RobO Geplaatst: 19 juni 2021 Geplaatst: 19 juni 2021 zeker, mijn bocking 14 is rose daarentegen Quote
donaldk Geplaatst: 19 juni 2021 Geplaatst: 19 juni 2021 Mooi. Even de rest fijnknippen. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
HuubvG Geplaatst: 19 juni 2021 Geplaatst: 19 juni 2021 Ik kom nog even terug op deze: Het is volgens mij toch geen lavatera, zoals gedacht een paar berichten terug. En zeker geen okra. Lavatera komt wel in de moestuin op en heeft heel ander blad. Het lijken meer op zaailingen van een boom. Misschien is zaad met boomsnippers en/of compost meegekomen? Quote
Yuras Geplaatst: 19 juni 2021 Geplaatst: 19 juni 2021 @HuubvG Op eerste kijk lijkt het op zaailingen van druiven.... 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 19 juni 2021 Geplaatst: 19 juni 2021 Ik denk esdoorn. Had appelvrouw die niet ook? 1 Quote
acpronk Geplaatst: 19 juni 2021 Geplaatst: 19 juni 2021 Voordat ik het antwoord van Yuras las, dacht ik ook aan druif. Edit: Esdoorn heeft langwerpige kiembladeren, en tegenover elkaar staande bladeren? 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
rorror Geplaatst: 19 juni 2021 Geplaatst: 19 juni 2021 46 minuten geleden, acpronk zei: Edit: Esdoorn heeft langwerpige kiembladeren, en tegenover elkaar staande bladeren? Correct. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
appelvrouw Geplaatst: 20 juni 2021 Geplaatst: 20 juni 2021 12 uren geleden, Yuras zei: zaailingen van druiven Ik dacht ook aan druif maar voordat Yuras het zei durfde ik dat niet te zeggen😅 ik heb nog nooit een druif zaailing gezien. Maar het blad lijkt er erg op. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 20 juni 2021 Geplaatst: 20 juni 2021 Oor de nieuwsgierigen onder ons:Diverse stadia van druif zaailingBij het derde blad kun je het al goed zien dat het een druif wordt. 8 Quote
HuubvG Geplaatst: 21 juni 2021 Geplaatst: 21 juni 2021 Ja! Helemaal als twee druppels water en ja, nu weet ik het weer. Ik heb heel veel overrijpe druiven in het compostvat gedaan eind vorig seizoen. Dit voorjaar de compost verspreid, o.a. in de kas. Ik had er ook eentje uitgeplukt en, net als Mellie, gefotografeerd, maar de achtergrond was scherp en de zaailing niet, vandaar niet eerder geplaatst: Dankjulliewel @Yuras en @allen. Overigens, kan ik er wat mee doen? 2 Quote
acpronk Geplaatst: 21 juni 2021 Geplaatst: 21 juni 2021 Meeste weghalen en enkele laten staan en kijken wat het wordt? Als je ruimte genoeg hebt natuurlijk.Vorig jaar kreeg ik ook allemaal zaailingen via compost van de algemene composthoop (ook veel bloemen, en bramen, maar het meeste nog onkruid). Enkele zijn nu hun tweede jaar ingegaan, en ze staan (voorlopig) niet in de weg dus ik laat ze nu nog hun gang gaan.Overigens zullen het wel druiven met pit zijn, en daar houd ik niet zo van. En ik heb al 3 druiven planten.Dus kleine kans dat ze de 5 jaar halen.Overigens had ik pas vorig jaar voor het eerst druiven zaailingen gezien. Vroeger had mijn vader tegen de 10 druiven staan, maar nooit bewust een zaailing gezien. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
fre3ke Geplaatst: 22 juni 2021 Geplaatst: 22 juni 2021 (aangepast) Ik heb twee onkruiden waarvan ik me afvraag of ik er iets mee kan (thee zetten bijvoorbeeld). De ene zaait zich uit, wordt altijd heel hoog, ongeveer 80 cm, en is heel makkelijk uit trekken. Hij groeit alleen in de halfschaduw. De stengel is behaard en het blad donkergroen. Bloem heb ik nog nooit gezien. De ander heb ik niet zo veel in de tuin. Ik dacht eerst aan een letuca, maar hij blijft klein, zo'n 20 cm. Blad heeft een rode rand, stelen ook rood. 22 juni 2021 aangepast door fre3ke Quote
