Merel Posted August 12, 2020 Share Posted August 12, 2020 Wij konden vandaag een paar gratis appel- en perenbomen ophalen. Ze komen volgens mij bij een kweker uit een koelcel vandaan. Ze hebben kale wortels en ik weet dat je die in de wintermaanden moet planten. Maar goed, het is het proberen waard. Na thuiskomst hebben we ze zo snel mogelijk in de schaduw in een grote teil met water gezet. Inmiddels hebben we ze ingekuild en maar weer in de schaduw gezet. We dachten om een wat minder warme dag af te wachten tot we ze gaan planten. Beter voor de bomen en beter voor ons Hebben jullie nog tips om de kans op succes zo groot mogelijk te maken? Is inkuilen goed of toch liever zo snel mogelijk op hun definitieve plek? En ik neem aan vaak water geven na het planten? Quote indefruitboomgaard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grork Posted August 12, 2020 Share Posted August 12, 2020 'k Heb er compleet geen verstand van. Maar het lijkt me wel handig de komende plek alvast rustig aan te bewerken met water. Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted August 12, 2020 Share Posted August 12, 2020 Volgens mij is het voorjaar de beste tijd om te planten, maar dat is al te laat natuurlijk...volgens mij gaat het (hoop ik) binnenkort flink plensen dan kunnen je bomen zeker de grond in! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yuras Posted August 13, 2020 Share Posted August 13, 2020 Ik vind het erg te laat. Het boompje moet nu bladeren maken, nieuwe scheuten laten groeien. En dan eenjarige hout moet voor de winter zich voorbereiden - afrijpen. Maar daarvoor heeft het te weinig tijd. Beter, in mijn mening, laten in koelcel blijven tot november-december... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Merel Posted August 14, 2020 Author Share Posted August 14, 2020 Thanks! Gisteravond de eerste boompjes geplant en vanavond nog een paar planten. Inderdaad fijn dat het de komende tijd gaat regenen en anders zorgen we er zelf voor dat ze genoeg water krijgen. En dan zien we het wel. Het was of ophalen en planten of de boompjes zouden vernietigd worden. Quote indefruitboomgaard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 14, 2020 Share Posted August 14, 2020 Ik zou niet wachten op die regen (doe je vast ook niet hoor) en vooral veel gieten. Zie de regen dan maar als bonus. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted August 14, 2020 Share Posted August 14, 2020 Ik zou ook een mulch laag om de boompjes doen. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Merel Posted August 15, 2020 Author Share Posted August 15, 2020 Ja, we gaan veel water geven! En die mulchlaag is een goed idee! We hebben nog grasmaaisel liggen en stro. Dus kleine moeite. Top. En dan maar hopen dat ze willen aanslaan. Zou leuk zijn. Quote indefruitboomgaard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plukparadijs Posted August 22, 2020 Share Posted August 22, 2020 Wij hebben donderdag perenbomen opgehaald maar kunnen ze nog niet op de vaste plek zetten. We willen ze nu inkuilen op een rijtje maar iemand een idee wat dan de plantafstand moet zijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tielse flipje Posted August 22, 2020 Share Posted August 22, 2020 Als je ze vrij snel uitplant kun je ze gewoon op een plukje zetten. Wel even inwateren natuurlijk. Als je wat langer wacht met planten zou ik ze op ongeveer 50 cm zetten en dan in november op de definieve plek zetten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plukparadijs Posted August 23, 2020 Share Posted August 23, 2020 Dankjewel @tielse flipje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Merel Posted October 15, 2020 Author Share Posted October 15, 2020 Nou, 5 van de 7 boompjes doen het hartstikke goed. De twee die niet aan zijn geslagen, zagen er bij het ophalen ook al erg droog uit dus ik denk dat die te lang in de wind en de zon hebben gelegen voordat ze uitgedeeld werden. Ik ben er blij mee! Quote indefruitboomgaard Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted October 15, 2020 Share Posted October 15, 2020 Ik heb 5 boompjes bij @Charly opgehaald. Alle 5 de boompjes zijn uitstekend aangeslagen. Één van de boompjes staat bij de buren, die deed er wat langer over om uit te lopen. Maar staat ondertussen ook mooi in het blad. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sayenna Posted October 23, 2020 Share Posted October 23, 2020 Ik heb ook vijf perenbomen geplant in augustus die uit een koelcel kwamen. Was dus ook een gok. Ze hebben goed scheuten en blad gemaakt. Het is nu nog relatief warm, dus ik heb wel hoop dat ze nog afharden voor het echt koud wordt Mooi om te lezen dat het bij jullie ook goed lijkt te gaan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts