Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Identificatie: wat voor plant, struik of boom is dit? #2


Erny

Aanbevolen berichten

Ik kom nog even terug op deze:

 

watisdit.jpg

 

Het is volgens mij toch geen lavatera, zoals gedacht een paar berichten terug. En zeker geen okra. Lavatera komt wel in de moestuin op en heeft heel ander blad.

Het lijken meer op zaailingen van een boom. Misschien is zaad met boomsnippers en/of compost meegekomen?

 

id.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja! Helemaal als twee druppels water en ja, nu weet ik het weer. Ik heb heel veel overrijpe druiven in het compostvat gedaan eind vorig seizoen.

Dit voorjaar de compost verspreid, o.a. in de kas.

 

Ik had er ook eentje uitgeplukt en, net als Mellie, gefotografeerd, maar de achtergrond was scherp en de zaailing niet, vandaar niet eerder geplaatst:

id1.jpg

 

Dankjulliewel @Yuras en @allen. :clap:

 

Overigens, kan ik er wat mee doen?

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Meeste weghalen en enkele laten staan en kijken wat het wordt? Als je ruimte genoeg hebt natuurlijk.
Vorig jaar kreeg ik ook allemaal zaailingen via compost van de algemene composthoop (ook veel bloemen, en bramen, maar het meeste nog onkruid). Enkele zijn nu hun tweede jaar ingegaan, en ze staan (voorlopig) niet in de weg dus ik laat ze nu nog hun gang gaan.
Overigens zullen het wel druiven met pit zijn, en daar houd ik niet zo van. En ik heb al 3 druiven planten.
Dus kleine kans dat ze de 5 jaar halen.

Overigens had ik pas vorig jaar voor het eerst druiven zaailingen gezien. Vroeger had mijn vader tegen de 10 druiven staan, maar nooit bewust een zaailing gezien.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee onkruiden waarvan ik me afvraag of ik er iets mee kan (thee zetten bijvoorbeeld). De ene zaait zich uit, wordt altijd heel hoog, ongeveer 80 cm, en is heel makkelijk uit trekken. Hij groeit alleen in de halfschaduw. De stengel is behaard en het blad donkergroen. Bloem heb ik nog nooit gezien.IMG_20210621_171300.thumb.jpg.8887de4261e1c9297cb5c341a446bc1c.jpg

 

IMG_20210621_171314.thumb.jpg.7bd46c04500735b996850384a1e08a12.jpg

De ander heb ik niet zo veel in de tuin. Ik dacht eerst aan een letuca, maar hij blijft klein, zo'n 20 cm. Blad heeft een rode rand, stelen ook rood.

IMG_20210621_171519.thumb.jpg.abab9d7c8b4911280f7618901582e73a.jpg

IMG_20210621_171528.thumb.jpg.edefbca8683f43c8661f5e831e59eb60.jpg

aangepast door fre3ke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Allebei geïdentificeerd, dank allemaal.

 

Bij de eerste de stengel gecheckt en die is vierkant, het is inderdaad hennepnetel. Wordt wel medicinaal gebruikt, o.a. antispasmodisch en tegen bloedarmoede wat voor mij interessant is omdat ik Restless Leg Syndrome heb. Maar is ook giftig en bevat saponinen, dus ik moet eerst eens goed ernaar kijken.

 

En de tweede is inderdaad melkdistel. Jong blad kan door de sla, ik heb geproefd en het is lekker. Ook bloemknoppen schijnen lekker te zijn. Dan kan ik die laten staan.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou dit een wilde wingerd zijn? (Parthenocissus quinquefolia). 5 samengestelde getande blaadjes en kleine ranken. De plant kwam spontaan uit in de moestuin vooraleer hij overgepot werd een paar weken geleden. Ik dacht eerst dat het een kastanje was.

Watisdat1.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja. Ik heb ook een jonge wingerd en die heeft het blad ook zo in een kommetje om zich heen.

Ik verwachtte dat hij richting het zuiden zou kruipen, over de parkeerplaats, maar hij gaat richting noorden waar een laag muurtje is. Ik denk dat hij met die eerst blaadjes voelt waar een schaduw is? En ze daarom 360 graden rond heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...