten blijven. Had ik zelf ook een heel raar kuchje, mijn vriendin ook. Het was nog mooi lente weer.
Als ik buiten zat, hoorde ik weken lang, de één na de ander hoesten op de balkons. Als ik daar aan terug denk, heb ik dat andere jaren in het voorjaar nooit gehoord. Nu het zomer is, hoor ik ook niemand meer hoesten.

Het uitblijven van een corona golf in het noorden werd gevolgd door sombere berichten dat we op deze manier geen immuniteit zouden opbouwen.

Immuniteit is ook iets wat verkeerd naar buiten werdt gebracht. Coronavirus antistoffen blijven maar +/- 6maanden in het bloed, daarna ben je weer vatbaar. Wellicht komt hij de tweede keer niet zo hard aan als de eerste keer, maar toch wordt je er weer ziek van.

Wat ook een verschil is, in de mate hoe je het virus krijgt. Een virus vermedigvuldigd zich constant.

Als je even heel kort contact met een ziek persoon hebt gehad, en je hebt 1 virus deeltje binnen gekregen.

Dan duurt het een lange tijd voordat het virus zovaak vermedigd vuldigd is geweest voordat je ziek er van wordt. In dit geval heeft je lichaam een langere tijd om anti-lichamen aan te maken.

Stel je werkt op een corona afdeling, je hebt geen bescherming aan. En je bent 8uur per dag in contact met mensen met het virus. 
Op dat moment heb je geen 1 virus deeltje binnen gekregen, maar duizenden. Op dat moment vermedigdvuldigd het virus zo snel in je lichaam, dat je er erger en sneller er ziek van wordt. Dat kan soms gewoon dagen schelen. Je afweersysteem heeft dan ook te weinig tijd/kans gehad om het virus te bestrijden.  Dit zijn ook mensen die sneller naar een IC moeten, dan mensen die maar met 1 virusdeeltje besmet waren.

Ik hoop dat ik dat een beetje duidelijk hebt uitgelegd. 

aangepast door rorror

Geplaatst:

Het virus zal blijven, daar is men vanaf het begin ook vanuit gegaan, maar wat virologen ons vertelden is dat naarmate we meer immuniteit opbouwden, het virus meer de vorm van een griepje of verkoudheid zou krijgen.

De manier waarop corona zich nu in Friesland openbaart, is al op de manier van een verkoudheidje. Degene die ik Dokkum anderen op een feestje heeft besmet, zal niet heel ziek zijn geweest, want anders ga je niet naar een feestje. Hetzelfde geldt voor de mensen die hij heeft besmet; lichte klachten. Ze zitten thuis om niet anderen te besmetten, niet omdat ze zo ziek zijn dat ze niet kunnen werken.

De woorden in de media suggeren een groter probleem: 'ziektegevallen', 'besmettingsgolf', 'patienten'... En de schuld wordt nu bij jongeren gelegd, die er inderdaad verantwoordelijk voor zijn dat het virus zich op dit moment verspreid, maar er is geen realistisch scenario voorhanden waarbij het virus zich niet verspreid. Een Berlijnse muur om Nederland bouwen zie ik niet gebeuren, of vinden mensen hier dat een realistische optie? "Besmettingsgolf moet nu gestokt worden" kopt zo'n krant, maar definitief stop je dat virus niet, dus wat voor maatregelen stelt men zich dan voor? Noord Koreaanse maatregelen? Daar ging het virus ook rond.

Een Chinees staatssysteem gaat mij persoonlijk al te ver. Ze zullen daar beter een virus onder contrôle kunnen houden, want mensen zijn daar meer gewend om aan banden te worden gelegd, maar ik vind het geen voorbeeld. Geen vrije meningsuiting, geen persvrijheid, geen demonstratierecht - ik lees de pleidooien in die richting, maar zo verkwansel je wel erg makkelijk wat in eeuwen vrijheids- en sociale strijd is opgebouwd.

En China is nu juist de plek waar zoveel ziektes vandaan komen, dan kun je daar toch geen voorbeeld aan nemen als het gaat om het voorkomen van ziektes? Ik zeg dat niet persoonlijk tegen rorror trouwens, die hiervoor iets zei, ik kan niet weten waar wie precies voor staat, je merkt alleen wel een redelijk breed gedragen roep om mensen aan banden te leggen en de staat meer autoriteit te verlenen. Het gaat al die kant op, maar daar worden we volgens mij niet beter van.  

Geplaatst:
  • Auteur

Theorie en praktijk zal altijd verschillen van elkander, hoe doet men testen en tellen en noteren en welke (maat)regels? Overleden met of door corona, alleen die discussie al. Teveel mensen en daar wordt nu mee afgewerkt, gebruik gemaakt van een door de mens los gelaten virus oeps ongelukje natuurlijk niet met opzet. Dat artsen verdwijnen, "zelfmoord" plegen en overlijden door, dat is domme toeval. Dat men onderdrukkende regels afdwingt en de mensheid zich als dolle misdraagt is allemaal puur toeval. Niks met opzet of geplant, nee dat zijn die idioten met hun waanzinnige theoriën. 

