Arja Geplaatst: 25 september 2020 Geplaatst: 25 september 2020 37 minutes ago, acpronk said: Witte zaden zijn meestal onrijp, of loos. Beste kun je erin knijpen, als ze hard zijn, dan zijn ze goed, maar als er lucht in zit dan merk je dat vanzelf wel. Dan kiemen ze niet. Thx, duidelijk. Ik heb nog niet geknepen, ze zijn nog te glibberig. 😬 Quote
appelvrouw Geplaatst: 25 september 2020 Auteur Geplaatst: 25 september 2020 1 uur terug, Arja zei: Vraag over sierkalebas Als de sierkalebas gaat rotten wil nog niet zeggen dat ze door rotten. Je kunt ze drogen maar door dat te doen, ze op te hangen op een warme plek, komen er eerst plekken op die op rot lijken. Lukt het je te drogen dan heb je een mooie harde vrucht die heel lang goed blijft of waar je zelfs mee kan knutselen. zie onderstaande lamp, gemaakt door een dorpsgenoot, gemaakt van kleine lagenaria’s Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Arja Geplaatst: 25 september 2020 Geplaatst: 25 september 2020 Leuk! Ben bang dat deze daar te rot voor was. Wil je details? 🤢 Gelukkig maar aan één kant, kon ik mog wat zaden scoren. Quote
roeier Geplaatst: 27 september 2020 Geplaatst: 27 september 2020 Ik ben gewend te zien dat het binnenste van de pompoen hol wordt en dat de zaden uiteindelijk vrij los komen te liggen. Een goede pompoen rot niet zomaar weg, maar soms zijn ze al groot voordat ze geaborteerd worden door de plant. Als dat niet gebeurt ontwikkelen ze een harde schil en kunnen ze wel wat hebben. Als de vorst eraan komt oogst ik pas. Voor die tijd gaan er ook een stuk of wat in de pan, maar ik zal er nog iets van vijftig hebben liggen, schat ik, dat is bijna alles. Ik heb vooral kleintjes, van een pond tot een kilo en af en toe misschien twee kilo, dan klinkt vijftig als heel veel, maar omdat het kleintjes zijn valt dat wel mee. Van de Moranga Coroa die hier vooraan liggen heb ik er al een paar gebruikt, ik zie dat de exemplaren die er nog liggen nu een rose kleur beginnen te krijgen. Ik zou niet zo gauw een andere pompoen kennen die op deze manier van kleur verandert. Er komen nog altijd pompoentjes bij ook. Deze zijn nog jong, maar groeien goed, en kijkend naar de staat van het blad is dat niet zo vreemd. Quote
acpronk Geplaatst: 27 september 2020 Geplaatst: 27 september 2020 Mijn pompoenen zitten ook nog fris in het blad en blijven maar nieuwe pompoenen maken.De meeste flespompoenen heb ik nu geoogst, opvallend is wel dat de planten met de langwerpige vruchten weinig vrucht hebben gezet, en de bollere juist erg veel. Zaden komen van een vrucht uit de supermarkt. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
RoosDeTuinier Geplaatst: 12 oktober 2020 Geplaatst: 12 oktober 2020 Het eerste deel van mijn pompoenen geoogst best wel tevreden er hanger er nu nog vier aan de plant of die rijp worden is nog maar de vraag🙈 mijn hond vondt het allemaal toch wat bijzonder dus die krijgen jullie als bonus erbij🤣 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 18 oktober 2020 Auteur Geplaatst: 18 oktober 2020 Mooi zeg allemaal Halloween pompoenen? Helaas is het seizoen voor de pompoenen ten einde; een nachttemperatuur van 5 graden is zelfs op een warm lasagnebed teveel. De planten kregen steeds meer meeldauw, fruit groeide niet meer dus ik heb ze vandaag opgeruimd. Ik sneed de plantjes in stukjes en strooide ze over het bed. Dan een dikke laag stro met daarop paardendrollen, straks gemaaid gras en dan weer vers stro. De winter kan komen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Sally164 Geplaatst: 20 oktober 2020 Geplaatst: 20 oktober 2020 Ik had dit jaar 3x baby pompoen in grote potten, maar helaas heel weinig vruchten, en wat er dan wel aan kwam rotte snel weg. Dus geen oogst. Ik heb het idee dat ik niet genoeg bijen hier heb (1 hoog op balkon op de zonkant), en dat de bevruchting dus erg achter blijft. Wel zelf aan de slag geweest met kwastje dan wel bevruchten door bloemen tegen elkaar te halen. Nu ben ik dol op pompoen eten, dus ik had bij een biologische moestuinboer in de buurt een flinke pompoen gehaald. Alleen ben ik de naam kwijt. Is er iemand die mee wil kijken en denken? 😉😀 Hij is lichtrose-oranje met een flinke brede steel. Weegt ruim 2,8 kg. 😉 Quote
Sally164 Geplaatst: 20 oktober 2020 Geplaatst: 20 oktober 2020 1 uur geleden, fre3ke zei: Is het niet gewoon een hokkaido? Nee, de aanzet van de steel is compleet anders, en de schil ook. Het is een gladde schil, die glanst ipv wat ruwe en matte van de hokkaido Ze noemde een compleet andere naam en ik dacht dat het iets met een C, of G was. Ik heb echt al zoveel plaatjes op internet gezien - hahaha. Ik dacht eerst de Galeux pompoen, maar die heeft tocht echt veel "schurftige bobbels" en dat heeft de mijne niet. Quote
