Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hier in Limburg zien ze volledig zwart, alsook de gewone kiwi. Nog nooit  op deze kiwibessen vruchten gehad, telkens vervroren door meestal 1 slechte dag , dezelfde op hetzelfde moment geplant staan in Oost-Vlaanderen dicht tegen een huis aan (zie foto in weertopic), die geven al tal van jaren vrucht. Het hangt echt af van het microklimaat waarin ze groeien, wat @Brabantse Tuinprins zegt eenmaal ze beginnen wil je echt de vorst er niet meer in en dan kijk je eerder naar gebieden waar er een snellere overgang is in de lente, tenzij je dat kan compenseren met voorzorgen.

N.A.P. moest ik even opzoeken, Normal Amsterdam Level, hier wordt zeespiegel gebruikt, maar waarschijnlijk ook verbonden met N.A.P., waar ik  woon is dat 87m, top van een heuvel in Limburg (sneeuwgrens is soms als zichtbaar in vgl met Genk). In Oost Vlaanderen waar de ander staan is dat 4m, dezelfde planten heb ik ook aan mijn broer toen gegeven, die op gelijkaardige hoogte woont ook in Oost_ Vlaanderen, die planten bestaan niet meer omwille van vaak te hoge grondwaterspiegel.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

Hier op de grens met Brabant en Limburg heeft het denk ik op een deel van de tuin net 1 graad gevroren. Vorst schade lijkt niet eenduidig, zie de foto's. Het ene blad is zwart en het blad ernaast heeft nergens last van. De bloemknoppen zijn niet beschadigd, maar helaas bloeit ook dit jaar enkel de mannelijke plant.

IMG_3414.jpeg

IMG_3415.jpeg

IMG_3416.jpeg

IMG_3417.jpeg

Hier in de tuin staan 4 stuks "Issai", in 30cm pot, aan gaas geleid, maar demonteerbaar bij vorst. Dit jaar 2 binnengehaald, de anderen buiten laten staan. Eerste jaar geen vruchten, sinds het 2e aardig wat oogst. Vorig jaar door ziekte niet van geoogst, maar er hing per plant een vrucht of 50-60 aan.

In de pot wel meer zorg kwa wateren, en het is een mierenparadijs.

Ook heel veel last gehad van taxuskevers, die graag het blad, of erger- de bloemsteeltjes wegknagen. Ben elke nacht in de piekweken wel op patrouille geweest met de zaklamp.. Nu na een restantje aaltjes, en een preventieve behandeling met Pireco vloeistof, geen knaagsporen meer.

Heb ze net weer buiten staan, zal straks een foto maken van hoe ze het doen in de pot in dead-center NL. Alvast een disclaimer- let niet op het hoge gras en de verdere troep..

20240428_160930.thumb.jpg.f868be4f90badc60dc7a9ca47c90e995.jpg20240428_161008.thumb.jpg.4afba56fd205e00799d5244b27e30ed6.jpg

Ook nog een foto van mijn gele kiwi, geen idee of het een mannetje of vrouwtje is- opgekweekt uit zaad, nu 5 jaar waarvan 3 in de grond. Die moet er beter tegen kunnen maar heeft vorstschade..

20240428_161151.thumb.jpg.050812a4dbbc416aa74c8f7b925cb24f.jpg

aangepast door Dashbro
  • Like 2
Geplaatst:

Evenals vorig jaar geen problemen met kiwibessen te Gouda. Zowel aan huis (uitgesproken microklimaat) als op de tuin buiten de stad.  Tot mijn vreugde zelfs 5 bloemknoppen in een z.g.n. zelfbestuivend kiwi.  Die heb ik 3 jaar geleden uitgegraven bij een particulier waar ie na 8 jaar nog niet gebloeid had.  Nu zal het stuifmeel vast wel steriel zijn, maar goed ik maak dus in de toekomst kansen op kiwi wanneer ik er een mannelijke tak er op weet te enten.  De kiwi heeft wel vorstschade aan een paar bladeren.

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb met veel plezier teruggelezen en leuk om jullie ervaringen te lezen.

