DannyL Geplaatst: 26 oktober 2021 Geplaatst: 26 oktober 2021 (aangepast) Ohhh dit wilde ik ook nog poten.. Is nu te laat.. Volgend jaar hoop ik wel optijd te zijn 26 oktober 2021 aangepast door DannyL Quote
Mellie Geplaatst: 26 oktober 2021 Geplaatst: 26 oktober 2021 Heb ze ook net pas in de bakken zitten hoor. Ik zag van de oude reeks de eerste sprietjes nu pas opkomen. Quote
DannyL Geplaatst: 26 oktober 2021 Geplaatst: 26 oktober 2021 Goed om te weten.. De meeste kwekers (met een degelijke prijs) zijn al uitverkocht voor dit seizoen. Dit ga ik volgend jaar dan maar doen Quote
Mellie Geplaatst: 27 oktober 2021 Geplaatst: 27 oktober 2021 Bloembollen.nl ook uitverkocht? Dat is jammer. Daar waren ze heel scherp geprijsd. Quote
acpronk Geplaatst: 27 oktober 2021 Geplaatst: 27 oktober 2021 Bloembollenkopen.nl bedoel je?Die is al 2 weken uitverkocht. Ik wilde in de avond wat bestellen, maar moest nog even kijken hoeveel grond ik ter beschikking had, en de volgende ochtend was het al uitverkocht.Maar wij gebruiken eigenlijk nooit saffraan. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Arja Geplaatst: 6 november 2021 Geplaatst: 6 november 2021 Ik kijk niet vaak bij mijn saffraan, want het zijn nog steeds kleine groene sprietjes. Maar vandaag zag ik er een in bloei! Ik had de hoop al opgegeven, maar kijk: 1 Quote
henkg Geplaatst: 7 november 2021 Geplaatst: 7 november 2021 Ook hier onlangs de 1e bloei, van dit seizoen geplante bollen. 1e bloei geplant dagen Arja 6-nov 14-sep 53 Henkg 6-nov 20-sep 47 Van bollen planten tot 1e bloei duurde dit seizoen dus ongeveer 50 dagen. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Mellie Geplaatst: 10 november 2021 Geplaatst: 10 november 2021 De puntjes steken uit de grond, werd tijd! Quote
HuubvG Geplaatst: 21 april 2022 Geplaatst: 21 april 2022 Hoe is het nu met onze saffraan? Ik las een paar maanden geleden ergens iets over 'loof van de saffraankrokussen dat afgestorven is', maar volgens mij niet in dit draadje. Ik kan het niet zo terugvinden. Hoe is het met de 250 bollen van @Mellie? Hier is het loof van mijn bescheiden aantal van 9 bollen, met inmiddels vele bijbollen (nee spellingcontrole, geen bijballen), nog steeds groen, al begint het nu langzaam te verbleken. Afgelopen kerst heb ik de directe familieleden ieder een zakje met een stuk of 7 gedroogde stampertjes van de laatste oogst toegestuurd met het kerstkaartje. 'Goed voor een maaltje saffraanrijst, de saffraan komt uit eigen tuin' en ze vonden het allemaal een leuk idee. Ik hoopte wel dat ze de bereidingswijze kenden, anders is het maar een miezerig hoopje gekleurde draadjes... 2 Quote
Arja Geplaatst: 21 april 2022 Geplaatst: 21 april 2022 Bij mij is het bij die ene bloeiende bloem gebleven. Het loof is nu aan het afsterven. Plan is de bollen gewoon in de grond laten zitten, ze tzt lekker te eten geven, en zien of er in het najaar wat meer gaan bloeien. 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 21 april 2022 Geplaatst: 21 april 2022 (aangepast) Toevallig heb ik vandaag dit hele topic nog eens doorgelicht. Het loof sterft pas in juni of juli af, zo begreep ik? Ik heb in ieder geval nog zeer groene sprietjes. Het perceeltje loopt nu vol met onkruid, van mij mag het loof wel gaan afsterven. N.b. wat een leuk idee van die kerstgroet. 21 april 2022 aangepast door fre3ke Quote
Mellie Geplaatst: 22 april 2022 Geplaatst: 22 april 2022 Bij Mellie heel veel loof van de nieuwe bollen, en slechts 1 saffraan bloem… volgend jaar dan wel? Wat zegt de kenner? ik mag wel gerust zeggen dat ik dus nul oogst heb. Bovendien heb ik ook oranje saffraankrokussen. Ik heb de teler vorig jaar daarover gemaild dat ik vermoed dat het geen saffraankrokussen zijn die ik heb gekocht. Nou ben ik gaan spitten in mijn mail want herinnerde me geen reactie daarop en het blijkt alweer dik 2 jaar geleden. 2 maart 2020 heb ik ze gemaild dat ik denk dat het geen saffraankrokussen zijn. Ik heb ze destijds bij tuincentrumkoeman gekocht. Er kwam een week later natuurlijk een lockdown en dat kennen de meesten van ons niet. Heb er daardoor niet direct op gereageerd omdat ik zelf ook moest acclimatiseren aan de nieuwe situatie. Ze hebben er later ook niet op gereageerd, dus heb ze even wakker geschud. Wederom een wordtvervolgdje. Quote
