Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Olifanten knoflook


Persica († december 2016)

Aanbevolen berichten

Mij mij was eentje die in het mandje zat aan het uitlopen. Helaas kwam ik er pas achter toen ik het kontje er al af had gehaald en het eerste stukje schil.

 

De bolletjes die in het water staan hebben allemaal flinke worteltjes en gaan binnenkort in de grond. Verder plant ik ter vergelijking nog een paar 'ongeweekte' die een beetje gaan uitlopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
Ik heb van de week er 1 geoogst vrij groot bolletje en met steel en al in de sla gegeten, was lekker ui met vleugje knoflook.

Voor herhaling vatbaar vindt ik.

 

 

Als jij nou eens aan foto's deed.... want nou wil ik gewoon weten hoe dat er uit zag... en of het dan zin had om zo'n bolletje te planten... hoeveel in omvang was het bolletje dan aangekomen?

 

Geen zij-bolletjes??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Foto is toch niet nodig ik ben heel erg goed in omschrijvingen

Komt ie; de steel was zeker 50 cm lang, het plan was deze te versnipperen in de sla, heb ik ook gedaan maar bij verassing bleek er een vrij forse witte ui aan te hangen die eruitzag als een mooie verse ui maar dan kogel rond, hoefde niet geschild even afgespoeld en ook gesnipperd, de omvang was iets groter dan geplant denk ik ongeveer een derde groter, nee geen kleine bolletjes erbij.

 

Had ik geweten dat er zo'n mooie bol onder de grond zat had ik hem waarschijnlijk laten staan, maar ik had dus trek in het groen voor in me sla en vrwachte eigenlijk geen mooie bol, ik had meer zoiets als onderkant prei verwacht.

Maar ik zet ze zelf weer eind van jaar en dan in de kas want daar heeft hij een tijd gestaan.

En nu ik lees dat er bij meeste wat mis ging denk ik dat het mischien in kas beter gaat.

 

(zie je geen foto nodig Jasmin )

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de ongeveer 30 stuks Olifantenknoflook (singel bol) is er ongeveer zo'n helft van opgekomen, maar dit was echt niet wat ik ervan had verwacht,...

teleurstelend gewoon, wat ik uit de grond haalde was vrijwel even groot (klein) als toen ik ze op 10 okt in de grond stopte.

 

Dit gaan we as. herfst dus beter doen, een mens moet iets hebben om naar uit te kijken nietwaar

 

Is er iemand met betere resultaten? dikke stengels bv ? Is een aanwijzing dat het ook dikke bollen worden.

 

De 'gewone knoflook' daarentegen gaat geweldig goed, dit gaan dikke bollen worden dat kun je nu al zien, de plantenstengels zijn ongeveer zo dik als de prei-planten, ze blijven ook groener van kleur dan andere jaren, dus een gezond gewas dit keer .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou die van mij gaan nog mooie bloemen maken dus ik laat ze lekker staan....hier lopen wel een aantal woelratten rond die uit hun bek stinken want er zijn er een paar verdwenen.

 

pict320619141339097073.jpg

 

(rechts op de foto heb ik een aantal aardbeien gevangen )

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

De oliefanten zijn nooit opgekomen.

 

Dat de gewone knoflook zo goed groeit is dus niet altijd zo? Jammer, eindelijk iets wat het goed doet in mijn zandbak hier... Al moet ik nog zien of er echt grote bollen aanhangen. Wel dikke stengels en mooi blad.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Experiment is bij mij mislukt, geen nieuwe OK bolletjes, het loof van de OK planten valt nu na 8 maanden in de grond te zitten plat, de stengels worden slap (nog niet aan het rotten). Na uitgraven blijken de bolletjes, net als eerder opgemerkt, gewoon perfect in takt, even groot als toen ze geplant werden en gewoon goed eetbaar te zijn. Maar geen nieuwe OK's. De normale knoflook groeit perfect.

 

Ik denk dat een nieuwe proef een zeer kleine kans van slagen heeft, mogelijk alleen in de kas. Maar misschien had ik net een verkeerde OK te pakken bij de toko... Wat is jou gedacht over een evt vervolg van de proef volgend jaar Persica?