Ik ben ook geïnteresseerd in kiwibessen en ik vraag me af of er nog recente ervaringen met goedkopere aanbieders zijn.

Heeft er nog iemand recent bij wedrovski of andere aanbieders besteld en wat waren jullie ervaringen?

Alvast bedankt voor het delen,

Groeten joost

Geplaatst:

Vorig jaar een bestelling bij wedrovski gedaan, mooie planten, goed verpakt, mooie grond, goed doorgeworteld alleen zou ik zelf de volgende keer alleen de planten in de grootste pot maat kopen die sloegen allemaal heel goed aan waar dat bij de kleinere maten niet bij alle variteiten het geval was.

• Thanks 1
Geplaatst:

Evenals in Gouda hier in Boskoop ook geen vorstschade, waarbij de vijgen wel schade hebben.
Dit jaar na 6 jaar eindelijk enkele bloemetjes aan een vrouwelijke plant. Aangezien er geen man bloeit, en de buurman 2 tuinen verderop alleen een issai en een Jenny heeft staan, en verder niemand meer kiwi of kiwibes, verwacht ik geen oogst. Maar het aantal knoppen is ook maar op 1 hand te tellen.

Geplaatst:

Ik heb mannelijke kiwibes rijke bloei straks, of er genoeg overlap is valt te bezien.  Je kan zo een bloeiende tak afnemen en in een vaas doen met een bordje er bij voor de bijen.  Verder is het niet helemaal zeker of kiwibes een kiwi kan bestuiven. Andersom kan dat zeker. 

Geplaatst:

Ik heb in het najaar wat Amelanchier alnifolia soorten besteld bij Wedrowski. Die hebben in een folietunnel overwinterd. Toen ik die een paar weken geleden wilde uitplanten zaten er bij diverse exemplaren larven van de taxuskever in de kluitjes. Niet blij mee. Heb de kluitjes uitgewassen en met 'blote wortel' geplant.

• Thanks 1
Geplaatst:

Eindelijk bloemknoppen (valt best mee, ze staan er pas sinds voorjaar 2021) in mijn Weiki man en Ken's Red. Vooral eindelijk (voor het eerst) geen vorstschade aan het jonge blad. Slechts 3 gedeeltelijk zwart geworden bladeren waargenomen.

Geplaatst:

Hier nog geen bloemknoppen te zien, maar door de temperatuurbuffer van het Gooimeer op 100 meter afstand heb ik de laatste jaren gemerkt dat de late nachtvorst nauwelijks schade toebrengt. De kiwibes is er volledig doorheen gekomen zonder schade, toch interessant als je bedenkt dat er op meer zuidelijk gelegen plekken wel schade is. Toont maar weer eens aan hoe lokaal de temperatuursverschillen soms een verschil maken. Volgend jaar weer een kans op bloemen en vruchten...

• Like 1
Geplaatst:

@MSDG heel bijzonder ja hoe lokaal het anders kan zijn. De minimumtemperatuur die Weerplaza toont is leuk, maar houdt niet bij hoe mijn situatie is. Ook 's Winters helpen de hoge eiken in mijn achtertuin dat het minder hard vriest, na een paar nachten -10 °C was de grond daar nog redelijk zacht, maar de moestuin aan huis was helemaal bevroren. 
Zou de windrichting nog uit maken bij jou of helpt het Gooimeer altijd iets?

Geplaatst:

Mijn Issai in de kas staat nu in volle bloei.....

Wat een verschil met precies 2 maanden geleden...

Foto 1: 3 maart, begint net uit te lopen:

Kiwibes2024-03-0301.thumb.JPG.f47b141ed555e328b0ce5d255ddc127f.JPG

Volgende foto's allemaal van vandaag 3 mei:

