Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Het grote kiwibessen topic


Jooze

Aanbevolen berichten

Zonnebrand denk ik niet ... na lange droogte veel regen zou wel eens kunnen.

Enkele bessen die bovenin vol in de zon hangen hebben wel zonnebrand (foto) maar dat ziet er anders uit.

 

20230712_172023.thumb.jpg.16be4e2063aee8f37584cecf11f94df4.jpg

 

 

aangepast door Bertus
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zulke grote bessen hebben wij nog niet maar het is ook nog een jonge struik van vorig jaar.
Ik heb echter helemaal geen ervaring met kiwibessen en moet me richten op internet.

Ik heb de zijtakken ingekort op 30-40cm, die werden erg lang, en nu komen daardoor ook weer al uitlopers aan die zijtakken. Moet ik die ook afknippen?

En moet ik later de zijtakken nog verder inkorten voor volgend seizoen?

2 lange takken moeten naar boven en dan moet later de ene naar links en de andere naar rechts, horizontaal.

Ik hoop dat iemand me verder op weg kan helpen. Helaas krijg ik de foto hier niet rechtop.

20230713_091152.thumb.jpg.4f99d18deebad178279ffe59071168d5.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

De Issai hangt vol met vruchtjes, ik hoop dat ze rijp worden want de bladeren (voor fotosynthese) zijn er bijna allemaal vanaf.

Daarentegen hangt de KensRed ook vol (grote) vruchten maar die zit nog mooi in het blad.

Geen idee wat het verschil is, ze staan naast elkaar.

 

20230816_133344.thumb.jpg.4b625f352c87e101dd30ae518a1c3c9f.jpg

De Issai

 

20230816_113029.thumb.jpg.fa88b09f07990b9d8da376664ad89bee.jpg

Issai kiwibes met dauwdruppel

 

20230816_133359.thumb.jpg.dc8bb38049d63938c68dce93a7b80b5b.jpg

De KensRed

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Robert56 zei:

Ik had ergens gelezen dat ik de zijtakken in moest korten en heb dat op zo'n 20-25cm en dat heb ik gedaan. 

Klopt dat en doe jij dat ook?

Kiwibessen zijn flinke groeiers en snoeien moet. In de winter snoei ik fors en dun ook flink uit en .... ik ben geen kenner en doe ik maar wat op gevoel. Ik pas een beetje de kennis van druiven toe ... vruchten komen op de nieuwe uitlopers.

Als je alle zijtakken inkort dan gaan die weer op meer plekken uitlopen en wordt het nog een heel bos.

In het groeiseizoen  breek ik een te veel aan zijscheuten uit zodat het oog in het oksel ook meegaat.

Wat vruchtzetting betreft is het ook een kwestie van geluk en vooral afhankelijk van nachtvorst in het voorjaar.

De KensRed staat 10 jaar en dit is de eerste keer dat ik vruchten krijg.

De Issai is afhankelijk van het voorjaar wisselend qua opbrengst. Vorig jaar wel best veel vruchten maar toen werden ze niet zoet en niet lekker ... te heet? te droog?

 

@AshaiRey heeft er meer verstand van dan ik ... mss kan hij wat toevoegen.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Na 10 jaar zonder vruchten was/ben ik trots op de vele KensRed minibessen echter momenteel liggen er elke dag een aantal bessen onder de struik.

De bessen (gemiddeld 10 gr) hebben een roodachtig wangetje maar ze zijn nog lang niet rijp, ze hebben nog weinig suiker en weinig smaak.

Dat eraf vallen ken ik niet van de Issai. 

Heeft iemand hier herkenning aan? En ... rijpen kiwibessen (zoals kiwi) na door ethyleen (mbv bv banaan)?

 

20230824_093804.thumb.jpg.bfe8e3bcedae3c7401eb783f2f88c159.jpg

 

aangepast door Bertus
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Vandaag de laatste Ken'sRed geoogst. Vanaf eind augustus mooi gespreid dagelijks een aantal flinke bessen. Ongeveer de helft is eraf gevallen.

