Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Het grote kiwibessen topic


Jooze

Aanbevolen berichten

Klei is moeilijk, hier zit ik nog geen 50cm boven de sloot en als het veel regent is de grond snel verzadigd. Ik heb voor het planten de grond met compost verhoogd, zeker 5cm, misschien 10. En compost in het plantgat. En mogelijk ingespit, dat weet ik niet zeker. Doch gingen de eerste 2 jaren ongeveer de helft van de planten dood. Later, in jaar 3 ging de eerste als een speer, en weer een jaar later was de groei afgelopen seizoen uitbundig. Mogelijk dit jaar voor het eerst bloei, althans dat hoop ik.
Enkele dagen geleden was er nog geen groei te zien, behalve kleine puntjes bij de man (afgelopen herfst geplant).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook geen eenvoudige ervaring op klei. Daarom staan ze nu verhoogd en met een flinke mulchlaag om de bodem niet dicht te laten slaan. Ze staan tegen m’n compostbakken aan dus daar kunnen ze ook onderdoor wortelen. Tevens bescherming tegen katten die op het complex lopen en in het vroege seizoen knoflookextract tegen de slakken bij de jonge plantjes. Na 1,5 seizoen is het vrouwtje Ananasnaya al mooi groot en het mannetje nog maar een struikje van 30cm al denk ik dat ie dit jaar gaat vlammen. 🥝 🔥 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Wij hebben een nog jonge kiwibes van vorig jaar. We willen langs de bovenkant van de schutting leiden.

Kunnen we dan bovenste 2 nieuwe uitlopers naar boven leiden en dan ieder langs de bovenkant? 

 

125g8pph.png

aangepast door Robert56
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Het was -2°C in de tuin afgelopen nacht. Helaas zijn er al weer enkele bladeren te zien die dat niet hebben overleefd. Met nog een nachtvorst voor de boeg zal een groot deel van het blad het begeven. Helaas. (Foto's als de bladeren over een paar dagen zilvergrijs zijn geworden.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat zou eventueel kunnen, ik ben dat voor volgend jaar aan het afwegen tegen het rooien van de kiwibes en iets anders planten wat beter tegen wat latere vorst kan.

Het is net dat ik niet weet of ik zin heb in de extra moeite van het maken van een systeem om snel en makkelijk een vlies erover te kunnen gooien.

 

Zijn er hier liefhebbers die de kiwibes beschermen tegen de vorst?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Teelt van kiwibessen is in een groot deel van Nederland te onzeker. Dit jaar is het beeld wisselend wat vooral komt doordat we met een koud voorjaar te maken hebben waardoor de planten lokaal minder ver in hun ontwikkeling zijn. Ook was het wat betreft 'late nachtvorst' een tamelijk variabel beeld in ons land. Hier in Midden Brabant echter vorige week -2.9  graden op neushoogte en op klomphoogte -4.5 graden. Bladeren zwart, bloemknoppen prut. Eigenlijk is het toch wel opmerkelijk dat een plant die in winterrust  zeer winterhard is (verdraagt 25 graden vorst), zeer gevoelig is voor een paar graden vorst bij het uitlopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier gelukkig nauwelijks vorstschade aan de Ken's Red en Weiki man. De twee nachten met lichte vorst afgelopen week lijken geen extra schade veroorzaakt te hebben ten opzichte van de nachtvorst begin april. Toen wel enkele zwarte bladeren op de kiwibessen gezien. Wellicht is dit de eerste lente sinds 2020 met nauwelijks schade. Hopelijk kunnen ze binnen nu en 5 jaar vrucht gaan dragen. Ben overigens wel aan het overwegen om er misschien een druif of totaal wat anders neer te zetten in plaats van de kiwibessen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier helemaal geen vorstschade gelukkig en veel knopjes ook al is het nog maar een kiwibes van vorig jaar.
Maar ik heb wel een vraagje over het leiden. Kan ik de bovenste 2 uitlopers naar boven leiden en dan als hij op hoogte is de ene naar links leiden en de andere naar rechts?

20230501_114656.jpg

Kiwibes.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik woon op de grens met Brabant en Limburg, dit jaar bloeit mijn mannelijke kiwibes, helaas de vrouwelijke nog niet. De planten zijn van het voorjaar van 2021. Dit jaar hadden ze nauwelijks schade, maar met die late nachtvorst verwacht ik er weinig van komende jaren. De rassen die ik heb komen van Vreeken en zouden selecties zijn van de UGent. 


Maar zijn er geen rassen die heel laat uitlopen?


ik wacht af en als ze binnen 6 jaar niet 1 liever 2 keer vrucht hebben gedragen gooi ik ze er uit denk ik en zet er liever een druif voor terug. Want met druiven is zoveel mogelijk, qua smaak, doel, vorm, kleur, etc.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een viertal actinidia arguta staan waarvan soort en geslacht niet bekend was, tot nu. Nu bloeien ze namelijk, en ik zie alleen maar mannelijke bloemen. Ik had gehoopt op vrouwelijk of tweeslachtig. Kan het nog zijn dat ze tweeslachtig zijn en pas op latere leeftijd vrouwelijke bloemen produceren? Anders verwijder ik ze na de bloei. Kunnen de bijen er nog even van genieten.

aangepast door fre3ke
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Dit jaar hangt de Ken's Red kiwibessenstruik voor het eerst na 9 jaar vol met prachtige bessen.

Een aantal bessen hebben beschadigingen en vlekken (foto 2). Bij mijn zwager zien alle kiwibessen er zo uit.

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

 

 

20230709_142043.thumb.jpg.38d69ba453c8d31ef0760835728348de.jpg

 

20230712_172011.thumb.jpg.d2c509609cd6d51a21ce3a364829e40b.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...