In het nieuws was dat een klein buurtsupermarktje gesloten wordt door de instanties wegens overtreding coronaregels. Toeval dat de oppervlakte groter is dan ze beweren, de verplichte maatregels genomen hebben en nog meer dan opgedragen gaan ondernemen. Super goed en heel veel verkopen voor een zeer goede prijs en zeer gewild zijn bij de klanten, wat zullen de concurenten bij de grens hun o zo graag dicht willen. Het hele zaakje stinkt naar gier, ze hebben het opvallend op hun voorzien. Hopelijk komt er gerechtigheid!

Geplaatst:

In Letland zijn er maar heel weinig besmettingen. Afstand bewaren is hier ook niet zo moeilijk. Op het strand ligt je buurman 20 meter verderop. Toen de regel van 2 meter afstand kwam vroegen de Letten zich af waarom dat zo dichtbij moest.😀

Geplaatst:

Die PCR testen, die nu overal aangewend worden om het virus aan te tonen, daarbij opent dit filmpje de ogen: https://www.youtube.com/watch?v=ktFDN5cBFgw.

@Wims, ik heb eens gehoord dat een organisatie in Schotland een plan had ontwikkeld om files beheersen en dit op één of andere beurs aan Letten presenteerde, en toen te horen kreeg: 'Ja maar, dit hoeven wij niet, want behalve in Riga is er bij ons nauwelijks verkeer!' 😄

Geplaatst:
  • Auteur
On 8/13/2020 at 9:48 PM, Grork said:

@Jane Doehet valt me op dat je 'Staat van Israël" bij je avatar hebt staan.

Waarom heb je dat niet in het Nederlands/ Duits eronder gezet?

Dit is wel een beetje off topic 😂🤣

Geplaatst:
  • Auteur

Ga zo even kijken, maar wat heeft dat ene met berichtenbox te maken, is dat samen gekoppeld of hoe werkt dat?

Supermarktje is weer open, voorlopig gaan we niet omdat ze daar de deur plat zullen lopen. Zoveel kopen daar in, met name koffie en frisdranken. Heb nog wat koffiebonen, dus we zien wel wanneer het rustig is even snel koffie halen. 

Hopelijk houden ze zich nu wel aan de maatregelen en zo ook hun klanten. De Duitsers zijn goed te herkennen aan de maskers, zelf loop ik ook gemaskert rond. Voel me nog steeds een overvaller en ongemakkelijk, maar masker op en afstand houden. Handen wassen en vitaminen d nemen.

Edit pb moet nu weer mogelijk zijn ...

Edit pb gaat nog steeds niet en inbox is leeg?

aangepast door Jane Doe

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Iets nieuws door Corona: ik merk op dat Corona nieuw zwerfvuil oplevert..mondkapjes. Op een rit van 60 km heb ik 15 mondkapjes lans de weg geteld. En daar waar de grote berm maaiers langs gaan zie je nog eens evenveel kapjes in blauwe vlokken tussen het gras. Niet om aan te zien hoe dom zijn mensen!

Wat kosten die dingen eigenlijk bij jullie? Hier in de aanbieding chirurgische kontmapjes😉 50 stuks voor 5 euro. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja, die mondkapjesvervuiling neemt wel toe helaas. En de hoeveelheid zakdoekjes in het bos ook. Normaal gesproken is het een vrij rustig bos (Pfalzerwald), maar door de Coronacrisis gaat ineens half Duitsland + de bewoners van dit gebied die je normaal nooit ziet wandelen in het bos. Met als gevolg dat de hoeveelheid zwerfvuil behoorlijk toeneemt. Zelfs in het bos om mijn gehucht, waar geen toeristische wandelroutes zijn is dat helaas goed zichtbaar. Zo jammer, het is een kleine moeite om je afval mee terug te nemen, zelfs papieren zakdoekjes waar je je neus in hebt gesnoten kunnen makkelijk mee teruggenomen worden. Al wordt dat ook gebruikt bij een sanitaire stop. Maar neem dan de moeite om de boel goed te begraven en uit het zicht te doen.

Nederland en Belgi'e zijn weer code rood voor Duitsland, familiebezoek zit er niet meer in. Tenzij ik terug een test laat doen en 2 weken in quarantaine ga (ook als ik geen klachten heben en de test negatief is!). Dus dan maar geen familiebezoek. 

Mondkapjes kosten hier 20 euro voor 50 stuks. Pure afzetterij en allemaal wegwerpzooi, dus slecht voor het milieu. Ik gebruik mijn katoenen mondkapje en was die. Gelukkig heb ik dat ding niet zo vaak nodig.

Verder zijn er hier geen coronagevallen, de hele regio is vrij van coronabesmette mensen. Al weken, hopelijk blijft dat zo.

Geplaatst:

Persoonlijk vind ik het moeilijk de laatste tijd. Ik raak opgefokt door de nog altijd dominante negatieve berichten, de leugens en de manier waarop mensen die anders denken worden behandeld. Daarbij ben ik trouwens volledig passief, ik ben niet in Den Haag aan het aktievoeren, maar ik denk wel in de geest van Viruswaarheid, dat viel ook wel te lezen in mijn vorige berichten hier, als ik ze zo teruglees.