Een vraag mbt Issai ... de struik hangt goed vol maar de bessen zijn nog allemaal keihard. Eerdere jaren jaren waren de kiwibessen half oktober al af. Hoe gaat dat bij de andere "kiwibes-boeren"?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bertus hier wel rijpe zachte Issai bessen. Maar de plant staat hier wel in de kas. Dit jaar heb ik wat meer bessen dan vorig jaar, maar veel minder dan 2 jaar gelden. Ieder jaar massale bloei maar het percentage dat zet wisselt enorm van jaar tot jaar.

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, MH95 zei:

Hoe goed kun je kiwi bessen kweken in een kas? Geeft dit een betere oogst (ivm late nachtvorst), zoetere vruchten? Of is dit juist te warm? 

In het "Kiwiberry grower's manual" (2019), geschreven voor Poolse en Belgische deskundigen staat een afbeelding van een kas waar ISSAI in waaiervorm geteeld wordt. Dit zou vrij gebruikelijk zijn volgens de tekst bij teelt in Nederland en Belgie.  Het kan dus wel. Mijn waarneming is overigens wel dat de telers in Belgie en Nederland overwegend in de openlucht telen met een T-balk systeem.  

 

NB tegen vergoeding van verzendkosten ben ik bereid dat Engelstalig boek (118 blz) uit te lenen aan geintresseerden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een kas of folietunnel is kiwibes zeer gevoelig voor spint.  Bij een flinke aantasting zijn de planten half augustus kaal. Professionele kwekers spuiten met diverse middelen (o.a. Scelta) om spint tegen te gaan. Deze middelen zijn niet beschikbaar voor de gewone tuinier. Roofmijten en biologische middelen helpen maar deels.

 

Spint is de laatste jaren steeds moeilijker te bestrijden. Dit heeft verschillende oorzaken. In de eerste plaats begint door het warme weer in het voorjaar/begin zomer de spintaantasting eerder en gaat ook langer door. Ten tweede is er resistentie opgetreden bij middelen die in het verleden werden gebruikt. Ten derde wordt er vaak niet goed gespoten. Spint huist aan de onderkant van het blad dus daar moet goed gespoten worden. Verder moet na 2 weken opnieuw worden gespoten omdat er weer spintbeestjes uit het ei zijn gekropen.

 

Ook witte vlieg is aan een opmars bezig. Kwam die vroeger eigenlijk alleen in kassen voor, tegenwoordig zie je het ook bij planten buiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grote voordeel van telen in een kas is veel minder kans op vorstschade. Ik had mijn Issai eerst 3 jaar buiten staan en alle jaren de nieuwe scheuten met daarin de bloemknopjes bevroren.

In de kas nu 4 jaar op rij massale bloei. De zetting is echter zeer wisselend.

@Brabantse Tuinprins spint is inderdaad een groot probleem in de kas en ook bladverbranding bij (plotseling) warm weer. Witte vlieg valt erg mee hier.

 

aangepast door Mai Pensato

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Vraagje aan degene die al kiwibessen groeien welke snoeimethode gebruiken jullie? Ik las een artikel van de oregon state university waarbij ze de T snoeimethode hanteren waarbij een hoofdstam aangehouden wordt en 2 cordons van elk 1,5 meter breedt, en dan vanaf het 3e jaar en de jaren erna snoei je elke keer voor vruchthout. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Is er een manier om tijdens de rustperiode de bloemknoppen te herkennen? Ik heb 3 potentiële gesteltakken, en aan één heb ik nu onderin wat korte zijtwijgen van circa 3 knoppen. Ik zie zo snel geen verschil met andere knoppen, maar zou het zonde vinden om ze weg te snoeien en zo m’n eerste beetje oogst om zeep te helpen. Anders gaat de hele tak weg om de energie in de hoofdstam te krijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...