Goudsbloempje2 Geplaatst: 14 september 2020 Geplaatst: 14 september 2020 Ik ben benieuwd wat de adviezen zijn. Die van mij zien er vergelijkbaar uit maar laat ik nog wat langer zitten zodat het steeltje nog wat verder uit kan drogen. Quote
acpronk Geplaatst: 14 september 2020 Geplaatst: 14 september 2020 Naar wat ik hier geleerd heb, kun je ze oogsten als de steel is verkurkt / ingedroogd. De pompoen kun je nu dus al oogsten, naar je kunt gerust enkele dagen wachten want het is mooi weer.Je kunt er alvast een oogsten als je al trek hebt. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
RobO Geplaatst: 14 september 2020 Geplaatst: 14 september 2020 blad gaat idd achteruit nu, niks aan te doen pompoen oogst je best als het steeltje helemaal verkurkt is voor de uchiki van jou zou dat nu wel kunnen even blijven liggen kan ook maar ik zou er iets onder leggen, een tegel of plankje oogsten mét steeltje dan blijven ze langer goed Quote
EsthersMoestuin Geplaatst: 14 september 2020 Geplaatst: 14 september 2020 Fijn dankjewel voor jullie reacties, daar kan ik wat mee! Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 september 2020 Auteur Geplaatst: 14 september 2020 Je bent prima op tijd. Je kunt ze nog na het afknippen buiten laten liggen om nog wat verder op te drogen maar de eerste op de foto is echt al helemaal klaar. Je kunt het steeltje afknippen net onder de plantenstengel. Niet bij de steel oppakken dan beschadigd de vrucht niet op de aanzet van de steel en zijn ze mooi lang bewaarbaar. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
EsthersMoestuin Geplaatst: 15 september 2020 Geplaatst: 15 september 2020 Dankjewel appelvrouw, helder antwoord, fijn. Quote
CelineK Geplaatst: 22 september 2020 Geplaatst: 22 september 2020 Weet iemand of de gele pompoen nog rijp wordt? Bovenste is redelijk rijp, maar rechts nog totaal niet. De plant is zo goed als dood (alle bladeren die eraan zaten zijn eraf gevallen) dus denk dat de plant niks meer doet. Quote
Patrijs Geplaatst: 22 september 2020 Geplaatst: 22 september 2020 Dat zal geen volledig rijpe pompoen meer worden schat ik zo in als ik vergelijk met de bovenste. Maar wel prima om te eten. Het zijn wel de pompoenen die hier het eerst in de pan gehakt worden want ze zijn ook minder lang te bewaren. Quote De moestuin van Patrijs
CelineK Geplaatst: 22 september 2020 Geplaatst: 22 september 2020 @Patrijs Ah dankjewel! Ik wist niet eens dat ik onrijpe pompoenen gewoon kon eten. Daar wordt dan binnenkort soep van gemaakt! Heerlijk met nog wat verse kruiden uit de tuin. De bovenste is denk ik ook nog niet rijp, maar beide planten zijn vrij dood. Haal ze er binnenkort maar gewoon af en dan maak ik er lekker soep van Quote
Patrijs Geplaatst: 22 september 2020 Geplaatst: 22 september 2020 Die bovenste ziet er zo wel rijp uit op de foto. En ja het wordt nu tijd voor de oogst, ook hier de eerste tien geoogst. Quote De moestuin van Patrijs
Flup Geplaatst: 23 september 2020 Geplaatst: 23 september 2020 Heb hier ook bijna alle pompoenen geoogst. Had maar 2 planten, maar de oogst is echt heel groot. De butternuts hadden nog wel wat langer eraan kunnen blijven, maar ik wil de muizen voor zijn, vandaar dat de pompoenen nu bijna allemaal geoogst zijn. De honden vangen nu regelmatig muizen uit de moestuin, er zitten helaas meer dan genoeg muizen in de omgeving. De oogst tot nu toe, Musquee de Provence 1 plant 9 pompoenen en Butternut 1 plant 10 pompoenen. Er hangen nog minstens 2 pompoenen aan de Butternut. Zoveel pompoenen van 2 planten heb ik nog nooit gehad, ben meer dan tevreden over het lasagnabed waar ze op groeien. