henkg Geplaatst: 5 december 2011 Geplaatst: 5 december 2011 Goed idee, van dat plastic deksellje (alu onderkant afsnijden, de bus omdraaien met dekseltje erop, Daarnaast ga ik de binnenkant lichtjes invetten. Wanneer: pas als ik mijn voorlaatste zeepje ga pakken .... (ergens in april 2012?)En dat stempelen, dat heb ik even geprobeerd. Tsja, niet echt mijn ding. Zeep is zeep, moet neutraal zijn, goed soppen, en verder geen fratsen. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
geedee Geplaatst: 5 december 2011 Geplaatst: 5 december 2011 Als zeep voor eigen gebruik is, hoeven er ook geen fratsen Ik dacht alleen aan al die ponsen die ik heb in allerlei figuren en om zeepjes dan een persoonlijk tintje te geven als cadeautje...iemand die gek is op heksjes of varkentje, vlinders ect ect. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 13 februari 2012 Geplaatst: 13 februari 2012 Nou, ik heb dan ook eindelijk wat zeep gemaakt. Verdomd makkelijk, al was het wel stukken sneller dik dan voorspeld... En de oude staafmixer zit nu vol met zeepzooi. Toen het dikker werd, heeft hij blijkbaar kleine beetjes opgeslurpt.. Anyway: ik heb siliconen muffin vormpjes gevuld, nu maar afwachten. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jootje Geplaatst: 13 februari 2012 Geplaatst: 13 februari 2012 Wel gaaf om te doen he? Kan vrij snel uit de vormpjes volgens mij. Ik had het in een lege pringle ( chips) bus gedaan, kon ik 11 plakken zeep uitsnijden! Ik had er gedroogde lavendel door gedaan. Heb pas de meeste weggegeven aan mijn zussen. Verpakt met een lila puffsponsding, in folie dichtgebonden met een lila lintje en wat takjes gedroogde lavendel. Stoer kadootje! Vond ikzelf, en mijn zussen ook! LOL Quote
Jorieke123 Geplaatst: 13 februari 2012 Geplaatst: 13 februari 2012 Ik heb er nu water doorheen gedaan, waar ik een hele tijd geleden eucalyptus blaadjes in heb laten trekken. Dat water heb ik toen gloeiend heet, met blad en al, in een jampotje gedaan. En dat potje heeft nog maanden in de kast gestaan. Hopelijk blijft er iets over van die geur. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jootje Geplaatst: 13 februari 2012 Geplaatst: 13 februari 2012 Oohh..dat lijkt me ook lekker! heb nog calendulaolie staan en gedroogde blaadjes ervan. Wilde ik er de volgende keer in doen. heb het toen onder begeleiding van Jasmin gedaan, binnenkort toch es zelf proberen! Quote
Jelmer Geplaatst: 14 februari 2012 Geplaatst: 14 februari 2012 Dat ziet er wel leuk uit om is te proberen aankomend weekend Hier nog een filmpje voor de creatievelingen onder ons Quote “Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi
henkg Geplaatst: 14 februari 2012 Geplaatst: 14 februari 2012 Ik heb er nu water doorheen gedaan, waar ik een hele tijd geleden eucalyptus blaadjes in heb laten trekken. Dat water heb ik toen gloeiend heet, met blad en al, in een jampotje gedaan. En dat potje heeft nog maanden in de kast gestaan. Hopelijk blijft er iets over van die geur.Mijn experiment met olijfolie waarin ongeveer een maand rozemarijn heeft getrokken, is mislukt. Geen enkele rozemarijngeur in de zeep. Ik denk dat de NaOH vrijwel alle geuren stukmaakt. Toevoegen van geuren nadat de meeste NaOH, samen met de olie, is veranderd in zeep (dus bij de eerste tekenen van trace), zal meer succes hebben. De zeep zelf was wel goed geslaagd. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Jorieke123 Geplaatst: 14 februari 2012 Geplaatst: 14 februari 2012 Idd Henkg: nu nog een makkelijke manier om olie te halen uit kruiden. Zelf... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