acpronk Geplaatst: 22 juni 2021 Geplaatst: 22 juni 2021 Tweede foto (van opzij) lijkt op knopkruid, eerste foto dan weer niet daar is het blad te smal voor.Als je het hebt, kom je er niet meer vanaf, tenzij je consequent alle planten weghaalt voor ze bloeien. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
appelvrouw Geplaatst: 22 juni 2021 Geplaatst: 22 juni 2021 De eerste is misschien harig knopkruid, de tweede gewone melkdistel Sonchus oleacerus. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
annaelizabeth Geplaatst: 22 juni 2021 Geplaatst: 22 juni 2021 Ik denk dat de eerste hennepnetel is. https://nl.wikipedia.org/wiki/Gewone_hennepnetel 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 22 juni 2021 Geplaatst: 22 juni 2021 Je kan zeker gelijk hebben. Ik heb hem ook, of een die er erg opkijkt, op sommige plaatsen veel, ga de bloei in de gaten houden! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
fre3ke Geplaatst: 22 juni 2021 Geplaatst: 22 juni 2021 Allebei geïdentificeerd, dank allemaal. Bij de eerste de stengel gecheckt en die is vierkant, het is inderdaad hennepnetel. Wordt wel medicinaal gebruikt, o.a. antispasmodisch en tegen bloedarmoede wat voor mij interessant is omdat ik Restless Leg Syndrome heb. Maar is ook giftig en bevat saponinen, dus ik moet eerst eens goed ernaar kijken. En de tweede is inderdaad melkdistel. Jong blad kan door de sla, ik heb geproefd en het is lekker. Ook bloemknoppen schijnen lekker te zijn. Dan kan ik die laten staan. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 22 juni 2021 Geplaatst: 22 juni 2021 Mooi. Kijk ik heb de mijne op even op de foto gezet, omdat wij op zware grond zitten en de hennepnetel vooral op zand en dalgrond groeit. Idd bij mij ook eerder in de schaduw! 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Swa Geplaatst: 22 juni 2021 Geplaatst: 22 juni 2021 Zou dit een wilde wingerd zijn? (Parthenocissus quinquefolia). 5 samengestelde getande blaadjes en kleine ranken. De plant kwam spontaan uit in de moestuin vooraleer hij overgepot werd een paar weken geleden. Ik dacht eerst dat het een kastanje was. Quote
fre3ke Geplaatst: 22 juni 2021 Geplaatst: 22 juni 2021 Ja. Ik heb ook een jonge wingerd en die heeft het blad ook zo in een kommetje om zich heen. Ik verwachtte dat hij richting het zuiden zou kruipen, over de parkeerplaats, maar hij gaat richting noorden waar een laag muurtje is. Ik denk dat hij met die eerst blaadjes voelt waar een schaduw is? En ze daarom 360 graden rond heeft. Quote
Bearded johnie Geplaatst: 23 juni 2021 Geplaatst: 23 juni 2021 16 uren geleden, fre3ke zei: En de tweede is inderdaad melkdistel. Jong blad kan door de sla, ik heb geproefd en het is lekker. Ook bloemknoppen schijnen lekker te zijn. Dan kan ik die laten staan. Nooit geweten dat alles van de gewone melkdistel eetbaar is , goed om te weten! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 juni 2021 Geplaatst: 23 juni 2021 @donaldk ik heb je smeerwortelvraag even samengevoegd met dit identificatie-topic. Maar er wordt regelmatig gepost hier dus je bericht staat alweer op de vorige pagina Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
rorror Geplaatst: 23 juni 2021 Geplaatst: 23 juni 2021 @donaldk Is dit niet de gewone smeerwotel? Symphytum officinale L. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Jorieke123 Geplaatst: 23 juni 2021 Geplaatst: 23 juni 2021 'Comfrey' is de Engelse naam voor smeerwortel. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.