Jump to content

Nieuwe grond nieuwe moestuin

PeterHo

Recommended Posts

Hoi,

Sinds anderhalf jaar woon ik in een nieuw huis met een mooie tuin waarin ik een stuk gereserveerd voor een moestuin. Het afgelopen jaar heeft dit nog niet zoveel opgeleverd, aangezien ik de grond nog niet goed ken (toplaag van zand/klei met daaronder harde klei). Het is een stuk van 3,50m bij 3,50m die ik in 5 stukken ga verdelen voor een vruchtwisseling van 4 jaar. Het 5e stuk is voor vaste gewassen. In dit najaar ga ik het stuk omspitten en een basisbemesting van 5 kg/m2 compost geven, zodat ik volgend jaar een goede basis heb om mee te beginnen. Zowel een verbeterde structuur als meer bemesting in de grond. Ik ga binnenkort nog wat foto's toevoegen voor het overzicht.

Groeten,

Peter

Welkom Peter

Misschien is het een idee om, nadat je het stuk klaar gemaakt hebt, het af te dekken met folie of zeil.

Verdient niet de schoonheidsprijs en je moet er tegen kunnen om er tegenaan te moeten kijken..................

Het scheelt wel onkruid wieden straks.

En: het meeste voordeel is toch wel dat gedurende de herfst/winter en voorjaarsbuien je goede grond niet al voor de helft weg of uitspoelt.

Succes met je plannen

Bedankt voor alle leuke reacties op dit forum. Ik ga kijken of ik de voortgang van de moestuin in het aankomende jaar op dit forum kan laten zien. Ook ga ik het folie in overweging nemen, al heeft dit niet helemaal mijn voorkeur. Ik las ook ergens dat als ik in het najaar het onkruid bijhoud en dan in het voorjaar alle stukken overal schoffel, ivm niet zichtbare kiemplantjes, dit ook al een heleboel helpt.

Groeten,

Peter

• 2 weeks later...

Bedankt voor alle welkom berichtjes. De afgelopen tijd gewerkt aan de opzet van de moestuin in mijn achtertuin. Ik heb het stuk grond van 3,30 bij 3,30 opgedeelt in 4 stukken en er kruislings een pad in gelegd. Hierdoor kan ik bij alle vakken goed bij. De kleigrond die vlak onder de oppervlak ligt is behoorlijk zwaar om te spitten. Twee vakken heb ik gedaan en dus nog twee te gaan. Ik heb een foto van het resultaat tot nu toe bijgevoegd. Aan de linkerkant staan nog wat bloemen. Hier komt de kindertuin van mijn twee dochtertjes en hun twee nichtjes. Die vind het maar wat mooi, zo'n eigen tuintje. Ze mogen er dan ook in zetten wat ze willen en in rommelen wat ze willen.

Peter

P.S.: ik merk dat ik helemaal geen foto's kan opladen. Hmm, ik druk op add files, selecteer mijn foto en dan niks

Je hoeft niet te spitten hoor, helemaal niet nodig.

Spitten zorgt er ook vaak voor dat je juist meer onkruid door je tuin verspreid.

Beter kun je het afdekken met grote stukken karton die elkaar 30 cm overlappen.

Je karton laten liggen en er kleine gaatjes strak in maken voor je kiemplantjes, zo heb je tegelijk al een moestuin terwijl je tegen onkruid iets doet.

De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.

• 5 weeks later...

Toch maar wel gespit (anders krijg ik van die korte worteltjes met die harde kleigrond ) en het ligt er nu mooi bij. Klaar voor de winter. En dan nu mooi tijd voor het opstellen van een goed teeltplan voor het komende seizoen en de nieuwe moestuin.

Het plaatsen van een foto wordt dus niet ondersteund onder firefox en linux. Wel jammer Op IE werkt het wel, maar dat draait niet op linux (iets voor de webmaster ??? ) .

resized_1137_2164876cc3ab70fdecd39652d2d77fd7.jpg

Peter

Het plaatsen van een foto wordt dus niet ondersteund onder firefox en linux. Wel jammer Op IE werkt het wel, maar dat draait niet op linux (iets voor de webmaster ??? ) .

Peter

Ik gebruik alleen maar Firefox maar bij mij werkt het uiteindelijk wel. Ik moet wel zeggen dat het nieuwe upload systeem niet helemaal vlekkeloos (bij mij tenminste) werkt, want ook al heb ik afbeeldingen van <2mb, toch gebeurt er af en toe gewoon niets als je de afbeeldingen selecteert . Kwestie van je reactie kopiëren als je die getypt hebt en het antwoordveldje afsluiten en nog een keer proberen, bij de derde keer lukt het vaak wel .

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Kwestie van je reactie kopiëren als je die getypt hebt en het antwoordveldje afsluiten en nog een keer proberen, bij de derde keer lukt het vaak wel .

Precies zo doe ik het ook..hoef het maar een keer te doen, de tweede keer gaat het vaak goed.

Peter leuk tuintje vind ik..zijn de pompoenen uit je eigen tuin?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