henkg Geplaatst: 17 februari 2012 Geplaatst: 17 februari 2012 (aangepast) Welke gootsteenontstopper gebruiken?Gebruik alleen gootsteenontstopper die alleen NaOH bevat. Lees het etiket.En kijk even hier: http://zeep.vanderleden.com/benodigdheden.php En deze is wel erg veilig in het gebruik, maar niet geschikt voor het maken van zeep: 17 februari 2012 aangepast door Gast Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Jorieke123 Geplaatst: 17 februari 2012 Geplaatst: 17 februari 2012 Die van het Kruidvat bevat 100%. In heb ook in de supermarkt gezocht (super de boer), en die was niet zuiver. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 17 februari 2012 Geplaatst: 17 februari 2012 De zeepjes worden mooi hard, ze ruiken alleen totaal niet meer naar eucalyptus Zou toch mooi zijn om olie te kunnen persen/ontrekken zonder zo'n enorme alambiek... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 10 april 2012 Geplaatst: 10 april 2012 @Appelvrouw: Maak je geen zeep met dat varkensvet? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 10 april 2012 Geplaatst: 10 april 2012 Nee, ik doe er helemaal niets mee..in de winter in schaaltjes voor de vogels en 2 x per jaar aardappels in bakken...Van zeep maken heb ik geen kaas gegeten Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 10 april 2012 Geplaatst: 10 april 2012 Is appeltje-eitje De basiszeep in ieder geval. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
geedee Geplaatst: 10 april 2012 Geplaatst: 10 april 2012 Neemt dat veel tijd in beslag? Of kun je een mini demonstratie geven 20 mei? (vind t ook wel leuk en heb nog nooit zeep gemaakt ) Quote
Jorieke123 Geplaatst: 10 april 2012 Geplaatst: 10 april 2012 Nou ja, ik heb het pas 1 keer gedaan, maar ik vond het super makkelijk. 3 ingrediënten (waarvan 1 water is), en dat mixen en dan gieten in vormpjes. Je kunt het daarna zo gek maken als je zelf wilt. Met kleurtjes, geurtjes, etc. Ik wil wel een portie maken hoor, op de moestuindag. Ik heb alleen geen varkensvet Dus dat moet dan met olie. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 10 april 2012 Geplaatst: 10 april 2012 3 ingrediënten (waarvan 1 water is),Wat is het derde ingredient dan? Staat dat recept hier ergens dan? Sorry..ik ben een beetje griepig en niet zo helder om alles te lezen (Lui gewoon dus) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
bonnie f Geplaatst: 10 april 2012 Geplaatst: 10 april 2012 Jasmin is van het zeepmaken. Weet er ook veel vanaf. Ik heb het 1 keer met haar gemaakt. Is echt leuk om te doen. Het derde ingrediënt is vet/olie Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Jorieke123 Geplaatst: 10 april 2012 Geplaatst: 10 april 2012 Water, vet (olie) en gootsteenontstopper. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 10 april 2012 Geplaatst: 10 april 2012 Gootsteenontstopper? Van dat spul dat door je schoen brandt als je het knoeit? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 10 april 2012 Geplaatst: 10 april 2012 ja Maar zodra het in zeep zit, brandt het nergens meer doorheen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 10 april 2012 Geplaatst: 10 april 2012 Nou dan ga ik hier maar eens op zoek hoe ik dat moet doen...gootsteenontstopper heb ik niet ( septictank) maar de andere twee ingrediënten wel.Varkensvet genoeg...en de beek stroomt... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 10 april 2012 Geplaatst: 10 april 2012 Je hebt maar heel weinig gootsteenontstopper (van die korrels) nodig. Dus je doet erg lang met zo'n bus. Er moet alleen wel 99 natriumhydroxide in zitten. Die van Kruidvat is iig goed. http://zeep.vanderleden.com/zeepmaken.php Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Indy Geplaatst: 18 april 2012 Geplaatst: 18 april 2012 Wat een leuk topic,ik denk dat ik het ook eens ga proberen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.