Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bij Marc Geens heb ik kiwibessen gekocht, twee stuks. Dat is maar enkele kilometers ver.

Heb daar eerst zijn gedacht over gevraagd en hij heeft me de Kokuwa aangeraden als de beste kiwibes. Ik moest er wel twee nemen volgens hem omdat de bestuiving dan beter is maar ze zijn wel zelfbestuivend.

Er staan nu bloemknoppen in en ze beginnen te ranken dus het ziet er redelijk goed uit.

De latijnse naam op het kaartje is;

Actinidia arguta 'Kokuwa'

en ze komen blijkbaar uit Polen want op het kaartje staat

www.clematis.com.pl

Daar ben ik nu eens op gaan kijken en de 'Issai' staat daar ook vermeld als een Actinidia arguta.

Door deze topic te lezen werd ik wat nieuwsgierig en ik ben dan maar naar mijn aanwinsten gaan kijken.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Ik wil de handel van Frank niet te veel bederven (zijn planten die ik eerder kocht doen het prima, en Nederlandstalig advies is ook wat waard, bovendien kan je bij afhalen zijn eigen kiwibessen bewonderen ), maar ik heb vorige maand zes planten (1x Issai, en 4x Siberische kiwibes en een chinees stuk onkruid waar je langer van schijnt te leven) besteld bij de Poolse leverancier die hierboven wordt aangehaald.

De Engelstalige website voor particulieren vind je onder:

http://e-clematis.com/

Even rechtsboven op het icoontje klikken om van Pools naar Engels te gaan.

De planten waren uitstekend verpakt, en hadden slechts twee dagen nodig om per koerier hier te komen. Je betaalt daar dan wel 25 euro verzendkosten voor, maar de planten zien er goed uit en kosten rond de 5 euro per stuk.

Geplaatst:
Mijn Issai zit ook propvol knoppen

Is dit niet vrij/te laat in het seizoen ? Ik dacht dat bij de kiwibes een van de mogelijke problemen laattijdige vorst was waardoor bloemen vervroren worden. Aangezien ik hier ondervind dat de druiven nu ook pas in bloem staan terwijl ze normaal binnen 2 maanden rijp zouden moeten zijn, dus volgens mij meer dan een maand later dan normaal. Dus zullen we een lange nazomer moeten hebben om de rijpe druiven te kunnen oogsten aan de struik ? Dus is de bloemtijd bij de kiwibes ook niet dit jaar veel laattijdiger door de langtijdige koud dit voorjaar. Waardoor er mogelijk geen oogst zal zijn omdat vruchten nog te klein zullen zijn bij invallen van de kou tijdens het najaar, of is dit de normale bloeitijd van de kiwibes ?

Geplaatst:
Aangezien ik hier ondervind dat de druiven nu ook pas in bloem staan terwijl ze normaal binnen 2 maaniden rijp zouden moeten zijn, dus volgens mij meer dan een maand later dan normaal. Dus zullen we een lange nazomer moeten hebben om de rijpe druiven te kunnen oogsten aan de struik ?

Even off topic.......Vuistregel voor druiven: van bloei tot oogst is ca 100 dagen (afhankelijk van het weer). Voor veel druivenrassen is eind sept een "normale" oogsttijd.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Mijn mannelijke kiwibes blijft erg achter bij de groei van de vrouwelijke vergeleken. Ik vind het blad er ook maar gelig uitzien. Beiden staan in dezelfde grond, beide heb ik gemulched met smeerwortelblad. Zou ik wat moeten mesten? Dit heb ik nog niet gedaan sinds de aankoop vorig jaar.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

bladvoeding geven.

plaats eens een foto ?

geel is waarschijnelijk ijzer , of misschien magnesium tekort.

Ijzechelaat spuiten en binnen de kortste keren zijn de bladeren mooi groen.

En voor op langere termijn , zorgen voor voldoende spoorelementen in de grondbemesting.

gokje , arme zandgrond ?

geef eens wat meer details over de bodem , gebruikte bemesting en foto.

