Mellie Geplaatst: 23 augustus 2023 Geplaatst: 23 augustus 2023 Wij hebben ook hybride. Die van ons was 4 jaar oud. Binnen 3 maanden ging ons voorschot al met €300 omlaag. Wij hebben er veel profijt van qua kosten. We hebben nu een nieuwe die krachtiger is. Die oude hebben we verkocht. We hebben bij de nieuwe ook een boilervat en zonnecollectoren bij. Daar hebben we wel de badkamer beneden voor opgeofferd. Het boilervat is er een van 800 liter en dat neemt nogal wat ruimte in. Het leidingwerk enz is echt gigantisch. De nieuwe warmtepomp wordt komende maand geïnstalleerd. De rest van het werk is zo goed als af. Wij zijn dusdanig tevreden dat we naar een upgrade zijn gegaan. Ik kan het je van harte aanbevelen. Als je het door een professional laat installeren krijg je ook nog eens subsidie. Dat gaat om duizenden euro’s dus wel de moeite waard om er naar te kijken. Wel wachttijden van 12+ maanden… maar het begint al beter te worden met leveringen. 1 Quote
henkg Geplaatst: 25 augustus 2023 Auteur Geplaatst: 25 augustus 2023 @Arja (en andere geïnteresseerden): Mijn hele bespaar-verhaal staat hier: https://www.moestuinforum.nl/topic/27530-minder-co2-wat-doe-jij-eraan-heb-je-onlangs-gedaan-ga-je-doen/page/3/#comment-465425 Specifiek over de warmtepomp: Zonnepanelen (genoeg) zijn sterk aan te raden. Mijn overproductie (op jaarbasis) wordt door de warmtepomp gebruikt. Zolang de salderingsregeling geldt. Een hybride warmtepomp verwarmt het CV-water tot hoogstens 45 graden. Bij verwarmen met gas wordt dat water minstens 60 graden. Moet er dan iets aangepast worden? Betere isolatie? Overbemeten radiatoren, of zelfs speciale LT (lage temperatuur) radiatoren? Dat is in iedere situatie anders. Laat je goed voorlichten. Bij mij (klein hoekhuis, begane grond + vliering, bleek de isolatie lang niet perfect, maar voldoende te zijn. Met name omdat de aanwezige radiatoren nogal ruim bemeten bleken te zijn, voor een gewone CV. Mijn bijna 20 jaar oude CV ging stuk. Die moest dus toch al vervangen worden. Zo kwam ook een hybride warmtepomp in zicht. Een complete set, op elkaar afgestemd. Offerte gevraagd bij een goed bekend staand bedrijf (Saman, installeert enkel in Zeeland). Daikin hybride warmtepomp (monobloc) + Intergas combi-CV 4,4 kW. Na mijn akkoord werd de hele boel een maandje later geïnstalleerd, ergens september 2019. Ik moest toen netto € 3500,- betalen (incl. installatie, klein beetje meerwerk, BTW, na aftrek subsidie). Dezelfde set is nog steeds verkrijgbaar. Echter (prijspeil maart 2023) voor netto € 6000,-. Ondanks het feit dat de subsidie bijna € 1000,- meer is dan vier jaar geleden. Maar hoe bevalt het mij? Kort: Prima. Het wordt ruim voldoende warm in huis (thermostaat overdag op 20- 21 graden, 's nachts nooit minder dan 17 graden). Heel vaak met alleen de radiator in de woonkamer open. Alleen bij echte koude gaat de radiator in de badkamer, of die in de slaapkamer, een half uurtje open. Die in de keuken, hal, WC stonden afgelopen winter altijd dicht. Mijn gasverbruik is vele malen minder geworden (7x minder). Nu alleen voor warm tapwater (voornamelijk douche), én het automatisch bijstoken op gas, bij lage buitentemperaturen, als de warmtepomp het niet meer op zijn eentje trekt. Mooi plaatje (de maand december 2022, verreweg de koudste maand van de laatste 12 maanden): ^ Je ziet dat de warmtepomp tot temperaturen boven 5 graden de verwarming bijna helemaal zelf afkan. Daaronder schakelt de CV automatisch gas bij. Terzijde: mijn basis elektriciteitsverbruik in de zomermaanden is ongeveer 6 kWh per dag. (Koken op inductie, computer, webserver, HiFi-installatie + CV en zo). Over de "rare" schommelingen in de grafiek: Tja, soms een dagje niet thuis, of op een andere dag twee wassen, incl. droger. Ik ben dus heel tevreden over het functioneren, over de forse besparing op fossiele brandstoffen. En mijn portemonnee is er ook heel blij mee. Dat het wat langer duurt om bij koude 's ochtends (na 17 graden in de nacht) het huis op te warmen vind ik geen probleem. (Wel zou een soort turboknop op de thermostaat een ultieme luxe zijn: bij elke keer drukken op die knop moet de CV dan b.v. 15 minuten volledig op gas gaan werken, en daarna weer in de gewone stand. Dit voor hoogstens een paar ochtenden per jaar.) O ja, over de herrie van de ventilator: Ook op vol vermogen hoor ik deze buitenunit nauwelijks. Staat in de voortuin, bijna tegen het huis aan. Korte leidingen naar CV op vliering. Geen buren aan de overkant van de straat. Ophangen aan de zij-buitenmuur zou mogelijkerwijs galm en trillingen kunnen geven, en ook achter het huis zou ik (en ook buren) er last van kunnen hebben. 2 1 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
speets Geplaatst: 9 oktober 2023 Geplaatst: 9 oktober 2023 Destijds overal spaarlampen ingedraaid. Intussen is de techniek weer een eind verder en zijn Led-lampen nóg weer zuiniger. Nu vraag ik me af wat voordeliger is: alle spaarlampen vervangen door Led of toch maar de spaarlampen, die allang afgeschreven zijn, laten hangen? Ik denk het laatste, maar dat is een gok. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
speets Geplaatst: 9 oktober 2023 Geplaatst: 9 oktober 2023 Tip voor mensen die zonnepanelen krijgen en nog een oude draaischijfmeter hebben die ook terug kan draaien (= de meeste) : Vraag nog maar geen slimme meter aan. De meter draait gewoon terug en dat is véél voordeliger dan terugleveren/salderen want je krijgt evenveel terug per kWh als je betaalt. 4 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
EdelSpint Geplaatst: 11 oktober 2024 Geplaatst: 11 oktober 2024 Ik laat de wortelkluit van stikstofbinders (zoals peulgewassen) in de grond ipv einde van het seizoen eruit te trekken (en te composteren). Laat die stikstofknolletjes maar onder de grond afbreken. Vloeken in de kerk: (Heet) composteren zorgt ook voor broeikasgassen (en is ook nog eens arbeidsintensief/ niet goed voor m'n rug). Ik composteer koud of met wormen, omdat dit minder broeikasgassen produceert. Veel over te vinden, o.a. https://research.wur.nl/en/publications/vermicomposting-as-a-technology-for-reducing-nitrogen-losses-and- 2 Quote
Wortel Geplaatst: 21 november 2024 Geplaatst: 21 november 2024 (aangepast) Even een kleine jubel op dit gebied, we hebben onze nieuwe energielabel binnen. A++!! Best nestje voor een huis uit 1903😁 Was overigens wel grappig met die inspecteur, die dacht oud huis is snel klaar. Totdat ik melde dat we al van het gas af waren, toen kwam het besef dat er meer gedaan was dan alleen het glas wat hij van buiten kon zien. 21 november 2024 aangepast door Wortel 7 Quote
Roelie Geplaatst: 22 november 2024 Geplaatst: 22 november 2024 Wij gebruiken nog wat gas om een klein kamertje af en toe even wat op te warmen. Voor de rest hout uit eigen bos. Dat geeft een boel Co2, maar dat is de korte kringloop en heeft geen effect op lange termijn. En het bos van 1 Ha geeft genoeg om jaar in jaar uit uit te oogsten. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 22 november 2024 Geplaatst: 22 november 2024 En zeker als je op een goede manier je hout stookt en een goede kachel hebt met een hoog rendement. Daar hebben wij net in geïnvesteerd, in de kachel en verder stoken we zo goed mogelijk. Kost wat meer tijd, niet meer smoren bv maar dat geeft niets. 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Wortel Geplaatst: 23 november 2024 Geplaatst: 23 november 2024 (aangepast) Wij hebben ook een houtkachel, maar die telt niet mee voor het label... Helaas niet genoeg land om daarin zelfvoorzienend te zijn, dat is nog een droom voor de toekomst. Gelukkig wel genoeg bos/ landgoederen in de omgeving om het lokaal te houden. En inderdaad zo goed mogelijk stoken. Overigens wel leuk aan dat rapport is dat ze uitrekenen hoeveel hernieuwbare energie je gebruikt (zon, wind e.d). Wij zitten op 74%. Best leuk. 23 november 2024 aangepast door Wortel 2 Quote
