Ga naar inhoud

10-10-2011 knoflook van start

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb hier laatst ergens gelezen dat vandaag een leuke datum is om knoflook te planten/poten of hoe zeg je dat bij knoflook.

Ik heb inmiddels Olifantenknoflook gevonden en die gaan er vandaag in. 10 cm diep

Op advies van persica, omdat ze zo gigantisch groot kunnen worden (benieuwd wie er straks de grootste/zwaarste heeft )

Ik heb ook andere knoflookteentjes en die gaan er vandaag dus ook maar in. Ze komen op de plek wat als uienveldje voor 2012 gereserveerd is. Is dat goed? Ze blijven natuurlijk erg lang staan (tot juli 2012 toch?

Ga er ook nog een paar in het kasje zetten; die bollen heb ik 3 weken in de ijskast gehad ; ik had iets gelezen over "force garlic". Het is de bedoeling dat die tenen denken dat de winter al om is en dus al in febr/maart 2012 knoflook geven.... ben benieuwd of dat lukt.

Hebben jullie ook vandaag knoflook gezet??

Geplaatst:

Ben net terug, ze zitten in de grond! De OK begon al uit te lopen dus met het spruiten komt het wel goed.

@jasmin: plant ze gewoon in de grond, in water laten wortelen heeft weinig nut.

Ze komen op de plek wat als uienveldje voor 2012 gereserveerd is. Is dat goed? Ze blijven natuurlijk erg lang staan (tot juli 2012 toch?

Ja dat is perfect.

Geplaatst:

Haha, wat grappig, ik had gisteren hetzelfde idee en 6 soorten gezet, besteld bij Leven van het Land. Ik hoop dat het wat wordt.

Moet je ze ook afdekken bij strenge vorst?

Geplaatst:

Nee zijn winterhard, maar ik ga ze wel zo planten dat ze in voorjaar/zomer lekker volopzon krijgen,

ik wil grotere knofloken, heb ook van levenvanhetland binnen maar ga ze pas volgende week ofzo planten.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Dank je Hans! Gisteren scheen hier nog een tijd het zonnetje, dus het leek me een goed plan om een knoflookveldje te maken. In tegenstelling tot vandaag, nu is het al prutweer. Grote buien, kleine buien en motregen....

Geplaatst:

Ik heb ze ook binnen van Leven vh land, gisteren geplant op kleine ruggetjes 4 soorten, ben benieuwd. Mijn winterplantuien beginnen nu al uit te lopen, staan ongeveer 2 weken denk ik.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Geplaatst:

Goed dat je zegt Wout ik moet ook nog winterplantui kopen, moet nog hardstikke veel doen in tuin en dan schiet de regen inderdaad niet op met planning.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ik heb gisteren de winteruien en gewone knoflook gepoot. In de regen ja! Morgen worden mijn olifanten " bezorgd" dus die gaan er deze week nog in. Vind het wel leuk om vast iets te poten voor volgend seizoen!

Geplaatst:

Grandioos ! Leuk om al zulke enthoesiaste berichten te lezen.

Kan natuurlijk niet achterblijven maar was wel ff bezig om vanmiddag de iets meer dan 100 bollen netjes in de grond te krijgen.

40 solo's, de rest Rose de Lautrec teentjes, overgehouden van afgelopen oogst begin juli, ja wie bewaard heeft wat, dit is alweer het derde seizoen dat ik plant met eigen pootgoed.

De solo's zijn nieuw. Afwachten hoe deze zich zullen ontwikkelen, knoflookplanten kunnen erg goed tegen de vrieskou, maar ik ga ze deze winter toch beschermen maar dan wel tegen 'vraat' Houtduiven en konijnen willen als er sneeuw ligt het loof helemaal opvreten, ja je moet wat als je honger hebt, dus er gaat binnenkort een aardbeien netje overheen.

Geplaatst:

Ga er ook nog een paar in het kasje zetten; die bollen heb ik 3 weken in de ijskast gehad ; ik had iets gelezen over "force garlic". Het is de bedoeling dat die tenen denken dat de winter al om is en dus al in febr/maart 2012 knoflook geven.... ben benieuwd of dat lukt.

Ik ben benieuwd waar je dat gelezen hebt? Voor zover ik weet is een flink koude winter fijn voor de knoflookplant omdat ze dan 'makkelijker' tot bolvorming overgaan. Maar voor de echte vorming van de bol heb je wel flink wat zon nodig, en daar is meestal in het begin van het jaar nog niet

echt veel sprake van.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Aha, duidelijk. Maar mijn informatie blijkt ook juist, wie flinke bollen wil heeft zon nodig. De geforceerde 'Gardeners World' bollen zijn kleiner dan de geduldig opgekweekten. Gelukkig heb ik tijd genoeg om te wachten plus een buurvrouw met meer dan genoeg oogst om al die tijd te vullen

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Mijn oogst was niet zo groot; zelf schuld...niet genoeg gezet en enorm veel verbruik van knoflook hier....ben benieuwd of het gaat lukken want verse knoflook vind ik zooo lekker. Als t lukt hoef ik er geen uit de winkel te halen

• 1 maand later ...
Geplaatst:

En? hoe doet de knoflook het bij jullie? al iets te zien?

Hier alleen de OK's boven de grond en die geforceerde binnen in een emmer.

Van de overige buiten gepootte gewone knoflooktenen is niks te zien.

Geplaatst:

Hier ook de meeste soorten boven de grond. Olifantjes was ik wat laat mee dus ben benieuwd of die het nog gaan doen want voorlopig nog niks te zien.

If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero

Geplaatst:
bij mij is alles al zo'n 15 cm boven...tijd om er stro op te kieperen...

O dekken jullie ze af met stro? Knoflook is dus niet geheel winterhard of heeft dat afdekken nog een andere reden?

Geplaatst:

Hier de grote tenen van de Aldi in de grond gestopt. 30 stuks in plastic potjes gedrukt en 28 zo'n 10 cm boven de grond. De andere 2 hebben wel al wortel vorming.

Heilige boontjes, ik eet ze rauw!

Geplaatst:

heeft mijn man vandaag gelopen op het knoflookstuk, ik had het afgezet met twee plantensteunen en hij meende dat op te moeten ruimen. Ik had het in oktober nog gezegd maar dat was hij vergeten. Ik hoop dat er nog wat opkomt, ik had ze diep gezet.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...