Geplaatst:

Dikke kans : magnesiumtekort. Appelvrouw zit op zeer kalkrijke leem bodem. Zeer kalkrijk. Wat ik deed bij fruitstruiken ( niet Kiwi, heb daar geen ervaring mee ) was na het 1e seizoen, toen inderdaad de voorspelde geelkleuring optrad, het jaar daarop magnesium bijstrooien. Dik mulchen ook elk voorjaar. Niet alleen met smeerwortelblad.

Geplaatst:

Thanx. Bit heeft gelijk wat mijn bodem betreft. Ik heb ook wat last met druif met gele bladeren e.d.

Magnesium, heet dat in het Frans ook zo? Wat zou ik dan het beste kunnen kopen, korrels, vloeibaar oid? Iets wat je op de grond aanbrengt of op de plant spuit?Ik ben niet zo bekend met specifieke meststoffen, vandaar.

Geplaatst:

Dank heren..

Kijk, ik heb wel wat in mijn kastje..kieseriet staat er al jaren..nooit gebruikt geloof ik, of voor iets anders.

Ik was hier in de winkel en vroeg naar bladvoeding..of magnesium..hè? Wat? Magnesium! Wat? Mag-Ne-Si-Um...O, magnésium (uitspraak iets van manjésjum).. had ik de klemtóón weer verkeerd)...wat is het probleem dan? Ikke uitleggen..O nee dat is geen magnesiumgebrek maar ijzergebrek..geel blad omdat u op veel kalk zit. Gebeurd hier veel...

Tja, en nu? Moet ik misschien ijzer èn magnesium toedienen?

Geplaatst:

Appelvrouw...misschien heb je de kieseriet wel van de apotheek (daar heet het spul vermoedelijk anders).

MagnesiumSulfaat wordt ook gebruikt om grondig je darmen te legen

Geplaatst:

zoals ik al zei , ik vermoed ook eerder ijzer dan magnesium , maar beiden zijn zeker mogelijk.

ps: kan zeker geen kwaad beiden te geven. Veel bladvoedingen bevatten ook beiden. En waarom bladvoeding , wel omdat dat veel sneller inwerkt . je wilt de plant genezen .

om te voorkomen kan je idd de vaste meststoffen toedienen.

Voor kiwibes gebruik ik bladvoeding "Olega" van DCM. zit je direct goed wat ijzer en vele andere elementen betreft.

En doe er wat bitterzout bij , zit je er zeker nie naast.

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Iemand een idee of het mogelijk is om de kiwibes Ken's Red te combineren met kiwibes Weiki?

Hier in het tuincentrum hebben ze enkel deze twee en de zelfbestuivende issai, maar die vind ik

iets minder interessant na wat opzoekingen.

Alvast bedankt om dit te willen lezen.

Geplaatst:

Ik ben het vergeten te vermelden, maar het is inderdaad een mannelijke weiki die ze hier verkopen.

Heb ondertussen contact opgenomen met iemand die ze in België teelt voor zowel particulieren als

professionelen.

Iemand ervaringen met de Ken's Red, lekker?

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Dit voorjaar de combinatie Weiki (man), Weiki (vrouw), Ken's Red en een losse Issai aangeplant (naast een serie Siberische kiwibessen). Te vroeg dus om te vertellen of ze lekker zijn, maar Weiki (m) en Ken's Red zijn inderdaad een prima combinatie qua bloeitijd. Deze vier rassen zijn ook het makkelijkste te verkrijgen bij "gewone" tuincentra. Anders wordt het online bestellen bij b.v. Frank Houweling (Boskoop, goede adviezen), Duitse webwinkels (Amazon!), of een Poolse kweker (25 eur verzendkosten, 5 eur per plant ongeveer).

Van de Belgische top-deskundige dhr. De Kezel begreep ik dat Ken's Red helaas wat wat beurtjaar gevoelig kan zijn (maar ja, eenmaal geplant ga ik een gezonde struik niet neerhalen). Er bestaan trouwens "roodvruchtige " rassen die daar geen of minder last van hebben.

groet,

Vincent

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...