Kiwibes2024-05-0301.thumb.JPG.08e1894bf5d61ce8140b0478010f5888.JPG

Kiwibes2024-05-0302.thumb.JPG.5c5d3a382f5a7c1a570c7c04d400b6cc.JPG

Kiwibes2024-05-0303.thumb.JPG.193b8ea3db697f10081a6c94e83c62dc.JPG

Kiwibes2024-05-0304.thumb.JPG.0aac0cc154ad4fb5097a4e5b529d9fcb.JPG

Kiwibes2024-05-0306.thumb.JPG.209b9ec473c2183f1f890579c288d2d3.JPG

Kiwibes2024-05-0310.thumb.JPG.59b1387d392c3a2b3470a00fd6110797.JPG

• Like 8

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:
Op 4-5-2024 om 09:51, Kevins Moestuin zei:

is dit de issai? Of een vrouw met een man in de buurt? Een vraagje hoe behoud jij deze structuur, en hoe begonnen met snoeien. Alvast bedankt

@Kevins Moestuin Het is echt een Issai zoals ik al aan gaf. Er staan verder geen andere kiwi\s of kiwibessen in de buurt.

Ik snoei heel vaak: de belangrijkste snoei is  eind dec/begin januari. Belangrijk om de structuur er in te houden en plant voldoende open. Alles scheuten die boven het dakje naar boven groeien snoei ik weg en ook dode takjes. Hoe de plant er dan uit ziet zie je op de eerste foto.

Verder vanaf bloei tot in september haal ik regelmatig alle lange scheuten weg.

Nu in de kas is het spannend hoeveel vruchtjes er zetten. Dat valt nogal eens flink tegen door gebrek aan wind en bijen. Ik heb nu wel een paar hommels in de kas. Verder probeer ik door de takken te bewegen en ook met een klein kwastje door de bloemen te strijken de vruchtzetting te stimuleren.  Ik weet niet of het werkt

Heb gegoogled op Issai handmatiig bestuiven maar vind weinig concrete informatie.

Hier wellicht nog  iemand met tips ?

@Frank Houweling ?

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

@Goldfish ik moet denk ik toch van jouw aanbod gebruik maken voor een takje met bloeiende mannelijke bloemen. Gezien de grootte van de bloemknoppen ergens rond het weekend?

Had deze tak niet gezien, de andere takjes hadden hooguit 2 bloemetjes per tak. Deze tak laat het totale aantal knoppen (wat ik heb gezien) meer dan verdubbelen.

IMG_20240507_183454.thumb.jpg.762a9509f9ca1940644ba75e7b4f7374.jpg

• Like 1
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ik heb vroeger jarenlang issai gehad in de tuin, goed beschut maar wat weinig zonuren. Nooit wat geworden. Nooit wat kunnen oogsten. Gerooid.

Nu jaren later dacht ik erover om weer issai en ken's red te kopen (of zou iemand issai en geneva adviseren?). Ik kan ze nu een veel warmer en zonovergoten plekje geven (helaas onbeschut). Buiten de kas dus.

Als je webshops mag geloven zijn dit dé vruchten voor ons klimaat, maar aan de reacties hier te lezen is het vaker teleurstellend dan bevredigend.

Nu twijfel ik. Misschien toch maar niet weer aan beginnen. 

NB volgens de wetenschap blijkt de mannelijke kiwi (hetgeen ik al heb) een betere bevruchter dan de meeste mannelijke minikiwi's.

aangepast door EdelSpint
Geplaatst:

@EdelSpint Ik kan jou geen advies geven , dit jaar voor het eerst bloemen en vruchten.

Maar het ligt eraan waar je woont. Hier in het westen van Nederland de laatste 5 jaar (zo lang ik de kiwibessen heb) 2 of 3 keer bevroren twijgen. Dus zeg maar 50% kans op oogst. En bij mij staan ze ook onbeschut. De laatste 2 jaar geen schade gehad, maar elders in Nederland wel.

Met dank aan @Goldfish heb ik dit jaar voor het eerst vruchten. Vruchtzetting lijkt gelukt.

IMG_20240531_123258.thumb.jpg.cce742344126b99099c918322c9e617f.jpg

• Thanks 1
Geplaatst:

Dank @acpronk

Met welke tip heeft @Goldfish je oogst gered? Niet snoeien (ik lees dat issai en arguta op hout van vorig jaar bloeit, maar weinig over te vinden!), mannelijke bloemetjes in een vaas of niet bloeiende issai vervangen door een bloeiende variant? Of iets anders?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...