Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Het grote kiwibessen topic


Jooze

Aanbevolen berichten

Ik denk het eigenlijk niet. Mijn moestuin buurman heeft ook een issai, die groeit tegen zijn kas. De plant staat er al 3-4 jaar. Maar bedekt meer niet dan wel, je zou er geen verstoppertje kunnen spelen.
Misschien als je de plant tegen gaas aan laat groeien wel, maar zonder gaas denk ik niet dat je kans hebt om de muur te verdoezelen.
Probleem is dan wel dat je dan niet of moeilijk achter het gaas kan plukken, mochten daar bessen komen.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak niet snel reclame voor de Firma Vreeken, maar ze verkopen 360 volwassen kiwibes vrouwtjes: gaat om de rassen Ananasnaya (een iets verouderd Russisch ras, zou wat naar ananas smaken) en Geneva.  Geneva is ook een oud ras, maar van de klassieke rassen één van de vroegste.

 

De planten zijn 10 jaar oud en komen van een kweker in België die het bijltje er bij neergooit.  Waarom is niet bekend, ik zie wel dat de kweker geen vaste installatie voor vorstbescherming (beregening) heeft staan in zijn velden.  Of hij is klaar met de Aziatische fruitvlieg, hoewel professionals die ontwijken door de bessen een paar weken (te?) vroeg te plukken zolang ze nog te hard zijn voor die kl*te vlieg. 

 

Eén plant kost 75 euro,  twee planten van elk ras één is samen 100 euro.   Vreekens logica is echter dat je voor 2 exemplaren van éen ras je 150 euro betaalt.  Zelf neem ik er elk van één af, maar ik sta open voor elk redelijk bod voor de Geneva.  Als je een beetje (zeg de hele Randstad) in de buurt van Gouda woont, ben ik bereid die daar te leveren.  Ik heb namelijk al 2 volwassen Geneva's staan.   Dus wie heeft interesse ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

mijn Geneva doet het fantastisch, mooi vol in het blad, je kunt er verstoppertje in spelen, en mooie vruchten, nu bijna rijp! Met wat zoeken hier en daar al een rijpe aan de plant. Ananasnaya heb ik als het goed is ook, al is het kaartje ooit kwijt geraakt, en het een andere kan blijken. Ik heb denk ik ook vruchten voor het eerst, maar alles groeit door elkaar heen haha.  

Het heefl wel echt jaren en jaren geduurd voor ze vruchten gaven. Een oudere plant kopen kan, maar ik denk dat het tegenvalt. Het kost vooral tijd om het enorme netwerk aan oppervlakkige wortels te maken. Eerste jaren erg droogte gevoelig. Daarna beter. Veel mulch hier. 

 

Ik vind issai eigenlijk qua smaak de mindere van alle soorten die ik heb, groeit slechter, gevoeliger voor droogte. 

Geneva beste tegen vorst, maar gaat om tienden van een graad. En hij groeit weelderig, mooi groot blad. 

 

Beste kiwibes jaar ooit hier, bommetjevol. 

aangepast door DennisUtrecht
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...
Op 17-5-2021 om 23:26, Mai Pensato zei:

Drie jaar geleden heb ik ook een Issai gekocht om in mijn kas(je) te planten.

Een update: dit jaar dan eindelijk heel veel gezette vruchten en een grote oogst. Vanaf 19 sept tot 14 nov heb ik 3,8 kg kiwibessen geoogst van mijn plant. Het valt met wel op dat de Issai laat afrijpt, zelfs in een kas.

De foto is van 10 october. 

 

Voor meer foto's en informatie over hoe ik kiwibessen maar ook veel andere groenten en fruit kweek, zie mijn Instagram:

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Kiwibes 06 2021-10-10 02.JPG

  • Like 3

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik heb pas ontdekt dat in de tuin van mijn nieuwe woning kiwibessen van de buurman over de schutting groeien. Er hangen nog veel kiwibessen aan. Die zijn natuurlijk een paar keer bevroren geweest en weer ontdooid. Ik vraag me af of ze nog eetbaar zijn. Heeft iemand er ervaring mee?

aangepast door Kibas
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Het is extreem jammer dat één nacht het verschil voor je maakte.   Ik bof maar met een hele beschutte achtertuin in het hartje van Gouda, scheelt 1.5 tot 2 graden met het buitengebied waar ik gewone kiwibessen heb staan.  in 8 jaar tijd nooit vorst schade gehad in de achtertuin.   De volkstuin is een ander verhaal. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Maartendv, dat is fijn, onder de grond zal ie doorgroeien en ieder jaar zo toch groter worden. Hopen dat de nachttemperaturen lekker boven de 0 blijven en dan zit je goed.

