Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoe groeien jullie pompoenen dit jaar? Op mijn twee lasagna s en een pompoenplekkie “ vrij” in de wildernis gaat het redelijk. Zolang de zomer niet zo heet wordt zoals vorig jaar zal het ook goed blijven, wat een lastige gedachte🧐

De voorste lasagna geeft al aardig wat vruchten maar ik moet nog wachten op de vruchten van de latere soorten zoals sweet dumpling, daar heb ik er nog geen van gezien. De kleine uchi Kuri’s, de jumbo banana en de naaktzadige pompoen geven al duidelijke en hier en daar grote vruchten.
Hollonasinny:

DF51BA2D-804C-43DA-B8B1-DE777049B2EC.thumb.jpeg.a20654641f056639c4721f552d3abe31.jpeg

Jumbo banana

FD14BFB9-F6C9-44B1-AF54-53EA748804C7.thumb.jpeg.c512904d891e3b2d99353d77e8b73629.jpeg

van deze ben ik niet zeker. Ik heb hier sweet meat gezaaid, maar dat is het toch echt niet, verder sweet dumpling, butternut en waarschijnlijk nog een ander dan. Tonde America?

7FF2E757-77CC-4B82-8C86-A9F81F22D144.thumb.jpeg.819c095233e986580937c04dee781a48.jpeg

De voorste lasagna met oa 2 planten uchi Kuri en 2 planten Solor.

2D7A6526-DF20-4196-979B-7F97C5DBB2A8.jpeg

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Zie je, dat is een hele andere pompoen. Mijn sweet meat had Ik uit Nederland ergens dit jaar even een zakje opzoeken. Mooie planten heb je Jorieke!

Geplaatst:

@appelvrouw, die waar je niet zeker van bent is in elk geval een Tonda Pandana type, maar het exacte ras is zo voor een buitenstaander niet te zeggen.

Ik heb altijd veel planten die niet echt op gang willen komen, en andere die dat wel doen. Onder afgebeelde plant is goed op gang gekomen. Die eerste vrucht is niet bevrucht, wordt nu zacht en daardoor zitten de slakken eraan. Wat daarna komt lijkt wel bevrucht, en dan krijgen de slakken er niet zo makkelijk grip op.

Ik heb geen zaden gekocht, de zaden komen uit een pompoen die mogelijk een Moranga Coroa is, mogelijk ook niet, of gekruist.

Friesland is eigenlijk een heel geschikt land voor een beetje pompoenenteelt, van te heet en het bijkomende ongedierte hebben we hier geen last. Voor heel grote pompoenen en muskaatpompoenen is het seizoen aan de korte kant, maar zeker voor kleine Maxima pompoenen is het hier prima.

MC17.jpg.b1184fde002e68e07a851ea3754b6065.jpg

Geplaatst:
40 minuten geleden, roeier zei:

elk geval een Tonda Pandana

Ja dat dacht ik zelf ook, en aangezien ik Tonda s een paar jaar geleden had denk ik dat me ik misschien een labeltje in de zaaimap al heb vergist. Ooit heb ik een tijdje in Friesland in de zomers geholpen op een boerderijtje in Ter Idzard daar hadden we inderdaad altijd een enorme pompoenoogst ( en ook een hele goede erwtenoogst). Droogte kenden ze daar toen in ieder geval nog niet.

Geplaatst:
On 7/17/2020 at 10:47 AM, appelvrouw said:

Hoe groeien jullie pompoenen dit jaar?

Nou eh groot en oranjegeel inmiddels. Manlief heeft ze lekker op een bedje gelegd. Drie planten, veel ranken, inmiddels lekker ingekort, en lekker veel vruchten. Alleen water gegeven als het wekenlang niet regende. En verder een keer een handje gedroogde koemestkorrels.

Kale Bas gaat goed. Wil alweer een langere stok. Veel kleine Basjes.

20200718_134129.jpg

20200718_133532.jpg

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

De jouwe staan wel mooi @Arja, De eerste zaailingen iets te vroeg uitgeplant en zijn kapot gegaan met de late vorst. Opnieuw gezaaid zien er nu uit zoals dit:

IMG_20200718_152122.thumb.jpg.6210a327a371a9d425fa96f2b200e389.jpg

wel al wat vruchtaanzet.

Eentje die op de composthoop groei begint :

IMG_20200718_152109.thumb.jpg.9468cde65854da5614f936204eee113b.jpg

En op een ander stuk geeft rare vruchten (kan ik niet direct thuisbrengen, een combinatie van?  ), die plant had ook last van meeldauw.

IMG_20200718_152139.thumb.jpg.96d787f0b2ea00427704800fa796757c.jpg

aangepast door redzebra
Geplaatst:

Bijzonder vruchtje inderdaad die laatste. 
mijn pompoenen krijgen het zwaar met de droogte, we zijn begonnen wat te gieten op de bedden.

Geplaatst:

De zes pompoenplanten in de grond en op de composthoop doen het goed en gaan volgens mij harder als andere jaren - waarschijnlijk omdat ze nu op meer voeding staan. Ik vraag me af of het misschien beter is om ze op een gegeven moment te toppen. 

We hebben 1 pompoen in grote pot / bak voor het huis staan die niet helemaal happy is. Het onderste deel van de bak is gevuld met verse paardenmest. Dat leek me lekker warm, maar misschien is het te scherp. Vraag me af of dat nog goedkomt hoewel hij wel blijft groeien. 

