hebeentuin Geplaatst: 25 juni 2021 Geplaatst: 25 juni 2021 Ik heb er ook weer twee: zijn spontaan opgekomen en ik heb ze de kans gegeven om groot te worden, maar nu ben ik wel benieuwd wat het is :D Quote
fre3ke Geplaatst: 25 juni 2021 Geplaatst: 25 juni 2021 Die eerste hebben we net behandeld 🙂 Twee blz. terug. Hennepnetel. Quote
Mellie Geplaatst: 25 juni 2021 Geplaatst: 25 juni 2021 De 2e foto is waarschijnlijk wortel wat in het zaad is geschoten. Maar vind je foto wel wat wazig om er een kind om te verwedden. Tenzij je de rode stengels ervoor bedoeld. Dan is het rabarber daar durf ik best een kind om te verwedden zei ze stoer. 2 Quote
hebeentuin Geplaatst: 25 juni 2021 Geplaatst: 25 juni 2021 (aangepast) haha, dat rode is snijbiet maar het gaat om de plant erachter. wortel? zou kunnen, maar dat heeft daar vorig jaar niet gestaan. aha, henepnetel, ja ik denkt dat dat klopt! 25 juni 2021 aangepast door hebeentuin 1 Quote
rorror Geplaatst: 25 juni 2021 Geplaatst: 25 juni 2021 Wist niet waar ik deze kon plaatsen, maar kwam klein bladerige kastanje tegen 😂 3 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Swa Geplaatst: 26 juni 2021 Geplaatst: 26 juni 2021 Zouden de vruchten ook van die maat zijn? 😵 1 Quote
Arja Geplaatst: 26 juni 2021 Geplaatst: 26 juni 2021 Dan fiets je daar niet graag onderdoor op een winderige dag! 1 Quote
donaldk Geplaatst: 26 juni 2021 Geplaatst: 26 juni 2021 Op 23-6-2021 om 11:40, Jorieke123 zei: 'Comfrey' is de Engelse naam voor smeerwortel. Daarom gebruikte ik ook beide termen. Inmiddels staat het al een week in het suiker te trekken. Ik ben benieuwd hoeveel vocht ik overhoud. @Jorieke123als het hier beter past... Ik had naar smeerwortel gezocht en herinnerde mij dat Rob hier kennis/ervaring van had, wat ook bleek uit de zoekfunctie. Dus aangesloten bij een van die topics. Antwoord kwam snel, dus werk was niet voor niets. En we gaan zien hoeveel smeerwortel en brandnetel extract ik weet te winnen. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
fre3ke Geplaatst: 28 juni 2021 Geplaatst: 28 juni 2021 Deze spontane nieuwkomer maakt uitlopers. Ik denk iets uit de rosacea familie. Iemand een idee wat het is? Het lijkt me geen braam of aardbei, omdat het blad anders van vorm is. Quote
rorror Geplaatst: 28 juni 2021 Geplaatst: 28 juni 2021 (aangepast) @fre3ke Dit lijkt er wel op; https://elizabethswildflowerblog.com/2017/04/29/cinquefoils-and-false-strawberry/ edit: 5 lobben, of 5 lobes(engels). Zo noemen ze de vingers aan het blad, daar heb ik opgezocht. 28 juni 2021 aangepast door rorror Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
fre3ke Geplaatst: 28 juni 2021 Geplaatst: 28 juni 2021 (aangepast) Dank je @rorror, het lijkt me inderdaad de potentilla simplex. Ik had alleen met Nederlandse zoektermen gezocht, maar het is blijkbaar geen inheemse plant. Geen idee hoe die in mijn tuin komt. Ik houd de plant nog even, ik vind dat blad leuk, maar zet hem wel ergens waar ik hem goed in de gaten kan houden. Edit: het zal eerder de potentilla reptans zijn. Een inheems onkruid dat moeilijk te verwijderen is als het een kolonie heeft gevormd... Ik haal hem er helemaal uit. 28 juni 2021 aangepast door fre3ke 1 Quote
Arja Geplaatst: 8 juli 2021 Geplaatst: 8 juli 2021 In de bloementuin belanden ook veel krijgertjes, en daar lift uiteraard wel eens een plantje, zaadje of wortelstok mee. Zo kwam ik ook aan zevenblad, maar daar gaat het vandaag niet over. Dit voorjaar zijn deze opgekomen, en ik weet niet of het iets is wat ik vorig jaar geplant heb, of dat het een meelifter is die ik zsm genadeloos moet uitroeien. Kan iemand zien wat het is? Het gaat om de middelste, tussen de Annabel/Phlox/klaver in. Tot nu toe alleen stokjes met groen blad. Quote
