Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Het grote kiwibessen topic


Jooze

Aanbevolen berichten

1 uur terug, MSDG zei:

PensatoAnanasnaya, vrouwtje.

Ok, die ken ik niet. Heb zelf Issai en die geeft heel makkelijk en heel veel bloemknopjes, ook op de lange stengels. Mits ze niet bevriezen.

Om een goede zetting te krijgen is nog een heel ander verhaal, als deze in een kas staat zoals bij mij

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, MSDG zei:

Iemand die durft te zeggen of dit dus vruchthout is/wordt?

Op/in de knobbeltjes komen uitlopers en daaraan komen (als het meezit) bloemen en dat worden (als het meezit) vruchtjes.

Zoals @Mai Pensato al aangaf is dat afhankelijk van ras en standplaats. Heb je ook een mannetje staan? ... anders krijg je sowieso geen vruchten.

Tevens is kiwibes supergevoelig voor late nachtvorst.

Overigens kun je dat kronkeltakje beter weghalen, van zo'n gaaswerk kun je meer last dan gemak krijgen als je tzt moet snoeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie antwoorden. Conclusie is dus dat het onmogelijk is om te zien of dit bloemtakjes worden. 😉

 

Ik moet dus nog snoeien, maar heb dit jaar expres alles laten groeien om de plant wat robuuster te maken en energie op de laten bouwen. Alle takken die kronkelen gaan uiteraard weg @Bertus. 😊 Er is één hoofdtak die ik tegen het hekwerk aan laat groeien. Ernaast staat een mannetje, maar er zijn meerdere mensen op het complex met een kiwibes en ze zetten her en der ook vrucht dus dat moet goedkomen. 
 

Dan ga ik alle overbodige takken nu wegsnoeien en laat alleen de hoofdtak zitten. 👍

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, MSDG zei:

Dan ga ik alle overbodige takken nu wegsnoeien en laat alleen de hoofdtak zitten

 

Tja... ik zou dat dus niet nu doen. Laat alles straks maar eens uitlopen dan zie je waar wel en geen bloemknoppen komen.  Dan leer je ook hoe die Ananasaya reageert.

Wat schiet jij en de plant ermee op om nu te snoeien?  Kiwibes kun je prima snoeien als hij in het blad zit.

  • Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je kiwibessen nu nog snoeien? Gezien het erg zachte weer de komende tijd lijkt het mij aannemelijk dat ze dit jaar vroeg op gang komen voor wat betreft de sapstroom en het schuiven van de knoppen.

 

aangepast door Stan W
Taalfoutje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren mijn kiwibessen gesnoeid, nog totaal geen sapstroom. Bijkomend voordeel van wintersnoei is dat je nog goed overzicht hebt. 

Wachten tot vol in blad kan ook prima maar dan heb je meer last van "bomen en bos".

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Ik zie al 3 weken kleine puntjes, dus het komt nog steeds langzaam op gang. Maar we gaan onvermijdelijk weer wat schade krijgen, het zij zo. Inmiddels kunnen we de klok er wel op gelijk zetten. De vraag is meer of het hard genoeg vriest om de bloemknoppen te beschadigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij is de kiwibes toch wel een tegenvaller als ze inderdaad zo gevoelig zijn voor late nachtvorst. Ik zag ook de eerste puntjes. Zit eraan te denken een Issaïn in de kas te zetten omdat die zelfbedtuivend is. Ik heb geen zin 2 planten in de kas te zetten. Iemand ervaring mee?

 

Ik snap niet zo goed dat al die kwekers zo fan zijn van de kiwibes en aanraden alleen in jonge jaren te beschermen tegen late nachtvorst. Hier zal het bijna onmogelijk worden om ze voor de vruchten te kweken. Voor 15 mei geen vorst meer is een illusie. Of zouden ze met oudere leeftijd werkelijk beter tegen vorst kunnen? Mocht het echt niks worden de komende jaren, gooi ik ze eruit en ga druiven plaatsen, daar heb je zoveel keus mee.

 

@Kevins Moestuin een kennis van mij vertelde dat vliesdoek niet werkte, maar misschien goed bubbeltjesplastic wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...