Als er dan weer strengere maatregelen komen en polls in kranten verschijnen dat de meeste mensen voorstander zijn van nog strengere maatregelen, dan raak ik daarvan van de kook. Waarom willen zoveel van ons in een surveillancestaat wonen, met avondklok, zonder sociaal leven buiten de deur, meer boa's met wapenstokken etc... Ik raak er bang van, en laat ik het maar toegeven: ik denk dat mensen in dit geval dom zijn.

Er zijn enkele in Duitsland wonende mensen op dit forum - komt daar wellicht een kentering in het denken vandaan? Een zender die ARD heet heeft uitdrukkelijk afstand gedaan van eerdere berichtgeving: https://www.youtube.com/watch?v=pn8zQ7qY_fY. Gaat dit een nieuw inzicht vormen? Ik hoop het zeer! 

Geplaatst:

Ik vind het ook erg moeilijk allemaal. Bij mij komt dat vaak door mensen die er zo over denken als jij. 
Maar Ik noem jou niet dom....en dat doe je wel bij mij. Ik houd daar niet van. 
Dan kun je je beter houden bij advies geven over pompoenen ofzo...😡

Geplaatst:

@roeier Strengere maatregelen zijn maar tijdelijk. Wees maar gerust.

De mensen die woordvoeren voor viruswaanzinwaarheid, komen voor mij als verward volk over die niet weten waar ze het over hebben.

Dat ik dat zeg betekend niet, dat ze voor niets actie voeren, ze formuleren hun uitspraken en zindsbouw belabberd waardoor het slecht te volgen is.

Is dan ook meteen de reden, dat ze elke rechtzaak over corona verliezen.

Ik heb lang gedacht dat ik in deze corona periode nooit met een mondkapje zou lopen. Maar het is zowaar hier in mijn dorp een trent aan het worden, waar ik dus sinds dit weekend aan mee doe... Niet zozeer vanwege dat ik hem zelf op wil, maar dat ik in de supermarkt raar wordt aangekeken omdat we als één van de weinig er geen ophadden...

Geplaatst:

@jootje, letterlijk zei ik 'ik denk dat mensen in dit geval dom zijn'; dus binnen dit onderwerp, niet 'jij bent dom' of 'iedereen die zo denkt is dom'. Wel 'ik vind dat het dom is om zo te denken'. Maar mensen die het met elkaar oneens zijn zullen dit elkaar altijd toewerpen, zo werkt dat nu eenmaal. Dus anderen vinden mij dom, als het op dit onderwerp aankomt, of verward, zoals rorror zich uitdrukt, of verdwaald, of ergere dingen. Maar dit is een onderwerp wat wel heel erg polariseert, het levert crisissituaties tussen mensen op, ook tussen geliefden. De spanningen nemen toe. Ik geef niet mensen met een andere mening dan mij daarvan de schuld, trouwens.

Ik vind het stukken makkelijker om het over pompoenen of iets dergelijks te hebben, dat heeft verder niet zo'n impact op het leven, geen morele keuzes, dus een stuk meer ontspannend.

@rorror, het beleid van de overheid zelf is zeer verward, op hoofdlijnen. Van het mondkapje werd maandenlang gezegd, door zowel RIVM als Hugo de Jonge, dat het geen bewezen werking had en alleen schijnveiligheid bood. Nu is een draai gemaakt en wordt het dringend aangeraden. Ze noemen het nu een gedragskapje om niet strijdig te handelen met wat eerder werd gezegd.

En in het voorjaar heeft Rutte een toespraak gehouden over groepsimmuniteit, maar hij beweert nu stellig nooit over groepsimmuniteit te hebben gesproken. Wat hij zei over groepsimmuniteit staat gewoon op band, dus hij liegt.

De reden dat hij liegt is volgens mij dat we al een tijdje hard bezig zijn groepsimmuniteit op te bouwen, maar dat zou de reden voor maatregelen onderuit halen, dus daar heeft hij het dan liever niet over.

Ik ben geen viroloog, ik ben dom op dat gebied, maar die Duitse deskundigen in dat ARD programma hebben het er toch echt ook weer over, en daar mogen we toch blij over zijn - andere inzichten zullen het waarschijnlijk overnemen. Ik denk dus ook dat strengere maatregelen niet voor de lange termijn kunnen zijn.        

Geplaatst:

@roeier Over wat je nu zegt ben ik mee eens.

Maar het was volgens mij niet rutte die het toen in het toespraak zei over groepsimmuniteit, de eerste vermelding daarover zei Bruno Bruins in de toesprak. Een dag later trad hij af (mede denk ik dat hij dat helemaal niet had / moeten / mogen zeggen).

Alleen ben ik wel van mening dat we van fouten moeten leren, ook politici en andere geleerden en/of instellingen. Niet en iedereen kan altijd alles op een juiste manier zeggen of brengen en/of de juist informatie hebben.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.