Sally164 Geplaatst: 20 oktober 2020 Geplaatst: 20 oktober 2020 Zou het nog een (wat kleinere) Giant cucurbita maxima kunnen zijn? Quote
appelvrouw Geplaatst: 20 oktober 2020 Auteur Geplaatst: 20 oktober 2020 Zou kunnen maar die hebben denk ik een andere schil. Lastig er zijn zoveel soorten! Zulke pompoenen gooien ze hier allemaal onder de naam Citrouille dat is geen soort. De schil en steelaanzet lijken op de van de jumbo banana de vorm absoluut niet. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Sally164 Geplaatst: 20 oktober 2020 Geplaatst: 20 oktober 2020 De mijne lijkt wel een "ronde" Pink Jumbo Banana pumkin... 😀 Het blijft me maar bezig houden, LOL Misschien morgen eten, maar heb nog een klein pompoentje liggen. Is voor ovenschotel, dus even kijken wat ik doe Mss dat ik aan de smaak kan zeggen wat het zou kunnen zijn? Quote
appelvrouw Geplaatst: 21 oktober 2020 Auteur Geplaatst: 21 oktober 2020 8 uren geleden, Sally164 zei: "ronde" Pink Jumbo Banana pumkin Dat zeg ik😉 Als je hem aansnijd neem dan wat foto’s van de binnenkant, van de plakken. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Martijn Geplaatst: 25 oktober 2020 Geplaatst: 25 oktober 2020 Op 18-10-2020 om 19:49, appelvrouw zei: Mooi zeg allemaal Halloween pompoenen? Inderdaad zijn er enkele pompoenen door de kinderen in beslag genomen. 3 Quote
RobO Geplaatst: 25 oktober 2020 Geplaatst: 25 oktober 2020 Op 21-10-2020 om 09:58, appelvrouw zei: Dat zeg ik😉 Als je hem aansnijd neem dan wat foto’s van de binnenkant, van de plakken. inderdaad pink jumbo, als je hem wat langer bewaart wordt ie veel lekkerder, hier t/m april goed gehouden Quote
Sally164 Geplaatst: 25 oktober 2020 Geplaatst: 25 oktober 2020 10 uren geleden, RobO zei: inderdaad pink jumbo, als je hem wat langer bewaart wordt ie veel lekkerder, hier t/m april goed gehouden Nog niet aangesneden - het is de muskaatpompoen geworden voor in de herfst-ovenschotel. Man, man... wat was die stevig om doorheen te komen 😵 Dat heb ik iemand anders maar laten doen, de schil eraf halen was al erg genoeg Quote
RobO Geplaatst: 26 oktober 2020 Geplaatst: 26 oktober 2020 tsja, pompo's zijn niet voor watjes 😁 voor de soep laten we ze vallen op een stenen vloer, voor anders snijden we dikke repen met een scherp Herdermes en schillen de repen daarna met een dunschiller met tandjes Quote
Sally164 Geplaatst: 26 oktober 2020 Geplaatst: 26 oktober 2020 (aangepast) 2 uren geleden, RobO zei: tsja, pompo's zijn niet voor watjes 😁 voor de soep laten we ze vallen op een stenen vloer, voor anders snijden we dikke repen met een scherp Herdermes en schillen de repen daarna met een dunschiller met tandjes Op de vloer... 😮 Het was wel voor een ovenschotel en in blokjes bedoeld maar eh.. vloer.... We hebben idd "repen" gemaakt en daarna heb ik met een scherp aardappelschilmesje de schil eraf gehaald (dat was al kramp genoeg in de handen, LOL ) 26 oktober 2020 aangepast door Sally164 1 Quote
acpronk Geplaatst: 27 oktober 2020 Geplaatst: 27 oktober 2020 De afgelopen dagen wat vijgenbladpompoenen geoogst, de planten staan er nog goed bij dus de kleinere mogen nog verder groeien. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Old Rose Geplaatst: 6 november 2020 Geplaatst: 6 november 2020 Vraag, ik heb gister alle butternut pompoenen moeten oogsten ivm de nachtvorst die we hadden. Een aantal zijn niet afgerijpt en zijn dus nog klein en groen. Kan ik deze laten afrijpen? Of kan ik die gewoon eten of wordt het eten voor de dieren? Quote ~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~
RobO Geplaatst: 7 november 2020 Geplaatst: 7 november 2020 @Old Rose groene pompoenen smaken niet best en bewaren ook niet goed, kan me niet voorstellen dat het nog lekker wordt Quote
Patrijs Geplaatst: 7 november 2020 Geplaatst: 7 november 2020 Ja, die kan je het beste snel ergens in verwerken. Ik had wel jonge pompoentjes in plakken op de bbq. Met wat kruiden of saus krijg je alles lekker. 😉 Ik heb in Afrika gewerkt en daar gingen de jonge pompoenranken gehakt in de stew, met stengel, blad, bloemen en jonge vruchtjes en al. Quote De moestuin van Patrijs
Flup Geplaatst: 7 november 2020 Geplaatst: 7 november 2020 Ik zou proberen om de onrijpe pompoenen binnen af te laten rijpen. Dat doe ik ook altijd en dat werkt meestal goed. Nu moet ik wel zeggen dat de butternutpompoenen hier eigenlijk altijd wel buiten al zijn afgerijpt, dat is een redelijk vroege pompoensoort. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.