Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Mulchlaag van hooi... met zaadjes....

BoerenBoy

Recommended Posts

In onze moestuin experimenteren wij met permacultuurprincipes. Zo wilde ik deze winter graag de bodem bedekt en warm houden met een mooie laag van hooi. Inderdaad lijkt het allerlei 'onkruid' te onderdrukken en krioelt het van wormen en beestjes onder deze mulchlaag.

Maar helaas heb ik de stomme fout gemaakt om hooi te kopen waar nog zaadjes in bleken te zitten... Nu groeien er overal uit de mulchlaag sprietjes gras omhoog. Help!

Ik vroeg mij af of iemand van jullie een tip heeft hoe ik deze situatie het beste kan oplossen. ikzelf had twee scenario's in de gedachten:

a) Ik haal het hooi snel weg, dek de bodem af met karton en zoek naar zaadvrij hooi om hieroverheen te leggen. Het nadeel is dat ik het hooi weggooi, wat ik een beetje zonde vind.

b) Ik leg karton op het hooi met zaadjes en maak dan nog een nieuwe mulchlaag daarover heen met zaadvrij hooi. Het nadeel is dat het hooi met zaadjes en al in de bodem verdwijnt. Krijg ik daar dan later niet alsnog last van?

Jammer genoeg heb ik nog niet zo veel compost, omdat dit het eerste jaar van onze moestuin is. Anders zou ik dat er gewoon boven op uitstrooien.

Ik weet ook niet precies van welke grassoort het hooi komt, waardoor ik niet kan bepalen of dit gras zich enkel via zaadjes of via de wortels verspreidt.

Ieder advies is welkom, want ik zit een beetje met mijn handen in het haar.

Edited by BoerenBoy

Schoffelen. Of gras laten groeien tot bosjes en uittrekken. Of het alleen op plekken weghalen waar het op dat moment in de weg staat.....

Bodem wil begroeien, want dat is natuurlijk en echt ecologisch. Jij hebt er nu gras gezaaid. Was dat hooi ecologisch geteeld? Wel erg vreemd...permacultuur......op het ritme van de natuur tuinieren willen, maar wel METEEN moeten kunnen beginnen. Toch wel een erg raar en tegenstrijdig uitgangspunt lijkt me. 

Mijn advies: begin, vooral met wat je hebt ter plekke, eerst aan een gezonde levende bodem te werken. Door sommige permacultuurgeroes (die ik verdenk van eerder zelf-uitgeroepen dan echt ervaren en kundig te zijn in ecologisch denken en tuinieren) wordt mulchen bijna tot een heilige handeling verheven....terwijl het eerder SOMS iets nuttigs kan zijn. Tuinieren is geduld hebben. Ecologisch tuinieren is geen religie, hoewel permacultuur vaak wel bijna als een religie wordt verkondigd en gevolgd. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Bestaat er eigenlijk hooi zonder zaad ?  Hooi is gemaaid, gedroogd gras. Lijkt mij dat daar altijd zaad in zit.

Of vergis ik me daar ?

Wat betreft het opkomen van gras i.o.d. in mulch. Daar is geen kruid tegen gewassen.

Als je stro gebruikt, komt er graan op. Iets groeit er altijd, ook in de mulch.

Het is geen oplossing voor een onkruidvrije tuin. Was dat maar zo. Het beperkt de groei wel enigszins.

Dus, uittrekken, schoffelen en hooi weer terugleggen.

Hooi geeft meer onkruid dan stro maar voedt ook meer heb ik begrepen. ik mulch met biologisch stro en er komt idd graan op en ook peulvruchten en af en toe nog wat anders. maar omdat de laag dik is groeit dit graan enz in eerste instantie in de laag zelf..misschien lichtjes wortels in de grond. Wat je kunt doen: met de drietand, hark, cro of wat je maar hebt erdoor gaan en wat verstoren van de laag, het helpt mij, en dat wat iets vaster in de bodem groeit wordt eruit getrokken en boven op de laag gelegd.

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Dank iedereen voor alle suggesties!

Wel erg vreemd...permacultuur......op het ritme van de natuur tuinieren willen, maar wel METEEN moeten kunnen beginnen. Toch wel een erg raar en tegenstrijdig uitgangspunt lijkt me. 

