Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Olifanten knoflook


Persica († december 2016)

Aanbevolen berichten

Hier staan er ook een stuk of 6. Ik had ze uitgeplant in potjes toen ik de tenen kreeg, en die heb ik na de vorst uitgeplant. Dit vooral omdat ik ze ver na oktober kreeg. Ze zijn goed aan het groeien nu.

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Ik heb de bollen opgegraven (op 2 na, die nog bloeien), en er komen dus van die solo bollen tevoorschijn. Flink groot, zo groot als een... golfbal?

Die moet ik dus weer poten om een bol met tenen te krijgen? Er zitten een paar broedbolletjes onder de solo-bol. Maar echt weinig. 2 per plant? Soms zelfs geen 1.

Ik had de tenen niet op tijd binnen, dus heb ze niet in oktober gepoot. Vandaar misschien?

 

Wanneer poot ik die solo's? Moeten ze eerst even wat drogen?

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
  • 1 maand later ...

Hallo Moestuinvrienden.

Vandaag is mijn vrouw naar de lidl geweest in Oudenbosch.

En er was solo knoflook genoeg van Italië, ik heb er gelijk 20 geplant, nou moet ik eerst zeggen dat ik afgelopen nacht tot 1 uur over de OK knoflook gelezen heb op het forum. Dus ik dacht Ries gelijk doen, anders ben je te laat, ik heb een rug gemaakt van zo’n 25 cm hoog en ze om de 25 cm geplant 10 cm diep. Ik heb er ook lichtbuisbogen en gaatjesplastic over gedaan want ik ga zondag tot Sinterklaas naar Portugal en dacht die plastic met gaatjes kan geen kwaad, als het wel zo is hoor ik het graag van jullie. En ja ik zou graag van die mooie grote olifanten kweken natuurlijk.

 

Groet Ries.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Ries.

 

Blijkbaar heb je toch wat over het hoofd gezien want Olifantenknoflook komt niet voort uit de 'Solo knoflook' (is ook bij elke Jumbo te koop trouwens)

Verschillende forumleden hebben deze test gedaan en dit heeft niet de gewenste échte Giga OK opgeleverd.

 

Wat wel succes geeft:

 

Olifanten knoflook geeft bollen tot wel 500 gr. per bol, om hem te telen heb je dus teentjes van deze reus nodig, deze groeien na 9 maanden uit tot volwassen bol.

Bij het oogsten zie onder de enorme bol kleine broedbollen zitten, wanneer deze mini's worden geplant groeit hieruit in het eerste jaar een kleine bol en het jaar erop een volwaardige Olifantenknoflook bol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Persica,

 

Nou was het al wel laat toen ik dat las, ik heb gelezen dat die kleine bolletjes uitgroeide tot de solo, na uitplanten van deze solo’s zouden ze uitgroeien tot de OK. Vandaar de run op deze solo’s in de winkel……toch?

Wat jij nu verteld zijn het de kleine bolletjes die uitgroeien tot de.... solo’s..? en als je deze plant, worden het Olifanten knofloken. of begrijp ik het nou verkeerd.

 

Nou had ik al olifanten knoflook besteld om te planten maar die heb ik pas in december dus dan zal ik de goede wel krijgen. Maar allé dan plant ik de echte maar later.

 

Groet Ries.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig heb ik de man van dé knoflooksite ( www.knoflooksite.nl ) ook net de Olifantenknoflook vraag gesteld. Dit was zijn antwoord:

 

"Olifantsknoflook is geen knoflook maar wel familie van de knoflook. De wetenschappelijke naam is Allium ampeloprasum en geen Allium sativum zoals knoflook wetenschappelijk heet. Hij ziet eruit als knoflook een bol met meerdere vaak 4 tot 6 tenen. Deze zijn echter reusachtig, vandaar de naam Olifantsknoflook. Net als bij knoflook kan het gebeuren dat een geplante teen uitgroeit tot een zeer grote teen zonder zich te splitsen, men spreekt dan van een tulp. Plant je deze weer dan is het waarschijnlijk dat je het volgend jaar een bol met meerdere tenen krijg. Olifantsknoflook vormt naast de bol vaak meerdere kleine tenen die met een dun draadje aan de bolbodem verbonden zitten.

1 tenige knoflookbollen die in de supermarkt aangeboden worden werden wel als Allium ampeloprasum aangeboden. Dit werdt echter door de exporteurs onder die naam aangeboden om zodoende onder de importquota uit te komen. Voor knoflook gelden namelijk importrestricties en dit geld niet voor andere Allium soorten. Het bleek echter om gewone knoflook te gaan en vallen nu wel onder de importquota en heten nu vaak sologarlic."

 

Wordt je hier wat wijzer van?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Erny. Samenvattend, samen met de rest van alle info uit dit hele topic kan je dus het volgende concluderen denk ik ( gaarne aanvulling/ aanpassing als ik het onvolledig/ onjuist stel ) :

 

Olifantenknoflook kun je dus alleen verkrijgen van pootgoed van Olifantenknoflook.

Die klinkt erg vanzelfsprekend en simpel, maar is de enige juiste lijkt mij. Van pootgoed dus, waar je zeker van weet dat de ouderplant ook de olifantenknoflook was ( reuzegrote meertenige knoflook)

 

Er zijn solo's die ook olifantenknoflook zijn ( stadium in de ontwikkeling; soms 3 jarig dus ) Maar er komen bij alle knofloken solo's voor, dus niet alle solo's zijn automatisch ook olifantenknoflook.

