Ga naar inhoud

Identificatie: wat voor plant, struik of boom is dit? #2

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Je hebt gelijk! Er heeft van de winter een uitgebloeide bloem van een allium christophii in de buurt gelegen zie ik nu, inmiddels half vergaan 😃. Dank je @Arja.

IMG_7184.jpeg

• Like 3
Geplaatst:

Het blijkt inderdaad een allium @Flup. Die heb ik wat verderop staan. Allium Christophii. Zowel bloeiend als uitgebloeid mooi, met  ‘bloemen’-bollen van zo’n 15 cm doorsnee. Het zijn net sterretjes.

IMG_0958.jpeg

• Like 5
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Iemand enig idee welk ras tamme kastanje dit kan zijn?

20250329_111549.thumb.jpg.07da6fdf4d7062222924b5de4aca800a.jpg

20250329_111606.thumb.jpg.b972a72bada95fa1e78ddb765c77fdaa.jpg

Apps komen zo ver als 'tamme kastanje' of 'Amerikaanse kastanje', wat me sterk lijkt gezien de zeldzaamheid en mn locatie.

Geplaatst: (aangepast)

Waar heb je hem vandaan? Zelf opgeraapt en gezaaid? Of meegenomen uit het verre zuiden of oosten?  Heb je de vrucht hiervandaan dan lijkt het me toch idd de inheemse tamme kastanje

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Denk persoonlijk denk ik de Amerikaanse Kastanje (Castanea dentata). Kan je ook foto van achterkant van het blad maken?
Maar denk wel dat het pas 100% zeker is om te zeggen als er meer blad aan zit, en de variatie tussen de de bladeren minderen worden. De jongste bladeren kunnen nogal wat varieren in vormen en maten.

https://tacf.org/identification/chestnut-species/

• Like 1
Geplaatst:

@rorror is inderdaad wel de soort waar ie tot nu toe t meest op lijkt.

Had t niet gedacht gezien ik overal las hoe zeldzaam ze blijkbaar zijn. Ik ga nog even extra mijn best doen om er daadwerkelijk een boom van te maken.

• Like 1
Geplaatst:

Het lijkt mij geen kastanjebladige eik. Als ik naar de eerste foto kijk dan zie ik toch duidelijk dat de spruiten uit een kastanje komen.

Het zou Castanea pumila kunnen zijn. Deze heeft ook tamelijk smal blad en komt vaak met meerdere spruiten uit de kastanje. De vruchten van deze soort zijn wel aan de kleine kant.

Castanea dentata heb je niet zoveel aan want extreem gevoelig voor kastanjekanker. In de VS is het aantal exemplaren zeer sterk teruggelopen.

Tamme kastanjes het beste uitplanten in de volle grond, hebben in pot gevoelige wortels, zeker als de potgrond aan de natte kant is.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Bij het wieden vond ik deze worteltjes. De grootste zijn 3 à 4 cm lang .Deze zaten onder een boterbloem, maar die heeft er, denk ik toch, niets mee te maken.

Op de foto is de 'rest' te zien van een bundeltje wortels welke ik ondertussen heb opgepot.

De dunnere kant lijkt bovenaan te zitten, ik weet dat echter niet 100% zeker.

Heeft iemand een idee welke plant hieruit zal komen?

Wat voor plant gaat dit worden.jpg

Geplaatst:

Jaaa! Rode klaverzuring gaat het zeker zijn, de foto's op google komen helemaal overeen.

Was helemaal vergeten dat er vorig jaar een pot "Oxalis" geplant werd.... haha altijd een leuke verrassing zoiets.

Ik lees nu op een paar plekken dat deze plant over de winter eigenlijk naar binnen moet. Dat is hier dus al zeker niet gebeurd want hij stond uitgeplant in volle grond.

Ga al die kleine knollen ook oppotten en weer uitplanten. Met wat zorg en geluk staan er straks een hele hoop van die dingen.

• Like 3
  • 2 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

Mijn zusje die in Schotland woont had dit plantje als eetbaar plantje vorig jaar gekocht bij een landgoed winkel. Ze dacht zich te herinneren dat het iets van een Franse groente zou moeten zijn. En dat het misschien iets van trilo of tilo heet. Het ruikt en smaakt volgens haar dochter naar gras. Mijn andere zus had er een app op los gelaten en kwam met koekruid of anjer. Ik zocht op de naam tilo bij  de Engelse Wikipedia maar de plant die daaruit kwam was het ook niet. 
Geen bloemen 40 cm hoog

IMG_5171.thumb.png.792e0da6c6c5f9ea69df9c69aeecfec4.png

16078b43-0bb8-4a41-aef8-fce033409e9d.thumb.jpeg.40f5b5b62e095793e5cf67eca02f6c67.jpeg

aangepast door appelvrouw
  • Like 1

Geplaatst:

Dragon is in het engels Tarragon, dan komt de beginletter overeen maar veel verder kom ik ook niet met tilo/trilo

• Like 1
Geplaatst:

Dat was ook mijn eerste gedachte maar komt niet echt overeen met geur en smaak van gras. De bladeren lijken me ook net te afwijkend te plat of puntig

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...