Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De doos is bij mij aangekomen! Leuk leuk! Ik zal er vanavond eens voor gaan zitten. Dit weekend ben ik helaas niet thuis (de vloer-mannen komen langs dus wij moeten eruit) dus ik zal hem pas na het weekend op de post kunnen doen. Hopelijk vergeven jullie me die 1e dag extra dan maar.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

En de doos is weer op weg naar tielse flipje!

Ik denk dat ik de keuze aan paprikas/pepers ongeveer verdubbeld heb, maar ik heb mijn eigen collectie ook heel fijn uit kunnen breiden. Komend jaar worden er HEEL hete pepers geteeld :-) Dank aan allen die mij voorgingen en voor uitbreiding van de doos gezorgd hebben, veel plezier aan allen die nog meedoen.

Voor @RoosDeTuinier heb ik een zakje met wat oudere muismeloenzaden erin gedaan, maar die begin dit jaar nog kiemkrachtig waren (ik had mijn planten ervan) en er zitten er zoveel in dat je er gewoon genoeg van moet zaaien, dan komt er altijd wel wat op.

aangepast door Liekie
  • Like 1
  • Thanks 1

Hoe verpakt iedereen hier zijn/haar zaden? Ik doe ze meestal gewoon in ziplock zakjes  (niet ideaal dat weet ik😅) maar ben vooral nieuwsgierig😊

aangepast door RoosDeTuinier

Als je zaden kurkdroog zijn, dan zijn plastic zakjes geen enkel probleem. Je kunt ze natuurlijk ook in mooie gevouwen papieren zakjes doen of iets anders creatiefs, maar die plastic zakjes zijn lekker klein en kun je flink verzamelen voordat die schoenendoos echt uitpuilt:-)

Als je zaden niet echt droog zijn gaat de boel wel schimmelen, klein aandachtspuntje

aangepast door Liekie
Op 11-10-2020 om 21:49, Flup zei:

Tuurlijk Nasuada, leuk!

Zal je aan de lijst toevoegen, jij komt dan na RoosDeTuinier.

leuk, leuk dan ga ik verzamelen. :-). Zelf wil ik vooral heel veel bloemen in alle kleuren en maten, ook voor langs de wei, kom maar door …..

aangepast door Nasuada
  • Like 1
Geplaatst:
5 uren geleden, Liekie zei:

Als je zaden kurkdroog zijn, dan zijn plastic zakjes geen enkel probleem. Je kunt ze natuurlijk ook in mooie gevouwen papieren zakjes doen of iets anders creatiefs, maar die plastic zakjes zijn lekker klein en kun je flink verzamelen voordat die schoenendoos echt uitpuilt:-)

Als je zaden niet echt droog zijn gaat de boel wel schimmelen, klein aandachtspuntje

@Liekie weet ik 1 keer pompoenzaden(voor eigen gebruik) te snel verpakt,week  later allemaal beschimmelt😅 heb mijn les wel geleerd

Geplaatst:
4 hours ago, Mellie said:

Ooooo zó nieuwsgierig naar die andere soorten!

terwijl ik met de doos bezig was ging ook inderdaad de gedachte door mijn hoofd dat je vooral niet te vroeg aan de beurt moet zijn bij zo'n nieuwe ronde! Maar ook weer niet te laat omdat iedereen natuurlijk voor die specialios gaat en die er dan ook weer het eerst uit zijn. Wild idee hier: zou het een idee zijn om aan het eind van de ronde een soort 'inhoudsopgave' te maken van wat er nog in de doos zit? Kan een overweging zijn om de volgende rond wel of niet weer mee te doen?

Geplaatst:
7 hours ago, Liekie said:

terwijl ik met de doos bezig was ging ook inderdaad de gedachte door mijn hoofd dat je vooral niet te vroeg aan de beurt moet zijn bij zo'n nieuwe ronde! Maar ook weer niet te laat omdat iedereen natuurlijk voor die specialios gaat en die er dan ook weer het eerst uit zijn. Wild idee hier: zou het een idee zijn om aan het eind van de ronde een soort 'inhoudsopgave' te maken van wat er nog in de doos zit? Kan een overweging zijn om de volgende rond wel of niet weer mee te doen?

