Jump to content

Zongedroogde tomaten

Ludo

Recommended Posts

Ok, ik begin te leren Maar nog paar vragen.

Die zeezout is dat speciaal voor de smaak alleen, of om droog proces te versnellen en schimmels te voorkomen? En die ventilators waar dient die voor, die zal toch alleen koude lucht blazen en zo zal de tomaten langer duren voor ze droog zijn?

• 4 years later...

Na wat zoekwerk hier ook maar tomaatjes gedroogd. Niet helemaal door en door, precies naar eigen smaak

Tomaatjes in 2en of 4en afhankelijk van de grote. 2 uur in de over op 80 graden (de ene zegt 50, de andere 100 dus er maar tussenin) Bijna een pot vol in de koelkast.

In een pot met tussendoor wat gedroogde oregano en afgevuld met olijfolie.

Voor:

2017082013384997811503239967.jpg

Na:

20170820160730-1512x201673081503239953.jpg

• Like 1

• 4 years later...

Ik zou ze de komende dagen in de zon kunnen drogen, maar ik ga toch maar de oven aan zetten denk ik. Dat is toch beter te controleren en dan zit je ook niet met de luchtvochtigheid enz. 

@Mellie in een ander veel kleiner topic lees ik dat jij ze helemaal droogt en dan in een pot bewaart. Dat lijkt mij wel wat, en anders iets minder gedroogd en dan op olie. Of en/en. Moet ik verder nog ergens rekening mee houden? Of is het nogal simpel en moet ik het nou gewoon eens een keer gaan doen? :D 

Oh ja, ik heb dus speciaal de San Marzano gezet, maar daar heb ik er (nog) niet zo veel van. Dus ik wil er ook kerstomaatjes bij doen, zal ik daar de zaden (en ook de nattigheid) in laten zitten? Zoals ik hierboven ook van Wortel zie. 

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Ik droog al jaren tomaatjes in de Stockli (zal vast ook in allerlei andere droogapparaten kunnen, maar die heb ik niet). Ontzettend lekker, gewoon gedroogd, niks zout of kruiden of olie.

De mijne gaan gewoon in een afgesloten ziplockzakje als ze door en door droog zijn. Ik kwak ze in soepies en stoofjes of zo uit de hand in de mond met speeksel.

Waarschijnlijk ben ik te bang voor botulisme 😄

• Like 3

Ik droog ze kurkdroog, maar altijd in Turkije. Dat is wel een verschil met de zon/hitte hier, want ik heb geen droogapparaat. Als ze helemaal droog zijn, kun je ze gewoon bewaren in een pot, zakje of gevacuumeerd. Ik heb alledrie de varianten. Als ik een volle pot heb en een Ikea zakje, dan heb ik voor 2 maanden genoeg. Dan vacuümeer ik de rest doordat we last hebben van voedsel motjes en ik wil het wel een jaar lang kunnen gebruiken. Voor gebruik week ik ze in kokend water. Het leuke daarvan is dat als je ze minstens een uur weltijd geeft, ze weer heerlijk vol worden, als semi gedroogde tomaten. Die ken je misschien uit de winkel of heb je ze met een droogoven juist altijd zo? Dat weet ik verder niet

Cherry tomaten zou ik zelf persoonlijk niet meer drogen. Die had ik vorig jaar voor het eerst. De smaak vind ik een stuk intenser, best heftig als je gewend bent een handje te wellen van die andere. Dat is als je dezelfde hoeveelheid cherrys hebt, wel even wennen. Niet vies hoor, maar gewoon heel intens.
Én die cherrys is gewoon veel meer snij werk. Maar misschien leuk om het verschil te proeven en een beetje te maken? Dan zou ik ze laten drogen met hun pitjes. Als ze heel sappig zijn, misschien wat afdeppen ofzo? Ik laat het altijd, maar ja, 45 graden of 23 graden is nogal een verschil… dus dat weet ik gewoon niet.

Ik wel eens in de tijd meer tomaten en die doe ik dan met wat knoflook en takje gedroogde rozemarijn in een potje zonnebloemolie. Dat is dan zeg maar klaar voor gebruik, maar het smaakt toch ook wel weer wat anders.

• Like 3

Ik heb ze toch wel zo'n 12 uur in de oven gehad denk ik? Of wat langer nog. Volgende keer houd ik het beter bij ;) En dan heb ik niet de hele tijd de warmte aan, soms ook alleen de ventilator en dan gaat er nog wat restwarmte rond zeg maar. Het kan vast sneller als ik nog wat oefen. Temperatuur een ietsje hoger, en de oven wat minder vaak op een kiertje als ze toch al minder vocht bevatten? 

Ik heb deze helemaal kurkdroog gemaakt. Al is een enkele nog ietwat buigzaam... die had ik nog even apart in de oven toen ik de rest al in een pot kon doen. Maar echt veel harder zijn ze niet geworden. 