 

Bij mij hetzelfde beeld, vorstschade op het jonge plantje, maar eens ze gaan groeien gaat het ook echt hard. Hopelijk haal ik dit jaar de 1,2m+ en verdikken de stelen al wat. Vooral de jonge dunne topjes van een paar mm breed vriezen snel in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Vandaag maar een stuk kippengaas om m’n kiwibes mannetje gezet. Helaas heeft de buurtkat het plantje (nog slechts 30cm van over) ontdekt. Ik zie op één van de onderste knoppen nog wat groen dus hopelijk komt ie er door. Ben er na wat snuffelen achter dat er veel meer kiwibessen op het complex staan dan ik op voorhand dacht. Bestuiving zou dus minder een probleem moeten zijn dan aanvankelijk gedacht. Desalniettemin zou het leuk zijn als het mannetje toch doorgroeit en het lattenwerkje kan gaan bedekken. 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kiwibes Issai bloeit nu volop in mijn kas. Staat er nu een jaar of 5 in en vorig jaar voor het eerst (massaal) kiwibessen kunnen oogsten.

Ook nu weer veel bloemen, maar hopelijk gaan ze ook een goede vruchtzetting geven.

Vraag wat is de beste manier om dit te bevorderen: regelmatig eens flink aan de bloeiende takken schudden of met een kwastje/wattenstaafje  in de bloemen. Vorig jaar heb ik beide manieren toegepast, daarom weet ik niet welke van de 2 het beste is.

 

En nog een vraag: sommige bloemen hebben bruine randen is dat normaal of een teken van vochttekort ?

 

Foto's:

 

356824206_2022-05-08Kiwibes01.thumb.JPG.f482f90368727ad07e3191e8dee72607.JPG

 

1200735735_2022-05-08Kiwibes02.thumb.JPG.0bfd6ad5cdb1c29084e5944a3da41360.JPG

 

1307262926_2022-05-08Kiwibes03.thumb.JPG.d3721122a8061bd20a60ae07976edf50.JPG

 

 

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn vroegere tuin gebeurde dat door bijen en hommels, ik deed zelf niets.

Aangezien je bij de meeste rassen een mannetje en vrouwtje nodig hebt, denk ik dat enkel met een penseel zal werken, tikken lijkt me dan onvoldoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@simonvb bedankt voor je reactie.

Het betreft een Issai die zelfbestuivend is, dus geen mannetje nodig. Verder staat hij in een kas dus moeilijker toegankelijk voor bijen/hommels als buiten.

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Issai is stimulatief parthogenocarp, ik zou verwachten dat schudden/tikken genoeg is.   Issai, wordt in waaiervorm op commerciële schaal in Nederland ook wel in kassen gekweekt (Bron: een foto uit het het boek van een Poolse en Belgische wetenschapper, exclusief over kiwibessen) en ik zie ze daar echt niet (gezien de arbeidskosten) rondgaan met een penseel.  Maar wellicht dat men daar insecten inpandig heeft rondvliegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die term was even diep weggezakt bij mij dus maar even gegoogled:

In some plants, pollination or another stimulation is required for parthenocarpy, termed stimulative parthenocarpy. Plants that do not require pollination or other stimulation to produce parthenocarpic fruit have vegetative parthenocarpy.

 

Thanks @Goldfish

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vannacht zag ik een bloem aan mijn Siberische kiwibes Anniki (ik zocht naar taxuskevers). Vandaag zie ik de bloem niet meer.

 

Maar het betekent dus, dat als deze kiwibes kapot vriest, zoals op 2 april gebeurde, hij na de vorst opnieuw blad en bloemen maakt. En dat is goed nieuws. 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie vraag! Ik ben even gaan kijken, de bloem was afgevallen en lag eronder.

IMG_20220515_153625.thumb.jpg.c5300eea447a12ade3e611d60008285a.jpg

Anniki is zelfbestuivend maar ik weet niet of een bloem zichzelf bestuift, of dat er mannelijke en vrouwelijke bloemen aan komen. 

 

De oogst was twee taxuskevers vannacht. 

 

aangepast door fre3ke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...