 

Je kan als vegetatieve vermeerderings uitgangsmateriaal de olifantenknoflook dus in de volgende vormen tegenkomen: Solo's ( slaat een jaar over om tenen te vormen, zoals ook andere knoflook wel eens doet, weersafhankelijk en afhankelijk van het moment van poten ) . Dan zijn er de kleine broedbolletjes onder de bol, die vooral dat seizoen zich bij solo's vormen, maar ik heb het ook wel eens gehad bij gewone knoflook die wel tenen vormde ). En dan heb je natuurlijk nog de "zaad"- kralen ( super mini- mini teentjes op het bloemhoofd ). En dan zijn er de gewone ( maar erg grote dus ) tenen van de olifantenknoflook

 

Je moet dus, wil je zeker zijn van de enige echte olifantenknoflook, de oorsprong van het uitgangsmateriaal weten, of een zeer betrouwbare leverancier weten. Want ook in dat circuit is er veel surrogaat te koop.

 

Overigens. De héle uienfamilie is een schuivend, nog deels onduidelijk complex van genetische vaagheden.

 

Ik zou er niet vanzelf vanuit durven gaan, dat de 'solo's' die verkocht worden bij een supermarkt, ook echt de olifantenknoflook zijn. Maar het kán wel dus.

Je ziet dat vanzelf volgend jaar. Dus : Iedereen graag weer hier melden. En daarna aan de ruil

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat je nu de hele tijd van "solo's" spreekt vindt ik dat juist wel weer verwarrend...

Kan je de bol van de Olifantenknoflook dan ook "Tulp" noemen?

 

En denk zelf uit het bericht van Kees van Knoflooksite te begrijpen dat de bolletjes uit de supermarkt, de solo's, juist géén Olifantenknoflook zijn.

 

Gezien de Olifantenknof een ander Allium soort is als de solo's uit de supermarkt...

 

Misschien kan je dat stukje van die soortnamen er nog ergens tussen zetten?

 

In ieder geval... de tulp met teentje die je van mij hebt is wél een Olifantenknoflook en die kan je nu dus weer in de grond zetten, volgend jaar zou dat dan een mooie grote bol mét tenen moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk denk ik dat de 'Solo's uit de supermarkt NOOIT tot OK zullen uitgroeien, niemand van onze forumleden wie destijds Solo's hebben geplant (met de hoop hieruit echte OK's te krijgen is het gelukt om daadwerkelijk een giga bol met giga tenen te telen.,

 

Wat me nu wel is gelukt is om uit de kleine broedbolletjes die aan de onderkant van zo'n giga OK knollen kleven om daar nieuwe planten van te kweken (op zich zijn dit ras echte kloontjes 100% OK's) deze zullen zich in de loop van twee jaar verder ontwikkelen tot mega bollen met een stuk of 5 mega tenen.

 

Het is echter een hele truuk om deze broedbolletjes aan het groeien te krijgen, want stop je ze zomaar in de grond dan zal er niks gebeuren, zie hiervoor een ander topic waarin ik dit heb beschreven inclusief foto's voor wie hierin geinteresseert is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welk topic is dat Persica ?

 

Solo in deze is dan hetzelfde als "tulp" ja.

 

Maar inderdaad. Solo's uit de supermarkt of van welke andere leverancier dan ook, zijn wel solo's, maar hoeven dus geen Olifantenknoflook te zijn. Het kán eventueel wel. Maar niet alleen maar om het feit dat ze "solo " heten dus.

 

Ja, het is meer dat ik wel van "iets " van een conclusie hou he ? Ik ben graag van de simpele waarheden

Maar ook wat Persica zegt. dikke kans , dat de solo's uit supermarkt helemaal geen OK zijn. Maar we wachten gewoon verdere kweekresultaten af he ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

06095191383152112.jpg06275751383152216.jpg06424681383152260.jpg

 

Goede avond,

Op dit moment zit ik in Spanje (benidorm), en we zijn naar de markt geweest. Ik heb naar knoflook gekeken en er waren grote maar of het… of’s …zijn weet ik niet. Als het geen echte zijn ..zijn het toch zeker jonge olifantjes.

Ze zijn wel erg groot en heb er 15 gekocht , vrijdag 1-11.. rijden we door naar Portugal en ik zal daar weer kijken of er grote zijn.

 

Hartelijke groet vanuit hier.

Ries.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Ries het is wel dikke knoflook, maar OK's zijn het niet, jammer

Ok's zijn echt veel groter, zie het topic pagina 1

Er bevinden zich ook téveel tenen binnen de bol bij OK's zijn dit er hoogstens 5 a 6

Je foto komt overeen met de soort: Rose de Láutrec

 

desalniettemin toch een leuk soortje om te planten,

 

@ Itoero

Blanke reuzen zijn geen OK's...helaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die bedoelde ik.

Zijn er webwinkels die er aanbieden?

Bij levenvanhetland zie ik ze n,iet staan.

En bij vreeken wordt oerprei verkocht, geen olifantenknoflook.

Ik heb al in verschillende supermarkten rondgekeken maar geen gevonden.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

smaken die eigenlijk hetzelfde als oerprei? zachter dan knof, meer als prei

 

zoja, dan kweek ik oerprei vanwege errrug makelijk, oogst blad in vroeg voorjaar, oogst knol in september, goed te bewaren en te planten in okt.

Deruit en derin zeg maar wat dat betreft steeds meer eigenlijk weet je, ...de RobO houdt niet zo van non-teksten sorry...moest ik even kwijt, ochtendkrant geleend, de krant van wakker Nederland...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteren 2 bollen besteld op degezondeapotheker.nl. Om half 10 stonden ze aan de deur, maar ik was net even niet thuis...dinsdag komen ze nog eens.

Dat zal toch geen kwaad kunnen voor de knoflook hoop ik?

Het was wel nogal duur, 8 euro per bol.

Het zijn bollen van 500 gram.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...