Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Fruitbomen met kale wortel planten in de zomer

Merel

Recommended Posts

Wij konden vandaag een paar gratis appel- en perenbomen ophalen. Ze komen volgens mij bij een kweker uit een koelcel vandaan. Ze hebben kale wortels en ik weet dat je die in de wintermaanden moet planten. Maar goed, het is het proberen waard. Na thuiskomst hebben we ze zo snel mogelijk in de schaduw in een grote teil met water gezet. Inmiddels hebben we ze ingekuild en maar weer in de schaduw gezet. We dachten om een wat minder warme dag af te wachten tot we ze gaan planten. Beter voor de bomen en beter voor ons
Hebben jullie nog tips om de kans op succes zo groot mogelijk te maken? Is inkuilen goed of toch liever zo snel mogelijk op hun definitieve plek? En ik neem aan vaak water geven na het planten?

Ik vind het erg te laat.

Het boompje moet nu bladeren maken, nieuwe scheuten laten groeien. En dan eenjarige hout moet voor de winter zich voorbereiden - afrijpen. Maar daarvoor heeft het te weinig tijd. Beter, in mijn mening, laten in koelcel blijven tot november-december...

Thanks! Gisteravond de eerste boompjes geplant en vanavond nog een paar planten. Inderdaad fijn dat het de komende tijd gaat regenen en anders zorgen we er zelf voor dat ze genoeg water krijgen. En dan zien we het wel. Het was of ophalen en planten of de boompjes zouden vernietigd worden. 

• 1 month later...

Ik heb ook vijf perenbomen geplant in augustus die uit een koelcel kwamen. Was dus ook een gok. Ze hebben goed scheuten en blad gemaakt. Het is nu nog relatief warm, dus ik heb wel hoop dat ze nog afharden voor het echt koud wordt :) Mooi om te lezen dat het bij jullie ook goed lijkt te gaan!