Ik begrijp je kritiek op mijn beginselen. Ik ben zo ongeduldig dat ik soms het liefste zou ik meteen doorspoelen naar de tuin over vier jaar... Men cultiveert blijkbaar niet alleen de tuin, maar ook het zelf wanneer men tuiniert. Hopelijk leer ik wat meer geduld te hebben.

Anderzijds vind ik ook dat er niets mis is met experiment. En ik denk dat permacultuur gebaseerd is op een zeer zinnige benadering van de tuin. Bovendien ben ik juist door dit experiment meer over mijzelf en mijn tuin te weten gekomen!

Je schrijft dat mulchen soms zinvol is, zou je wat over de criteria daarvoor kunnen vertellen? Ik ben benieuwd om hierover te leren, omdat ik inderdaad ook vooral het evangelie van het mulchen ken.

Wat je kunt doen: met de drietand, hark, cro of wat je maar hebt erdoor gaan en wat verstoren van de laag, het helpt mij, en dat wat iets vaster in de bodem groeit wordt eruit getrokken en boven op de laag gelegd.

Dank je wel voor deze tip! Dat is zeer waardevol, ik ga dat eerst eens proberen. Misschien moet ik ook gewoon niet te bang zijn als er wat onkruid komt te groeien...

Maak eens een foto, heb je bijvoorbeeld kweekgras onder je hooi uit groeien dan lijkt mij dat ongewenst.

Als ik weer tijd heb om langs te gaan bij mijn tuintje zal ik een foto maken! Ik vrees helaas dat dit volgend weekend wordt, omdat ik fulltime werk.

Edited by BoerenBoy
  • Like 2

@BoerenBoy, welkom op het moestuinforum. Je zou jezelf voor kunnen stellen in het topic van de voordeur en daar wat foto's plaatsen.

Goed bezig met een nieuwe permatuin, plannen maken, erover nadenken en vragen stellen op het MTF. Nou, antwoorden heb je inmiddels al gekregen. Als je weer tijd hebt, aan de slag. Bij het begin beginnen en dat is het winterdek van hooi met zaad. Veel succes ermee en laat ons weten hoe het verloopt.

• Like 1

Nogmaals dank iedereen voor de input!

Ik heb hierbij wat foto's van ons tuintje (sorry voor de bump van dit topic) en van het het gras.

Dit is hoe het uit het hooi komt groeien... Deze grassprietjes wortelden niet in de aarde:

20201205_120727.thumb.jpg.638d8bf8fa930244a6303d2e5f87bd66.jpg

Is dat raaigras denken jullie?

Onder het hooi kwam elders nog een andere spriet groeien, die wél in de bodem wortelde. Ik weet zeker of deze in het hooi zat of dat ik deze gewoon bij een eerdere wiedsessie gemist heb... Dit lijkt me wel raaigras, toch?

20201205_122901.thumb.jpg.23124ba9292e92497c6b9cf3a5a1f094.jpg

Als deze foto's helpen bij verder advies hoor ik het graag :-)

Edited by BoerenBoy

Lijkt meer op kweek vanwege wortel. Raaigras valt wel mee. Kweek is een probleem. Hardnekkig wortelonkruid dat je met karton zeker niet onderdrukt, eerder voedt. Karton en allerlei andere mulch heeft alleen zin bij als het om onderdrukking van zaadonkruid gaat. Wortelonkruiden worden niet blijvend onderdrukt (wortels overleven soms meerdere jaren) en soms zelf bevorderd door mulch. En elk stukje wortel dat heel gemakkelijk afbreekt bij wieden loopt weer uit. In een lossenbodem met veel organisch materiaal groeit het oppervlakkiger en wordt het geleidelijk makkelijker te verwijderen, dat dan weer wel. maar dat is een proces van jaren.  

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Aan bovenstaand antwoord heb ik weinig toe te voegen, alleen mijn eigen ervaring doe ik erbij; alle beetjes helpen in dit geval, lijkt me. Kweekgras groeit met de wortels in kluwen, strengen, in arme, vaste grond. Met een spitvork maak je de grond los en trekt voorzichtig de strengen wortels eruit. Schud de grond eraf en leg ze ergens bovenop (je hooimulch bijvoorbeeld) waar ze uit kunnen drogen. Volg zoveel mogelijk de strengen, alle wortels en uitlopers moeten eruit. Hou dit vol tot er geen sprietje meer bovenkomt. Inderdaad een kwestie van tijd en moeite, maar tijd heb je genoeg neem ik aan en de moeite is niet voor niets. De grond wordt nu een beetje los gemaakt. Daar houdt kweekgras niet van, maar andere gewassen, zoals de meeste tuingroenten wél.