72F343D0-EEDE-4A74-9EC1-874B8F7294A8.jpeg

A1E8D65F-404A-4EE9-864E-AC77CB5F6B23.jpeg

0076C768-F0E3-45A8-8C80-B95BB52B5E14.jpeg

D5D7E1F4-4DBD-4FDB-A2BA-6346D011CAEF.jpeg

Geplaatst:
On 7/18/2020 at 3:38 PM, redzebra said:

En op een ander stuk geeft rare vruchten (kan ik niet direct thuisbrengen, een combinatie van?  ), die plant had ook last van meeldauw.

Ik had vorig jaar ook een aantal van deze. Bij mij was het een variant op een hokkaido. De andere ouder kwam uit een andere tuin en ken ik niet.  Smaak en bewaarbaarheid waren bij mij wel gewoon goed. 

• Like 1
Geplaatst:

De grap is, ik dacht dat ik ook hokkaido had gezaaid, moet iets misgelopen zijn bij het herzaaien. Lijkt nu op een kruising van een patisson en iets anders. Patisson had ik ik vorig jaar ook staan, waarschijnlijk de verkeerde zaden genomen, zal iets ordelijker moeten zijn.  

Geplaatst:

Mijn pompoenen groeien ontzettend goed. Van de Butternut zie ik al veel kleine pompoenen. Dat is bij de Musquee de provence wat minder, maar het is ook lastig te zien nu. Mijn lasagnabed en flink wat erbuiten is helemaal overgenomen door de pompoenplanten.

14_lasagnabed.thumb.jpg.4c92dfd5729b8f08bc5c64995393741c.jpg

861185323_13_pompoenmusqueedeprovence.thumb.jpg.ae9b6b943a32132bbd921d3259a8bb59.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb wat minder inhalige pompoenplanten dit jaar. Ze gaan niet zo snel ranken, vullen eerst een m2 met blad, met een paar pompoentjes eronder, en gaan dan pas aan de wandel. Grootte is op een foto vaak lastig te zien, maar dit zijn vrij grote bollen loof die eerst werden gemaakt - misschien dat het aardappelkistje dat nog het duidelijkst maakt. Onder al dat blad zitten ronde pompoentjes.

1529094251_Pompnplanten.jpg.6573659ec65b0eba986954e5e520277d.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Beste mensen, hoe weet ik wanneer mijn oranje pompoenen rijp zijn? 

De middelste op de eerste foto, grotendeels verstopt onder het blad, is nog wat minder oranje dan de buitenste twee, en klink ook anders als je erop klopt. De buitenste twee lijken niet verder te verkleuren. De onderkant, waar hij op ligt, is nog wel geel. Steeltje is bij deze nog echt oranje. Bij een andere (laatste foto) wordt het steeltje al droog-achtig. Dat is een teken, toch? 

20200724_124523.jpg

20200728_120307.jpg

20200728_120319.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Steeltje verkurkt = rijp.

Dat zie je wel. Is nog een fase verder dan dat iets wat verdrogende steeltje dat je laat zien op de foto.

Dit geldt voor alle pompoenen.

Mooierds trouwens zeg!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

No problem :)
Mocht je het nog niet weten: maar steeltje laten zitten als je em oogst. Anders maak je een ‘wondje’ en gaat je vrucht veel sneller rotten.
Succes ermee!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Ze schijnen beter nog even te kunnen bijven liggen na de oogst, 1 - 2 maanden of zo, voor de omzetting van zetmeel in suiker.

Dit stukje film is ook wel aardig, maar het bevestigt grotendeels wat Charly al aangaf (de eerste 2 minuten gaat het om, en daarvan klopt het laatste stukje niet echt voor ons klimaat): https://youtu.be/QG9E8R5hwik?t=30.

Geplaatst:

Ik denk onjuiste soorten voor dit klimaat. 

Kavbuz

Narodnaya

American Tondo

Ik heb op dit moment 1tje die het redelijk doet. Heb er wel meer dan 10 geplant, verschillende soorten plek ook. Misschien de grond wel niet goed, want ze wortelen geloof ik heel diep. 

Begin mei opgekweekt in de kas, in potten en dat ging gi-gan-tish hard! Tot ik ze buiten in de volle grond zette. Had er ook nog 3 in een strobal gezet en die zijn alle 3 dood gegaan.

Geplaatst: (aangepast)

@Saalk86 en @Grork ja dat is balen. je mag nog zolang tuinieren als je wil maar toch lukt vaak niet alles. En het hoeft niet te liggen aan de grond of de plaats maar soms aan het rare weer of iets wat misloopt en we leren elke keer bij. Maar het voordeel we hebben volgend jaar een nieuwe kans.

Edit : heb ik telkens opnieuw, ik typ @namen zonder uit de lijst te selecteren, maar dan is er geen link naar de personen.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

@Saalk86

Pompoenen hebben veel voeding en een niet te harde bodem nodig. Ik plant de pompoenen altijd op oude mest (mest die al een paar maanden ligt). Heb ik dat niet, dan graaf ik een groot gat en vul die met een zak potgrond. De composthoop is ook een prima plek om pompoenen op te kweken. Ook geef ik in het laatste geval elke maand wat extra rundermestkorrels. Naast de voeding, slurpen de pompoenen water. Dat moet op warme dagen dagelijks gegeven worden. Dit alles naast veel warmte en zon.

Pompoenen houden niet van verpotten. Zelf zaai ik alleen voor in een yoghurtemmer en zodra de IJsheiligen voorbij zijn, verhuizen ze direct naar hun definitieve plek. 

Van jouw pompoensoorten ken ik alleen de Tonda, die zou het hier prima moeten doen. Misschien eens een foto posten hoe jouw pompoenen erbij staan?

• Thanks 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...