 

Hans, ik lees dat jij het loof hebt gebruik in de salade. Ik moet zeggen dat het er bij mij nooit zo appetijtelijk heeft uitgezien, zeker niet bij 50 cm. Mijn bolletje is ook gewoon nog dezelfde grootte als toen deze geplant werd, dus dat kan het e.a. verklaren, zeker omdat ik lees dat het bolletje bij jou groot was. Jammer dat je geen foto's maakt (waarom niet eigenlijk? Echt een gemis hoor!) had graag de teelt vergeleken, is leerzaam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

De knolletjes die ik 10 oktober vorig jaar had gepoot, heb ik uitgegraven. Door het natte weer liggen de stengels allemaal om. Het zijn geen grote bollen geworden maar toch teentjes..... en in de bloeiknop die eraan zit, zitten allemaal kleine broedknolletjes, zoals bij de egyptische ui.

 

Geen idee of dit bij gewone knoflook ook zo uitziet....weet iemand van jullie dat??

 

 

De hele plant; hij was al vrij snel doorgeschoten en bloem aant maken:

pict3713a39751342380692.jpg

 

De bol viel aan de ene kant tegen....maar andere berichten lezende ook wel weer mee

pict3714a20431342380695.jpg

 

De bloem: ( met volgens mij allemaal broedknolletjes in...die ga ik drogen en proberen te telen vanaf oktober of zoiets)

 

pict3716a37391342380696.jpgpict3718a23901342380697.jpg

 

De opbrengst: dat oude uitgeholde in het midden, is volgens mij het olifantje dat de grond ingegaan is in oktober 2011:

 

pict3719a74381342380700.jpg

 

Conclusie: voor herhaling vatbaar....ik heb meer knoflook geoogst dan wat ik in de grond gestopt heb én mogelijk broedknolletjes voor nog meer opbrengst....nadeel....moet je 2 a 3 jaar op wachten....maar ja....die jaren gaan tóch om, of ik knoflook poot of niet

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het waren allemaal enorme lange iele stengels en lagen plat op de grond....met dit natte weer geen schijn van kans, dacht ik. Jammer als ze niet rijp zijn.

Hoelang hadden ze eventueel het beste kunnen blijven staan dan?

 

edit: ik heb de stengel nu ondersteboven ophangen......wie weet....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ze vouwen helemaal uit, en dan wordt het een bol van bolletjes op steeltjes (snappie? ). Zodra ze mooi droog zijn, kan je ze normaal 'zaaien'. Maar wie weet wil dit ook wel hoor. Als ze op de grond lagen was er idd weinig meer aan te redden.

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb twee olifant knofloken geoogst, ze zijn ongeveer 5 cm in doorsnee

De rest laat ik nog even in de grond zitten.

De tuinders op het oude stuk hier (wat veel lager ligt) hebben veel last van de overvloedige regenbuien, de knoflook, ui, bonen en aardappelen hebben daar allemaal onder te lijden

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

 

Groetjes! Meekje

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...

Beste mede moestuiners.

 

Solo's uit de winkel geven nooit een Olifanten knoflook. Dit zijn knofloken van de Asiatics group.

Die op hoog gelegen gebieden met hoge licht intensiteit solo's vormen. Zo ook in de Argentinie geteeld en genoemd "mislukkelingen"

Als je de Solo's hier plant worden het gewone knofloken met veel kleine tenen in twee ringen om de steel.

 

Olifanten is echt een andere fam. net zoals prei ed. Ook moet je (helaas) de bloem er vroeg uit halen. Anders gaat alle energie in de vorming van de bloem/zaad zitten en verlies je bolvorming. Net zoals bij de tulpenbollen teelt.

 

Het klopt wel dat de kraaltjes aan de echte olifantenteen het jaar erop Solo's lijkende knoflook vormt. Ik heb ze wel van 10cm doorsnee!

Dit worden het 2e jaar weer olifanten tenen.

 

Mocht er nog iemand echte Olifanten tenen zoeken? ik heb nog tenen liggen die voor de vorst erin kunnen.

Kijk maar op marktplaats voor meer info. sorry, goedkoper zijn ze niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...

Update 9-06-2013 zie ook : olifanten-knoflook-t3036-160.html

 

Tijd om dit Topic weer eens op te starten, vanmiddag op een vergeten plekje de kloontjes (broedbolletjes) welke onderaan de enorme Olifantenknoflookbol hangen teruggevonden enkele waren aan het uitlopen en moeten spoedig de grond in, welliswaar erg laat in het seizoen maar doe ik niks dan gaan ze ook dood.

Foto's 9-06-2013

ok174731370790811.jpg

ok287071370790961.jpg

Is er iemand wie ook Olifantenknoflook heeft staan dit jaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...