henkg Geplaatst: 22 april 2022 Geplaatst: 22 april 2022 Hier beginnen ze ook te strijken, het blad is nog voor meer dan 95% groen. Net zoals bij Huubg. In Google ingetypt: 'wanneer verdort saffraan' Ongeveer nu dus, de eerste hit levert: Vooral laat in het seizoen (april-mei) worden de bladeren steeds meer geel en bruin: ze gaan afsterven. Zodra nog maar ca. 50% van het blad groen is moet u stoppen met water geven en absoluut geen kunstmest meer geven. De bollen gaan daarna rusten, in de (liefst hete) zomerperiode. Na een paar maanden (augustus-september) starten de bollen met het begin van de volgende groeicyclus. https://crocussativus.eu/gids-voor-aanplanten/ 1 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
fre3ke Geplaatst: 22 april 2022 Geplaatst: 22 april 2022 Mooi. Ik kan dus peultjes op dit stuk zetten, tot de saffraan weer opkomt in oktober. Quote
henkg Geplaatst: 4 juni 2022 Geplaatst: 4 juni 2022 Gisteren heb ik mijn saffraan gerooid. Alle blad was volledig verdord en lag al volledig los van de bollen (of was al weggewaaid). Aan de vroege kant. Ze staan in de grootste maat speciekuip, daarin gaat het allemaal wat sneller dan in de volle grond. 40 mooie bollen, maat 8 tot 10 (en ruim 50 stuks maat 5 tot 7, maar wat ik daar mee moet?) Vorig jaar heb ik op 20 september geplant. Weinig bloei. Dit jaar plant ik drie weken eerder. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
HuubvG Geplaatst: 4 juni 2022 Geplaatst: 4 juni 2022 (aangepast) Is er nog voordeel van uithalen en weer planten, boven laten zitten, behalve om de kleine bollen eruit te sorteren? Ik laat ze nu voor het tweede jaar zitten. Althans, dat was het plan. Hier is het loof ook helemaal verdord. 4 juni 2022 aangepast door HuubvG Quote
henkg Geplaatst: 2 september 2022 Geplaatst: 2 september 2022 ❕ Saffraan alert ❕ : Het is nu begin september, dus tijd om de bollen te planten. Of eerst aan te schaffen. Leveranciers hebben nu nog voorraad. 2 1 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
HuubvG Geplaatst: 2 september 2022 Geplaatst: 2 september 2022 O ja! Dan nu direct de boel maar eens klaarzetten. Dat was vanmiddag om een uur of één. Daarna heb ik de bollen geplant, de grootste eerst. Het stukje zwarte grond was te klein voor alle bollen, de kleinere zijn tegen mijn zin in een bak gegaan. In juni heb ik de uitgebloeide bollen, met nieuwe, kleinere bollen er toch maar uitgehaald. Daarna de grond omgewoeld en voorzien van compost. Tevens een stuk kruiptijm opgeofferd (maar dat wel weer uitgeplant op een andere plek). Nu vond ik het maar een kale boel midden in mijn tuin in de maanden juni, juli en augustus. Het is wel het zonnigste plekje, dus de krokussen kunnen nergens anders terecht. Ik heb nog ijsbloemen geplant maar die zijn het niet gaan doen. Volgend seizoen iets plaatsen dat in die drie maanden leuk oogt. Quote
klaas7 Geplaatst: 4 september 2022 Geplaatst: 4 september 2022 je kan gerust nog 2 of 3 weken wachten de grond is nog veel te warm 1 Quote
HuubvG Geplaatst: 4 september 2022 Geplaatst: 4 september 2022 Ze zitten er al in. Wat nu, kan het mislukken? Quote
Arja Geplaatst: 5 september 2022 Geplaatst: 5 september 2022 Bij mij ook. We gaan zien of ik dit jaar meer dan één bloeiende krokus heb. Quote
Lia56 Geplaatst: 5 september 2022 Geplaatst: 5 september 2022 Onze tuin gaat de 19e op de schop, zal half/eind oktober klaar zijn. Is dat te laat voor de saffraan? Kan ik die bollen dan beter volgend jaar bestellen? Quote
HuubvG Geplaatst: 5 september 2022 Geplaatst: 5 september 2022 Dat is bijna twee maanden later dan nu. Ik zou het volgend jaar doen, dan ben je mooi op tijd en begin je niet met een teleurstelling. 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 5 september 2022 Geplaatst: 5 september 2022 12 hours ago, HuubvG said: Wat nu, kan het mislukken Ik denk het niet want je kan de bollen ook laten zitten. Dat heb ik gedaan, en er peulen op gezet. Er had misschien nog een teelt kunnen volgen, maar ik weet niet wat. Ze zitten half onder een pad, ik ben er vaak overheen gelopen dus de grond moet misschien worden losgemaakt, het is nu net beton. Misschien moet ik er meteen een paar uitgraven en verplaatsen want het was toch wel onhandig. @Lia56, je kan ze wel al bestellen en in pot stoppen zodat ze dit jaar al groeien. En volgend jaar in de grond stoppen. Quote
Lia56 Geplaatst: 5 september 2022 Geplaatst: 5 september 2022 @fre3ke Dank je wel.... vond t anders te duur worden 19.95 als t niet zou lukken. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.