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 september 2020 Geplaatst: 23 september 2020 Ik ben er maar eens wat aan het oogsten, al liggen er ook nog wat die echt nog even moeten. Ik heb echt 8 flinke 'sweet meat' pompoenen. 1 daarvan ligt al in Frankrijk, dus nog 7 hier. Gelukkig zijn ze niet allemaal zo zwaar als die ik al weg had gegeven. Want dat is echt wel te groot/zwaar om te verwerken hoor. Ook zo'n 8 stuks butternut, en daar zitten er nog zo'n 4 aan die al wel aardig groot zijn maar nog niet gekleurd. We kunnen goed eten de komende tijd! De planten hadden nog wel meer willen doen dit jaar maar ik heb er veel van weggeknipt om het binnen de perken te houden. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 23 september 2020 Auteur Geplaatst: 23 september 2020 Ja jouw Sweet Meat is de grootste pompoen die ik heb. Mijn planten zijn bijna dood maar met regen zouden ze op kunnen leven. Waarschijnlijk niet genoeg om nog vruchten voort te brengen. Van de door mij gezaaide soorten heb ik van verschillende planten geen oogst door de droogte. Geen butternut, geen Siam. Geen sweet dumpling, alhoewel die snel groeien en er zit er eentje aan..een m’initie. Toch kan ik ook veel eten, ik heb: twee Candy roasters (c.maxima) een jumbo banana (C.maxima) 5 potimaronnetjes( Red Kuri op zijn Frans) (c.maxima) eén bleu van Hongarije (c.maxima) drie naaktzadigen ( c.pepo) twee Tonda.s ( c.pepo) een heleboel Costata s romanes u geoogst als courgette ( c.pepo) en een Musquée de Provence (c.moschata) En dan natuurlijk die enorme Sweet meat van Jorieke (c.maxima) Ik had nog een plant met een table ace ( c.pepo) eraan die is dan weer naar Jorieke gegaan😀 Tonda links voor een van de twee geëxposeerde naaktzadigen, De sweet meat is de achterste. De Candyroaster lijkt een stuk groter dan de jumbo, maar die is juist klein gebleven. 4 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
CelineK Geplaatst: 23 september 2020 Geplaatst: 23 september 2020 Zojuist heerlijke pompoen soep gemaakt van de enige twee pompoenen uit de tuin.. Ik moestuinier in potten/bakken en pompoenen in potten planten is niet echt een succes. Weet iemand of er een bepaalde soort pompoen is die wel geschikt voor een (grote) pot? Nu had ik van drie planten maar twee kleine pompoenen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 23 september 2020 Auteur Geplaatst: 23 september 2020 Die vraag heb ik al vaker voorbij zien komen, maar waar🤔 Planten die kleine pompoenen geven zoals de sweet dumping of baby boo misschien? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
roeier Geplaatst: 23 september 2020 Geplaatst: 23 september 2020 Ik denk dat het behelpen blijft in potten; pompoenen zijn daar niet echt geschikt voor. Misschien dat de Moranga Coroa die ik veel heb gezet nog redelijk geschikt is, omdat die de neiging heeft om eerst ter plekke 3, 4 pompoentjes te maken, en dan pas te gaan ranken. Zoals te zien is op de eerste en laatste foto bij dit bericht: https://www.moestuinforum.nl/topic/26234-pompoenen-in-2020/page/3/?tab=comments#comment-408258. Pompoentjes van ongeveer een pond meestal, ik vind ze erg lekker opgebakken in schijfjes. Ik heb net nog een halve gegeten samen met boontjes, dat de pompoen dus een aardappel vervanger is. Ik zou niet direct een andere pompoen durven noemen die ik geschikt zou vinden als aardappel vervanger, maar de Moranga Coroa wel. Als soep heb ik ze nog niet geprobeerd, ze zijn er ook wat klein voor. Baby Boo heb ik wel eens een paar van gegeten, maar ik vond er weinig aan. Sweet Dumpling ken ik geloof ik niet, maar Baby Boo en Sweet Dumpling zijn beide Cucurbita pepo, de soort van de courgettes, ik weet niet of je daar een volle pompoensmaak van mag verwachten. Sweet Dumpling en ook Delicata hebben wel een goede reputatie wat smaak betreft, dus ik neem aan dat ze lekker zijn op een bepaalde manier. Quote