Ik heb in oudere tuinboekjes gelezen (doe ik al lang niet meer) dat de kweekgraswortels eetbaar zijn, dus wie weet eet je onverwacht snel van je eerste oogst uit je nieuwe permagrondje... :)

• 3 weeks later...

Beste Boerenboy

Ook ik heb afgelopen najaar de "stoute Ruth" schoenen aangetrokken en mijn bedden onder een dikke laag mulch in de vorm van hooi gegooid.

En net als bij jou kon ik binnen no-time bijna maaien zoveel gras groeide er!! En dan was ik nog wel zo verstandig (dacht ik) geweest om gedorst hooi te gebruiken.

Maar ook in gedorst hooi zit veel zaad.

Ik heb toen alles zo goed als het kon eraf gehaald en lekker op de comnposthoop gegooid, zo dient het toch nog een doel.

Toen de boel bedekt met stro en dat werkte wel goed tegen onkruid. het onkruid dat er groeide was geworteld in het stro en zat heel los.

Ook werd de grond onder het stro lekker luchtig en bleef het ondanks de zon mooi vochtig.

Het heeft ook nadelen want de naaktslak vindt het een prima plekje om lekker na het eten te gaan dutten. Dus het leverde bij mij wel extra vraat van slakken op.

Ik ging dus met slakkenkragen aan de gang.en ook dagelijks op zoek naar de slakken.

En er waaide ook wel wat weg, wat dan bij mijn buren in de tuin belandde.

Op jouw foto's zie ik overigens maar een heel dun laagje hooi? ik had de laag 10x zo dik, soort van 10cm hoog?

Dit jaar doe ik het niet. Ik vond de voordelen niet opwegen.

Ik zou zelf het hooi weghalen als het geen onbespoten hooi is. Bij vertering doet het meer kwaad dan goed voor je bodem als het bespoten is.
Dan zoveel mogelijk gras + wortel verwijderen, karton (Zonder gekleurde inkt, plakband, nietjes e.d.) gebruiken om het laatste onkruid te verstikken en investeren in een goede compost. Bedek desnoods eerst 1 bed  met compost en zie wat er gebeurt en hoe het bevalt. Compost is ook organisch materiaal en een mulchlaag. (al droogt de bodem wel sneller uit dan b.v. een mulchlaag van blad/houtsnippers)

• 3 months later...

In hooi zit altijd zaad. Maar je kunt ook van de nood een deugd maken. Het gras moet er wel eerst uitgeschoffeld worden. En als het kweekgras is, dan het liefst met wortel en al. Is heel therapeutisch werk als je die wortels er zo uit kunt trekken. Maak een lasagnebed, daar hoort ook een laag hooi in en alles groeit er goed op.

Hooi als mulchlaag gebruik ik niet. Ik gebruik voor de fruitstruiken housnippers en voor de rest van de tuin gebruik ik gemaaid gras.

De kartontechniek om kweekgras te verwijderen heb ik bij het lasagnebed geprobeerd. Heb wel de ergste kweek en brandnetels weggehaald, maar er groeit toch weer kweek in het lasagnebed. Maakt niet uit, met de drietand haal ik dat wel weer weg. 

Daar waar de bodem onbedekt is, groeit ALTIJD weer onkruid. ALTIJD! Bodem wil niet kaal zijn, die wil begroeit zijn. Zo werkt de natuur. Na een paar jaar wordt het onkruid wel minder en makkelijker bij te houden, maar je blijft altijd onkruidgroei houden. Met mulchen kun je dat onderdrukken, maar je zult ook met mulch moeten wieden of schoffelen.

Charles Dowding, bedoelje,Youtube staat vol met zijn filmpjes.

Met gras mulchen, zie/hoor er onlije tegestrijdige ervaringen mee. Heb in het seizoen aardig wat gras en composteren gaat niet gaat snel anearobe. Dus zou wel handig zijn. mag het nog vochtig zijn? Stro is immers droog en neemt geen vocht meer op,Maar stro kost geld en vervoer.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Uit de biologigische hoek klinkt ook weer afkeuring van de karton methode. Principe is afsterven door ontnemen van licht en lucht. En dat ontbreken van zuurstof zou het bodemleven/-biologie doen afsterven. Bij alleen houtsnippers blijft er in ieder geval tot twee foot (60 CM) dikke laag nog gassenuitwisseling plaats vinden. Vertelde een wetenschapper afgelopen zomer in een Youtube livestream afgelopen zomer.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Dank iedereen voor de reacties!

