Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Brave Hendrik


Claudia69

Aanbevolen berichten

Ik heb in de lente een paar gekregen plantjes geplant en laten opschieten voor zaad (heb ik nu ook met hopen ). Rauw leek de smaak van de blaadjes wat tussen spinazie en zuring te liggen.

Maar voor ik volgend jaar een veldje Brave Hendrik zet, vroeg ik me af wat die geeft in bereide toestand? Vergelijkbaar met spinazie? Met zurkel? Lekker met roomsaus of beter in stoemp?

Kortom: een aanrader of niet ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in de lente een paar gekregen plantjes geplant en laten opschieten voor zaad (heb ik nu ook met hopen ). Rauw leek de smaak van de blaadjes wat tussen spinazie en zuring te liggen.

Maar voor ik volgend jaar een veldje Brave Hendrik zet, vroeg ik me af wat die geeft in bereide toestand? Vergelijkbaar met spinazie? Met zurkel? Lekker met roomsaus of beter in stoemp?

Kortom: een aanrader of niet ?

 

Ik heb een tijdje geleden ook de zaden van brave hendrik gekocht .

Ik gebruik deze niet echt in eten maar als ontsmettingsmiddel voor snijwonden , brandwonden enz....

Dit is blijkbaar een heel goed kruid voor in het e.h.b.o koffertje

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...

Kwam tussen de zadenvoorraad brave hendrik tegen en heb die net gezaaid. Even wat info opgezocht op het net en vond het volgende:

 

De brave hendrik (Chenopodium bonus-henricus) is een vaste plant uit de amarantenfamilie .

 

De plant wordt 15-60 cm hoog en bloeit van mei tot augustus met een vrij korte, sterk vertakte bloeiwijze. De groene bloemkluwens zitten op de zij-assen dicht bij elkaar.

 

Zaad van brave hendrik moet een koude periode doormaken om te kunnen kiemen. Zaad uit zakjes van de zaadhandel heeft dat meestal niet gehad. Het is geoogst, gedroogd en verpakt en ligt dan vorstvrij te wachten op de koper. Het resultaat is dat soms maar enkele zaadjes uit een zakje kiemen. Dat terwijl eenmaal gevestigde planten zich in de natuur spontaan uitzaaien! Zaai de zaadjes dus in gewone potgrond, maak de aarde nat en zet de pot minstens twee weken in de koelkast op de koudste plek. Zet hem daarna op een warme vensterbank en verwonder u over het resultaat!

 

De brave hendrik is een zeer oude groente, waarbij de geplukte bladeren maar één dag bewaard kunnen worden. De jonge bladeren kunnen als spinazie gegeten worden en de jonge scheuten kunnen als een soort asperges klaargemaakt worden. Zaden kunnen in de handel gekocht worden. Ook heeft de plant een aantal geneeskrachtige werkingen. In Duitsland worden de zaden van de brave hendrik gebruikt voor het vetmesten van kippen en wordt daar Fette Henne genoemd. De wortels worden ook wel gebruikt tegen hoest bij schapen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor....mijn geheugen valt behoorlijk tegen....maar ik zocht even op "brave hendrik" met de zoekfunctie van t forum omdat ik dus niet meer wist wat het voor n plant was

 

trouwens dit is ook wel leuke toevoeging: http://wilde-planten.nl/brave%20hendrik.htm

 

De plant staat op de rode lijst....is dus beschermd en mag je niet in het wild plukken...dus ik zou zeggen....zaaien maar en overal uitplanten

 

en recepten http://www.cruydthof.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=75&Itemid=139

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar de naam vandaan komt? Geen idee. Maar het lijkt er op dat deze naam al bij Linnaeus bekend was, dus ruwweg halverwege 18e eeuw. In het Engels is het "Good King Henry". (http://nl.wikipedia.org/wiki/Brave_hendrik_%28plant%29)

 

Vorig jaar heb ik het geprobeerd in de tuin. Geen succes. Het zaad kwam niet op, vooruit bijna niet op. Maar dank, ik ga het nogmaals proberen, maar nu eerst de zaadjes even in de vriezer.

 

Ik ken het plantje uit de Pyrineëen (spelling?). Tijdens trektochten deden we het door de rijst enzo, toch nog en beetje groen, vitaminen etc. bij het droogvoer. De smaak kan ik me niet herinneren. Zal dus niet slecht of uitgesproken zijn geweest.

Maar we kookten het altijd. Het gewasje is nl. dol op veel stikstof en tiert dus welig tussen de grote boodschap, de kleine boodschap en het toiletpapier ergens achter de berghut .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pyreneeën

 

Die tip van in de koelkast zetten, kwam ik maar op 1 pagina tegen. Bij alle andere info stond dat ze moeilijk te zaaien waren en pas het 2e jaar voldoende plant waren om van te oogsten.

 

Ik heb ze nu ook gezaaid en ze gaan 2 weken de koelkast in....ik heb van hetzelfde zaad ook een potje op de vensterbank gezet....eens kijken wat het verschil is over een week of 4.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over de herkomst van de naam vond ik dit (ik heb iets met die naam ):

http://www.annetanne.be/kruidenklets/2008/10/03/brave-hendrik-naamgeving-etymologie

Potjes-Latijn / Pseudo-Latijn dus.

 

Trouwens: Linnaeus (L) is potjes-Latijn voor Carl von Linné.

Edit: Niet helemaal goed. De vader van Linnaeus had geen achternaam, hij moest er een bedenken om zich in te schrijven. Linde(boom) leek hem wel wat, dat latiniseerde hij naar Linnaeus. Zijn zoon (dé Linnaeus) maakte van Carl Carolus. Later werd hij in de adelstand verheven, met de naam Von Linné

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De brave hendrik (Chenopodium bonus-henricus) is een vaste plant uit de amarantenfamilie .

 

De plant wordt 15-60 cm hoog en bloeit van mei tot augustus met een vrij korte, sterk vertakte bloeiwijze. De groene bloemkluwens zitten op de zij-assen dicht bij elkaar.

De 'Brave Hendrikjes' die ik geplant heb, werden zeker 1,60 m hoog en gaven grote bloemaren met massa's zaad. Ik heb er geen foto's van gemaakt, maar vraag me nu wel af of ik geen andere Hendrikjes plantte

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...