Mellie Geplaatst: 24 september 2020 Geplaatst: 24 september 2020 Sweet dumpling is mijn lievelingspompoen! Vol van smaak: heerlijk notig en blijft stevig. Geen waterige hap. Blijft klein, maar absoluut de moeite waard roeier. 1 Quote
Saalk86 Geplaatst: 24 september 2020 Geplaatst: 24 september 2020 Dit jaar voor het eerst pompoenen gehad! Gingen als een raket van start maar na het uitzetten in de volle grond opeens volledige stilstand. heb wel iets van 15 planten gehad, maar weinig oogst. Max 1 per plant. Wel wat vreemde soorten dus wellicht is dat het. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
appelvrouw Geplaatst: 24 september 2020 Auteur Geplaatst: 24 september 2020 13 uren geleden, roeier zei: Baby Boo en Sweet Dumpling zijn beide Cucurbita pepo, de soort van de courgettes, Er zijn in die groep meerdere lekkere pompoenen, inderdaad de sweet dumpling is erg lekker. En bijvoorbeeld ook de tonda’s. Zelf ben ik ook meer van de máxima’s en de moschatas, ik heb dan gelukkig wel volle grond om te telen. Heb je alleen potten tot je beschikking zal je deze moeten vullen met aarde met veel voeding, en misschien goed bijmesten Baby boo s zijn misschien niet het allerlekkerste, maar zeker niet vies, Decoratief, prachtig om te zien en heel leuk om te vullen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 24 september 2020 Auteur Geplaatst: 24 september 2020 17 minuten geleden, Saalk86 zei: wat vreemde soorten Inderdaad! Je had 15 planten en had verschillend zaad gekocht? Dat houdt zeker niet over... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Flup Geplaatst: 24 september 2020 Geplaatst: 24 september 2020 Van 15 planten zo weinig ogst is inderdaad wel een tegenvaller, jammer! Denk niet dat het aan de vreemde soorten ligt, tenzij het zaad te oud was. Misschien te weinig ruimte per plant, of te weinig mest of te weinig gegoten? Quote
Arja Geplaatst: 25 september 2020 Geplaatst: 25 september 2020 Vraag over sierkalebas (amphora, flespompoenkalebasdinges, zaden van @appelvrouw afkomstig). Kalebas ging rotten dus geslacht om zaad te oogsten. Maar wat is het met het verschil tussen witte en bruine zaden? Rijp / onrijp, fris / bedorven, bevrucht / loos? Quote
acpronk Geplaatst: 25 september 2020 Geplaatst: 25 september 2020 Witte zaden zijn meestal onrijp, of loos.Beste kun je erin knijpen, als ze hard zijn, dan zijn ze goed, maar als er lucht in zit dan merk je dat vanzelf wel. Dan kiemen ze niet. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
acpronk Geplaatst: 25 september 2020 Geplaatst: 25 september 2020 Ik zie dat er al veel geoogst wordt. Waarom nu eigenlijk al, vanwege het weer (rottingsgevaar) of omdat ze al (bijna helemaal) rijp zijn?Ik heb dit jaar vijgenbladpompoen (wordt meestal onrijp gegeten) en flespompoen. Maar die laatste liggen nog. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Arja Geplaatst: 25 september 2020 Geplaatst: 25 september 2020 Ik heb al een paar pompoenen geoogst omdat ik ze wilde opeten. De rest zit er nog aan, maar ze zijn ook rijp genoeg dus ik denk dat ik ze dit weekend ook oogst, om te voorkomen dat ze gaan rotten. Bovenstaande kalebas was al ergens in augustus of september omdat alle andere vruchten aan de plant rotten en er vanaf vielen en ik deze als enige wilde redden. Daarna kwamen er weer nieuwe vruchtjes, die hangen er nu nog aan. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.