Jump to content

Featured Replies

Posted

De courgettes die ik heb gezaaid zijn de grond nog net niet uitgevlogen en binnen staan ze te donker, de tomaten houden de enige vensterbank nog bezet. Met het oog op de positieve weerberichten ben ik aan het twijfelen. Wel of niet naar buiten? Ik heb flinke plastic cloches waar ik ze onder kan zetten dus helemaal onbeschut zouden ze niet staan. 

Die van mij staan al een paar weken in de kas. Toen het begin deze week wat kouder werd hebben ze 2 nachten in de garage gestaan, maar om 7 uur in de ochtend terug de kas in voordat ik naar het werk moest.

Hier staan ze sinds een week in potten in een koude bak. Hopelijk houden ze zich daar koest tot ze de grond in gaan en is het niet te koud. Vooralsnog hebben ze de kou overleefd maar dat was nog net geen vorst.

Ik zou ze in elk geval nog niet in de grond zetten, dan kun je ze nog binnen halen bij nood.

Hier staan ze sinds vandaag in de  open platte bak, met een losse ruit er boven zodat ze beschut en warm staan overdag.

Ze staan naast de augurkjes, die er al een ruime week staan.

Wel hier aan de kust dus minder richting Siberië als Nijmegen.

De gok heb je al genomen toen je vroeg ging zaaien. Het zaad is al gezaaid en het risico, een paar zaadjes, zal voor jou wel te dragen zijn.

Eventueel heb je de eerste courgettes een paar dagen later, maar dat kan je misschien overbruggen met een kropje sla of wat radijzen.

Zelf zet ik ze meestal begin mei in de volle grond, wel onder cloches want al ben ik een gokker, ik kan niet zo goed tegen verliezen.

IMG2019053019331184081559244440.jpg

Mijn courgettes moeten nog kiemen, maar ik sleep 's ochtends ook alle zaailingen en planten naar buiten. 's Avonds haal ik alles weer naar binnen als het te koud wordt. Als het relatief warm blijft (>5 graden) mogen de planten op het terras tegen de huiswand blijven staan.

Waarom niet de tomaten al naar buiten onder de cloches? Ik neem nu de tomaten 's nachts niet meer binnen. 

Mijn tomaten komen ook niet meer binnen. Zelfs niet met de kleine nachtvorstjes. Ze staan erg beschut met een grote kunststof bak er over heen. Die bakken gaan er met een paar dagen ook wel van af. De tomaten worden te groot.

• Author
Op 16-4-2020 om 21:26, Patrijs zei:

Wel hier aan de kust dus minder richting Siberië als Nijmegen.

Ho ho, haha als iemand die officieel uit regio Den Haag komt kan ik na bijna tien jaar Nijmegen zeggen dat het hier toch echt warmer is dan aan de kust. 

• Author
23 uren geleden, simonvb zei:

Waarom niet de tomaten al naar buiten onder de cloches? Ik neem nu de tomaten 's nachts niet meer binnen. 

Het zijn er 75 zoveel cloches heb ik niet. Maar goed nieuws! Stappaerts belde vandaag dat ze maandag de nieuwe kas komen leveren, ruim twee weken eerder dan gepland. Probleem opgelost na het weekend 😊

44 minutes ago, Lsjr33 said:

Ho ho, haha als iemand die officieel uit regio Den Haag komt kan ik na bijna tien jaar Nijmegen zeggen dat het hier toch echt warmer is dan aan de kust. 

Wat?! In een klein landje als Nederland bestaan toch nauwelijks temperatuur verschillen? 😇

17April.jpg.714f1cbad28e5f4ec4d4c813f1b1c60c.jpg

Ik heb twee al flinke courgetteplanten vorige week al uitgeplant. gokje natuurlijk, maar ze doen het echt geweldig met dit prima weer! Uit voorzorg heb ik twee weken terug nog twee nieuwe gezaaid. Die staan nu met hun eerste echt blad ook flink te groeien. Dus ik heb backup als het misgaat. Maar als ik de voorspellingen zie tot eind van de maand geen vorst. Ook de tomaten en pepers en paprika's heb ik gisteren uitgeplant. Zelfs ook twee komkommerplanten, maar nog twee hou ik reserve in pot in de koude kas. ik gok op goed weer en een vroege oogst. 

1 uur terug, Lsjr33 zei:

Dat klopt overdag, maar de Haagse nachte zullen nu veel warmer zijn. Die koude inlandse nachten zijn funest.

Minimumtemperatuur 17-4-2020:

minimumtemperatuur.jpg.0a22e5af82d36d72d48d615b6ae59fac.jpg

Maar ik lees dat je probleem al wordt opgelost. 👍

Edited by Patrijs

Ik heb mijn courgets vorige week buitengezet en er een fles overheen gezet. Werkt super, de eerste courgets komen er al aan. Ben nog opzoek naar meer flessen, maarja de horeca ligt plat [emoji849]3712c2ad0bc0e57d2a18d7043c2c7f47.jpg