Dat kan ik zeker wel doen als de doos weer terug is, is geen probleem. Goed idee ook. En voor de volgende ronde zal die ook weer aangevuld worden door mij met weer andere soorten. En natuurlijk uitgesorteerd, als er zaden niet meer goed zijn (schimmel bv, al heb ik dat nog nooit meegemaakt). Bij de nieuwe ronde volgend najaar, zorg ik zeker wel voor een mooie aanvulling. Het moet voor iedere deelnemer wel interessant zijn.

Wat ook nog kan, mocht daar behoefte aan zijn, is dat er nog een tweede ronde komt eind januari bv. Dan heb ik ook weer extra zaden bij de zaadgoedvereniging opgehaald en kan er nog meer bij, naast wat ik onlangs nog aan zaden heb gewonnen. Of ik stuur naar wens zaden op, dat is ook geen probleem.

Ik denk dat het bij de specialos wel meevalt, met het eruitvissen. Iedereen heeft daar een ander idee bij. Dat zie je bijvoorbeeld bij de pepers. Ik heb er daar heel weinig van in de doos gestopt, aangezien ik niet echt een peperkweker ben. Daar zal ik ook weinig tot niets van uithalen. Tomaten ook niet echt, heb daar al genoeg van. Geef mij maar weer bijzondere bonensoorten! Terwijl anderen weer liever tomaten en pepers zoeken of bloemen. Hoe afwisselender de inhoud, hoe meer er voor ieder wat wils tussen zit. 

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

@Flup wat vind je van de pronkboon Grilj? https://winkel.detuinenvanweldadigheid.nl/products/pronkboon-grilj?variant=35853939376289
Heb die in de doos gedaan. Wij vonden ze niet zo lekker, hadden ze als dopboon gegeten. Stadium snijboon was te kort, ze worden snel dik. En droogbonen eten we ook nooit..
Geef mij maar snij- en sperziebonen (zaten ook in de doos, dus daar wat van uitgehaald om te proberen).

Geplaatst:

@acpronk Die pronkboon ken ik niet. Ik ben vooral van de sperciebonen, tuinbonen en ook sperciebonen. Droogbonen probeer ik komend jaar voor het eerst. Voor de zaadwinning vooral en omdat ze niet zo snel kruisen met sperciebonen.

Had zelf de stokboon spercieboon "Spatzeneier" in de doos gedaan. Die smaken goed (niet uitgesproken), zonder draad, maar zijn niet zo lang en recht als de standaard spercieboonsoorten. Als je deze als spercieboon eet, dan moet je ze natuurlijk vroeger plukken en zijn ze niet zo fel gemarmerd en dik als op de eerste foto, maar ook als droogboon kun je deze boon bewaren en eten.

1910172028_7_BoonSpatzeneier.thumb.jpg.24cc3a687ae6b36d1f2307730b73280f.jpg

71_boon.thumb.jpg.e1122cec33637453b8ce9bee61bddfbc.jpg

Geplaatst:

Hoi! 
zou ik me nog kunnen aanmelden voor de doos? Na een rustig tuinjaar (geboorte van onze dochter) ben ik weer helemaal back in business. Dus ook weer tijd om nieuwe dingen te gaan zaaien. Heb ook nog een mooie oogst liggen van afgelopen seizoen 😊
groet! 

• Like 2
Geplaatst:

@SuusP Je bent de volgende ontvanger van de zadendoos. Mocht het nu niet uitkomen is het ook geen probleem, maar laat het even weten dan. Later in de rij kan dan ook, net wat jou het beste uitkomt.

Geplaatst:

@tielse flipje ik zie dat SuusP voor het laatst op 28 augustus dit forum heeft bezocht. Mocht zij voor a.s. maandag (26-10) niet reageren, dan kun je de doos naar de volgende van de lijst sturen. SuusP verplaats ik dan, zodat ze later alsnog aan de beurt komt.

Vreemd, zou gewoon moeten kunnen.

Ik heb je een bericht gestuurd, hoop dat dat wel werkt?

Edit ter geruststelling: het werkt. 

aangepast door Arja

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...