fre3ke Geplaatst: 8 juli 2021 Geplaatst: 8 juli 2021 Volgens mij is dit opnieuw de hennepnetel. Quote
Arja Geplaatst: 8 juli 2021 Geplaatst: 8 juli 2021 Hahaha nee echt? Ik ga nog even goed kijken. Hij zit blijkbaar niet in mijn systeem. Wel blij dat het dan geen naar invasief type is. Dank! Quote
Arja Geplaatst: 8 juli 2021 Geplaatst: 8 juli 2021 Ben ik weer. Ik heb hem even naast een andere plant gelegd, waarvan ik ook dacht dat het een hennepnetel was. Grote verschillen in bladvorm en steel enzo. De een heeft ook eenveel taaiere steel dan de ander. Ik weet het dus niet meer. Links: kruidachtige plant, bredere bladen, vierkante steel. Waarschijnlijk hennepnetel. Rechts: taaie steel, smaller blad. Stam enigszins afgeplatte zijkanten, maar niet zo vierkant als de linkerplant. Lastiger uit de grond te trekken. Quote
Shamantha Geplaatst: 19 juli 2021 Geplaatst: 19 juli 2021 Wie ken me vertellen welke bladgroenten dit is? Quote
Arja Geplaatst: 19 juli 2021 Geplaatst: 19 juli 2021 Ziet er uit als een koolsoort die doorgeschoten is. Paksoi? Quote
willemGN Geplaatst: 24 juli 2021 Geplaatst: 24 juli 2021 Wie weet welk plantje ik hier te pakken heb. De hele familie heeft zich flink uitgezaaid op mijn balkon. Zat te denken aan of Koreander (wat het niet was volgens kenners) of Larkspur. Sorry ben ff de NL-se naam kwijt. Of is het dan toch iets anders? Quote [*]
speets Geplaatst: 25 juli 2021 Geplaatst: 25 juli 2021 Op 8-7-2021 om 22:20, Arja zei: Ben ik weer. Kan het een Chelone oblique of Schildpadbloem zijn? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
speets Geplaatst: 25 juli 2021 Geplaatst: 25 juli 2021 14 uren geleden, willemGN zei: kenners Ook kenners kunnen zich vergissen ;-) Het is geen ridderspoor. Volgens mij ook koriander, maar dat kun je ruiken en proeven. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Flup Geplaatst: 25 juli 2021 Geplaatst: 25 juli 2021 On 6/28/2021 at 5:29 PM, fre3ke said: Dank je @rorror, het lijkt me inderdaad de potentilla simplex. Ik had alleen met Nederlandse zoektermen gezocht, maar het is blijkbaar geen inheemse plant. Geen idee hoe die in mijn tuin komt. Ik houd de plant nog even, ik vind dat blad leuk, maar zet hem wel ergens waar ik hem goed in de gaten kan houden. Edit: het zal eerder de potentilla reptans zijn. Een inheems onkruid dat moeilijk te verwijderen is als het een kolonie heeft gevormd... Ik haal hem er helemaal uit. Die moet je niet laten staan. Ik heb hem ook in de tuin (erfenis vorige bewoners, samen met nog meer leuk onkruid) en die krijg je heel lastig weg. Quote
henkg Geplaatst: 26 juli 2021 Geplaatst: 26 juli 2021 Composieten, zeker de gele, daar zijn heel veel soorten van. Lastig te determineren. Deze kon ik eerst niet vinden. Maar soms krijg je een gratis tip. Kan niet missen: Jacobskruiskruid. Waardplant voor de rupsen van de St Jacobsvlinder. De rupsen worden zebrarupsen genoemd. Dus als ik over een tijdje deze vlinders zie: dan weet ik de naam. Jacobskruiskruid. Dit jaar zie ik dat hier overal, in groten getale. Langs de zeedijk, in bermen, in verwilderd weidegebied. En dus ook in mijn tuin. Giftig voor paarden en koeien, niet voor schapen. 5 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.