Roelie Geplaatst: 23 november 2024 Geplaatst: 23 november 2024 Onze kachel in huis is een al enigszins bejaarde speksteenkachel uit 1984 van het merk HearthStone. Puike kachel die nog jaren mee kan. Koken doen we op een Zweedse vedspis van het merk Näfveqvarn, ook al eentje uit de jaren zeventig, maar nog in prima conditie. In het land van herkomst worden deze kookkachels nog heel veel gebruikt, zeker op het platteland. 2 Quote
Flup Geplaatst: 23 november 2024 Geplaatst: 23 november 2024 Een houtkachel is bij ons een van de beste investeringen die wij hebben gedaan, scheel heel veel in de kosten en het verwarmt veel efficienter dan de verwarming. Geen speksteenkachel, dat komt misschien nog wel. Hout krijgen wij van de buren en wij kopen lokaal in Frankrijk hout. Wordt met de traktor gebracht (ok, dat is iets minder milieuvriendelijker, maar wij wonen vlakbij Frankrijk). Hopelijk in de toekomst nog wat meer grond erbij, zodat we in onze houtvoorziening kunnen voorzien, maar dat heeft nog geen haast. Verder veel lokaal kopen, repareren en degelijk alles (laten) renoveren in en om het huis. Ik hoef niet elke paar jaar wat nieuws, alles moet gewoon lang meegaan. 6 Quote
driepinter Geplaatst: 3 februari Geplaatst: 3 februari Ik durf te beweren dat er helemaal geen CO2 probleem is. Ook de stikstofcrisis die we in Nederland kennen is een verzonnen probleem. Dit zal niet iedereen met me eens zijn maar zo sta ik er in. Uiteraard juich ik het alleen maar toe dat we allemaal wat bewuster omgaan met de natuur, geen bestrijdingsmiddelen gebruiken, minder energie verbruiken, maar ik ga dus niet mee met de klimaathysterie. 4 Quote
Tanja65 Geplaatst: 3 februari Geplaatst: 3 februari Zo sta ik er ook in, @driepinter. Dapper dat je dat zo hier durft te zeggen. Het valt niet altijd mee een ander standpunt over iets te hebben. 3 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Rookie Geplaatst: 4 februari Geplaatst: 4 februari Een ander standpunt hebben en uiten moet gewoon kunnen. We hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn. 1 Quote
Flup Geplaatst: 4 februari Geplaatst: 4 februari Ik vind ook niet dat er een klimaatprobleem is. Het klimaat verandert al eeuwen.Het is hier tropisch warm geweest en stervenskoud geweest door de eeuwen heen. Er is wel een milieuprobleem en daar doe ik moeite voor. Want de natuur is uniek en als een bos bv weg is, dan krijg je dat niet zo terug. Geldt overigens ook voor boeren met land voor tuin of veeteelt. Boeren worden als boosdoener gezien, maar zo zie ik dat niet. Ik rij liever door een mooi weids landschap met koeien, dan langs een kilometer lang zonnenpanelenpark. Die zie je in Frankrijk en daar is weinig natuurlijks meer aan. Alles volbouwen is slechter dan weilanden met her en der een sloot. Door zulke uitzichten komt ook de mens tot innerlijke rust. 2 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 4 februari Geplaatst: 4 februari Dit topic is niet bedoeld voor berichten over wel/geen klimaatprobleem. De titel lijkt mij vrij duidelijk. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 4 februari Geplaatst: 4 februari Wij zijn nu dik een jaar van het gas af en hebben ook geen gasaansluiting meer. Ook de cv ketel die er hing, is weg. Heel raar om dat niet meer te hebben. We verbruiken nog steeds veel elektriciteit, doordat we de auto moeten opladen. Maar we verbruiken niet heel veel meer. 2 Quote
Tanja65 Geplaatst: 4 februari Geplaatst: 4 februari Wij hebben ook geen gas meer, maar koken sinds een tijdje op inductie. Ik moet er nog steeds erg aan wennen. Manlief is om, maar geef mij maar een gasvlam. 2 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Rookie Geplaatst: 4 februari Geplaatst: 4 februari Verwarmen doen we zo veel mogelijk met de houtkachel. We hebben een huurhuis, waar gewoon een gasaansluiting zit met een cv op gas. Ik kook ook zo veel mogelijk elektrisch, ik heb zo'n losse inductieplaat. De gasprijzen zijn bijna niet op te brengen. Quote
Tanja65 Geplaatst: 4 februari Geplaatst: 4 februari Hoe doe jij dat @Rookiemet een houtkachel in een huurhuis? Ik zou zoiets ook heel graag hebben. Maar in ons gewone rijtjeshuis is dat geen optie, er is geen afvoer. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Rookie Geplaatst: 5 februari Geplaatst: 5 februari (aangepast) @Tanja65We wonen in een klein huisje uit het begin van de vorige eeuw, midden op het platteland. Heel ouderwets, met een woonkeuken en een aparte voorkamer. In die voorkamer stond een oude gaskachel en er is een schoorsteen. In overleg met de huisbaas hebben we daar een houtkachel neergezet en de schoorsteen is, met wat kleine aanpassingen, geschikt gemaakt voor een houtkachel. Waarschijnlijk heeft die er vroeger ook wel ingezeten, want het was niet veel werk. 5 februari aangepast door Rookie 3 Quote
loes Geplaatst: 5 februari Geplaatst: 5 februari Meegaan met hysterie heeft nog nooit een probleem opgelost maar bewust omgaan met de natuur en goed voor jezelf zorgen lijkt me in alle situaties een goed plan. Ik doe op het moment niet iets om bewust CO2 te verminderen. Wel om goed voor onze portemonnee te zorgen en de energienota is een gewillige om de vaste lasten naar beneden te brengen. Na stap voor stap de woning steeds beter isoleren is het laatste wat wij hebben gedaan een paar zonnepanelen op het dak laten gooien. In onze woning helaas geen schoorsteen. Een warmtepomp is voor nu nog niet interessant al heb ik wel leuke projecten voorbij zien komen voor op zolder en ze worden steeds stiller dus er komt vanzelf een moment dat het geschikt en betaalbaar wordt voor een rijtjeswoning of wie weet hebben ze tegen die tijd iets totaal anders bedacht om van het gas af te komen. 4 Quote
Mellie Geplaatst: 5 februari Geplaatst: 5 februari Wij hebben nu een grotere warmtepomp dan voorheen. Die oude van ons was een flink stuk kleiner. Net een klein airco unit. Hing buiten aan de muur. Die kon met -1 graden buiten, heel moeilijk verwarmen. Die we nu hebben staat op de grond en is best wel fiks. Deze verwarmt alles prima en heeft ook geen ondersteuning nodig. Die ander was een soort hybride model meen ik, dat we nog konden switchen naar gas of bijstoken met gas. Deze maakt een soort ruisend geluid. Het is er wel, maar heel latent aanwezig. Ik heb heel gevoelige oortjes -help..- maar hier heb ik totaal geen last van. Is bij mij ook niet de gewenning, want ik ben ook nooit gewend aan kerkklokken (18 jaar 3 x in de week), duiven (hele leven last van), kikkers (10 jaar). Ik hoor altijd geluid. Maar dit in een laag spectrum van geluid waardoor ik het niet vervelend vind. Soort zachtjes ruisen van de wind. Wat meer opvalt is de gigantische stoomwolken die er van afkomen. Mensen die op bezoek zijn, denken soms dat er brand is…. Echt wel schrikken als je het niet weet. Ons huis is lekker warm en in de zomer kun je de stand wijzigen dat het je huis koelt ipv verwarmt. Werkt ook goed, maar dan komt er best wat condens van de verwarming af. Is ook wel schrikken als je dat voor het eerst meemaakt. Was wel een klein plasje. Maar ook dat werkt verder heel goed. Ons huis was wel 10 graden koeler dan die van de buren. In een hittegolf is dat wel superfijn. 2 Quote
loes Geplaatst: 5 februari Geplaatst: 5 februari (aangepast) Van de warmtepomp bij mijn ouders heb ik ook geen last. Bij ons is het probleem dat we een rijtjeswoning hebben dus we zitten met de afstand tot de erfgrens. Daarbij komt nog de afstand tot een slaapkamer waaraan hogere eisen worden gesteld en de zolder op papier een slaapkamer is. Ons huis is in de zomer gelukkig al flink koeler dan de buren door de aangebouwde overkapping met schaduwdoek aan de zonkant, rolluiken boven en dakisolatie. Dat soort dingen schelen niet alleen veel in de winter bij het stoken maar ook in de zomer met de hitte. 5 februari aangepast door loes 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.