Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Goed idee, van dat plastic deksellje (alu onderkant afsnijden, de bus omdraaien met dekseltje erop,

Daarnaast ga ik de binnenkant lichtjes invetten. Wanneer: pas als ik mijn voorlaatste zeepje ga pakken .... (ergens in april 2012?)

En dat stempelen, dat heb ik even geprobeerd. Tsja, niet echt mijn ding. Zeep is zeep, moet neutraal zijn, goed soppen, en verder geen fratsen.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Als zeep voor eigen gebruik is, hoeven er ook geen fratsen Ik dacht alleen aan al die ponsen die ik heb in allerlei figuren en om zeepjes dan een persoonlijk tintje te geven als cadeautje...iemand die gek is op heksjes of varkentje, vlinders ect ect.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Wel gaaf om te doen he? Kan vrij snel uit de vormpjes volgens mij. Ik had het in een lege pringle ( chips) bus gedaan, kon ik 11 plakken zeep uitsnijden! Ik had er gedroogde lavendel door gedaan. Heb pas de meeste weggegeven aan mijn zussen. Verpakt met een lila puffsponsding, in folie dichtgebonden met een lila lintje en wat takjes gedroogde lavendel. Stoer kadootje! Vond ikzelf, en mijn zussen ook! LOL

Geplaatst:

Oohh..dat lijkt me ook lekker!

heb nog calendulaolie staan en gedroogde blaadjes ervan. Wilde ik er de volgende keer in doen. heb het toen onder begeleiding van Jasmin gedaan, binnenkort toch es zelf proberen!

Geplaatst:

Dat ziet er wel leuk uit om is te proberen aankomend weekend Hier nog een filmpje voor de creatievelingen onder ons

“Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka

"De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi

Geplaatst:
Ik heb er nu water doorheen gedaan, waar ik een hele tijd geleden eucalyptus blaadjes in heb laten trekken. Dat water heb ik toen gloeiend heet, met blad en al, in een jampotje gedaan. En dat potje heeft nog maanden in de kast gestaan.

Hopelijk blijft er iets over van die geur.

Mijn experiment met olijfolie waarin ongeveer een maand rozemarijn heeft getrokken, is mislukt. Geen enkele rozemarijngeur in de zeep.

Ik denk dat de NaOH vrijwel alle geuren stukmaakt. Toevoegen van geuren nadat de meeste NaOH, samen met de olie, is veranderd in zeep (dus bij de eerste tekenen van trace), zal meer succes hebben. De zeep zelf was wel goed geslaagd.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Nee, ik doe er helemaal niets mee..in de winter in schaaltjes voor de vogels en 2 x per jaar aardappels in bakken...

Van zeep maken heb ik geen kaas gegeten

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Nou ja, ik heb het pas 1 keer gedaan, maar ik vond het super makkelijk. 3 ingrediënten (waarvan 1 water is), en dat mixen en dan gieten in vormpjes. Je kunt het daarna zo gek maken als je zelf wilt. Met kleurtjes, geurtjes, etc.

Ik wil wel een portie maken hoor, op de moestuindag. Ik heb alleen geen varkensvet Dus dat moet dan met olie.

Geplaatst:
3 ingrediënten (waarvan 1 water is),

Wat is het derde ingredient dan? Staat dat recept hier ergens dan? Sorry..ik ben een beetje griepig en niet zo helder om alles te lezen (Lui gewoon dus)

Geplaatst:

Jasmin is van het zeepmaken. Weet er ook veel vanaf. Ik heb het 1 keer met haar gemaakt. Is echt leuk om te doen.

Het derde ingrediënt is vet/olie

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Nou dan ga ik hier maar eens op zoek hoe ik dat moet doen...gootsteenontstopper heb ik niet ( septictank) maar de andere twee ingrediënten wel.

Varkensvet genoeg...en de beek stroomt...

• 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...