appelvrouw Posted October 15, 2011 Share Posted October 15, 2011 Mijn boerenkoolplanten mogen altijd bij de boer op t land staan, op de een of andere manier groeit de kool niet als kool bij mij in de tuin, bij de boer des te beter. Er zitten wel een miljoen kleine witte vliegjes op, maar daar trekt de kool zich niets van aan, groeit goed, is prachtig groen en groot, en smaakt heerlijk in de winter als al die vliegjes allang dood zijn, en de resten eraf gespoeld.. want ze staan er altijd tot eind februari. Vanmiddag kwam de boer zeggen dat zijn koeien morgen dat land opmoeten, en dat de kool er dus af moet. Net twee kruiwagens vol met 13 megagrote koolplanten, nog even met kluit opgehaald, die staan in de "voortuin".. wat te doen, ik wil ze niet in mijn groentetuin vanwege de vliegjes, en we kunnen de planten wel meteen invriezen, want ruimte zat, maar hoe doe ik dat zonder 1 miljoen vliegjes in huis te halen ...Wie heeft een tip?Vannacht staan ze er in ieder geval nog, want ik ga nu naar een feestje... Quote Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted October 15, 2011 Share Posted October 15, 2011 Net als bij sla helpt het om de de planten een half uurtje in koud water te leggen, de vliegjes (en luizen) laten los van de plant en verzuipen. Ik weet alleen niet of je de larven (de witte cirkeltjes) er op deze manier af krijgt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wouttie75 Posted October 15, 2011 Share Posted October 15, 2011 heb je een karcher / hogedrukspuit ? Dan fijn snijden en in de vriezer....en een paar vliegjes meer of minder, scheelt weer spek en worst. Ik had alles in het ligbad gegooid, de rupsen en slakken kropen tegen de badkamermuur op ! Wel een grote klus maar zeker de moeite waard. Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje11 Posted October 16, 2011 Share Posted October 16, 2011 Witte vlieg, heb ik hier ook in de boerenkool.Gewoon de hele plant buiten in emmers water afspoelen, zeker niet in de keuken doen.Hier heeft het vannacht weer gevroren, misschien bij jou ook Dat helpt ieg ook. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 16, 2011 Author Share Posted October 16, 2011 Dank voor jullie reakties. We gaan er zo aan beginnen, pas om 7 in bed vanwege Honkbal Ja hier ook vorst, de prachtige Dahliaborder is in een klap weg. Enfin de boerenkool: we slepen een grote teil naar voren en daarin beginnen te spoelen. Gooien jullie de boerenkool rauw in de vriezer? Quote Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje11 Posted October 16, 2011 Share Posted October 16, 2011 Doe de schoongemaakte bladeren zonder stronken met aanhangend water losjes in grote plastic zakken in de vriezer.Dus niets snijden.Per zak wat je denkt nodig te hebben per keer.Na 24 uur kun je het kneuzen in de zak helemaal fijn.Ik doe dit altijd op het aanrecht,Let op het bevroren blad is scherp en maakt dan de zak stuk en krijg je er een puin zooi van. Dus voorzichtig kneuzen.Dan kun je de zakken in elkaar drukken en nemen niet veel ruimte meer in, in de vriezer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 16, 2011 Author Share Posted October 16, 2011 Ah Greetje, ik las dit net pas, we hebben de hele middag geslacentrifuged , dus zonder aanhangend water.Het leek wel een boerenkoolfabriekje, de net aangekomen gasten zijn ingezet om te helpen, met met vele handen het klusje snel geklaard. De stronken liggen op t kampvuur te smeulen..Verder is het inderdaad in hele grote zakken zonder te snijden en wel de nerven eruit. gaan we morgen lekker boerenkool meppen Quote Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted October 16, 2011 Share Posted October 16, 2011 Ik doe ze in een grote waszak of kussensloop en dan gaan ze op het spoel programma in de wasmachine. Die centrifugeert en heb super schone boerenkool. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 18, 2011 Author Share Posted October 18, 2011 Uiteindelijk is alle boerenkool bevroren, een zak = alweer ontdooit ( eerst hebben we de bevroren blaadjes inderdaad gecrushed met de deegroller) en opgegeten. Goedgekeurd, en geen klachten over teveel vleesjes erin Quote Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jooze Posted October 19, 2011 Share Posted October 19, 2011 Klinkt alsof je de komende winter alleen maar boerenkool eet!! Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 19, 2011 Author Share Posted October 19, 2011 Dat valt wel mee hoor, 10 grote porties denk ik. Samen met:8 porties witte boon, 6 porties asperge, 5 porties groene en spitskool,8 porties doperwten, 5 porties tuinboon,2 porties bleekselderij,2 porties wortel, 2 porties rode kool, 2 porties bloemkool,2 porties paprika,1 portie asperge, 5 porties prei,4 porties courgette, 1 portie spercieboon en twee grote zakken tomaten is dat een leuke basis voor het wintergroen...de klaargemaakte groentes ( courgettesoepen e.d.) niet meegerekend..de vriezer zit hutjemutje, maar onderin ligt een laag flesse water die er nog uit kan... Quote Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted October 19, 2011 Share Posted October 19, 2011 Bij die laatste zin werd ik nieuwsgierig. Waarom die laag flessen water? Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 19, 2011 Author Share Posted October 19, 2011 Dat is Nederlands zeewater zodat we hier de nieuwjaarsduik niet hoeven te missen.. Quote Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 19, 2011 Share Posted October 19, 2011 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted January 12, 2012 Share Posted January 12, 2012 't Is hier intussen ook van dattum: boerenkool onder de witte vlieg en de luizen. Het wordt tijd dat het eens deftig vriest... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jack Posted January 12, 2012 Share Posted January 12, 2012 mmmmm boeren kool vind dat echt lekker heerlijk met rookworst er bij . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted January 13, 2012 Author Share Posted January 13, 2012 Afspoelen en in de vriezer stoppen Claudia, inderdaad als ik de kool had kunnen laten staan waren er vast nog veel meer vliegjes op geweest..het is gewoon bijna voorjaar hier.Mijn krokussen staan in de bloei, en de merels en koolmeesjes hebben al zo n ander riedeltje..zo van "hoehoe het is voorjaar, wie wil er een eitje met mij maken?" Quote Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts