Geplaatst: 12 mei 20241 j Toch maar ergens een plantje op de kop zien te tikken dit jaar. 🤔 Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 23 maart23 Ma Hé wat vroeg! Mijn ervaring is dat je hem heeeeel lang moet laten staan als je denkt dat-ie dood is, en dat hij het dan tóch weer doet. Ik zal dan toch es even graven.
Geplaatst: 5 april5 Apr Hier zijn ze ook aan het uitlopen. De jonkies iets voortvarender dan de iets oudere planten. Ze mogen wel een beetje opschieten. Het is inmiddels weer waarbij ik graag een takje in mijn water doe. Maar er is nu weinig vanaf te halen. De munt is helaas ook nog maar net aan het uitlopen. 5 april5 Apr aangepast door sugarlevi "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Geplaatst: 5 april5 Apr Ik heb de mijne wel water gegeven maar nog helemaal ingepakt. Zal hem eens uitpakken. Kijken hoe het erbij staat. Ow de munt kan ik alweer bossen van knippen en 2 blijven ook in de winter gewoon staan… heel gek.
Geplaatst: 7 april7 Apr Die van mij zien er ongeveer uit zoals die van @sugarlevi Zijn onbeschermd de winter doorgekomen, in tegenstelling tot mijn grote rozemarijn, die na jaren plotseling helemaal uitdroogde en inmiddels opgeruimd is. Heb gelukkig nog een kleine plant. Maar dat terzijde. Heeft iemand zijn citroenverbena wel eens gestekt? Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 7 april7 Apr 14 minuten geleden, woldistel zei: Heeft iemand zijn citroenverbena wel eens gestekt? Ik in de herfst (ik geloof 2022), die waren aangeslagen en groeiden in huis. Maar vanwege bladluizen en daarnaast gebrekkige verzorging gingen ze helaas wel dood. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 8 april8 Apr Ik ook. Ene jaar succesvoller dan andere. Dit jaar lijken de stekken ook de winter doorgekomen te zijn. Ik had er een laagje wol omheen gedaan. Misschien daardoor? Zit in dezelfde pot als de moederplant. Heb de bodem gewoon gemulcht met wol en toen de laagjes noppenfolie e.d. erover.
Geplaatst: 9 april9 Apr Op 7-4-2025 om 15:20, Mellie zei: Zag er goed uit! Die zaten inderdaad lekker ingepakt. Was lekker warm zo te zien. "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Geplaatst: 1 oktober1 Okt Aaaah, ik ben in dubio. Mijn plant is dit jaar achterlijk gegroeid. Wel een meter… maar zo kan ik hem niet goed inpakken. Ik lees terug dat ik vorige keer in het voorjaar heb gesnoeid. Zou het heel erg zijn hem te snoeien en ingepakt de winter in te laten gaan? Ik zag dat ik het in november vorig jaar pas had ingepakt. Dus ik heb ook nog wel even. Of misschien na 10 jaar met milde winters dat het wel kan zonder… maar dat durf ik niet. Dan zou ik hem wel in de kas zetten denk in. Iemand tips wat ik het beste kan doen? Het zijn lange slierten.
Geplaatst: 1 oktober1 Okt Snoeien! De takken drogen voor de thee. Zo doe ik dat. Ik haal de plant wel binnen in een koude kamer of naar de kas van vrienden. Hij loopt normaliter gewoon weer uit. Hoe waren je stekken geworden? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 1 oktober1 Okt Snoeien. Bladeren deels oogsten voor thee, en deels aan de takken laten zitten om stekken te maken (backup en uit te delen op de MTFD Gouda😁). Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 2 oktober2 Okt Inderdaad snoeien in de herfst. Was ooit het advies van de Fransman waar we de eerste een jaar of zeven geleden van hebben gekocht. Hij gaf aan dat als je dat niet doet de plant het zwaarder heeft in de winter. Heb het idee dat dat ook werkt. Ondertussen verschillende dingen geprobeerd voor overwinteren. Tot vorig jaar stonden ze allemaal in grote pot. Binnen krijg ik te snel luis dus ze moeten zichzelf buiten redden. Ongeveer driekwart overleefde de winter zonder extra maatregelen (wel een klein beetje beschut gezet). Afgelopen jaar ook eentje in de volle grond gezet, wel een beetje beschut achter een klein muurtje. Dat lijkt nu de sterkste plant. Ik heb zelf geen goede ervaring met najaars stekken, die slaan bij mij nooit aan. Van de stekken in het voorjaar gaat het bij mij bij ongeveer de helft goed.
Geplaatst: 2 oktober2 Okt Mijn eerste poging met najaarsstekken deed het ook niet. Doe nu een nieuwe poging, maar nog niet eens worteltjes te zien. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 2 oktober2 Okt İk ga snoeien! Jullie hebben me overtuigd 😛 ik vind ze gedroogd beduidend minder lekker dan vers. Zal wat snoeisels meenemen voor de liefhebbers.
Geplaatst: 2 oktober2 Okt 10 minuten geleden, Mellie zei:ik vind ze gedroogd beduidend minder lekker dan versSame. Ik gebruik ze alleen vers. En ik snoei deze zelden. Dat ga ik dit jaar dan maar eens wel doen. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 10 oktober10 Okt Mijn citroenverbena stond dit jaar voor het eerst in de vollegrond in de kas en groeide als een malle! Vandaag heb ik em helemaal teruggeknipt en alles in de destilleerketel gegooid voor een pietsje etherische olie. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 10 oktober10 Okt Op 2-10-2025 om 16:52, Mellie zei:ik vind ze gedroogd beduidend minder lekker dan vers.Gokje, maar misschien heeft dat dan toch met droogmethodes/ momenten, whatever te maken. Ik nam vroeger wel eens gedroogde pondpakjes mee van de marokkaanse toko in Groningen. Die was toch echt net zo lekker als mijn eigen nu. Flink citroenig en zonder de branderige geur van de citroenmelisse (bweh, alleen als het moet) Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.