Dit was ergens halverwege:

IMG_6361.JPG

En zo zijn ze nu:

IMG_6397.JPG

Dat zijn de 'zwarte' kerstomaten, die zijn wat groter dan een gemiddeld kerstomaatje. 

En dan deze soorten nog:

IMG_6398.JPG

IMG_6399.JPG

• Like 4

Giga-gaas.nl

Deze nieuwe lading heeft 4 uur in de oven gezeten. Iets warmer, maar ook weer geen 100 graden hoor, zoals je ook wel in sommige recepten leest. Dan gaan ze toch gewoon bakken/zacht worden? Dat lijkt mij bijna roosteren ipv drogen. 

Er liggen er nu nog wat te drogen die iets dikker waren en nog aardig nat aanvoelden. Die haal ik er over een uurtje uit denk ik. 

IMG_6400.JPG

• Like 2

Giga-gaas.nl

Ok... en nu wil ik ze dus langer bewaren. Of toch zeker in ieder geval tot het volgende tomatenseizoen. Die hele droge kunnen gewoon al die tijd in een pot blijven? Je schrijft ook over vacumeren, dat zou ik ook kunnen doen. Invriezen doe ik liever niet, maar als het moet dan moet het.

En die (half-gedroogde) in olie zijn in de koelkast maar een paar weken houdbaar lees ik hier en daar? Of zelfs maar 4 dagen? Sja daar verwerk ik ze natuurlijk niet voor, nu eten we verse tomaten! Zou ik dan nog wat kunnen met flink hete olie en dan afsluiten (in een pot)? 

Giga-gaas.nl

Ze zien er heel goed uit jorieke! Precies hetzelfde als onder de Turkse zon. Dat kun je wel een jaar bewaren. Dat kan niet anders. Gewoon een aantal in pot zou ik zeggen en misschien wat porties vacuümeren? Dat deed ik voorheen niet overigens, maar heb tegenwoordig last van voedsel motten waar ik maar niet van afkom. Dit jaar maar een paar, maar toch. Als je dat niet hebt, lekker in potten doen zou ik zeggen. Staat ook wel zo vrolijk.

In olie bewaren die ik nooit in de koelkast trouwens. Staat soms wel een maand erbuiten bij mij. Ligt eraan hoe snel we zijn met opeten. Enige mits is dat ze wel echt onder de olie moeten staan omdat ze anders beschimmelen. Dus wel altijd in de gaten houden en evt bijvullen. Maar ik heb geen ervaring met in warme olie en ze dan vacuüm laten trekken. Dat zou je dan met trial and error moeten uitproberen. Komt vast goed!

• Like 1

• 2 months later...

De zongedroogde zitten hier in de vriezer, waar ik zo nu en dan een paar schijfjes uit kan halen.

De ovengedroogde (toen de zonnekracht minder werd) zijn mislukt, die zijn aangebrand terwijl de oven slechts op 50° stond. Helaas weg moeten gooien.

Niet direct een gedroogde tomaten tip maar wel een bewaar tip

Hele tomaten van wat voor grootte dan ook kan je in zijn geheel invriezen. Is dan wel bedoeld voor soep of pastasaus.

Je kan ze zo bevroren bij het gerecht doen. Zodra ze een beetje ontdooien kan je het velletje er zo als een jasje vanaf trekken als je dat lekkerder vind.

Dus ontvellen is ook niet nodig.

• Like 2
  • Thanks 1

Groetjes,

Bram

• 1 year later...

Niet in de zon (het is hier half bewolkt), wel de stockli van zolder gehaald. Twee trays met Sungold en Rubylicious met zeezout bestrooid liggen lekker te drogen. Ik ga tot half gedroogd denk ik. Worden hoop ik een soort tomatentumtummetjes 😃.

IMG_6428.jpeg

IMG_6425.jpeg

• Like 3

Wat een inspirerend topic!

Als mijn tomaten goed zijn ga ik daar ook eens mee aan de slag.

Ik las ook eens over tomaten drogen op een tray op het dashboard van de auto, als die met de neus in de zon staat.

Dat zal dan ook wel snel gaan, want in de auto, achter die voorruit is het dan loeiheet natuurlijk.

• Like 2

@woldistel ze zijn niet lang houdbaar inderdaad, maar ik doe een gedeelte op olie (die gaan volgende week zeker op. Zo lang houden ze het wel in olie. Door de pasta met knoflook, vers gesnipperde peper en wat olie van de tomaatjes. En wat parmezaan erover 😋). De rest vries ik in. Als ze het halen… want er zijn er hier al verschillende verdwenen…. Nooit aan invriezen gedacht, maar las ik hierboven ergens als tip 😃. De derde tray, nu met ontpitte Matina-kwarten zit inmiddels ook in de stockli. 

• Like 3

ik doe altijd een hele tray in de oven met kerstomaatjes en wat dressing erover heen, 1 uur op 130 graden en die doe ik dan later in een tupperware bak en die kun je zo een week bewaren in de koelkast, Ik vraag mij dan af of ik die dan ook zo kan invriezen als ik heel veel maak.