Erny Geplaatst: 12 november 2014 Geplaatst: 12 november 2014 Gisteren 11 tenen en 10 broedbolletjes gepoot uit oogst van afgelopen jaar. Quote
Itoero Geplaatst: 13 november 2014 Geplaatst: 13 november 2014 Ik plant geen olifanten dit jaar.(behalve enkele broedbolletjes van vorig jaar)Ik heb liever gewone knoflook Er staat wel een grote artichoke knoflook. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Nynkef Geplaatst: 7 december 2014 Geplaatst: 7 december 2014 ik heb op 17-10 mijn olifantknoflooktenen geplant, maar er is nog niks boven Quote
appelvrouw Geplaatst: 8 december 2014 Geplaatst: 8 december 2014 O Nynke heb je ze misschien heel erg diep gezet? Bij mij zijn ze boven..en ik had ze een behoorlijk eind in de grond. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Nynkef Geplaatst: 8 december 2014 Geplaatst: 8 december 2014 nee, net 4 cm onder het oppervlak schat ik Quote
Connie Geplaatst: 9 december 2014 Geplaatst: 9 december 2014 Mijn olifanten staan wel al boven de grond nynke,ik heb ze ook zo rond half okt.geplant...op vingerdiepte (zal ook zo`n 4 cm zijn). Quote Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....
Nynkef Geplaatst: 13 december 2014 Geplaatst: 13 december 2014 Ik zag 3 olifantjes boven komen, voornamelijk omdat de grond ingeklonken is denk ik. Nu denk ik erover om, als het gaat vriezen, ze af te dekken met een laagje grond. Goed idee ? Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 december 2014 Geplaatst: 14 december 2014 Tja ik zou het zelf niet doen Nynke..in ieder geval doe ik dat niet met de gewone knoflook..alleen bij -10 of lager gaat er wat blad omheen.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Nynkef Geplaatst: 18 december 2014 Geplaatst: 18 december 2014 Met al die regen van de laatste dagen is de tuin wel heel erg nat Ik hoop heel hard dat dat mijn olifanten niet gaat schaden Quote
Ries. Geplaatst: 26 december 2014 Geplaatst: 26 december 2014 Hoi Forummers,Ik heb boven mijn knoflook een tentje (plastic) gezet. Heb zo,n 350 knofloken die al heel goed uitkomen gezet, Blad van 5 tot 15 CM. Ik weet het, Ries waarom zoveel, maar is een beetje een tik. Ik heb dit gedaan omdat het volgens het weerbericht flink gaat vriezen, en ook omdat het maar blijft regenen en ik dacht, het mag ook wel eens een maandje zonder regen. Mijn vraag, is dit goed of zeggen jullie (zo,n 200 olifant loken) Ries is helemaal niet nodig. Bij - 10° Quote
Bit Geplaatst: 27 december 2014 Geplaatst: 27 december 2014 mijn inschatting is : niet nodig. Ga ik er vanuit dat je op zand zit ? ( Hoeven Brabant ). neem ik ook aan dat je de knoflook niet op de natste plek hebt staan van je tuin. Gaat het helemaal goed. -10 of -20, kan knoflook gerust hebben. misschien wel bij lager dan -10 én een doorstaande sterke wind wat licht afdekken oid.té nat ( stilstaand water ) rond de knoflook is wel funest als dat langer duurt. ook bij +6 gr ofzo. Quote
Erny Geplaatst: 27 december 2014 Geplaatst: 27 december 2014 Zolang je Olifanten niet met hun dikke tenen in het water staan dan is er niets aan de hand. Gewoon lekker van de open lucht laten genieten, regen, sneeuw, vorst. En het lijkt me dat je met een tunneltje het grondwaterniveau niet echt beïnvloed toch? Lijkt me wel een mooie oogst straks... 200 Olifantenknoflookbollen... Quote
Ries. Geplaatst: 28 december 2014 Geplaatst: 28 december 2014 Mijn knofloken staan op een rug van zand. Ik heb in mijn tuin een stuk van 8x1 meter gepakt en daar heb ik paaltjes geslagen, ben planken van 20CM breed gaan halen en heb dus een bak gemaakt(zonder bodem) van die 8x1 meter dus. Heb naast deze bak zand in de bak gaan scheppen tot de bovenkant van de planken, deze sleuven zijn zo’n 20 cm diep dus mijn loken staan zo’n 30-35 cm boven de begane grond zeg maar. Neem dus aan dat de afwatering wel goed is, alleen dacht ik goh wat wordt het koud laat ik gekruist via de paaltjes wat touw spannen en er wat plastic over maken, maar zoals ik nu zie was dit laatste niet nodig geweest. Dus volgend jaar geen medelijden meer maken met de loken. Zover dit. Begin september belde ik… van der wal… en vroeg wanneer ik olifanten kon krijgen, hij vertelde mij dat dit pas rond maart 2015 was. Na wat heen en weer gepraat zei hij ….De Bruijn ik heb nog wel wat oude loken staan van het voorjaar die ik niet verkocht heb, er zijn veel zachte bij maar als ik voor jou nou eens de beste uitzoek en ik stuur deze naar jou en dan geef jij mij € 10,00 voor de moeite. Was ook nog eens met opsturen inbegrepen. Een weekje later kwamen er zo’n 70 loken binnen die er nog best goed uitzagen begin oktober gelijk geplant op mijn knoflookbed en ze staan er zeer goed bij, met loof van zo’n 15 cm. Wat deze van der Wal betreft was natuurlijk …GROTE KLASSE… dit blijft voor altijd mijn zaadhandelaar.Zal later nog wel eens een foto plaatsen. Allemaal de beste wensen voor 2015, en dat de olifant loken allemaal (ook bij jullie) 500 gram mogen gaan wegen Groet Ries. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 3 januari 2015 Geplaatst: 3 januari 2015 Ze groeien nog best hard hier! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Ries. Geplaatst: 3 januari 2015 Geplaatst: 3 januari 2015 Jorieke, zo ongeveer staan de olifanten bij mij ook, Mooi hé, ik geniet er van. Dit is het tweede jaar dat ik knoflook ga kweken ik denk dat ik een knoflook tik krijg. Hoop maar dat ik niet te veel ga stinken. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 20 januari 2015 Geplaatst: 20 januari 2015 De kleine broedbolletjes beginnen ook wat te doen hier! Ik zie 1 groen puntje boven komen. Van een bolletje dat wat meer onder de grond zit. Dus ik heb de andere bolletjes nog wat meer toegedekt, want daar zijn verder nog geen groene puntjes te zien. Maar ze zitten wel vaster in de grond, dus hebben zeker weten wortels. Ze staan in een pot, buiten tegen het huis aan. Dus niet heel nat (tenzij de regen op die kant van het huis staat), en niet al te koud. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Erny Geplaatst: 22 januari 2015 Geplaatst: 22 januari 2015 Zie op het stuk van de grote tenen nu de eerste punten boven de grond komen. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 25 januari 2015 Geplaatst: 25 januari 2015 Sfeerbeeld Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jane Doe Geplaatst: 25 februari 2015 Geplaatst: 25 februari 2015 Eerste bed olifantenknoflook klaar, nu nog de anderen bedden. In de kleine moestuin kunnen ze mooi blijven staan, tot ze groot genoeg zijn te oogsten. Quote
zaaizee Geplaatst: 27 februari 2015 Geplaatst: 27 februari 2015 op 26 oktober olifantenlook in de grond gestopt, gekocht via internet, gelukkig op gevoel diep genoeg gepoot want dat stond niet op het pakje, zeker op 10 cm. Er gebeurde tot 20 februari niets, ik dacht die zien we nooit meer terug maar voila ze zijn opgekomen, hoe blij! Ik heb er drie op 1 vak van mijn mmbak gezet, in een driehoek. Twee wil ik voor de knoflook en een voor de bloem laten staan. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 27 maart 2015 Geplaatst: 27 maart 2015 Er zijn al heel wat broedbolletjes uitgelopen: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Persica († december 2016) Geplaatst: 27 maart 2015 Auteur Geplaatst: 27 maart 2015 @Jorieke,Heb je de kleine bloedbolletjes eerst gepeld voor je ze heb geplant? Ik vraag dit omdat jij als eerste bent die ik hoor over het planten van de broedbolletjes. Zoals je misschien wel weet ben ik hier al een paar jaar mee bezig.Het duurt zo'n drie jaar voor je uit deze kleine bolletjes flinke tenen hebt.Ben benieuwd gr. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 27 maart 2015 Geplaatst: 27 maart 2015 Ik heb ze later toch nog een keer gepeld. Dus in 1e instantie alleen het 1e harde velletje er af. En later heb ik de bolletjes nog eens opgegraven en het bruine jasje er af gehaald. En toen duurde het NOG een hele tijd voordat er wat gebeurde qua wortelen enzo. Mij staat bij dat ik dat hier ook ergens had gemeld, maar kan het niet meer vinden...? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Erny Geplaatst: 28 maart 2015 Geplaatst: 28 maart 2015 Oeps... heb ook broedbolletjes in de grond gestoken maar heb ze niet gepeld. Dacht op mij toege-apptje foto's van mn knoflook bed te zien dat er op dat stukje ook nog nix groens te bespeuren was... Quote
Jorieke123 Geplaatst: 9 april 2015 Geplaatst: 9 april 2015 Er kwamen nog 2 olifanten knofloken op. Daar was vorig jaar herfst nog niets van te zien. Dus ik heb daar toen niet gegraven om ze te verplanten.Blijkbaar ging het om een solo-bol, en een teen. Want de verschillen zijn groot. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.