Een update. Het gras viel gelukkig héél erg mee en wortelde tot nu toe slechts oppervlakkig in het hooi. Door wat te pulken kon ik het meeste verwijderen. Verder werkt het hooi onkruidonderdrukkend, relatief gezien in vergelijking met een stukje kale grond ernaast waar in de winter veel meer onkruid is opgekomen.

Ik was iets te snel in paniek geraakt, denk ik, want tot nu toe ben ik eigenlijk heel tevreden met wat het hooi gedaan heeft. Onder het hooi wemelt het van de wormen en in het algemeen ben ik blij met hoe luchtig de bodem lijkt. Deze blijft ook goed vochtig, alhoewel de echte droogtetest dit seizoen nog niet geweest is. Het is verder even afwachten hoe de planten het dit jaar gaan doen, maar ik denk dat ik een tijd blijf experimenteren met een 'no dig' aanpak.

Ik zal mijn bevindingen, successen en mislukkingen blijven delen als jullie dat interessant vinden. Kan dat het beste in reactie op deze thread?

• Like 1

• 2 years later...

hallo , ik las dit forum omdat ik bezig ben met bio compost maken voor het eerst. Wij hebben erg natte ( laaggelegen) veengrond. Als je dat wil mulchen kan het alleen met compost , anders krijg je een enorme slakkenplaag en ruzie met alle andere tuinders...De compistlaag moet je er dan in het voorjaar afhalen of doorheen spitten omdat de aarde anders onvoldoende opwarmt om iets te kunnen verbouwen. Tot nu toe spitten wij 1x per jaar in het najaar. Dit jaar probeerde ik zo weinig mogelijk te schoffelen ibm bodemleven. Maar alles raakte verstikt onder een dikke harde koek. Veengrond moet bij weinig zon en veel regen kennelijk verlucht worden , tenzij het helemaal begroeid is. Houtsnippers kosten denk ik teveel stikstof aan de grond om te verteren. Onze grond heeft de neiging te weinig stikstof te hebben vooral als het nat is.

Maat goed. Mijn vraag is : wat kan ik op de compostbak gooien ? Heb mogelijkheid van gemaaid gras met veel.onkruiden erin. of geknipte brandnetel met weinig zaad. Heb veel te weinig groente afval. Heel veel bladeren verzameld. Wilg, liquidamber, beuk. Ook wat afgestorven beuken blad. Maar kan ik dat grasmaaisel gebruiken ? Ik heb ook ong. 120 liter pure paardenmest, vers. Maar durf dit alleen door de aparte bladcompisthoop te gooien die 2 jaar moet liggen. Ik hoop de andere composthoop snel ( 3 a 4 maand) te laten verteren door 1 kuub volume te hebben , met voldoende lucht. En alles in kleine stukjes erop gooien ( 2 cm).

Als ik een stok in het midden insteek, als de bak vol is, zou het uiteinde om te beginnen de volgende dag moeten dampen. Temperatuur moet 65 graden zijn. Er mag maar weinig onkruid op en geen zaden 9f wortelen van onkruid. Graag hoor ik of jullie denken dat ik het kan opbouwen met verse paardenmest , hooi, stro, gemaaid gras of bladeren...hooi zou volgens mijn boek ( " mest en vork" ) ideaal zijn ? En verse mest zou er op kunnen op voorwaarde dat de hoop de juiste temperatuur blijkt te gaan hebben...dan zou de mest niet 2 jaar hoeven liggen ? Ik durf het er niet op te gooien. Het snelle verteren is nodig omdat het land 3 a 5 cm per jaar daalt en 20 cm onder het omringende weiland en de buurtuin ligt. Als het te nat is kun je er niks verbouwen.alvast dank voor advies.

3 a 4 maanden in de winter lijkt me erg weinig omdat het dan koud is.  Composteert het dan wel?

Hoe dan ook gras / brandnetel met zaad en paardenmest kan er allemaal op. Wel zal dat zaad waarschijnlijk uitkomen. Als je het langer laat liggen wordt dat minder. 

Zelf gebruiken we graag paardenmest (en dan veel meer dan 120 liter) om de composthoop aan te vullen of bij geselecteerde planten te mulchen. Van gras ed heb je echt heel veel nodig.